Neuvola

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mira83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä mulla on joka viikko neuvola, ollu viikosta 35 lähtien. Sisätutkimus tehtiin lääkärineuvolan yhteydessä, olikohan se vko 32 tai hieman ennen. Mulla on ihana neuvolatäti, hän kuuntelee ja huolehtii tosi paljon! Herkästi lähettää mut eteenpäin tutkimuksiin, mikä on tosi hyvä, toki raskasta.
 
Mulla oli lääkärinla viikolla 36+2, eikä tehty myöskään sisätutkimusta. Sitä ei oo tehty itseasiassa missään vaiheessa raskautta.
Eikä kyllä käynnitkään sen kummemmin ehtineet tihentyä, tuohon lääkärineuvolaan asti oli väh 4 viikon välein, nyt oli eilen 38+2, sit tulee just ennen la:ta yks käynti, ja tarvittaessa vielä siihen 40+5. Mutta jopa kaks käyntiä 2 viikon välein..
 
Mä luulin myös, että loppua kohden nlakäynnit tihentyvät, mutta esim. Mä olin nlassa viimeksi 8.pvä ja seuraava käynti on 29.12. eli kolmen viikon väli. Tosin joulun jälkeen tiistaina mulla on nlalääkärin aika, jossa katsotaan vauvan kokoa ja oletettavasti myös tuota kohdunsuun tilannetta.
 
Mulla ei ole tehty sisätutkimusta missään neuvolalääkärissä, kun ei ole ollut erityistä tarvetta. Mulle on varattu neuvolakäyntejä 1 vk välein rv 37 alkaen, kun on RaDi. Ennen sitä ihan normaalit käynnit, eli edellisen neuvolan ja ensi viikon neuvolalääkärin väliin tulee 4 vk.

Nyt aion kyllä vaatia neuvolalääkäriä, että ultraa ensi viikolla. Oli 33+ vielä perätilassa ja yksi oikein kokenut synnytyslääkäri sanoi, että perätilat menevät ulkotutkimuksissa neuvolassa tosi usein läpi... Eihän sillä muuta väliä ole, mutta sairaalaan lähtö on sitten erilainen, jos on perätila ja menee vedet. Esikoinen käynnistyi vesien menolla, niin ehkäpä tämäkin.
 
Mulla on ollu neuvola joka toinen viikko rv32 lähtien ja viikosta rv36 lähtien joka viikko ja lopuksi vielä 2xviikossa. Ihan normaali raskaus kyseessä ja 3. lapsi tulossa.
Sisätutkimusta ei oo tehty kertaakaan mutta 27.12 olen menossa synnytystapa-arvio lääkäri käynnille, josko siellä tehtäis...? Siellä ainakin päätetään sektiopäivä.
Mulla myös todella ihana neuvolatäti! Oikein harmittaa, kun ei voi pitää samaa tätiä myös vauvan synnyttyä :sorry:
 
Kai se sitten on ihan neuvolasta ja tilanteesta riippuen tehdäänkö sisätutkimusta. Olin reilu kk sitten sormelle auki ja kaulaa 2cm jäljellä, ajattelin että nyt ilman muuta katsotaan mikä tilanne.
Terveydenhoitaja on kyllä tosi mukava, jaksaa kuunnella eikä vähättele. Nyt on ollu neuvola 2vkon välein.
 
Tänään oli neuvola lääkäri. Teki sisätutkimuksen ja vauva on pää alaspäin onneksi edelleen ja kohdunkaula hieman pehmentynyt. Sf 30cm. Verenpaineet hyvät ja painoa on kertynyt kokonaisuudessaan nyt noin 9kg.. hemoglobiini noussut viimekertasta 112->130.. seuraava neuvola 4.1 eli parinviikon päästä.
 
Tosi harvoiks noi käynnit on menny. Ennen vanhaan loppuodotus oli viikon välein mut nykysin saattaa olla se 4 viikon välein loppuun asti. Meillä on nyt viikon 30 tietämiltä ollu 1,5 viikon välein ja edellisessä odotuksessa 2 viikon välein. Yks kerta jäi nyt tosin neuvolassa välissä kun oli sairaalalla synnytystapa-arvio. Tuskin missään on viikon välein neuvolaa korkeintaan la jälkeen, ellei oo jotain erikoista seurattavaa odotuksessa.

Ai tuota en tienny et joillakin on joka viikko neuvola loppuodotuksesta. Käytännöt vaihtelee siis tositosi paljon eri paikkakunnilla ja tietty se et jos on jotai hämminkiä odotuksessa.
 
Mulla oli lääkärin ja neuvolan välissä melkein kolme viikkoa ja nyt seuraava neuvola vasta yliaikaisena, jos sinne selviää. Oisko viikot menny suunnilleen 35+0, 37+6 ja 40+6.
 
Mulla oli viime neuvola 34+3, seuraava neuvolalääkäri on 36+1, neuvola 38+3 ja neuvola 40+0

Toivottavasti noi kaks vikaa neuvola käyntiä saa perua ja vaihtaa jo ekaan vauvan neuvola käyntiin :D
 
Mulla oli edellinen neuvola 34+4 ja seuraava ois ollut eilen 37+4 mut koska olin ite sairaana siirtyi parilla päivällä 38+0. Viimeks oli verenpaineet vähän koholla mut kotimittauksissa ihan normit joten eipä nekään aiheuttaneet mitään lisäseurannan tarvetta. Toisaalta tuntuu vähän harvoilta noi käynnit mut toisaalta en ite näe tarvetta rampata siellä useamminkaan.

Mistä muuten tiedätte, onko teillä sama th vielä vauvan synnyttyä?
 
_hanna_ kun vauva on syntynyt siirrytään äitiysneuvolan puolelta lastenneuvolaan ja silloin th vaihtuu .
 
^Ei joka paikassa, meillä on sama täti äitys- ja lastenneuvolan puolella. Näin on ilmeisesti useammin pienillä paikkakunnilla.
 
Meillä on pieni neuvola, jossa suurin osa terkkareista tekee sekä äitiys- että lastenneuvolaa.
Ja mun mielestä tuo terkka joka mulla on, sanoi jollain käynnillä, että hän jatkaa meidän kanssa myös lapsen synnyttyä, mikä sopis mulle vallan hyvin. En kyllä tätä mene ihan satavarmaksi vannomaan, mutta muistaakseni.
 
^Ei joka paikassa, meillä on sama täti äitys- ja lastenneuvolan puolella. Näin on ilmeisesti useammin pienillä paikkakunnilla.

Joo sama täällä. Eipä tuolla koko neuvolassa oo kuin kolme terveydenhoitajaa... :D Asuinalueen mukaan ovat jakaneet asiakkaansa.
 
Helsingissäkin (ainakin kahdessa neuvolassa) on sama th äitys- ja lastenneuvolassa :)
 
Mulla neuvolakäynnit nyt viikolta 36 kahden viikon välein... :-) meillä on eri th:t äitiys- ja lastenneuvolassa vaikka asutaan aika pienellä paikkakunnalla.
 
Meillä ainakin pysyy sama th vauvan synyttyä. Esikoisen kanssa käydään samalla tädillä myös. Osoitteen mukaan menee ja pk-seudulla asun.
 
Takaisin
Top