Neuvola

Eikös lapsivesipunktio tehä vasta 15 viikon jälkeen?! Vai oonkohan ihan väärässä. Ei oo miulle jouvuttu tekemään, mutta jostain lukenu näin.
 
Pääsin tänään ensimmäistä kertaa lääkärille, täällä uudessa kotimaassa ei ole minkäänlaisia neuvolakäyntejä tai konsultointeja ennen viikkoa 12. Veri- ja virtsakokeissa oli kaikki ok ja kohdun koon puolesta lääkäri antoi aika-arvioksi hieman alle 13 viikkoa, laskurin mukaan nyt menossa 12+1. Seuraavaksi sitten kätilölle varaamaan aikaa sydänäänien kuunteluun, siihenkään ei kuulemma pääse ennen viikkoja 15-16. Alkuraskauden ultraa täällä ei järjestetä ollenkaan, eli esim niskapoimutesti jää kokonaan tekemättä ellei kuulu riskiryhmään tai päätä pulittaa yksityisestä lääkärikäynnistä. Ainoa ultraääni järjestetään viikolla 18. Käy kyllä kateeksi teitä Suomessa asustelevia, täällä käydään neuvolassa/lääkärissä vain noin 7 kertaa raskauden aikana, eikä ole mitään äitiyspakkauksia tms. Tulee kyllä moneen kertaan varmasti koto-Suomea ikävä tämän raskauden aikana...
 
Muokattu viimeksi:
Huh, kyllä eroaa käytännöt maittain kovasti. Haluatko kertoa missä maassa majailet?
 
Tänään käyty neuvolassa laajassa terveystarkastuksessa. Mukava oli kuulla taas pikkuisen sydämensykettä (150) ja mahoton liikkumaan ja potkimaan kuulemma (vielä en ite sitä tunne, mutta tällä menolla kohta varmaan tuntee :D). Terkkari on onneksi tosi mukava, meni hujauksessa melkein 2h. Vähän harmitti, kun kilpparilääkityksen joutu aloittamaan, mutta hyvä kuitenkin että arvot tutkittiin hyvissä ajoin raskautta. Perjantaina olisi vuorossa sitten sokerirasitustestit labrassa, toivottavasti arvot sillä saralla olisi kunnossa. Nyt menossa 15+4.
 
Huh, kyllä eroaa käytännöt maittain kovasti. Haluatko kertoa missä maassa majailet?

Tässä ihan vieressä toisessa Pohjoismaassa, Norjassa. Mies on varmaan jo kyllästynyt aikoja sitten mun "Suomessa kaikki oli paremmin"-valitteluihin :D
 
Ei sen kauempana sitten kuitenkaan :D Mutta onhan täällä Suomessa kyllä raskaus- ja perheasioissa monelta osin ihan todella hyvin asiat! Onko siellä miten äitiyslomat? Meidän muualla Euroopassa asuvat sukulaiset olivat ihan ihmeissään tästä mahdollisuudesta olla 9kk ja pidempäänkin kotona tuetusti, heillä kun äitiysloma muistaakseni oli sen 3kk, minkä jälkeen jatkuu sitten ihan omakustanteisesti tai palataan töihin. :nailbiting:
 
Miukuli83; ei mulla periaatteessa hirveesti oireita ollu, väsymystä toki, mutta se nyt kuuluu muutenkin raskauteen. Lähinnä syy oli, kun lähisuvussa on hirveesti kilpirauhasen vajaatoimintaa (vaikka ei perinnöllistä pahemmin pitäis ollakaan) ja pari vuotta sitten oli arvot hetkellisesti koholla, kun pari kertaa labrattiin, lääkitystä ei kuitenkaan alotettu silloin, kun toisella kertaa oli arvot normaalin rajoissa.
 
Bataatti, tsemppiä :) mulla ystävä jo kaksi muksua synnyttänyt Norjassa.. osan esikoisen raskaudesta oli ensin suomessa. Paljon on käytäntöjä ihmetelty ja vertailtu. Hyvin on erilaista.. siellä mennään vähän "luomu"meiningillä suomeen verrattuna! Synnäreillä on onneksi paljon suomalaisia kätilöitä :wink ja btw.. äitiysrahat siellä on paremmat ku suomessa! Saa valita onko n.vuoden 80% palkalla vai vähän lyhyemmän pätkän (9kk?) 100% palkalla!
 
Tuet on täällä Norjassa hyvät (jos on oikeutettu niihin) kuten Kaku sanoi, tosin niiden hakeminen on aikamoinen ruljanssi. Meillä on muutenkin ollut hirveä tappelu täällä kaikkien virastojen, pankin ym kanssa, mutta mulla on kuulemma käynyt vain huono tuuri. Ovat siis unohtaneet pyytää multa asiakirjoja, rekisteröineet mut lainanhakijaksi kun menin ihan vaan pankkitiliä avaamaan ym mukavaa... Mutta eiköhän nämä kaikki selviä ajallaan. Kunhan tämä raskaus vain sujuis ongelmitta :)
 
Taas kysymys!Onko teillä otettu pissanäytettä neuvolassa?Ja onko sitä valkuaista katottu?Mulla ei kertaakaan ja rv14 vissiin lähtee..tuli kaverin kaa puheeksi ja se ihmetteli kyllä.
 
Meillä otetaan joka kerta kun käy neuvolassa :)
 
^Meillä myös, se käydään itse tekemässä ennen vastaanottoa ja terkka sit kysyy mitä näytti.
 
Meilläki katottiin jo ihan ekassa neuvolassa. :)
 
Kiitos vastauksista!Täytynee kysyä asiasta ensi viikolla ja antaa palautetta,täällä saa olla tuuliajolla ihan rauhassa..
 
Takaisin
Top