Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zoria
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko muilla ollut neuvolan pissatestissä glukoosi koholla? Mulla oli sellaisessa tikkutestissä +2

En tiedä, multa pyydettiin pissanäyte ja verikokeet, ensin kävin verikokeissa ja sit annoin pissanäytteen. Joko oli liian kauan pöydällä, liian vähän pissaa, tai he saivat kaiken tarvittavan verikokeiden tuloksista?

Onko muilla ollut neuvolan pissatestissä glukoosi koholla? Mulla oli sellaisessa tikkutestissä +2

Eemu, yleensä kohonnut glukoosi viittaa raskausdiabeteksen kehittymiseen. Se tarkoittaisi sokerirasitustestejä ja ruokavaliota sitten myöhemmin. Raskausdiabetes on aika yleinen, eli epäilemättä tähänkin ryhmään perustetaan pian keskusteluketju heille.

Mä olen aika yllättynyt, jos mulle tosiaan se raskausajan diabetes tulisi, kun en varsinaisesti ole riskiryhmää, koska olen hoikka, harrastan liikuntaa ja ei ole sukurasitetta. Mutta kai se voi sitten tulla kelle vaan?

En tiedä oisko mitatessa tai näytteenotossa voinut tulla virhettä. Sinun elämäntavat kyllä pienentävät riskiä, mutta raskaus rasittaa kehoa. Aika erikoista vaan se että tulisi sokeri läpi pissaan jo tässä vaiheessa raskautta. :o

Raskausdiabeteshän voi tulla vaikka ei kuuluis riskiryhmään ja elämäntavat ois kunnossa. Sekun johtuu hormooneista joten elämäntavat/sukurasite ei takaa ettei siihen sairastuis.

Edit, viime raskaudessa mulla oli unelmasokerit molemmissa rasituksissa, vaikka on sukurasite, oon yli 25 ja oon lihava :) se vaan tosiaan johtuu hormooneista eikä sille maha mitään. Ruokavaliolla sokerit voi saada rajoihin mutta joskus ei sekään riitä vaan tarttee insuliinia

Täytyy toivoa, että sitä sokeria vaan erittyy virtsaan, mutta ei tarkoittaisi mitään. Näinkin kuulemma joskus on. Aika rasittavaa olisi, jos sitä tarvitsisi alkaa kyttäämään. Varsinkin, kun on ollut aikanaan syömishäiriötä ja muuta, niin varmaan siitä ruokavaliostakin tekisin pakkomielteen itselleni.

Toivotaan niin :)
Oon ymmärtäny niin, yhen tutun puheista jolla oli radi x 2, et se radi johtuis istukkahormooneista ja eihän tässä vaiheessa vielä istukka tuota hormooneita, ainakaan niin paljoa?

Tää Radi on kyllä mulla ainakin ollu niin "henkimaailman-juttuja"...mullahan esikoisesta napsahti kyseinen diagnoosi siinä sokerirasituksessa mihin melkein kaikki joutuu olikohan rv24-28vkoilla. 1h arvo oli rajalla ja 2h arvo vähän yli. Sitte eiku mittari kotiin jne. En hirveesti edes ruokavaliota muuttanut ja sain arvot pysymään sellaisina, että insuliinia ei tarvinnut alottaa. Toisessa raskaudessa sitte jouduin 2 x sokerirasitukseen ja molemmissa täydelliset arvot. Millään lailla en ollut raskauksien välissä muuttanut elämäntapojani enkä ruokavaliota. Jännä nähä nyt tässä kolmannessa raskaudessa joudunko kerran vai kaksi rasitukseen. Mieluusti menisin kyllä vasta siinä myöhemmillä viikoilla. Voi olla kyllä, että joudun painon takia mennä jo alkuraskaudesta, olikohan se niin, että jos bmi on enemmän ku 35(vai 36), niin joutuis mennä 2x.

