Neuvola

Meillä oli juuri "kelaneuvola" ja nyt voi hyvillä mielin jatkaa eteenpäin, kun taas yksi raskausetappi takana :D neuvolassa muuten kaikki ok, mut hemppa oli tippunu sen verran alas et täytys alkaa lisärautaa syömään. En vaan muistanut sitä vielä ostaa et jospa viikonloppuna... seuraavan ajan sain tammikuun puoliväliin rv29 tienoolle, et jännä aatella sillon alkavan vikan kolmanneksen jo! :)
 
Tänään saatiin neuvolasta raskaustodistus, jee! Lisäksi kuunneltiin sykkeet, mut muuten ei mitään erityisempää. Edelleenkään ei mitattu esim. hemoglobiinia, ehkä se ei ole tapana Helsingin neuvoloissa? Itsellä ei varmaan ole siihen tarvetakaan, mutta jännä kun joiltain mitataan ja joiltain ei.
 
Tänään saatiin neuvolasta raskaustodistus, jee! Lisäksi kuunneltiin sykkeet, mut muuten ei mitään erityisempää. Edelleenkään ei mitattu esim. hemoglobiinia, ehkä se ei ole tapana Helsingin neuvoloissa? Itsellä ei varmaan ole siihen tarvetakaan, mutta jännä kun joiltain mitataan ja joiltain ei.

Multa mitattu joka käynnillä, Vantaalla tosin. Ennen raskautta mulla oli ihan normi hb, mutta nyt raskausaikana laskenut. Lisäraudan kanssa pysyttelee siinä 110-112 kieppeillä, ilman rautaa tipahtaa sinne ~90:een. Väsymys on ollut kova kyllä koko raskauden, jännä että siihenkin jo vähän tottuu :D ootko kysynyt jos mittais?
 
Mulla helsingissä aina mitattu joka kerta, viime neuvolassa meinas olla mittaamatta, mut ite pyysin että mittaavat kun aiemmin ollut anemiaa
 
Hyvä tietää. Pitääpä ens kerralla muistaa kysyä! Raudan puutoksesta ei kyllä ole viitteitä voinnissa, mutta eihän sitä tiedä.
 
Täällä kanssa ns. kelaneuvola takana [emoji4]
babyllä kaikki hyvin, hyvät sykkeet ja olen tuntenut liikkeetkin jo ilmeisesti parisen päivää, ihanaa! [emoji173]️
 
Kävin myös kelaneuvolassa, hemppa 115 ja lisärauta käyttöön. Ei tullut yllärinä. Mielenkiintoista oli se, kun oon verikokeelle herkkä, niin otettiin sen jälkeen verenpaineet. Mua alkoi pyörryttää, melkein taju lähti, ja verenpaine olikin sitten 89/39 :eek: Aivan kauheaa tää kammo eikä helpota millään... Mutta kokeet on silti otettava, koska mulla on normaalistikin matala hb.

Kyllä hb kannattaa seurata, voi olla muuttunut yllättäen. Mulla lähti alussa nousemaan, mikä yllätti mut, nyt päästiin taas normaaliin päiväjärjestykseen :joyful: eiköhän se terkkari sen ota, kun pyytää ottamaan. Mä en ainakaan pysty päättelemään olotilasta mitään hb-arvoja, tällä hetkellä nukun 4-6 tunnin yöunia ja aamulla väsyttää sen takia, päivällä oon pirteämpi. Kroppa tietysti on tottunut mataliin arvoihin.
 
Mulla otettiin hb ihan alkuraskaudessa joskus 5.viikolla terv.keskuksessa, ja se oli jotain 120 vaikka oon sanonut et se on aina ollut matala ja joskus nuorena oon joutunut rautaa syömään, ni silti eivät sen jälkeen ole viitsineet mitata. On vaan aina katsoneet että tuo luku on ihan ok, vaikka on jostain elo-syyskuulta. Kysyn huomenna, olishan se hyvä jos tietäisi miten yli 3-4kk aikana on arvo muuttunut...
 
