Neuvolahommia

Tännää oli synnytystapa-arvio ja siellä jätkä köllötteli pää lantiossa ja painoa tällä hetkellä noin 3140g :D Ja la on vasta 3.9 :D epäili kyllä lääkäri että syntyy ennen la:ta, kun on paikat pehmennyt ja kai muistaakseni sormelle auki. Oh my, jännää. :D Streptokokki näytteen tuloksia en oo saanu vielä mutta huomenna ilmeisesti soittelee jos on positiivinen. :)
 
Muokattu viimeksi:
Täällä oli puhetta niistä neuvola käynneistä, niin mulla oli edellinen neuvola 33+6 ja seuraava 37+6 että kyllä täälläkin aika harvaan on..
 
Heh, mulla taas oli neuvolakäynti nyt tiistaina ja seuraava varattiin ensi viikon keskiviikoksi. Tasa-arvoista menoa!
 
Mä olen iloinen, ettei tarvii ravata usein neuvolassa. Edellinen käynti oli 32+jotain ja seuraava 36+jotain. Ajattelen aina, että näytille pääsee aina, jos koen sille tarvetta :)
 
Loppuviikoille kun menee eli yli 35 niin haluavat tavata joka viikko - näin meillä.

Miten onko joku sattunut kysymään että koska pitää lopettaa uimahallissa uiminen? Meillä alkaa taas vauva-uinti ja se vesi on sitä 30+ asteista pissavettä... kysyin neuvolassa mutta paikalla oli sijainen joka oli sitä mieltä et synnytykseen asti voi uida. Muistan kuitenkin kuulleni ettei tietyn rv jälkeen sitä enää suositella. Oisko kellään mielikuvaa tästä?
 
Kysyin järvessä uimisesta viimeks neuvolas ja terkka sano et niin kauan ku on paikat kiinni niin ei oo kieltoja voimassa. Eri asia sit et millon kukin tietää onko paikat pysyneet kiinni vai ei..
 
Ekan kohdalla sanottiin et niin kauan kun on paikat kiinni voi uida ja tässä raskaudessa sanottiin et niin kauan kun lapsivesi tulee niin voi uida. Itse en enää halunnut mennä nyt 36+ jälkeen koska en ollu varma et mitä tuolta tuli.
 
Neuvolasta soitettiin ja kerrottiin streptokokki näytteen tulokset, ylättys yllätys se on meikäläisellä positiivinen.. jippii! :bored:
 
^mitä se sitten tarkottaa? Miten hoidetaan yms? Otetaanko streptokokki-näyte kaikilta vai onko vaan paikkakuntakohtaista?
 
^mitä se sitten tarkottaa? Miten hoidetaan yms? Otetaanko streptokokki-näyte kaikilta vai onko vaan paikkakuntakohtaista?

Eroja on paikkakunnittain, Tampereella otetaan labrassa n. rv 37 ja käsittääkseni HUSin alueella on käytössä joku pikatesti synnärillä. Jos on positiivinen niin vauva saa syntyessään antibiootteja ja saattaa olla jotain rajoitteita esim ei pääse ammeeseen yms. Itse äidille ei siitä haitttaa ole. Aika yleinen on loppujen lopuksi, oisko ollu n. 20% synnyttäjistä joilta se löytyy.
 
Joo yleinen on, ja miun mielestä mie saan synnärillä sen antibiootin suoneen jossain vaiheessa synnytystä. Tai sellasee käsitykseen mie jäin tuon tän aamusen puhelun jälkee ja vauva sit kai tarvittaessa sais niitä antibiootteja jos se oireilee. Mut ihan varmaksi en mee kyllä sanomaan.
 
Joo yleinen on, ja miun mielestä mie saan synnärillä sen antibiootin suoneen jossain vaiheessa synnytystä. Tai sellasee käsitykseen mie jäin tuon tän aamusen puhelun jälkee ja vauva sit kai tarvittaessa sais niitä antibiootteja jos se oireilee. Mut ihan varmaksi en mee kyllä sanomaan.
Tällei mäkin oon käsittänyt. Kaveri kertoi, että hänelle tippa ja vauva ei saanut mitään. Tarvittaessa ois saanut. Mullakin nyt ekaa kertaa positiivinen.
 
