Neuvola

Marinellahi, ihan mielenkiinnosta kyselen kun terkka sanoi sulle esikoisesta että iso vauva tulossa, osuiko arvio oikeeseen, ja nyt en muista käynnistettiinkö sulla sitten vai syntyikö ennen la?
 
Terkka oli oikeessa! Iso vauva tuli. Painoa oli 4,4kg.. tosin terkkari ei ihan noin isoks sitä kuvitellu.

Terkan painoarvio oli kyllä yli 4kg, yhen lääkärin painoarvio 4,5kg, ja sitte vikan lääkärin painoarvio 3,7kg, joka päätti ettei synnytystä tarvi käynnistää (samainen lääkäri tuumas että mun lantiolla kyllä hyvinki synnytetään yli 4kg laps..)

Sitä ei sitte käynnistetty, mutta vikalla neuvolakäynnillä terkkari vähän pyöräytti kalvoja ronskimmin, seuraavana yönä supisteli kovin ja päivällä lähettiinki synnärille :)
Ja koska esikoinen oliki nuin iso ni nyt ei vauvan anneta kasvaa noin paljoa.
 
Jännä miten toi viimenen arvio mennyt noin pieleen! Mua pelottaa minkä kokonen poika on tulossa, tytöt on kyllä olleet pieniä alle 3kg, nuorinkin vaikka meni muutaman päivän yli la. Nyt vaan kun mies on pitkä ja harteikas niin hirveesti miettinyt tota kokoa, mieskin sitä pohti eilen ihan ääneen kun tunnusteli vauvan liikkeitä. :D Millä viikoilla sulla terkka huomas vauvan isokoisuuden?
 
Vika lääkäri oli tehny painoarvion pelkästään pään ympärysmitan perusteella, esikoisen päänympärys ku oli aika pieni muuhun kroppaan nähen. Se eka lääkäri taas oli tehny arvion vyötärön ympäryksen ja reisiluun mitan perusteella.
Terkkari huomas ison koon jo aika aikasin, oisko ollu ehkä joskus rv 32-35?

Me ollaan miehen kaks molemmat aika lyhyitä, mies paino syntyessään reilu 2kg ja ite painoin 4050g, mutta meidän suvun lapset on kaikki ollu isoja. Varmaanki kaikki me 5 lasta ja meidäb lapset on painanu yli 4kg..
 
Ja voin kertoa että mua pelottaa hirveesti et taas on tulossa iso laps, vaikka rakenneultrassa kaikki mitat vastas viikkoja.. esikoisen rakenneultrassa kaikki mitat oli viikon isompia.
 
Luin tuossa neuvolakorttia viimeisen käynnin osalta ja siihen oli merkitty rt. Olettaen, että tarkoittaa vauvan asentoa, niin mistäköhän se tieto on taiottu? o_O Tutki/paineli vatsaa vain hyvin kevyesti ja lyhyesti (kuten yleensäkin, koska vatsa kipeytyy hyvin herkästi), eikä maininnut mitään asennosta. Sanoin kyllä olettavani niiden liikkeiden olevan potkuja, mitkä tuntuu oikealla ylävatsalla/kyljellä, mutta eihän siitä vielä oikeasti tiedä asentoa.

Miten, onko teille tehty mitä sisätutkimuksia? Tai onko loppuajasta vielä tiedossa jotain muuta kuin perus neuvola käyntejä? Olikohan mun toinen ja samalla viimeinen lääkärikäynti ehkä joskus viikolla 20. Neuvolan terkkari ei ole kertaakaan tutkinut sisältä ja nyt olen pohtinut mm, että onko paikat siinä kunnossa, että uskaltais harkita uimista tai vaikkapa jopa paikkojen avautumista ennenaikaista synnytystä ajatellen. :confused005 Onko ihan yleistä, ettei tutkita mitenkään? En mä toki tykkää alapään käpälöinnistä, mutta silti... On kuitenkin pariin kertaan ottanut ohimennen puheeksi ennenaikaisen synnytyksen riskin ja vuodelevon mun vatsakipujen takia, mutta ei kuitenkaan tee mitään konkreettista, pelottelee vaan. :smiley-angry002 Ja kuulemma ei olisi mitään muita käyntejä, kuin näitä normaaleja neuvoloja enää, katsotaan siis pissatesti, hb, verenpaine ja paino, eikä oikeastaan muuta.

