Neuvola

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mira83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miulla oli sf VAAN 17,5cm(rv 22+2), kaikista muista ollu näillä viikoilla ~23cm. Mutta eihän sitä sais verrata aiempiin. :D
 
Voi johtua eri mittaajastakin tuo heitto, mulla on edellisissäkin ollu heittoja ja 2 eri mittaajaa ollu kyseessä. Sillä on selittiny heitot :)
 
Mulla mitattiin vasta tiistaina (26+3) ekaa kertaa sf-mittaa, oli 24cm eli tasan keskellä käyrää.
 
Mulla oli nyt aamusta se eka ja ainoo neuvolalääkäri, oli kyllä melkoista liukuhihnameininkiä...sisätutkimuksen teki vaikka en ollut kunnolla vielä ees jalat telineillä ja ultralla tsekkas pään- ja vatsanympäryksen sekä painoarvion. Myös Sf-mitan otti. Mitään tulosta ei mulle kertonut, kaikki oli vaan "normaalia" - mikä toki olikin tärkeintä. Kun olin saanut housut jalkaan oli totesi vaan tyyliin tää oli nyt tässä...

Sain sit kyllä pari kysymystä esittää mut unohdin varmaan puolet mitä olin aatellut kysyä :( katoin neuvolakortista että sf oli 23 cm ja painoarvio 946 grammaa (viikot 26+0).

Seuraava neuvola vasta reilun kk:n päästä, jäi nyt sit arvotukseks esim veriryhmän vasta-ainekokeen tulos, täytyy kait soitella siitä joku päivä kun se kuitenkin kiinnostaa.
 
On tosiaanki paikkakuntakohtasia eroja nuilla lääkärikäynneillä. Eilen vasta mainihin neuvolan thlle ku pohjosessa ultrattiin, mutta täällä taas ei.
 
Meillä oli espoossa ihan hirvee nlalääkäri viime odotuksessa.. hän oli enstekki myöhässä ja koko sen mitä 10-15min ku siä oltiin vaikutti siltä et lähtekää jo pois.. ei tehny sisätutkimusta sillon ollenkaan ja kun kuunteli sydänäänet kuunteli ihan oudosta kohtaa 2sec ja totes "en löydä sydänääniä" (mikä kommentti ensikertalaiselle ja muutenkin!) sit otti ultran ja katto sil missä vauva on ja sit taas nopee n 5sec kuunteli joo siellä kuuluu.. äärh oikee kylmät väreet menee ku muistelee sitä.. onneks nyt on ollu kivoja lääkäreitä jotka on oikeesti tutkinu jne :)
 
Meillä oli espoossa ihan hirvee nlalääkäri viime odotuksessa.. hän oli enstekki myöhässä ja koko sen mitä 10-15min ku siä oltiin vaikutti siltä et lähtekää jo pois.. ei tehny sisätutkimusta sillon ollenkaan ja kun kuunteli sydänäänet kuunteli ihan oudosta kohtaa 2sec ja totes "en löydä sydänääniä" (mikä kommentti ensikertalaiselle ja muutenkin!) sit otti ultran ja katto sil missä vauva on ja sit taas nopee n 5sec kuunteli joo siellä kuuluu.. äärh oikee kylmät väreet menee ku muistelee sitä.. onneks nyt on ollu kivoja lääkäreitä jotka on oikeesti tutkinu jne :)

Lääkärit on aina myöhässä mut kuulostaa kyllä oudolle et ei kuulu sydänääniä :eek: mullakin oli sika nopee se käynti. Ja lähinnä katottiin se kohdunsuun tilanne. Onko kysyttävää, ei ollu. Kai sä annoit palautetta tuollasesta käytöksestä. Kyllä nyt jotkut käytöstavat pitäis lääkärillekin olla :eek:. Ja vielä se et teillä synty poika niin aikasilla viikoilla et ei otettu sun oireita todesta.

Ps. Ja mä kyllä annan nykysin tosi herkästi palautetta. Mut jos on terveydenhuoltoalalla niin kyllä pitäis jonkun sortin käytöstavat olla ja ei voi sanoo ihan mitä sattuu. Ja vaikka on kuinka kiire jne niin kyllä nyt noilla palkoilla pitää nyt ihmistä kuitenkin lähestyä. Tai oli palkka mikä tahansa niin jos on asiakaspalvelutyössä niin pitää olla asiakaspalvelutyössä ei voi käyttäytyä ihan miten sattuu... Sit pitää varmaa mennä patologianlaitokselle töihin jos ei haluu kohdata potilaita tai tutkimustyöhön....

No lääkäreitä on kyllä kaikenlaisia niitäkin.
 
Muokattu viimeksi:
Lääkärit on aina myöhässä mut kuulostaa kyllä oudolle et ei kuulu sydänääniä :eek: mullakin oli sika nopee se käynti. Ja lähinnä katottiin se kohdunsuun tilanne. Onko kysyttävää, ei ollu. Kai sä annoit palautetta tuollasesta käytöksestä. Kyllä nyt jotkut käytöstavat pitäis lääkärillekin olla :eek:. Ja vielä se et teillä synty poika niin aikasilla viikoilla et ei otettu sun oireita todesta.