Mulla oli neuvolakäyntien välillä eli 2kk aikana tipahtanut hb tosi paljon eka oli lokakuussa 146 ja nyt 115
 
Mulla otettiin ekassa neuvoladsa hb ja sanoi että seuraavan kerran otetaan joskus 26+ viikoilla. Tämä sen vuoksi etyä tutkimusten mukaan hb laskee vasta tuolloin kunnolla jos on laskeakseen
 
Esikoista odottaessa hb:ta ei mitattu ollenkaan neuvolassa sormesta, käsitin ettei heillä ollut edes välineitä siihen. Otettiin seulontaverikokeiden yhteydessä, ja keskiraskaudessa kävin omasta toiveesta kerran erikseen ihan verikokeessa tarkistamassa, kun epäilin et on tippunut (ja olikin). Loppuraskaudessa taisi olla vielä kerran mittaus labrassa kaikilla. Ihan typerää ettei seurattu tarkemmin neuvolassa! En tiedä paljonko tippui itse synnytyksessä, mut synnytyksen jälkeen oli 81, eikä olo ollut kovin hehkeä! Nyt onneksi otetaan neuvolassa sormesta joka kerta, kun ei ole erityisen korkea lähtöjäänkään.
 
Mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia, kun itsellä ei ole aiempaa tietämystä. Luulisi, että neuvoloissa olisi samanlaiset toimintamallit, mutta ei ilmeisesti.

Entäs sf-mitta - onko se tapana ottaa neuvolassa kun aletaan olla jo pitkällä keskiraskaudessa? Vai riippuuko sekin tapauksesta / neuvolasta?
 
Meidän neuvolassa aletaan mitata sf-mittaa rv 18 -->.
Mulla oli viimeisin neuvola 17+6. Ensiksi terkkari meinas mitata, mutta muutti mieltään sanoen ettei mittaakaan. Kuulemma uudelleen synnyttäjällä mitta huitelee alussa niin paljon käyrien yläpuolella, ettei mitasta ole hyötyä tässä tilanteessa.
Eka mittaus tulee ensi maanantaina eli oliskos silloin 22 + jotain.
 
Kysyin hb:stä ja mulle sanoi myös, että laskee vasta myöhemmin joten mitataan vasta kans 26 viikolla suunnilleen. Tämä vaikka, mulla on ollut aina alhainen ja joskus anemiaakin. Sf-mitastakin kysyin, ja vasta 28 viikolla mitataan.
 
Mulla ainakin on laskenut hemppa nyt jo eli viikolla 22 :bored: ja sf-mittakin otettiin samalla! Onpa kyllä erilaisia käytäntöjä...
 
Pitääpä kysyä tuosta sf-mitasta(kin) ensi kerralla, jos ei meinaa sitä(kään) silloinkaan mitata. Seuraavan neuvolan aikaan ollaan kuitenkin jo rv 28.
 
Mulla ainakin on laskenut hemppa nyt jo eli viikolla 22 :bored: ja sf-mittakin otettiin samalla! Onpa kyllä erilaisia käytäntöjä...

Mäkin oon ihan varma, että mun hb on laskenut syyskuun alusta. täytyy vaatia sitä ens kerralla jossei ota.
 
Mulla on otettu jo kaksi kertaa ja tosiaan viimeisin neuvola oli rv 18+5.
Taitaa olla täysin neuvolanohtaista missä otetaan ja millon.
 
Mitä mä olen neuvoloista oppinu edellisen vuoden aikana, niin jokaisessa neuvolassa on ihan omat käytännöt. Ei väliä vaikka olis samassa hoitopiirissä (eksote, hus, yms..) niin jopa alueittain vaihtelee käytännöt o_O

Meillä mitataan hb 2-3x koko raskausaikana jos ei laske liikaa. Sit seurataan tarkemmin ja useammin jos on arvot matalalla.
 
Takaisin
Top