Neuvolahommia

Tänään käyty neuvolassa ja lääkärillä. Painoa oli viime viikosta tullut 1,5 kg ilmeisesti hyvin söin häissä :whacky011 ei en kyllä luota nyt tuohon lukemaan, suunnilleen aamupalapöydästä lähdin niin ehkä hieman vaikutti. Oma terkkari oli lomalla niin hieman tylsä käynti.. Lääkäri kuunteli sydänäänet ja teki muut jutut, paikat pehmenneet ja kaulaa 2 cm.. Syntymäkokoa veikkasi hyvin pitkälti tyttöjen kanssa samaan koko luokkaan mutta sanoi myös samaan että hyvin sulta myös mahtuu neli kiloinen.

Seuraava käynti parin viikon päähän, 36+3 ja silloin ottavat sen näytteen myös. Nyt ei vielä otettu kun pitäs olla yli 35 viikkoa..
 
Eilen neukku/lääkäri.
Hb118 eli hienosti noussut. Rautaa piti tuplana syödä kuukauden. Toteutui ehkä viikon kun tuntui aamuisin unohtuvan. Nokkosen lisääminen ruokailuun taas ongelmitta ja sitä jälleen kiitänkin.
kohdunkaulaa on mutta vauvan pää tuntui jo alhaalla. Sukkapuikkokipu siis siitä.
Ens viikolla ultra ja synnytystapa-arvio ym (rv35+). Tavoite 2 viikkoa päästä eteenpäin.
 
Täällä kans synnytystp arvio tänään ollut! Arvioi vauvan olevan noin2,6kg nyt ja sanoi että painaa jo ihan alas ja kohdunkaulaa noin 2cm jäljellä!
Labraan aika viikonpäästä ja katsotaan hemo ja maksa arvot varoiksi kun pientä kutinaa silloin tällöin!

Sano että hyvin voit synnyttää vähän 4kg poitsun myös :woot:
 
Mä jatkan onnistuneilla neuvolakokemuksillani. Nyt meni taas kyllä listan kärkeen tämä käynti. Kyseessä siis neuvolalääkäri perätilan takia. No, eipä hän osannut asentoa varmaksi todeta, minä sit selostelin hänelle et mitä mun mielestä on missäkin ja hän nyökytteli että juu näin varmaan on. Sain sit ultra-ajan ens viikolle. Sit kysyin et miten se kääntäminen kun viikkoja kuitenkin jo 36+3 niin hän totesi et juu ei sitä voi enää kääntää et ois aiemmin pitäny. Just?! Ja terkkari laitto ton ajan mulle et jos sit on pt niin kääntöyritys. Olin tosi hämmentynyt mut eipä siinä sit mitään, kotiin nielemään tappiota et ei varmaan sit rt-synnytystä ainakaan. Joku tässä kuitenkin mieltä kaiversi ja päätin sit kuitenkin vielä soittaa Tyksiin äippäpolille varmistuakseni asiasta. No onneksi soitin koska sieltä sanottiin et siis nythän sitä kääntöä just koitetaan et ei he tätä aiemmin ees kääntele. Mitä vittua oikeesti. Nyt koetan sit neuvolasta saada jonkun kiinni et saisin lähetteen Tyksiin ja koetan saada asiani kerrottua ilman jäätävää itkuraivokohtausta. Turun Mäntymäki, siellä sitä pidetään äidistä ja lapsesta huolta. Vittu mitä paskaa!!
 
Voi tympeys! Siis eikö heillä oo ultralaitteita että ois voinu asennon tarkistaa?? Ja joo, eivät tuota ennen kääntele kun voi hyvin kääntyä vielä takas ja toisekseen synnytys voi käynnistyä liian aikasin. Toivottavasti pääset toiselle lääkärille!
 
