Neuvola

Heinäkerttu juu otetaan!

Kiva kuulla et porukalla ollut hyviä neuvolakäyntejä! :)
 
Ainakin mun neuvolassa (Helsingissä) virtsakoe otetaan seulalabrojen yhteydessä.
 
Mulla huomenna eka neuvola ja oon ihan fiiliksissä! Saas nähdä vaan kuinka terkka suhtautuu tämmöseen tankki mammaan o_O
 
Meillä kans otetaan joka kerralla pissa koe, paitsi ei vielä, kun en oo päässy pienien viikkojen takia virallisesti kirjoille. Ilmeisesti ens kerralla jos kaikki on fine.
 
Täällä (Tampere) kans joka neuvolassa (ja jos joutuu käymään äitipolilla) katotaan pissasta proteiini, sokeri ja leukosyytit (?). noilla tarkistetaan et ei oo tulehduksia, raskausmyrkytystä tai sokereissa häikkää. Tosin sokereissa voi olla häikkää, vaikka virtsassa ei oiskaan sokeria. (mulla tais olla kerran ja mulla oli insuliinihoitoinen radi)
 
Mulla oli myös tänään eka neuvola, mentiin miehen kanssa yhdessä :) ei ollut pissakoetta nyt ekalla, mutta kaikilla seuraavilla käynneillä kyllä. Tämä käynti oli lähinnä jutustelua ja infopläjäys, otettiin lisäksi verenpaine ja hemoglobiini. Terkka teki lähetteen nt-ultraan ja verikokeisiin. Verikokeet parin viikon päästä, ultra toivottavasti ennen joulua. Ei meilläkään edes yritetty kuunnella sydänääniä. Yhtään ei tiedä mitä masuun kuuluu ja se kyllä mietityttää. Toivottavasti kutsu ultraan tulisi pian niin näkee varaanko ajan yksityiseltä, koska haluan ennen joulua tietää missä mennään.
 
Onko eka neuvola vaan lähinnä jutustelua? Kuinka moni on mennyt yksin ja kuinka monella kumppani tullut mukaan? :)
 
Meillä ainakin oli, juteltiin tuntemuksista, kehon muutoksista, ruoka-asioista, päihteistä, perhevalmennuksesta, neuvolakäynneistä, sikiöseulonnoista, labroista.. ja mies oli mukana.
 
Mulla mies tais olla ekalla käynnillä ja sit joskus myöhemminkin oli, mut yksin mä pääasiassa kävin. Nyt ei tietty tartte yksin mennä enää kun esikoinen kulkee mukana :D Ultriin mies kyllä tuli aina. Nyt pitäis keksiä joku lapsenvahdiksi aina siksi aikaa, niin pääsis mieskin sinne mukaan.
 
Mä kävin neuvolassa yksin. Mies piti sillä aikaa seuraa tokaluokkalaiselle, jolla oli kympin aamu tänään.
 
Eka neuvola takana. Vajaa tunti höpötettiin yleisiä juttuja. Kaikki ihan jees. Lupas et saan käydä tiheämmin neuvolassa ja luultavasti lähetettä äpolille myöhemmin ultriin (kohtukuoleman vuoksi siis). Ens viikolla neuvolalääkärin ultra. Seulat tehdään terveystalolla.

Rv 8+3
 
Mistä neuvolassa puhutaan semmosen kanssa joka on jo yhden lapsen saanut? Samat liibalaabatko käydään läpi? :D Ei siin mitään niin kauan ku pääsen omalle terkalle jutteleen kuulumisia, ärsyttää jos osuu sijaisia...
 
Ei kai ihmeitä, kuulumisia, painot ym, kertaukset :) Ei kai se hirveesti eroo esikoiseen. Infot saatiin paperilla pääasiallisesti.
 
Me käytiin perushommat läpi ja ei ollu mitään turhaa liibalaabaa ja samojen asioide jankkaamista. Esikoisen odotusajasta ny onki jo aikaa mut emmä silti ois halunnu mitää romaaniselityksiä.
 
Meillä ensimmäinen neuvola vasta vähän ennen joulua, kun palaudutaan reissusta. En ajatellut pyytää miestä olemaan poissa töistä, kun on jo aiemmin kuunnellut ne jutut.
 
Eka neuvolakäynti takana ja jäi kyllä tosi hyvä fiilis! Tosi mukava terkkari eikä yhtään saarnannu tai valistanu painosta tai muustakaan, tosi jees! Postissa tulee sitte aika ultraan ja nyt varattiin lääkäriaika, uus neuvola aika sekä sokerirasitus :) terkkari sano et heen laitteella turha alkaa kokeilemaan sydänääniä.
 
Oltiin eilen ekalla käynnillä! :) Terkkari oli nuori, kiva ja iloinen. Ei löytyny dopplerilla sydänääniä vielä (mikä harmitti yllättävän vähän), mutta kuunneltiin vähän istukkaa. Nyt tuntuu entistä enemmän todelle! Seuraava käynti varattu 15+3 (ellei rv:t muutu ultran myötä). Ultraankin alle kuukausi, jee!!

Saatiin samalla reissulla influenssarokotteet ja mies vanhentuneen jäykkäkouristuksen. Hauskaa myös, että tehtiin lähete fysioterapeutille lantionpohjanlihasten treenaamiseen! Sitä en odottanut :) ja se ilahduttaa, että perhevalmennukset on saman ryhmän kanssa, ja meille järjestetään vielä puistopäivä kun vauvat muutaman kuukauden ikäisiä :) sieltä saattaa löytää uusia kavereitakin!
 
Takaisin
Top