Ps. Ja mä kyllä annan nykysin tosi herkästi palautetta. Mut jos on terveydenhuoltoalalla niin kyllä pitäis jonkun sortin käytöstavat olla ja ei voi sanoo ihan mitä sattuu. Ja vaikka on kuinka kiire jne niin kyllä nyt noilla palkoilla pitää nyt ihmistä kuitenkin lähestyä. Tai oli palkka mikä tahansa niin jos on asiakaspalvelutyössä niin pitää olla asiakaspalvelutyössä ei voi käyttäytyä ihan miten sattuu... Sit pitää varmaa mennä patologianlaitokselle töihin jos ei haluu kohdata potilaita tai tutkimustyöhön....

No lääkäreitä on kyllä kaikenlaisia niitäkin.
Juu ilmotin nlatädille että tolle lääkärille en enää mee kertaakaan ja kerroin mikä käynnissä vikana ni täti vaan totes et "joo se on vaan hänen luonteensa".. no ihan sama mut ei se voi kahen sekunnin kuuntelun jälkeen tokasta et emmä löyä sydänääniä... mut empä kerinny sit kellekkään muullekkaan lääkärille meneen..
 
Eikö lääkiksessä oo ollenkaan sosiaalisten taitojen arviointia. Lähäripuolella ainakin on. Onkohan semmonen tulossa kun kirjallisista pääsykokeista luovutaan kokonaan? Onhan se tulevaisuus jännä kun L:n paperit kirjottaneet saa valita ihan minne tahansa haluu ja jos on huonommin menestyny joskus 7 vuotta sitten ylioppilaskirjotuksissa niin ei oo vissiin mitää asiaa yliopistoon tai korkeakouluun.. Ite menin samana syksynä yliopistoon kun 7 vuotta nuorempi siskoni ja mulla nimenomaan on vähän huonommat arvosanat ylioppilastodistuksessa, voikohan niitä korottaa jotai 15 vuotta jälkikäteen? Ai niin mut ne on muuttunu nettikokeiks niin ei niitä varmaa osaa tehä :eek: jos joskus haluis lähtee vielä opiskeleen... Aika näyttää. Onkohan niitä joitain muuntokoulutusvaihtoehtoja sit olemassa? Jos ei satu työllistymään nykyisellä alalla kohtuullisen työmatkan päähän. Vai lähdenkö johonkin 300 km päähän töihin ja voimat riittää 2 työpäivään viikossa???
 
Tänään oli tuo ensimmäinen ja ainoa neuvolalääkärikäynti. Vieläkin jaksaa ärsyttää! Pelkkää suoritusta koko käynti.
 
Eilen oli neuvola ja siel oli joku harjottelija mukana ja mää olin ensimmäinen "koekaniini" toisaalta se oli ihan kivaa vaik kaikki tehtii 2 kertaa ku harjottelija teki kans.. harjottelijalle myös opetettu sf mitan otto erilailla kun tälle mun neuvolatädille ja ne painottiki et jokanen tekee omalla tyylillään et niit ei kannata vertailla muitten odottajien kanssa. Painoo oli taas tullu aika hyvin, mut totes mun nilkoista et taitaa olla vaa nestettä ku oon iha turvoksissa ja pyys ottaa yhteyttä jos turvotus pahenee.
Hemoglobiinin pyysin kans mittaa ja viel oli ainaki iha ok 122.. ja nii se sf mitta oli 29cm.
Verenpaine oli hiuka korkeempi ku ennen on ollu mut kuulemma ihan hyvä kuiteski.
Nyt jännäilen kasvukontrolli ultraa mikä on 11.11 :)
 
Mulla ollu joka sf-mittauksessa eri ihminen. Nyt 34+5 ei ollu noussu edelliseen ku 1,5 cm (3 viikkoa välissä) mut oli vielä käyrien välissä kuitenkin.. 29cm oli nyt.

Oon ite syntynyt pienenä 2,5 kilosena ja mun mahaakin on moni kommentoinut pieneksi ja siroksi joten voi olla että pieni vauva tulee meillekkin!

Mua ei oo kyl haitannu yhtään et on aina eri mittaaja/terkkari ku kaikki on ollut kivoja ja mulla ei sen suurempia huolia ole ollut.. Oma terkkari on noin ~50v ja ihan ammattitaitoinen ja varma, mut sit nuoremmat terkkarit kenellä oon käyny on ehkä kyselly enemmän kuulumisia ja muita juttuja.. :)

Hemoglobiini mul on ihan uskomaton!! 31.10 oli 141 ja tänään 146! Ilmeisesti rauta imeytyy mul ihan superhyvin.. Minisunin mama-vitamiinissa on vähän rautaa. Joskus opiskeluaikana 10v sitten mun hemppari oli jotain 90 ja sillon söin rautaa.

