Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nilla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos Felicity ja Äidiksipian vastauksista. Sain neuvolasta kaksi pissipurkkia mukaan. Toisessa oli ihan ohjeet ja joku sekoiteaine mukana. Siihen lappuun olin myös kirjoittanut rvk 15, eli eka lääkärintarkistusaika. Ehkä se oli niin, että tuohon tavalliseen punakantiseen purkkiin sai pissiä nyt labraa varten valmiiksi kotona ettei tosiaan tarvisi jalat ristissä kärvistellä. Varsinkin, kun nyt raskausaikana täytyy käydä useammin vessassa.

Nää kaikki neuvolamaailman jutut on mulle täysin vieraita, kun en ole joutunut näitä palveluita juurikaan käyttämään. Tuntuu että olen ihan hukassa. Pitäisi olla joku kalenteri, missä jokaisen käynnin kohdalla lukisi ranskalaisilla viivoilla mitä sitä ennen täytyy huomioida. No mutta tässä nämä taitaa tulla (liiankin) tutuiksi.

Keväthangille, sait varmaan isomman purkin virtsan keräystä varten ja pienemmän näytteenottoputken? Jos näin niin tarkoitus on virtsata siihen isompaan purkkiin, josta siirretään virtsa näytteenottoputkeen avaamatta kuitenkaan putken korkkia.

Muokattu viimeksi:
Joo, se toinen purkki oli semmoinen, missä oli putkilo sisällä. Toinen ihan perus purkki ja sen sai ottaa halutessaan mukaan. Ymmärsin, että purkit tulevat käyttöön eri kerroilla. Pitää ehkä soittaa vielä maanantaina neuvolaan ja varmistaa, että mihin mä oikein olen menossa :smiley-bounce022

Joo, se toinen purkki oli semmoinen, missä oli putkilo sisällä. Toinen ihan perus purkki ja sen sai ottaa halutessaan mukaan. Ymmärsin, että purkit tulevat käyttöön eri kerroilla. Pitää ehkä soittaa vielä maanantaina neuvolaan ja varmistaa, että mihin mä oikein olen menossa :smiley-bounce022

Saitko sä mitään putkia mukaan? Siis sellasia näyteputkia? Oliko se toinen purkki jossa on putki sisällä sellanen keltakorkkinen jossa tarra päällä?

Mä sain ainoastaan tuon keltakorkkisen, jossa mukana kaks näyteputkiloa. Ainoastaan putket tarvii toimittaa labraan. Mitähän teillä sitten muuta vielä pissasta tutkitaan?

Mä sain ainoastaan tuon keltakorkkisen, jossa mukana kaks näyteputkiloa. Ainoastaan putket tarvii toimittaa labraan. Mitähän teillä sitten muuta vielä pissasta tutkitaan?

Mä sain tuommoisen sinikorkkisen, jossa oli 2 näyteputkiloa mukana. Ja tuo piti toimittaa rvk 15. Mitä siitä tutkitaan? Mulla on silloin myös eka lääkärin vastaanotto. Ja sitten kortissa luki että rvk 10-11 pitää varata aika labraan, jonne nyt siis oon menossa. En tiedä yhtään ottaako ne siellä nyt sitten verikokeita esim. selvittääkseen mun veriryhmän vai pitikö tuollakin pissiä purkkiin. Purkin sain kuitenkin matkaan, jos jännittää pissiä vastaanotolla niin voi tehdä sen kotona. Ja se on vaan perus muovipurkki ilman näyteputkia. Muistan vaan, että joku testi piti tehdä alapesun kanssa ja joku ilman... Ja jossain testissä tutkittiin sukupuolitauteja. Paljon muuta en muistakaan...

Ainakin meillä se testi, johon on ne näyteputket, pitää tehdä alapesun kanssa. Labrassa otetaan nyt viikon 10 paikkeilla ne kuppa, hiv, yms. plus seulontaan liittyvät verikokeet jos seulontaan osallistut. Noi pissatestit näyttää menevän eri tavalla kun meillä, kun se tehtiin nyt tässä verikokeen yhteydessä tai siis tein kotona ja vein näytteet niin niistä on paha sanoa. Käsittääkseni niistä katsotaan ainakin piilevä virtsatietulehdus.

