Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nilla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla kans ihanamama tuntui, et oli pitkä väli, kun toka neuvola nyt 16.viikolla 2,5vkoa np-ultran jälkeen. Mutta normaalia ilmeisesti. Jännä nähdä onko tästä tokasta käynnistä enemmän hyötyä. Ekalla visiitillä käytiin vaan ne paperit läpi, mitä oli pitänyt etukäteen täyttää, eli täysin turhaa asioiden toistoa.

Valtakunnalliset suositukset neuvolassa käynnissä on muuttunut pari vuotta sitten, mullakin seuraava vasta ensi viikolla sillon rv15+4. Ennen käytiin noin kerran kuussa. Kuntakohtaista myös monestikko neuvolassa käydään. Tiettyjen välietappien kohdalla käynnit tiheentyy. esim esim loppuraskaudessa seurataan edelleen tiheästi niin kuin ennenkin.

Joo alussa on harvoin ja jos oot uudelleen synnyttäjä ni vielä harvemmin, mulla on seuraavaks lääkäri ens viikolla ja marraskuussa on rakenne ultra ja sit vasta joulukuussa kolmas neuvola käynti, jossa saa sit raskaus todistuksen, eli tosiaan on harvoin ja tosiaan muuttuneet, ennen raskaustodistuksen sai lääkärillä... niin ja ens nla käynnillä varataan aika isyyden tunnistamiseen, joka myös nykyään hoidetaan neuvolassa, ainakin helsingissä, ihan hyvä niin ei tarvi sit lähtee keskustaan sen takia :)

Meillä eka neuvola oli rv10+ ja seuraava parin viikon päästä rv18+ eli ei todellakaan tarvii myötänsä juosta siellä :D Tässä välissä oli toki ultra rv12+6. Rakenneultra on rv21+ ja ekasta neuvolalääkäristä ei ole mitään hajua milloin se on. Eletään tässä ja nyt vaan :)

Soitin aamulla neuvolaan, kun on ollut pistävää kipua eilisestä lähtien ja aamulla vielä supistuksia. Sain ajan heti vaikken ollutkaan niin huolissani.

Tämä on minun ensimmäinen raskaus (17+0) ja aina ei tosiaan tiedä milloin olisi syytä huolestua.

Onneksi vauvalla kuulosti olevan kaikki hyvin. Nyt vaan toivon, että supistelut ei jatku ja ettei tarttee lähtee NKL lääkkeitä hakemaan.

Meillä oli ensimmäinen neuvola muutama viikko sitten ja seuraava ajoittuu viikolle 16 (nyt 14. viikko).

Soittelin myös aamulla neuvolaan eilisiltaisten supistusten vuoksi, mutta kuulosti siltä, että ei mitään hätää eikä tarvitse huolestua. Seurailen tilannetta...

Soitin aamulla neuvolaan, kun on ollut pistävää kipua eilisestä lähtien ja aamulla vielä supistuksia. Sain ajan heti vaikken ollutkaan niin huolissani.

Tämä on minun ensimmäinen raskaus (17+0) ja aina ei tosiaan tiedä milloin olisi syytä huolestua.

Onneksi vauvalla kuulosti olevan kaikki hyvin. Nyt vaan toivon, että supistelut ei jatku ja ettei tarttee lähtee NKL lääkkeitä hakemaan.

Täällä myöskin esisuppareita ollut,( nyt 17+2) ja niin kovat ettei pysty töissä olemaan/fyysistä rasitusta kokemaan. Lepolomalla tällä hetkellä. Mielestäni huolestuttavaa on se ettei mua oo tutkittu niiden suhteen ollenkaan, mietityttää onko kohdunsuu päässyt aukeamaan kun näin voimakkaita ja aikaisia supistuksia tulee. NKL:lla kyllä sanoivat kun soitin, ettei ole hätää niin kauan kun ei tule veristä vuotoa. Tukeudun siis siihen. Toivottavasti sielläkin kaikki hyvin <3 mulla keskiviikkona lääkäri neuvola niin siellä tarkastaa tilanteen :)

Täällä myöskin esisuppareita ollut,( nyt 17+2) ja niin kovat ettei pysty töissä olemaan/fyysistä rasitusta kokemaan. Lepolomalla tällä hetkellä. Mielestäni huolestuttavaa on se ettei mua oo tutkittu niiden suhteen ollenkaan, mietityttää onko kohdunsuu päässyt aukeamaan kun näin voimakkaita ja aikaisia supistuksia tulee. NKL:lla kyllä sanoivat kun soitin, ettei ole hätää niin kauan kun ei tule veristä vuotoa. Tukeudun siis siihen. Toivottavasti sielläkin kaikki hyvin <3 mulla keskiviikkona lääkäri neuvola niin siellä tarkastaa tilanteen :)

Minäkin tukeuduin lopuksi NKL:n, mutta ei rauhoittanut oloa yhtään. Pahinta on kun ei paljoa enempää voisi enää levätä, kun kaikki ylimääräinen liike on jo minimoitu. Toivon kyllä että ke lääkäri tutkii kunnolla ja saan vihdoin mielenrauhan.

