Neuvola

Jos neuvola on rv 8+4 niin kuunnellaanko siellä sydänäänet? (Voivatko ne kuulua jo tuolloin neuvolan laitteilla?)
 
Ilmeisesti vasta 12. viikolta alkaen kuuluu neuvolan dopplerilla varmasti. Aikasemminkin voi, varmaan riippuu odottajan rakenteesta ja istukan paikasta. :shy: Kaikkialla ei välttämättä kuunnella kovin aikasin mahan päältä, kun voi aiheuttaa turhaa ahdistusta, jos ne äänet ei kuulukaan. Mä oisin varmaa yks niistä. :rolleyes:
 
Mulla ei esikoisesta kuunneltu sydänääniä ekalla nlakäynnillä ja se oli joskus rv 8.
 
Apua, mä en yhtään muista milloin on mulla raskauksissa kuunneltu sydänäänet. Sen muistan et joka kerta hetki oli maaginen ja asia konkretisoitu täysin ♡
 
Pallo.! Mulla on neuvola tänä torstaina 7+3 ja terkkari lupasi, että voidaan kokeilla kuunnella :) sanoi samaa, ettei yleensä kuunnella vielä, koska ei välttämättä kuulu. Mutta pyynnöstä varmaankin onnistuu sinullakin :)
 
Tänään oli eka neuvola 8+2 :) Terkka meinas että ei kannata kuunnella sydänääniä ettei ne varmaan kuulu. Mä kuitenki kysyin että onko varma ettei kuulu nii se että voidaanhan mä kokeilla jos haluun. Pitkän etsinnän jälkeen löytyi :Heartred ihan vähän aikaa kuulu ja sit toukka karkas piiloon.
 
Okei hyvä tietää :) Oon vähän pihalla kaikesta ja mietin tässä että onko oikeasti niin että jos eka neuvola on n. rv8 ja eka ultra n. rv12 niin joutuisko sitä oottamaan ihan tuonne ensimmäiseen ultraan asti että tietää onko siellä sydän sykkimässä vai ei? Olen päättänyt mennä yksityiselle ultraan rv7, jotta ei tartte jännätä tuonne rv12 asti (onko mahassa elämää vai ei) mutta jos ei menisi tuohon ultraan ja neuvolassa eivät kuuntelisi/löytäisi sydänääniä ekalla käynnillä niin tuntuisi ihan hurjan pitkältä odotukselta saada vasta rv12 selville että olikin tuulimuna tms... Eihän siinä mitään jos osaisi ottaa rennosti ja vaan rauhassa odotella, mutta jos on tällainen hätähousu niinkuin itse olen niin pakko päästä kyllä kurkkaamaan tilanne aiemmin :D
 
Meille sano neuvolatäti esikoisen aikaan että voidaan kokeilla kun sen verran hoikka ettei välissä pitäs suurempia esteitä olla ja niinhän ne kuulu melkeen heti! Nyt toivon samaa kun sama täti :) vielä pari viikkoa odottelua kun 7.12. aika :) meillä ei tietääkseen ultrata ellei neuvola ole saanu nyt omaa laitetta ja joudutaan oottelee sitten np-ultraan...
 
Pallo, et ole ainoa hätähousu. Esikoista odottaessa varasin varhaisultran viikolle 6, että sain heti tietää onko alkio oikeassa paikassa ja sykkiikö sydän :)
Olisin ollut varmasti ihan romuna, kun eka neuvolassa terkka vain mainitsi, että vielä ei edes yritetä dopplerilla, ettei aiheuteta turhaa stressiä jos ei löydykään. Mutta koska olin käynyt ultrassa, luotin siihen et se on siellä edelleen tallessa :)
Pitää varmaan tälläkin kertaa varata ar-ultra. 12 viikkoa on piiiiitkä aika.
 
Noitakin eroja on mitä oon foorumilta lukenut aina, että jossain paikkakunnilla kuunnellaan sydänäänet hirmu myöhään rv11-12 ja jossai kympin tienoilla, mutta täällä taas rv8 on kuunneltu varovaisin mielin jo.
 
Mä sain tänään varattua ekan neuvolan.
Meinas terkka laittaa tammikuulle, vähäks säikähdin et niin kauas, kunnes kysyin sitä ultraustata et vko12 on joulun jälkeen ni se sitten rupesi tarkistaa. Oli kiekkonsa kanssa ihan sekasin.

Joten nyt on sitten 7.12 ensimmäinen neuvola. Onneks. Ei tarvi niin kauhean kauan odottaa.
Sanoi vaan että kun neuvolassa ei ultrata, niillä ei ole laitteita sellaisiin, että päksiin pitää sitten ultraan mennä. Ja sinne tulee sitten aika ensimmäisen käynnin jälkeen kun lähete on laitettu...
 
Minäkin uskaltauduin tänään varaamaan sen neuvola-ajan. Ensin piti tehdä digitaalinen testi, jotta voin ihan selvällä suomella lukea "raskaana", kun en sitä viivaa muka uskonut :joyful:. Melkein jouluun menee ensimmäinen käynti
 
Jupa- saas nähdä mennäänkö samana päivänä...;-)
 
Mulla oli tänään eka neuvola. Terkka vaihtoi lasketun ajan ar-ultran mukaiseksi, eli on nyt 3.7. ja viikkoja tänään 8+2. Tylsää kun pari päivää hävisi mutta tämä helpottaa sikäli viikkojen laskemista, kun maanantaina aina vaihtuu viikko. :)

Ensi viikon lopulla saa mennä seulaverikokeisiin ja np-ultra tulee jonnekin joulun tienoille. Toivottavasti ennen joulua. :) Fysioterapiakäynti pitäis varata tammikuulle ja sokerirasitukseen joudun joskus rv 20 tienoilla. Seuraava neuvola on tammikuun puolivälin paikkeilla.

1,5 tuntia kesti käynti kaikkiaan. Sydänääniä ei edes yritetty kuunnella. Enemmän juteltiin kaikenlaista ja täyteltiin tietoja, ja tietysti otettiin verenpaine ja paino. Sain myös influenssarokotteen.

Onneksi sattui tosi mukava ja kokenut terkka, joka osasi meidän keskenmenotaustaan suhtautua tosi hyvin.
 
Mulla ensimmäinen neuvola on 14.12 ja silloin on 9+2.
Otetaanko ensimmäisellä käynnillä virtsakoetta? En huomannut asiaa terveydenhoitajalta kysyä...
 
Takaisin
Top