Klamydia tutkitaam virtsakokeesta, jossa ei pestä ja pissataan purkkiin jo ns. alkuauihkusta lähtien. Se tulee sellaseen purkkiin jossa ei ole mukana putkia.

Mulla oli eka neuvola silloin joskus 8+ ja labrassa otettiin vaan verikokeet. Eka ultra takana ja seuraava neuvola onkin vasta viikolla 16+. Tuntuu niin pitkältä ajalta, vaikka tiedän hyvin että nää alkuajan neuvolat on aika turhia :)

Jos teillä on omakanta .fi niin sieltä näkee, mitä veri ja virtsakokeista katsotaan. Meillä verestä just hepatiitti, hiv, kuppa, veriryhmä sekä veriryhmä-vasta-aineet ja nuo S-PAPP ja hcG-b eli ne seulonta-arvot. Virtsasta katsottiin onko tulehdusta, sekä joukko muita arvoja (sokerit, ketoaineet, proteiinit ym).
Klamydia katsotaan ainakin jos joutuu päivystykseen Helsingin seudulla. Siis ottavat kaikilta rutiinilla vaikka menis vuotojen tai muiden alkuraskauden komplikaatioiden takia sinne. Viimeksi jo kieltäydyin, että ei kai sitä joka kerta tarvitse ottaa ku viimeksi jo otitte muutama viikko sitten. Nimittäin mua ainakin sattuu ko.toimenpide, ottavat kohdunkaulasta jotain.

Meillä saatiin neuvolasta sinikantinen purkki virtsan keräämistä varten sekä kaksi pitkulaista näyteputkiloa. Niissä putkiloissa vihertävät korkit eikä niitä saa avata, toinen putkilo pidempi kuin toinen. Siinä sinisessä korkissa purkin sisällä "tikku" ja kannessa tarra, jota ei saa poistaa ennen kuin ottaa näytteet putkiloihin.

Näytteiden otto-ohje oli et ensin huolellinen käsien pesu ja sit hyvä alapesu, kuivaus paperipyyhkeillä. Sit annetaan alkuvirtsaa valua pönttöön ja otetaan siitä keskivirtsasta purkkiin noin 2/3. Pitää siis olla aamuvirtsasta (vähintään 4h pissimättä) tuo näyte :) sit kun virtsa on purkissa niin sininen korkki kiinni ja tarra pois kannesta ja tökätään sen tarran alla olevaan neulaan putkilot vuorotellen. Ne täyttyy itsestään ja kun on täynnä niin käännellään ylös alas noin kymmenen kertaa, et se säilöntäaine sekottuu. Neljä tuntia ne putket säilyy huoneenlämmössä, et jos sinä aikana kerkee viedä labraan niin ei tartte laittaa kylmään.
Labrassa meillä sit vielä ottivat sillä käynnillä ns. likaisen virtsanäytteen. Siinä piti vaan pissata purkkiin, et riitti jos oli vaikka tunti edellisestä kerrasta.

13+3 neuvola takana. Kaikki ok. Sydäntä ei terkkari saanut dopplerilla kuulumaan, mutta ultralaitteella (90-luvun alusta) sai toinen terkka tyypin näkymään. Kävin tietysti välillä pissalla...

Hyvinkäälle lähtee tänään faxi neuvolasta eli siirryn sitten sinne. (Jee)

Tänään neuvola käynnillä 14+6 oli taas helpottavaa kuulla sydänäänet.

Hassua ja ehkä vähän outoakin, kun joka kerta neuvolatäti sanoo mun miehelleni ettei hänen ole pakko olla mukana. Minusta on vaan ihana, että hän tukee ja on innoissaan vaikkei suoranaisesti hänelle neuvolalla olisikaan asiaa.