Voi tympeys! Siis eikö heillä oo ultralaitteita että ois voinu asennon tarkistaa?? Ja joo, eivät tuota ennen kääntele kun voi hyvin kääntyä vielä takas ja toisekseen synnytys voi käynnistyä liian aikasin. Toivottavasti pääset toiselle lääkärille!
No nyt mä olin sit toistamiseen näytillä, tällä kertaa ehkäisyneuvolan puolella missä saatiin ultralla varmistettua perätila ja nyt sain sen lähetteen Tyksiin. Onpahan ollu säätämistä tämä päicä mut onneksi soitin äippäpolille ja taistelin tahtoni neuvolan kanssa läpi, nyt ei oo mikään vielä poissuljettua. Jos kääntö ei onnistu niin sen hyväksyn mutta sitä en etten saa ees mahdollisuutta yhen neuvolalääkärin virheellisen tiedon takia. Saakohan lastenneuvolaa vaihtaa? En haluaisi enää asioida tuolla neuvolassa.
 
Meillä ainaki saa vaihtaa neuvolaa, mutta siihen pitää pyytää lupa neuvolaterkkarien esimieheltä. Tai siis ainaki näin toimittiin, ku muutettiin, eikä haluttu että terkkari vaihtuu.
 
Siis nimenomaan nyt kun on viikko 36 niin on se oikea aika. Ainakin mitä naistenklinikan lääkäri mulle perjantaina just sano.
Ja eipä munkaan tilanteessa kaksi kätilöä plus lääkäri osannut vatsan päältä erottaa persettä ja päätä. Äidinvaisto osuu kyllä oikeaan, pidä pintas laama !
 
Ei hitto laama mitä toimintaa! Mä niin kihisen kiukusta sun puolesta :mad: Miten tollaset lääkärit päästetään tekemään mitään tarkastuksia, jos ei edes tunnista miten päin se lapsi sielä mahassa on. Onneksi pidit pääs ja sait uuden ajan.
 
Laama jokaisella on oikeus valita hoitopaikkansa. Minäkin olen vaihtanut synnytyssairaalan toisen sairaanhoitopiirin alueelle kun kyllästyin tuohon lähisairaalan touhuun. Tsemppiä ja jaksa taistella vaan, se kannattaa pidemmän päälle.
 
Kiitos teille tsempeistä:Heartpink jotain hyötyä näistä hormoneista kun kummasti löytyy energiaa taistella kun kyse on omasta ja vauvan hyvinvoinnista:grin nyt onkin loppupäivän maannut sohvalla, ihan loppu! Mietin lähinnä et miten ne äidit joilla ei ole energiaa vääntää tai ei ole yhtä skeptisiä kun minä, kun oletuksena kai neuvolaan pitäis pystyä ensikertalaisen luottamaan eikä kyseenalaistamaan kaikkea. Täytyy selvitellä mitä kautta vois laittaa palautetta, josko joku siitä tulevaisuudessa edes hieman hyötyisi.
 
Kiitos teille tsempeistä:Heartpink jotain hyötyä näistä hormoneista kun kummasti löytyy energiaa taistella kun kyse on omasta ja vauvan hyvinvoinnista:grin nyt onkin loppupäivän maannut sohvalla, ihan loppu! Mietin lähinnä et miten ne äidit joilla ei ole energiaa vääntää tai ei ole yhtä skeptisiä kun minä, kun oletuksena kai neuvolaan pitäis pystyä ensikertalaisen luottamaan eikä kyseenalaistamaan kaikkea. Täytyy selvitellä mitä kautta vois laittaa palautetta, josko joku siitä tulevaisuudessa edes hieman hyötyisi.
Tuo ongelma on varmaan aina olemassa terveydenhuollossa...sama se on sairastuneen pikkulapsenkin kanssa, pitää itse olla topakkana ja vaatia, ottaa selvää. Monesti käy niin että itse tietää että lapsella joku on mutta lääkäri jättää tutkimukset minimiin, "seurataan nyt vielä"'. Onneksi suurin osa lääkäreistä on kuitenkin ammattitaitoisia ja asiaan perehryneitä, mutta kyllä aina jos jää epäilyttään niin voi kysyä vielä toisaalta toista mielipidettä. Palautteen anto on varmasti hyvä ajatus, joskus lääkärillä vaan joku tieto ei oo ajantasaista ja pelaa tietämättään vanhoilla käytänteillä.
 