Tampereella ainakin alkuvuonna 2017 sai äiti antibioottitipan käteen heti synnärille sisään mennessä, jos oli gbs-positiivinen(minä olin). Vauva ei kai saanut mitään, ei ainakaan mulle kerrottu, että sille olis antibiootteja annettu. Mut mulla siis alkoi vesien menolla synnytys. En tiedä kuinka, jos on vaan supistuksia. Mut monta, monta, monta kertaa sitä antibioottia tiputeltiin. Olisko ollu parin tunnin välein synnytykseen asti?

Ei siinä sen ihmeempää, olipa piuhoissa kiinni liki koko ajan, mut ei siinä sen kummempaa. Synnytyssalissa ei tainnut enää olla sitä tippaa. Voi olla, että olin vähän tööt siellä ja muistan väärin, mut mun mielestä multa kyllä kysyttiin siitä ammeesta, että haluanko siihen. En halunnut sillon, mutta olis vähän tyhmää kysyä, jos sitten ei sen pöpön takia olis saanut mennäkään... vai onko tässäkin paikkakuntakohtaisia eroja? Kun jossain välin peloteltiin, että pöpö positiiviset ei pääse ees potilashotelliin, mutta tampereella se ei siis ole este.
 
Mulla otettiin HUSin alueella viimeksi synnytystapa-seurannassa (radin takia) se näyte (rv 41+jtn) ja oli onneksi ehtiny valmistua kun muutama päivä myöhemmin pöllähdin paikalle 8cm auki. Ei ois meinaa enää siinä vaiheessa ehtinyt mitään testejä ottamaankaan :grin Moni sairaala ei halua monta viikkoa ennen synnytystä otattaa sitä kun tilanne saattaa muuttua synnytykseen mentäessä.
 
Niin siis se äidin ab-tippa annetaan ettei tarttuisi vauvaan, eli vauva saa suojaa äidin kautta. Ellei sitten oireile mikä on harvinaista. Noi rajoitukset on varmaan sairaalakohtaisia, kannattaa kysellä jos positiivinen tulos mätkähtää.
 
Mulla hoidettiin strepto ab kuurilla alkuraskauden aikana ja sen jälkeen 2 neganäytettä, mutta lääkäri sanoi, että siitä huolimatta tulee ab-tippa. En tiedä testaako ne vielä sitten sairaalassa uudelleen sen, kun mulla siis virtsanäyte positiivinen silloin joskus alkuraskaudesta.

Pitää kysellä sitä ammeeseen pääsyä kuitenkin sitten synnärillä. Alkuun harmitti kovasti, jos amme pois pelistä, mutta eihän sitä tiedä muutenkaan, miten synnytys etenee, niin ehkä turha murehtia etukäteen.
 
Neuvola takana 36+0. Kaikki oli ihan mallillaan. Lääkäri tarkisti myös kohdunsuun tilanteen. Oli vähän lyhentynyt ja pehmennyt. Lääkäri sitten suositteli jo alkaa pakkaamaan sairaalakassia. Kaikki muutenkin vielä kesken kun koko ajan ajattelen että on aikaa vielä (kun/jos vauva syntyis vasta 42viikolla) :joyful: no sain mä mahdolliset kotiinpaluu vaatteeni valkattua ja nyt väsyttää niin että pitää vähän torkkua.
 
Täällä neuvolalääkäri takana 37+0. Streptokokkinäyte otettiin nyt samalla. Mulla oli esikoisen aikaan positiivinen (7v sitten), niin silloin sain synnytyssalissa kerran antibioottitipan. Vauva ei lääkkeitä saanut, mutta häneltä katsottiin varalta tulehdusarvot.

Lääkäri teki sisätutkimuksen, paikat pehmentyneet ja kohdunkaulaa jäljellä 2cm. Pää tuntui kuulemma selvästi kohdunkaulaa tunnustellessa eli hyvin on pieni laskeutunut. Kokoarviossa pieni poju, niin sanoi että saisi vielä ainakin pari viikkoa kasvaa masussa. Mulla vaan on supistukset taas lisääntyneet parin päivän aikana, että saa nähdä milloin syntyy.

Hb 117. Verenpaineen vähän nousussa, muttei ollut huolissaan. Pitää nyt vaan kotona seurata paineita ja olla yhteydessä jos nousevat vielä. Pissa oli kuitenkin puhdas. Turvotusta on ja paino oli kuukaudessa noussut taas 2,5kg.

Seuraava käynti varattiin jo viikon päähän.
 
Takaisin
Top