Eikös olekkin niin, että puolisot ovat tervetulleita neuvolakäynneille.

Tänään neuvola käynnillä 14+6 oli taas helpottavaa kuulla sydänäänet.

Hassua ja ehkä vähän outoakin, kun joka kerta neuvolatäti sanoo mun miehelleni ettei hänen ole pakko olla mukana. Minusta on vaan ihana, että hän tukee ja on innoissaan vaikkei suoranaisesti hänelle neuvolalla olisikaan asiaa.

Eikös olekkin niin, että puolisot ovat tervetulleita neuvolakäynneille.

Juuri näin! Me ainakin yritetään sopia neuvolat yms. siten, että mieskin pääsee mukaan. Ainakin meidän neuvolassa siihen myös kannustetaan. Eli ehdottomasti miehet/puolisot mukaan, jos vain on mahdollista!

Onpas huono asenne terkka! Vähemmästäkin miehet kokee olevansa ulkopuolisia, jos joka kerta erikseen korostetaan, ettei tarvitsisi olla paikalla. Raskaus on yhteinen asia ja tottakai on tärkeää että molemmat on paikalla, jos se vain on mahdollista.

Muistan kyllä ekan kohdalla kun tuleva isä halusi kovasti olla kaikessa mukana ja sitten neuvolatäti hyvä kun edes tervehti. Aika ilkeetä toimintaa. Tuli niinkun sellanen olo että neuvolan mukaan tässä yksin odotellaan vauvaa ja ärsyttää kun neuvolatäti tuskin edes katsoi mieheen päin. Ja muutenkin joka kerta kun siellä käy niin tuntuu että se luulee että kaikki miehet on lasten kanssa ihan kädettömiä eikä lasten arjessa yhtään mukana. Meillä kyllä lasten isä on ihan täysin mukana. Laittaa lapsille ruoat, pesee hampaat ja vaihtaa vaipat ja vaatteet sillon kun ei ole töissä. Sit se neuvolatäti luulee tosiaan että joka perheessä on vaan äiti ja lapset :banghead:
Ihan raivostuttavaa. Nykypäivän isät on lasten kanssa ihan yhtä taitavia kun äidit. (En nyt toki puhu ihan kaikista, mutta enenevässä määrin)

Meillä mies tulee ultriin mukaan, mutta kun jo kolmatta odotellaan niin ei sitä kiinnosta neuvolakäynnit :D Sydänääniä kun kuulee jo kotona :) Mutta osallistuva isä täälläkin kaikin puolin, en pystyis sellaisen miehen kanssa edes olemaan joka pistäis mut hoitamaan lapset ja lasten asiat yksin!

Meille on tärkeetä että mies tulee välillä mukaan neuvolaan, vielä ei oo vauvan neuvolaan.mies päässyt, vaikka viime kerralla olis halunnut tulla sydän ääniä kuuntelemaan kun ei ultraakaan päässyt :/ mutta ainakin miehen täytyy tulla viikoilla 30mukaan, kun silloin meillä on neuvolan yhteydessä isyyden tunnustus samalla, kun emme ole naimisissa vielä. Mutta ihan senkin takia halutaan miehen tulevan neuvolalle, että välillä mies vie jonkun lapsista neuvolaan ja mä jään kotiin ja sen takia haluamme että myös mies "tutustuu" nla terkkaan ja sanoo oman mielipiteensä siitä tykkääkö hän terkasta vaiko ei, meijän 2- ja 3-v neuvolat oli samaan aikaan ja oltiin miehenkanssa yhdessä siellä ja se terkka neiti menee kyllä niin vaihtoon, kohteli 3v poikaa niin törkeästi, että jäi tosi paha maku suuhun niin mulla, miehellä kun pojallakin. Ja valituksen tästä myös tein

Siis mulla on ollu vasta eka neuvola ja seuraava on ens viikolla rv17! Tää on toinen raskaus, onks normaalia ettei oo ollu aiemmin? Ekasta tuntu et kokoajan oltiin neuvolassa.

Takaisin