Jännä juttu kyl, kun meillä laama sama neuvola ja mun kokemukset on ollu pelkästään hyviä. Ainoastaan nyt vähä harmittaa, ku alusta asti mukana ollut th vaihtaa neuvolaa ja saadaan uusi. Tää on ollu niin kiva :Heartred ja toinen mistä ei tykätty oli semmonen about nelikymppinen naislääkäri. Oltiin odottamassa vahingossa siellä lastenneuvolan puolella (koska muut meidän käynnit ollu aina siellä) ja sit ihmeteltiin, kun meidän aika alkoi olla eikä ketää tuu kyselee. Käytiin vuoronperään kattelee sit siel äippäpuolella, eikä sielläkää mitää. Sit joku puol tuntia yli mein ajan meen uudestaa ja siellä on yks ovi auki. Ja siellähän se mein aika olisi ollu. Tosi töykeä akka ja väitti et oli käynyt huutelemassa meitä siel toisella puolella. Oltais ihan salee kuultu, jos ois käyny. Sit se vaan hutaisemalla nopeasti tutki ja pisti ulos. Tosi epämiellyttävä ihminen kyl.
Mut näinhän ne menee, kun ihmisten kans ollaan tekemisissä. Kaikkien kans ei synkkaa ja ristiriitoja tulee. Onneksi olet itse ollut tietoinen asioista ja vaatinut "kunnon" hoitoa.
 
Huoh. Ajattelin, että olis vika neuvola ollut tänää. Mutta ei. Maanantaina kontrollikäynti koska mun verenpaineen oli koholla.
Noh, koska ärsytti niin paljon ja uskoin, että se johtuu vaan siitä "valkotakkisyndroomasta" niin kävelin kauppaa ja ostin oman mittarin.
Mittasin kotona ja ihan normi tuloksen sain. Ajattelin nyt maanantaihin asti mitata joka päivä ja viedä ne paperilapulla neuvolaa niin jättävät rauhaan tämän asian tiimoilta :/
 
Te, jotka olette käyneet synnytystapa-arviossa niin onko se kivulias toimenpide? Kuulin, että se olisi aika väkivaltaista ruhjomista ja nyt jännittää, jos sinne joutuukin mutta haluisin kuulla myös muiden mielipiteitä asiasta...
 
Te, jotka olette käyneet synnytystapa-arviossa niin onko se kivulias toimenpide? Kuulin, että se olisi aika väkivaltaista ruhjomista ja nyt jännittää, jos sinne joutuukin mutta haluisin kuulla myös muiden mielipiteitä asiasta...
 
Te, jotka olette käyneet synnytystapa-arviossa niin onko se kivulias toimenpide? Kuulin, että se olisi aika väkivaltaista ruhjomista ja nyt jännittää, jos sinne joutuukin mutta haluisin kuulla myös muiden mielipiteitä asiasta...

Ei ole normaalia gyne tutkimusta kummempi, eli kokeilee käsin kohdunkaulan ja muuten ultraa mahan päältä[emoji4].
Toki tuntuu epämiellyttävältä.
 
Ei ole normaalia gyne tutkimusta kummempi, eli kokeilee käsin kohdunkaulan ja muuten ultraa mahan päältä[emoji4].
Toki tuntuu epämiellyttävältä.

Kiitos! Normaalit tutkimukset on mun mielestä ihan fine, joten ehkä ei siis syytä paniikkiin :D
 
Takaisin
Top