Neuvola

Mä Sillon kuopukse aikaan mittaili aina piston jälkeen omal mittaril sormenpäästä. :)
 
Täällä paasto otetaan pikatestillä. Jos paastoarvot koholla, niin soketilitkua ei tarvitse juoda. Muuten selviää viimeistään huomenna. Viimeksi kyllä soitti neuvolasta jo samana päivänä.
 
Rupesin miettimään että millonkahan itsellä on lääkärikäynnit tässä raskaudessa, nyt 14+0 eikä ole ollut puhettakaan lääkäriajoista. Nt-ultrankin teki kätilö. Seuraava neuvola-aika on terveydenhoitajalle tän kuun lopussa ja rakenneultra ensi kuun lopussa, ja senkin tekee kätilö. "Neuvolalääkärille suositellaan kahta peruskäyntiä – alku- ja loppuraskaudessa." En ole lääkärillä käynyt..
 
Rupesin miettimään että millonkahan itsellä on lääkärikäynnit tässä raskaudessa, nyt 14+0 eikä ole ollut puhettakaan lääkäriajoista. Nt-ultrankin teki kätilö. Seuraava neuvola-aika on terveydenhoitajalle tän kuun lopussa ja rakenneultra ensi kuun lopussa, ja senkin tekee kätilö. "Neuvolalääkärille suositellaan kahta peruskäyntiä – alku- ja loppuraskaudessa." En ole lääkärillä käynyt..

Mulle tuli neuvolalääkäri käynti nyt tammikuun alkuun ja samoilla viikoilla menen kuin sinä.. itse en mielelläni menisi tohon edes, kun vihaan tuota lääkäri yli kaiken.. Se ei mitään muuta tee kuin hauku asiakkaat. Nt-ultra teki myös kätilö. Äitiyspoliklinikan lääkäri samana päivänä kuin R-u, tätähän ei ole kaikilla..
 
En mene eikä haittaa mitään vaikka ei mee. Samat perusjutut siellä otetaan eli paino, verenpaine jne. Ja sisätutkimus joka ei ole edes suositeltava nykyään enää. Täysin siis turha. Pääsen kyllä lääkäriin muutenkin jos tulee joku vaiva.
 
Eikös lääkärillä käynti ole pakollinen, jos meinaa saada kelasta tukia? Jonkinmoinen raskaustodistushan kelalle pitää toimittaa.
 
Raskaustodistuksen saa terkkarilta, ei sitä varten tarvitse lääkärikäyntiä.

"äidin täytyy käydä terveystarkastuksessa lääkärissä tai neuvolassa ennen viidettä raskauskuukautta. " suoraan kelan sivuilta
 
Kyllä mä sitte kuitenkin laputan kiltisti sinne sokerirasitukseen heti uudenvuoden jälkeen 2.1. vaikka se edelleen tuntuu yhtä turhalta. Lääkärineuvola on 8.1.
 
Kuinka usein näitä käyntejä oikein on? Tänään olin ja kuukauden päästä seuraava. Onko jatkossakin yhtä tiiviisti? Vai tiheneekö tahti entisestään?

Pitkän etsinnän jälkeen terkkari löydsi sydänäänet. Puhui jo, että pitää lähteä tyksiin ultraan, mut onneks löysi. Muuten ei mittäön erikoista neuvolakäynnillä ilmennyt.
 
Esikoisen aikaan oli 4vko välein, loppuraskaudesta sit tiheemmin.varsinki ku meni yli lasketun ajan, ni kävin joka 3.pv
 
Meillä sokerirasitus ekan kerran vasta viikoilla 26-28. Kuulemma en kertonut tarpeeksi ajoissa äitini raskaudenajan diabeteksesta (en tiennyt). Kuulostaa myöhäiseltä.. En tiedä miltä diabetes tuntuu. Olen kyllä suht hoikka eli ehkä sitä ei olisikaan minulla (?)
 
Meillä sokerirasitus ekan kerran vasta viikoilla 26-28. Kuulemma en kertonut tarpeeksi ajoissa äitini raskaudenajan diabeteksesta (en tiennyt). Kuulostaa myöhäiseltä.. En tiedä miltä diabetes tuntuu. Olen kyllä suht hoikka eli ehkä sitä ei olisikaan minulla (?)

Tai ainakin _olin_ suht hoikka :D
 
Käytiin aamulla neuvolassa koko perhe. Sydänäänet kuului hyvin ja heti. :)
Hemoglobiini oli 101. Siinä siis syy väsymykselle! Nyt pitäisi aloittaa rautakuuri. Ihan hyvä, että väsymykselle on syy. On toivoa piristyäkin.
Ei tarvitse tällä kertaa mennä sokerirasitukseen. Viimeksi joutui kun olin ensisynnyttäjä ja ikäraja ylittyi. Nyt ei altistavia tekijöitä.
Esikoinen taisi luulla, että vauvan saa neuvolasta. Ihmetteli missä se on. Ei vielä 3-vuotias ihan ymmärrä tätä juttua. :p
 
Aamulla käyty neuvolassa/lääkärillä. Kaikki hyvin ja selvästi lääkärikin sanoi liikkeiden tuntuvan. Hemoglobiini ensin 107 ja toisella mittauksella 104, joten rautakuuri. Itse en oo kyllä huomannut tuota alhaista hemoglobiinia :eek:
 
Aamulla käyty neuvolassa/lääkärillä. Kaikki hyvin ja selvästi lääkärikin sanoi liikkeiden tuntuvan. Hemoglobiini ensin 107 ja toisella mittauksella 104, joten rautakuuri. Itse en oo kyllä huomannut tuota alhaista hemoglobiinia :eek:

Hienoa että kaikki hyvin! :) Mulla laski myös esikoisen raskaudessa alle 100 ilman että olossani huomasin mitään muutoksia..
 
Se saattaa laskea ilman huomaamista jos lasku on maltillista eikä yhtääkkiä päädy alas. Esim mulla 150 ennen raskautta,137 8+viikolla, muutamassa viikossa 118 13+viikolla
 
Takaisin
Top