Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nilla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Teillä jotka ette ole ekaa kertaa nyt raskaana, niin mitä siellä neuvolan lääkärintarkastuksessa tapahtuu? Mulla lukee ekan neuvolakäynnin hoitajan laatimissa muistiinpanoissa, että 'kutsu laajaan terveystarkastukseen'. Mietin vain, mitä se pitää sisällään, kun jo kaikki mahdolliset veri ja virtsakokeet, seulonnat, hb, verenpaine ym on otettu?

Ei muistaakseni ihmeempiä, jotain juteltiin ja ne perus neuvolakäyntijutut katsottiin ja lähetteen sain kilpirauhaskokeisiin kun olin tosi väsynyt. Tämä siis esikoisen aikaan. Sisätutkimuksen taisi tehdä myös mutta en oo ihan varma, en muista. Tämä siis Vantaalla.

Meillä ei sisätutkimuksia tehdä jos ei ole mitään ihmeellistä. Mulla tehtiin esikoisen aikaan ensimmäisen kerran vasta käynnistyksen yhteydessä. Laajassa terveystarkastuksessa meillä käydään läpi ruokailutottumuksia, päihteiden käyttöä, parisuhdetta ja tulevaa muutosta. Kuunnellaan sydän ääniä ja muuta en muistakaan :D Näin siis Jyväskylässä.

Okei, kiitti :) saatiin joku lappu täytettäväksi just noista parisuhdeasioista + muutoksesta. Alkoholi ym tiedot piti jo ekalla kerralla täyttää niille. Eli siis lisää juttelua odotettavissa... no en oikein tiedä mitä apua siitä on. Ajattelin että lääkärikäynnistä sais jotain oikeaakin hyötyä. Tällä hetkellä neuvolasta sellanen fiilis, et hirveesti kaavakkeita vaan pitää rastittaa, ja tärkeintä että rastit about oikeilla kohdilla. Ne asiat jotka mua oikeasti vaivaa (mm. haluan ehdottomasti synnyttää tietyssä sairaalassa), alkuraskauden ongelmat ynnä muu - niihin en ole saanut neuvolasta mitään apua, vaikka olen yrittänyt.
Jännä muuten että sisätutkimus tehdään vasta synnytyksen yhteydessä :wideyed: eli lääkärikin siis vaan kuuntelee dopplerilla?

Kyllä meillä tehään lääkärin tarkastuksessa sisätutkimus ja näin helsingissä ja sit sen lisäks just samaa kun neuvolassa

Mä katoin vielä tuolta Vantaan sivuilta ja siellä oli että pääasiassa tehdään sisätutkimus aina lääkärikäynneillä. Sillä myöhemmällä käynnillä ainakin katsoi lantion että onko tilaa alatiesynnytykselle. Neuvolassa kannattaa rohkeasti kysyä jos joku mietityttää tai sit soittaa sinne jos ei käynnillä muista tai ei saa tietoa. Lääkärissä voi toki myös kysyä. Ja jos jotain vaivaa on niin kannattaa kertoa. Musta oli hyvä, että heti laittoi lähetteen verikokeisiin kun olin niin väsynyt vaikka sieltä ei mitään löytynytkään niin tuli tutkittua. Mulle oli neuvolasta myös loppuraskaudessa tosi paljon apua kun verenpaineet nousi niin seurattiin tosi tarkkaan ja sain vielä lähetteen ylimääräiseen ultraan. Neuvolalääkärillekin laitettiin loppuraskaudessa ultrauspyyntö kun neuvolassa itkin että kuinka iso lapsi oikein tulee kun koko ajan kaikki huomautteli kuinka valtava vatsa oli niin teki ultralla painoarvion jota ei normaalikäynnillä oltais tehty.

Joo neuvola on alussa lähinnä juttelua ja muuta mut munkin mielestä tosi hyödyllinen loppuakohden, mä sain kans kummassakkin aikaisemmassa raskaudessa ylimääräsen ultran, toisessa raskausmyrkytys epäilyn takia ja toisessa järkyttävien pää kipujen takia, mutta kumpikin enteili sit syntymää vissiin, tai niin nevola täti yhdosti kun kummassakin viikon sisällä ylimääräsestä ultrasta syntynyt lapset ja myös aikasemmissa raskauksissa neuvola täti ite ultraillut :)

Sisätutkimuksiahan ei ole mikään pakko tehdä ja osa niitä vältteleekin jos ei mitään kummempaa ole ilmennyt. Itsekin ajattelin tässä raskaudessa kieltäytyä kun ei siitä mitään kummempaa tietoa saa ja hyötyä ole.

Joo näissä neuvolan touhuissa on paljon eroja jos vertailee esimerkiksi etelä- ja keskisuomea keskenään. Ihmetelty on ennenkin :)

Niin ja meillä ei ultrata kuin vain äitiyspolilla. Neuvolassa ei ole mahdollisuutta kuin sydänäänien kuunteluun.

