Neuvola

Olin myös neuvolassa tällä viikolla ja uutuutena esitiedoissa oli aika laajamittaiset kyselyt huumeiden käytöstä. Ei siellä vastaanotolla kuitenkaan käsitelty alkoholia tai huumeita juuri lainkaan. Muutenkin on aiemmatkin kokemukset olleet, että aika rento/realistinen suhtautuminen juomisiin tai syömisiin, pääasiassa vanhempien tukeminen ja terveyden seuranta.

Joku kysyi ylempänä sydänäänistä, juuri tänään tarkistin ja viikolta 11 alkaen niitä voi kuunnella. Ajattelin itse mennä avoneuvolaan samalla kun muut perheenjäsenet hakee influenssapiikin. Labraa suositellaan niin, että se osuisi parhaiten 10+0, koska tuolloin ilmeisesti paras ajankohta tutkia niitä arvoja. Mutta ei se päivän tarkkaa ole. Ja raskauden kestohan voi olla jotain muuta kuin se kuukautisista 28pv kierron mukaan laskettu, joten ei sitä kukaan voi täysin nappiin ajoittaa. Minulle siis suositeltiin labrakäyntiä viikolle 11 (10+0-10+6).
 
Tänään oli neuvola. Ihan hyvin meni. Otin influenssarokotteen, enkä yhtään tiiä oliko se hyvä juttu...
Mun on ainakin vaikea tietää tarkkaan milloin rv10 on, joten menen labraan niin että 10 todennäkösesti on täynnä, mutta saattaa olla jo lähemmäs yhtätoista viikkoa. Eihän nämä jutut nyt voi päivän päälle olla :)
 
Löysinkin ksshp.fi infoa
eeab0c183fa302e84864af74f3507007
 
Meillä ei sanottu mitän muuta tänään noista verikokeista kun että katsoo vaan niin että labrojen ja ultran välillä on reilu viikko että tulokset ehtii saamaan sinne mukaan.
 
Mulle ei oo puhuttu lääkärineuvolasta sanaakaan ? Seuraava neuvola ihan normi ja Sillon VK 15?!
Kyllä minulle sanottiin, että lääkärineuvola on joskus parin kuukauden päästä, joten aikaa ei vielä varattu. Seuraava neuvola on minullakin ihan normikäynti, siihen on vain kuukausi aikaa.
 
Mulla on lääkärineuvola rv 14, neuvolatäti ois laittanu sen jo aiemmin mut ei saatu aikatauluja sopimaan. Minusta tuo on parempi noin kun rv12 on kuitenkin nt-ultra niin menee sit taas pari viikkoo eteenpäin kun uudestaan ultrataan.
 
Mulla varattiin seuraava neuvolakäynti viikolla 15 ja samalla varattiin lääkärikäynti viikolle 16
 
Varmaan vaihtelee kunnittain nuo lääkärineuvolat. Täällä tosiaan jo ensimmäinen aika alussa ja toinen sitten loppupuolella. Yllätyksenä tuli, että siellä ultrattiin! Just oltiin torstaina käyty yksityisellä ja maanantaina sitten näki uudestaan. Hurjat 4mm oli alkio kasvanut siinä ajassa! :) Ma oli siis 8+4.
 
Toivottavasti multakin löytyy huomenna elonmerkkejä ylimääräisellä käynnillä:)
 
Mites muut toista tai useampaa lasta odottavat? Onks teille varattu joka kuukaudelle aika vai onks niitä harvemmin ku ensisynnyttäjillä?
 
Meillä on uudelleensynnyttäjillä yks neuvolakäynti vähempi ku ensisynnyttäjillä. Varmaan nää vaihtelee kunnittain.
 
Mullaki seur.neuvola vasta 2.1 . Eli nt-ultrasta tulee sillo 4 viikkoo ja edel. neuvolasta 8viikkoo..
 
Mites muut toista tai useampaa lasta odottavat? Onks teille varattu joka kuukaudelle aika vai onks niitä harvemmin ku ensisynnyttäjillä?

Harvemmin. Kävin marraskuussa. Seuraava on joskus tammikuussa. Sain sellasen lapun jossa näkyy milloin on käynnit ja onko ensisynnyttäjä vai uudelleen. Voin sen etsiä kun muistan ja ehdin.
 
Tietty sitte jos alkaa olla vaikka verenpaine koholla, turvotuksia kovasti, tai labrassa tarvii antaa ylimääräisiä näytteitä niin neuvolaan tai äitiyspolille useammin. Mulla raskaushepatoosi viimeksi, alkoi joskus rv 36 muistaakseni niin kävin useammin
 
Takaisin
Top