Neuvola

Mulla oli eka neuvola 2 vk sitten (10.vk) ja seuraava 15.8. (14.vk) Lääkäriaikaa ei vielä varattu.
 
Mulla oli eka neuvola joskus rv 8 tai 9 kans ja heti varattiin seuraava rv 17
 
Vaahterapuu, ihan normaalilta kuulostaa. Neuvolalääkärihän on myös neuvolakäynti :wink käyntitiheys vaihtelee vähä kunnittain, mut myös sen mukaan monettako lasta odottaa. Mulla 1.käynti vasta ensviikolla, rv 11.. ultraki sitte saman viikon pe :) varmaan 9viikolle olis olku se eka aika mut oltu reissussa ja tälleviikolle ei ollu sopivia vapaita aikoja!
 
Ja meillä oli eka neuvolla rv6 (ennen neuvolatädin lomaa), nyt oli ultra rv13 ja seuraava ihan tavallinen neuvolakäynti on rv18. Neuvolalääkäri taitaa olla joskus rv 20 paremmalla puolella..? Ehkäpä. Ei ole ollut vielä puhetta.
 
Kiitos vastauksista. Ihmettelin vain kun kaverilla oli niin pian jo ennen lääkäriä seuraava ja hänkin odottaa ensimmäistä :) ja joo onhan se lääkäriki neuvolakäynti mutta oon ymmärtänyt että se on tosi lyhyt jossa kysellään vaan, näin oli ainaki kaverillani :D ei pitäs vertailla ku voi vaihdella paikkakunnanki mukaan. mutta ehkä se seuraava normineuvola varataan sillon lääkärikäynnin yhteydessä.
 
Meillä oli tänään eka neuvola ja onnea oli päivän suhteen. Menin nimittäin hoitajalle ja hoitaja ei kerennyt kuin kysyä, miten olen voinut ja kun kerroin kivuista (joita siis jatkunut kovana jo juhannuksesta) hän ilmoitti että lääkärille ois vapaa aika. Hoitaja soitti ja kysy että voisiko katsoa, että kaikki ok ja lääkäri kutsui sisään. Mentiin ja päästiin siis ekana ultraan missä nähtiin siis sintti :Heartred ja kaikki on siis ok ja laskettu aika muuttui hieman. Edelleen ei vielä tiedetä mistä kovat kivut johtui, mutta niitä seuraillaan :) voi kuulema ehkä johtua pissatulehduksesta, mikä siis puhkesi eilen. Toivon, että menee antibiootiitillä ohi :)
 
Toisessa neuvolassa tänään käyty ja kaikki ok. Hb vähän tippunut, mutta vielä hyvä (129). Vähän pelästyin, kun ei millään meinannut löytyä vauvan sydänääniä, mutta hyvin jyskytti sitten kun vaan löytyi :) Seuraava neuvola sitten 29.8 ja se onkin lääkärineuvola, silloin viikkoja 18+1. Sitä seuraava neuvola 26.9, eli neljän viikon välein tuntuu olevan vaikka jo toista odotankin, hyvä niin! :)
 
Meillä oli eilen ensimmäinen neuvola. Mitä teillä muilla on verenpaine ja hemoglobiini ollut neuvolassa? Mulla 120/70 ja Hb 119. Nyt siis viikot 10+1.
 
^Mulla oli ekassa neuvolassa verenpaine 115/66 ja hb 117.
 
Verenpainetta en nyt muista, mutta hb oli ekassa neuvolassa 140 ja toisessa laskenut 129. Ekassa raskaudessa pysyi muistaakseni koko ajan 130-140 välillä, että toivottavasti nytkään ei enää paljon laske!
 
Ensimmäinen neuvola takana ja sähäkkänä kävin samantien myös labrassa verikokeissa seulaa varten.

Neuvolassa aika perus juttuja hempat 135 ja verenpaine 118/71. Ei suostunut kuuntelemaan sydänääniä vielä vaikka viikkoja voisi olla se 10+4. Siitä toki vähän petyin, mutta viikon päästä lääkärissä ne kuunnellaan. Nyt tuli muuten mieleen, että eipä ollut mitään puhetta rajoituksista liittyen raskausajan syömisiin :).

Kuuden viikon päähän tuli seuraava neuvola-aika ja epäili, että piakoin tulisi myös eka ultrakutsu.
 
Muokattu viimeksi:
Minulla oli ekassa neuvolassa Hb 155 ja verenpaine 123/79. Vastoin odotuksiani paineet oli normaalit. Olin ihan varma, että sukurasitus pukkaa päälle...
 
Mulla hb oli ekassa neuvolassa jo turhan alhaalla 109 ja paineet 98/64. Painoa oli himppu vähemmän kuin esikoisen ekassa neuvolassa eli painoa ei ainakaan eka raskaus ja vauvavuosi ole tuonut, tosin fyysinen kunto on kyllä tässä parin vuoden aikana mennyt huonompaan.
 
Oletteko käyneet jo alkuraskauden lääkärin vastaanotolla? Tai täällä raskauden aikana käydään kahdesti (muutama vuosi sitten oli vielä kolme käyntiä) alussa ja lopussa. Millaisia tuntemuksia tästä?

Omat aiemmat kokemukset noista kunnallisen lääkärin vastaanotoista ovat olleet vähän heikot ja fiilis on ollut kuin broileri kaupan liukuhihnalla... Lukuunottamatta viime raskauden jälkitarkastusta, jossa vastaanotolla oli ihana lääkäri, oikein ihmisläheinen.

Nyt valitettavsti hän oli vielä lomalla ja sain taas ensi perjantaiksi ajan "pitkänlinjan tekijälle"

Jotenkin tuntuu, että jännittää tuo käynti itsessään jo, kun taas haluaisi nauttia asioista joita siellä käydään läpi (ultra). Noooo ehkä stressaan suotta...syytän hormoneja :)
 
Meillä ei oo kun keski-raskaudessa lääkärikäynti (ultran teki kätilö) ja mulla tulee sitten loppuraskauteen ylimääräinen lääkärin ultra (synnytytapa-arvio) edellisen raskauden kiireellisen sektion vuoksi. Muutoin Keski-Suomessa ei kai ole kuin tuo keski-raskauden lääkäri ja jälkitarkastus? Näin ainakin mulla oli jo esikoisen raskaudessa 2014 (tosin silloinkin mulle tuli loppuraskauteen synnytystapa-arvio mun pienen koon vuoksi).
 
Kuinka pian ekan käynnin jälkeen teillä seuraava käynti? Meillä jo kolmen viikon päässä ekasta, tuntuu hullulta että näin alussa jo niin pian uudestaan. :D
 
Lilium: mulla laitettiin ekalla kerralla 2kk päähän seuraava :eek: siihen väliin kyllä ultra ja sokerirasitus
 
Kävin heinäkuun alussa ekan kerran ja seuraava onkin lääkäri syyskuun alussa, välissä ultra.
 
Takaisin
Top