Koitetaan jaksaa

Neukkulääkäri ohitse. Kaikki niinkuin pitääkin. Hb 133. Tyttöjen raskauksissa olin jo aloittanut raudan syönnin. Toivotaan ettei hirmuisesti tarvitsisi rautaa syödä tässä raskaudessa, rautavalmisteet eivät sovi vatsalleni. :bored: Sykkeet oli taas 145 ja lääkäri totesi pahoinvoinnista ja sykkeistä että kolmas tyttö olisi tulossa. Saa nähdä. :p

Sullapa on hyvä hb! Ja hyvä lääkäri kun osaa noin päätellä sukupuolen ;) onko pojilla kovempi/alhasempi syke...? Mun vauvan syke on ollut aina noin 150.

Raskauden alussa sikiön syke on korkea ja laskee raskauden kulumisen myötä kaikilla. Valitettavasti syke ei ole luotettava keino sukupuolen määrittämiseen.

Mun mummo sanoo tota närästys-tuuhea tukka-juttua :woot: muuten hyvä, mut mua ei oo ikinä närästänyt ja tytär syntyi tuuheatukkaisena peikkopäänä tästä huolimatta:hilarious:

Nvllääkäri väitti mein jätkää tytöks, ku sykkeet oli aina 165-175 välillä ja nyt sanoo et tulee poika, ku sykkeet 145-150 :joyful: Saa nähä kumpi nyt tulee, mut siis pojilla ei aina ole matalammat sykkeet :wink Mein nvllääkäri ei oikein muutenkaan osaa ennustaa.

Odotettiin kaverin kans samaan aikaan vauvoja, kaverilla oli 12päivää ennen meitä laskettu aika. Viimeses lääkärineuvolas kaverilla oli kohdunsuu (muistaakseni) auki 2cm ja kohdunkaulaa jäljellä 2cm ja lääkäri sano että valmistaudu synnyttää koska vaan. Mulla oli kohdunkaulaa 3cm ja kohdunsuu kiinteä ja kiinni. Mulle sano, että yli menee! :) Mä synnytin kolme viikkoa ennen laskettua ja kaverilla meni pari päivää yli lasketun :hilarious: Meillä oli siis sama lääkäri... :)

Joo kyllä se on ihan arvailua. Muistan kyseisen neuvolalääkärin sanoneen kun odotin meidän toista tyttöä että poika täällä mahassa on kun jyskyttää kuin juna. Hymäilin vain enkä oikaissut että tyttö se on. Ensimmäiseltä ennusti tyttöä kun selvästi korkkareiden askellus kuuluu. :joyful: Eihän näille juuri näyttöä ole. :happy: Rakenneultrassa minulla on aina ollut huono näkyvyys, kuulemma välittäjäaineilla jotain tekemistä asian kanssa. Eikä kyllä hirveästi ole ylimääräistä. Muistan kun ultraaja ei ollut varma oliko kyseessä tyttö mutta kyllä ne pallit siellä kuulemma näkyisi selvästi.:dummy: Olisi kiva saada kokemus pojan odotuksestakin mutta vallan hyvin prinsessatkin käy. :dummy1:

Täällä kun on porukkaa ympäri Suomea, onko teillä tietoa onko missään Suomessa neuvolassa kätilöitä töissä? Luin, että EU-direktiivin mukaan pitäisi olla kätilötason henkilö töissä, mutta tietysti ainakaan pk-seudulla ei ole, kun ne on terveydenhoitajia. Joten ainakaan HUS alueen kunnat ei noudata tuota EU:n sääntöä. Mietin vaan, noudattaako missään....

On helsingissä kätilöitä tai ainakin oli vielä vuos sitte, mulla oli kontulan neuvolassa, meijän oma nla täti kätilö, mutta muutettiin vuos sitte ja vaihettiin neuvolaa samalla

Takaisin