Neuvola

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mira83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olen suunnitellu, että otan kauppareissun verran omaa aikaa sillon tällön...jätän vauvan isälle ja lähen vaikka Prismaan kiertelee tai kirppikselle! Mies sano heti, että tottakai!! :grin Nää on näitä suuuuunnitelmia vasta...:rolleyes:
Ja ostat tuttipullon ja tuutimaitoo kotiväelle! Niin mäkin elän mies vaan on ominu kauppareissun noin 75 prosenttisesti itelleen mut tammikuussa mä saan autopistokepaikan joka on meiän oma ( ainakin kalenterivuoden :rolleyes:) niin vähänkö mun subjektiivinen kaupassakäyntioikeus nousee 50 prosenttiin!
 
No nyt oli Kela-neuvola ja pääsee tekemään Kelaan hakemukset! :) Tällä kertaa otettiin myös se sf-mitta, lukema oli 18 ja alakäyrällä mennään. Terkkarin mukaan vauva vaikuttaa sirolta. Noo, paino on kuitenkin nyt noussu sen 4kg ja 2 vkoa sitten rakenneultrassa pieni oli ok painoinen joten eiköhän kaikki oo ihan ok. Rv 22+4
 
Se oli taas äitipoli käynti. Kanava on alkanut lyhentymään, oli nyt uä:llä 2,8cm ja pehmeähkö:sad001 Eli lepokäsky tuli. Viikon päästä taas tarkistus. Vauvalla oli kaikki ok ja painoarvio oli nyt 23+0 565g :Heartred
 
Äh, nla täti saikulla ja tänää soittivat että kelaneuvola siirtyy 2vk päähän. :meh: Noh, eipä se auta ku odotella.
 
Nyt vaan oikeesti lepiä Zeni! :-/ että pikkuinen ei alkais tulemaa liian aikasee... ❤
 
Tsemppiä zeni lepäilyyn, vaikka eihän se helppoa ole monen pienen muksun äitinä! Toivotaan pienelle vielä monen monituista maha viikkoa:Heartbigred
 
Onneksi meillä voi isot ulkoilla kahdestaan omassa pihassa ja Kolmonen tykkää leikkiä kampaajaa mun pitkillä hiuksilla. Iso valikoima lasten leffoja on varmasti myös tarpeellinen tässä :grin Mutta onhan tässä tota nostelua aika paljon, pienet on kumpikin täysin vaipoissa ja pienin muutenkin autettava, lisäksi isompien kerho ja eskari ja harrastus kuskaamiset, ruoanlaitot jne jne jne.... Huomenna soittoa ehkäisevään perhetyöhän ja apuvoimia tänne! Vaikka tämäkin ilta mennyt sohvalla pötkötellen, niin silti jokunen supistus tullut :grumpy: Tässä makoilussa on vaan se huono puoli, että selkä jäykistyy ihan kamalasti ja kipeytyy, ei tässä meinaa päästä edes vessaan kun särkee niin paljon!
 
Onneksi meillä voi isot ulkoilla kahdestaan omassa pihassa ja Kolmonen tykkää leikkiä kampaajaa mun pitkillä hiuksilla. Iso valikoima lasten leffoja on varmasti myös tarpeellinen tässä :grin Mutta onhan tässä tota nostelua aika paljon, pienet on kumpikin täysin vaipoissa ja pienin muutenkin autettava, lisäksi isompien kerho ja eskari ja harrastus kuskaamiset, ruoanlaitot jne jne jne.... Huomenna soittoa ehkäisevään perhetyöhän ja apuvoimia tänne! Vaikka tämäkin ilta mennyt sohvalla pötkötellen, niin silti jokunen supistus tullut :grumpy: Tässä makoilussa on vaan se huono puoli, että selkä jäykistyy ihan kamalasti ja kipeytyy, ei tässä meinaa päästä edes vessaan kun särkee niin paljon!
Oioi toivottavasti saat hoitoapua vaikka eihän sitä täysin levossa voi kotona olla pienten kanssa.. itekkin tässä nosteluiden kanssa mietin että kuinkakohan käy joutuuko lepoon vai säästyykö.. ainakin vielä russa oli kohdunsuu kiinni ja pitkä.. enskuun vika pv taas ultrakäyntiä niin saa lisätietoo
 
Mahtava juttu, että pyysitte apua Zeni. Kyllä tuota perhetyötä onneksi yleensä saa jos pyytää vaan. He tietävät, et monelle se avun pyytäminen ei ole helppo juttu ja et yleensä ihminen oikeasti on avun tarpeessa jos sitä pyytää ja jäis varmaan seuraavan kerran pyytämättä, jos sanoisivat perhetyöstä, että ette te mitään apua tarvitse.
 
Meillä laitettiin kans varulta perhetyön pyyntö vetämään, kun miehellä syksyn ajan vielä reissuhommia ja mulla tuo selkä vaan pahenee. On sitten pyyntö valmiina jos tulee äkillinen avuntarve! Itse kannustan kyllä siihen avun hakemiseen ajoissa, kun kerta on tarjolla tuollaisia palveluita. Ennaltaehkäisy aina parempi kuin vahinkojen korjaaminen :)
 
Voikukan sitä perhetyöntekijää pyytää vaikka on vaan 2 lasta, kuinka paljon semmonen maksaa ja saakohan siitä kotitalousvähennystä? Mitä kautta sitä pyydetään? Mä oon yrittäny neuvolassa sitä kysellä mut toissakerralla oli sijainen joka vaan sano et voi saada ja viimeks mulla oli niin paljon muuta kysyttävää et en muistanu kun oli muuta akuutimpaa asiaa...
 
Ei lapsimäärä vaikuta siihen vaan tarve. Perhetyö on lastensuojelun alaista ennaltaehkäisevää työtä, ei siis edellytä lastensuojelun asiakkuutta ja on ihan ilmaista. Erikseen on sitten lapsiperheiden kotipalvelu, joka on maksullista. Näistä kannattaa kysellä oman kunnan perhekeskuksesta tai vastaavasta.
 
Meillä kyllä tää ennalta ehkäisevä perhetyö maksoi noin 11 e / 4 h ja 22 e / 8 h muistaakseni. Olis saanut kotitalousvähennystä, mut meillä tarve oli lopulta vaan kolme kertaa ja ei ylittynyt omavastuu kotitalousvähennykseen. Sen olis voinut saada siinä tapauksessa ilmaiseksi, et olis todella vähävarainen perhe. Meille neuvolaterkka suositteli perhetyötä, kun olin esikoisen aikaan ihan loppu, kun hänellä oli tosi paha hallitsematon atooppinen ihottuma eikä nukkunut melkein ollenkaan. Sain sitten perhetyöntekijän meille kun ihan vaan soitin, kerroin meidän tilanteen ja pyysin. Enemmän kartoitettiin asioita ja juteltiin, kun perhetyöntekijä tuli ensimmäiselle käynnille.
 
Meille oli ilmaista ennaltaehkäisevä perhetyö ja niin sen pitäskin olla. Outoa että ootte joutunu maksaa siitä :(
 
Voi olla kaupunkikohtaista ja tää oli vielä silloin kun tätä palvelua ei kaupungit kovin yleisesti tarjonneet ja joissakin kaupungeissa piti olla lastensuojelun asiakas saadakseen apua. Mut ei tuo mikään suuri hinta avusta ollut vaan lähinnä nimellinen summa.
 
Takaisin
Top