Meillä on eka neuvola keskiviikkona. Silloin 9+4. Hassua näin loppukuisena kun niin monet muut on käynyt jo neuvolat ja ultrat ja verikokeet sun muut :grin

Nyt on ekassa neuvolassa käyty ja viikot olikin nyt 9+5. Suostui kokeilemaan sydänääniä ja kyllähän sieltä ne sydänäänet löytyi. Nyt jännätään koska pääsee ultraan :)
Toivottavasti ei nyt viikkotolkulla joudu odottelemaan :rolleyes:

Toka neuvola takana. Kaikki hyvin ja luojan kiitos oli painoa tullu vaan 400g, ku esikoisesta oli tähän mennessä tullu 10kg :grin Verenpaineet hyvät, pissa ok, vauvan syke 150 ja verikokeiden tulokset myös hyvät. Rv36 joudun käymään vielä jossain kontrolliverikokeessa, ku esikoinen oli keltainen ja joutu sillon kuivumisen vuoks vielä riskiryhmäänki. Seuraavaks onki sit lääkärineuvola! :)

Kiva että kaikki kunnossa :)

Mulle myös sanottiin että 36 viikolla on se verikoe kun meillä tyttö oli keltainen ja neuvolatäti sanoi että siitä kokeesta katotaan jotakin vasta-aineita mutta sitä jäin miettimään että mitä ne sitten tekee sen asian eteen kun ne kokeet tulee? Tuleeko joku lääkitys? Vai laitetaanko varmuudeksi heti syntymän jälkeen valohoitoon vai mitä?

Niin tosiaan. Mitähän mahtavat asialle? Vai onko just se, että tietävät sit heti tarkistaa bilirubiinit. Mä kun oon ymmärtäny, että tuo keltaisuus johtuu siitä, ettei maksa oo täysin kehittyny, eikä siis pilko bilirubiineja tarpeeks? En tiedä.

Niinhän se on. Varmaan ne tarkistaa ne arvot heti. Mut kaikille ei tule se keltaisuus heti. Meillä se tuli vasta reilun vuorokauden iässä. En sitten tiedä että onko ne arvot korkeammat vaikkei keltaisuus ole vielä silmällä havaittavissa. Täytyy ihan kysyä neuvolassa tästä.

Meillä nneidillä oli vaan vähän tota keltasuutta, ei joutunut sinivaloon eikä muutakaan piti vaan tarkkailla ettei lisäänny

Meillä neuvolat käydään aika myöhäisessä (jonkun mielestä siis ehkä) vaiheessa nimittäin tähdätään siihen rv+10 ja kävin nyt itse rv 10+2 :) Esikoista odotellessa oli kylläkin rv 9+5... Ei minua haittaa. Edellinen raskaus meni kesken tuossa kesällä 10+0 samana päivänä kun olisi ollut ensimmäinen neuvola. No tässä neuvolakäynnissä terkka kyseli ja kyseli, eikä tarvinnut edes pissiä purkkiin. Eikä katsonut sormenpäästä hb:ta. 1,5h kyselytunnin jälkeen luulin että se oli siinä, mutta terkka pyysi mennä makaamaan siihen sängylle ja hän ultrasi mahan päältä! Siellä oli pieni ja super virkeä Lahja vilkuttamassa äitille <3 Olisi riittänyt pelkkä sydänäänien kuuntelu mutta tämä kyllä yllätti! Neuvolassamme (hyvin pieni pitäjä) on tosi vanha ultra terkkojen käytössä :) Ihanaa <3

Kävin ekassa neuvolassa 8+3 ja siellä vaan juteltiin, täytettiin papereita, katsottiin paino, mitattiin verenpaine ja otettiin hb sormen päästä. Ens viikolla mulla on aika lavraan (10+4), mutta en enää muista mitä siellä tehdään :nailbiting: Auttaisiko joku? Lähinnä, pitääkö mun paastota tai olla virtsaamatta tietty aika ennen sinne menoa? Puhuttiin niin monesta eri jutuista, että sekaisin menin :happy:

Kävin ekassa neuvolassa 8+3 ja siellä vaan juteltiin, täytettiin papereita, katsottiin paino, mitattiin verenpaine ja otettiin hb sormen päästä. Ens viikolla mulla on aika lavraan (10+4), mutta en enää muista mitä siellä tehdään :nailbiting: Auttaisiko joku? Lähinnä, pitääkö mun paastota tai olla virtsaamatta tietty aika ennen sinne menoa? Puhuttiin niin monesta eri jutuista, että sekaisin menin :happy:

Jos otetaan vaan perus neuvolan seulontanäytteet (veri) niin ei tarvitse paastota, normaalisti voi syödä. Kolme putkea otettiin multa ja oli tosiaan ne neuvolan perusnäytteet ja se seulonta sitä riskijuttua varten. Jos otetaan myös pissatestit niin sitten pissaamatta se n. 4h eikä kauheasti sais syödä/juoda. Meiltä sai neuvolasta pissapurkin mukaan tai sen ois voinut hakea labrasta etukäteen jolloin voi itse ottaa aamulla pissanäytteen kotona niin ei tarvii kärvistellä jalat ristissä. Sit vaan vie sen sinne labraan.

Vähintään neljä tuntia virtsaamatta, ottavat plv:n. Ja sitten verikokeet ultraa varten, jotka ovat yhdistelmä seulaa varten. :) Ei tarvitse paastota.

Takaisin