Seuraava neuvola 2 viikon päästä silloin 36+5. Silloin taas eri terkkari joka lupaili et katottas sit vähän ultralla vauvan asentoa..:happy:

Tänään on muuten 1. äitiyslomapäivä :joyful: Ihana oli jäädä pois töistä kun olen vielä hyväkuntoinen!:happy7
 
Huomenna taas neuvola, ja terveystiedoissani luki, että jos on plussalla yhdenkään proteiini, niin on taas äippäpolireissu edessä. Verenpaineet onneks kuitenkin normaalit kotimittauksissa, joten mulla itsellä ei ole nyt huolta. 22 päivää raskautta jäljellä :D
 
Mulle sanottiin että viimeisellä kolmanneksella olis ajat parin viikon välein. Viimeisen kuukauden aikana sit viikon välei. Ja että olis vielä yks lääkäri aikaki. Mutta silti ajat on kolmen neljän viikon välei. Eikä varailla edes sitä viimeistä lääkäri aikaakaan. Mietin vaan, että onko kovinki normaalia? Ja esikoista ootan. Ainako oon jotai oireiluaki neuvolassa sanonu niin ollaan vähätelty ja ei enää edes kiinnosta kertoa sinne mitään :D
 
Mulle sanottiin että viimeisellä kolmanneksella olis ajat parin viikon välein. Viimeisen kuukauden aikana sit viikon välei. Ja että olis vielä yks lääkäri aikaki. Mutta silti ajat on kolmen neljän viikon välei. Eikä varailla edes sitä viimeistä lääkäri aikaakaan. Mietin vaan, että onko kovinki normaalia? Ja esikoista ootan. Ainako oon jotai oireiluaki neuvolassa sanonu niin ollaan vähätelty ja ei enää edes kiinnosta kertoa sinne mitään :D

Joo,täälläkin neuvolassa turha sanoa mistään oireista tai huolista kun vähätellään ja pidetään ylihuolestuneena :)!Siksi en oo enää sanonu mitään.Onneks mulla ollu ylimääräisiä ultrakäyntejä yliopistoll sairaalassa mun reumasairauden vuoksi niin voinu siellä sit avautua huolistaan :D
 
Mulla oli tänään neuvolalääkäri, viikkoja nyt 35+4. Käsittääkseni oli viimeinen lääkäri ellei mitään poikkeavaa ilmaannu. Jäi vaivaamaan kun lääkäri ei tehnyt sisätutkimusta ollenkaan. Ei sillä että siitä erityisemmin pitäisin, mutta odotin saavani tietää että missä mennään. Etenkin kun on supistelujakin ollut. Mites muilla, onko sisätutkimusta tässä vaiheessa tehty?
 
Mulla oli tänään neuvolalääkäri, viikkoja nyt 35+4. Käsittääkseni oli viimeinen lääkäri ellei mitään poikkeavaa ilmaannu. Jäi vaivaamaan kun lääkäri ei tehnyt sisätutkimusta ollenkaan. Ei sillä että siitä erityisemmin pitäisin, mutta odotin saavani tietää että missä mennään. Etenkin kun on supistelujakin ollut. Mites muilla, onko sisätutkimusta tässä vaiheessa tehty?

Mulle ei tehty. Ekalla käynnillä tehtiin rv 18 mut nyt ei. Jäin itekki vähä miettii et mikähän tilanne ollu mut eipä voi mitää.
 
Mulla oli tänään neuvolalääkäri, viikkoja nyt 35+4. Käsittääkseni oli viimeinen lääkäri ellei mitään poikkeavaa ilmaannu. Jäi vaivaamaan kun lääkäri ei tehnyt sisätutkimusta ollenkaan. Ei sillä että siitä erityisemmin pitäisin, mutta odotin saavani tietää että missä mennään. Etenkin kun on supistelujakin ollut. Mites muilla, onko sisätutkimusta tässä vaiheessa tehty?

Mulla tehtiin sisätutkimus vkt 35+4.
 
Mulla tehtiin eilen sisätutkimus 35+1 ja tehtiin sillon aikasemmassaki 17+4...kummallaki kerralla on ollu kohdunkaulaa 3cm ja kohdunsuu kiinteä ja kiinni. Vaikka nyt on supistellu enemmän ja vähemmän kipeästi ja ollu ns. menkkajomoja, niin ei niillä nähtävästi oo ollu minkäänlaista vaikutusta alakertaan. :)
 
Mulle tehtiin sisätutkimus eilisessä lääkärissä, 35+5. Aiemmalla lääkärikäynnillä ei tehty. Sama esikoista odottaessa, eka käynnillä todettiin ettei tutkita ellen itse tahdo (kun ei erityistä syytä ollut), toka käynnillä tutkitaan joka tapauksessa vaikkei edelleenkään ollut erityistä tarvetta (ei kipeitä supistuksia, ei poikkeavia vuotoja).
 
Takaisin
Top