Ja viimeksi kyseli vihjailevaan sävyyn paremmin maistuneesta ruoasta. Eli siis painonnoususta. Mikä ihme se on, että paino nousee, jos ei ole puoleen vuoteen pystynyt harrastamaan minkäänlaista liikuntaa/fyysistä rasitusta. Ei sitä ruoan määräää voi ihan olemattomiin vähentää. :banghead: Tilanne siis vko 33+ ja noin +10kg lähtöpainoon, rajalla onko painoindeksi vielä normaalin puolella näilläkin kiloilla. Onhan toi aika paljon jo, mutta kai sitä vois kommentoida jotenkin fiksumminkin kuin vihjailla paremmin maistuneella ruoalla ja herkuilla, varsinkin kun tietää varsin hyvin, etten pysty harrastamaan mitään liikuntaa.
Juu, ei oikein kemiat pelaa yhteen sen tädin kanssa...

Mullakin kokeiltiin viime neuvolassa mahan päältä tunnustelemalla vauvan asentoa ja hän oli pää alaspäin mikä merkattiin korttiin. Th kyllä kertoi tunnustelemisen aikana että pää tuntuu ihan selvästi kokeilemalla tuolla alhaalla.

Th ei ole kertaakaan tehnyt sisätutkimusta eivätkä he niitä teekään. Jos on neuvolalääkärikäynti sitä voi erikseen pyytää ja mulla se tehtiin silloin kun se yksi ja ainut neuvolalääkärikäynti oli helmikuussa. Toinen neuvolalääkärikäynti olisi rv36 mutta mulla on sen tilalla synnytystapa-arvio.

Esikoisesta mulla th ei tehnyt ollenkaan kokoarviota eikä sen puoleen neuvolalääkärikään. Vasta synnytyssalissa kätilö sitten arvio koon mahan päältä tunnustelemalla. Arvio oli 3,8 kg ja hän painoi 3,78 kg eli hyvin osui!

Painonnoususta ei kyllä kannata murehtia. Ihan sama mitä se th sanoo :).
 
Jännä miten paljon on vaihtelua tavoissa. Jos monilla toinen lääkäri on vasta viikolla 36 ja meillä se oli jo joskus n. 20 viikolla.

Mutta rauhoittavaa kuulla, ettei muillekaan ole tehty sisätutkimuksia vaan menee ihan yleisen kaavan mukaan olla tietämätön sisuksien tapahtumista. Ehkä itseäni vain eniten häiritsee ja stressaa se, ettei th paljoa selittele asioita ja tuntuu välillä olettavan vähän liikaa, että tietäisin mitä tapahtuu, vaikka eka raskaus kyseessä. Eikä siltä aina meinaa saada edes suoraan selkeästi muotoiltuun kysymykseen ymmärrettävää vastausta, vaan jotain ympäripyöreää selittelyä keskenjätetyllä lauseella. o_O Tuohon kun lisää pienen pelonsekaisen jännityksen tulevasta synnytyksestä ja tunnin ajomatkasta sairaalaan, niin ehkä soppa on sillä valmis. :smiley-ashamed008
 
Mulla oli toissapäivänä neuvola ja paino noussut huikeat 0,6kg :) :)
Eikä ole kyllä tarvinnutkaan nousta, kun painoindeksi huitoo muutenkin ylärajoilla.
Syömistä rajoittaa, kun ei vaan enää mahdu mahalaukkuun mitään.
Vauva kääntyi neuvolan aikana, niinkuin muutenkin tekee paristi päivässä, joten asentoa on turha kirjata mihinkään.
Ennustavat pientä vauvaa, joten ennen laskettua aikaa on enää yksi neuvola tuossa kolmen viikon päästä, kun neuvolantäti jää sitten kesälomalle, eikä täällä pikkukylillä ole kuin yksi neuvolantäti.
 
Takaisin
Top