Bmi enemmän ko 25 ni joutuu rasitukseen. Sitä varmaan tarkotitki :) näin siis ainaki täällä. Ja jos on ikää yli 25. Mä joudun sen kaks kertaa rasitukseen mut eipä se mua haittaa.

Voi hitsi!! Heräsin vasta äsken, nukuin "hieman" pommiin enkä saanut varattua sitä neuvolaa:banghead:...11.00 jälkeen ei voi sinne enää soittaa. Hiton väsymys:smiley-angry016

Bmi enemmän ko 25 ni joutuu rasitukseen. Sitä varmaan tarkotitki :) näin siis ainaki täällä. Ja jos on ikää yli 25. Mä joudun sen kaks kertaa rasitukseen mut eipä se mua haittaa.
Joo noilla perustein joutuukin kaikki siihen rv24-28 sokerirasitukseen, mut jos bmi on 35/36 tai enemmän niin joutuu jo ihan alkuraskaudessa, olikahan rv9-13 rasitukseen (+sitte se rv24-28 rasitus tietty).

Mulla oli eka neuvola tällä viikolla, piti olla jo viikko sitten mutta sähläri täti oli sekoillut ajan kanssa.
Esitieto lomakkeet tuli postissa joihin myös aika oli laitettu. No minäpä paikalla ajoissa ja ottikin sisään jonkun toisen.
Siinä kohtaan tarkastin viestistä mikä tulee vuorokautta aikaisemmin että aika olikin oikeasti ollut tuntia aikasemmin!
Kiehuin raivosta!! On ollut hermo hiukan pinnassa
Väsymystä ilmassa. Käyn öisin töissä, nukun kun mies kotona tai poika 8kk päikkäreillä.
Ajattelin jo että en tälle tätille oo todellakaan menossa Soitin pojan neuvola tädille (täällä on lasten ja äitiysneuvola erikseen) ja se sai mut antaa tälle toiselle vielä mahdollisuuden.
Ja sanonpa vaan että onneks en odota ensimmäistä koska melko kujalla tää tyyppi oli.
Sijainen joka jostain vaan repästy hommaan.
Toista aikaa oli vaikee löytää nopealla aikataululla kun halusi tunnin ajan. Sanoin et asiat tuttuja ei tarvi tuntia ni vastas että hälle ei oo ja tarvii pidemmän ajan.
No ehkäpä me toimeen tullaan :meh:
Tulipa pitkä vuodatus..

Mulla eka neuvola huomenna aamulla. Rv 8+4. Kaikki on jo entuudestaan tuttua joten hirmu odotuksia ei tuolle käynnille ole. Tämä poikkeaa aiemmista vai siinä etten ole käynyt ar-ultrassa varmistamassa, että masussa oikeasti on jotain. Aiemmilla kerroilla olen päässyt kunnallisen kautta ultraan, mutta nyt sille ei ole ollut mitään tarpeeksi painavaa "syytä", enkä ole yksityiselläkään käynyt.
Nt- ultrakin menee aika todennäköisesti joulun ja uudenvuoden väliin tai pahimmassa tapauksessa tammikuun ekalle viikolle, niin saapa nähdä tuleeko kuitenkin käytyä yksityisellä ultrassa ennen sitä [emoji4]

Huomenna eka neuvola! Saa nähdä tuleeko uni yöllä ollenkaan! Viikkoja on huomenna 9+5 jo. Kaveri sanoi että siellä ultrataan jo ekan kerran! Apua. Oon ihan kauheen kova jännittämään tällaisiä tilanteita joissa ei ole ennen ollut. Saa nähdä osaako edes omaa nimeään sanoa oikein :D

Ensiodottajilla käynti on vissiin pidempikin? Onneksi sain aamupäivään töihin tuuraajan niin ei ole kiire.

Mulla ensi viikolla ekan neuvola. Omien laskujen mukaan silloin 7+6. Tekis mieli kysyä meijän tädiltä että suostuisko yrittämään sydänäänien kuuntelua. Tiedän toki että epätodennäköistä on että kuuluu mutta olis huippua jos edes kokeilisi.

Takaisin