Neuvola

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mira83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua alkoi nyt jännittään huominen lääkärineuvola enkä kyllä tiä miks. Ei siellä kuitenkaan mitään ihmeellistä ole.
 
Tänään oli lääkärineuvola. Vähän jännä kun ei mitattu mitään verenpaineit, painoo jne. Kun viime raskaudessa ne mitattiin joka kerta. Oli ainakin lyhyt käynti. Kuunteli vaan sykkeet jotka oli 160. Ja sit teki sisätutkimuksen ja se oli siin.
 
Älyttömästi eroja noissa, että mitä tehdään missäkin. Meillä (Espoossa) saa ihan itse mitata painon, pissat ja verenpaineen ennen neuvolaa ja neuvolalääkäriä. Lääkäri ei tee sisätutkimusta, jos ei oo mitään erityistä huolta tai muuta syytä.
 
Mulla oli tänään Kela-neuvola. Kummallisesti siellä aina menee se 45 minuuttia, vaikka vaan jutellaan eikä ole mitään erityisiä huolia. :)

Meillä kaikki siis kunnossa. Mulle tullut painoa vähänlaisesti, mutta lähtötilanne oli BMI 25,1, joten ei kamalasti haittaa. Sykkeet 145-150 ja kovasti vauva taas kiukustui, kun hänen rauhaansa tultiin häiritsemään. Kamalat jumpat alkoi heti
:D ♡

Sokerirasitus pitäisi varata syys-lokakuun vaiheeseen ja seuraava neuvola vasta 25.10 eli viikon 30 paikkeilla.
 
Ootko Bepant ollut perheneuvolaan yhteydessä? Sieltä kautta voisi saada ihan keskusteluapua, uskoisin että kun kerrot omasta tilanteesta ja huolistasi ottavat ne vakavasti.

Itselläkin aika vaikea elämäntilanne parhaillaan ja just tänään perheneuvolan työntekijän kanssa juteltiin melkeen 2 tuntia.
 
Kannattaa oikeesti bebant pyytää apua neuvolan kautta, se ei tarkoita nykypäivänä että olisit sosiaalihuollon asiakas, apua saa ilman asiakkuuttakin. :)
Meille tulee ens viikolla perhetyöntekijä ihan kotikäynnille kartoittamaan ja juttelemaan meidän tilanteesta, eikä meillä ole mitään varsinaista hätää, valmistaudutaan vaan vauvan syntymään ja tuolla vähän varmistellaan minun jaksamista sitten loppuraskaudessa ja vauvan synnyttyä :) Sama juttu oli 3:sen synnyttyä, et meillä kävi perhetyöntekijä kerran viikkoon juttelemassa ja leikkimässä lapsien kans :)
 
Joo ei tosiaan kannata ainakaan sitä miettiä että ne tulisi esim syynäämään paikkoja tai vastaavaa tai että pidettäisiin huonona vanhempana kun pyytää keskusteluapua. Ite ainakin koen että yritän kaikkeni lapseni parhaaksi kun otin heihin päin yhteyttä :) kyllähän meistä jokainen haluaa lapselleen tarjota parhaat lähtökohdat mutta aina se ei vaan välttämättä pelkästään omin voimin onnistu.
 
Ja eikö neuvolaankin voi aikaa varatessa sanoo et on paljon kysymyksiä et voiko saada vähän pidemmän ajan.
 
Minkälaisia sf-mittoja täällä muuten on? Mulla mitattiin tänään ja pamahti ilosesto yläkäyrän yli. Tiistaina kuitenkin ultrassa todettu, että muksu vastaa viikkoja, paino arvio oli n. 400g ja lapsivettä normaali määrä. Saattaa kuulemma myös vatsanpeitteistä johtua toi iso mitta, että tasaantuu ilmeisesti vielä..
 
Mä kuulin, että ensimmäinen mittaustulos on yleensä aina vähän yläkanttiin ja ne tasaantuu siitä sitten. Mulla terkkari ei kirjautunut mittaa korttiin eikä sanonut siitä mitään, joten oli varmaan ok.
 
Mulla on joka kerta huidellut sf-mitta jossain ihan omissa sfääreissä yläkäyrän yläpuolella. Tästä en vielä tiedä, vasta parin viikon päästä mitataan. Tärkeintähän siinä käyrässä on se, että se kasvaa tasaisesti. Notkahdukset ja suuret loikat voivat kertoa häiriöistä vauvan kasvussa, mutta mittakin riippuu aina mittaajasta ja vauvan asennosta.
 
Ja tosiaan loppuraskaudessa mitan notkahdus yleensä kertoo vauvan laskeutumisesta lähtökuoppiin, eikä silloinkaan kannata huolestua :)
 
Mulla otettiin jo tokalla neuvolakerralla toi sf samalla kun kuunneltiin sydänäänet. Eilinen lääkärineuvola oli puolestaan taas ihan turha. Lääkäri oikein mainosti, että nyt on sitten se laajempi terveydentilan tarkistus. Pah, terkka tsekkas pissan (kuten aina), otti hemoglobiinin (kuten viimeksi sovittiin), mittasi verenpaineen ja painon (kuten aina). Lääkäri kyseli samat asiat mitä terkka jo ekalla kerralla oli kysellyt eli terveelliset elämäntavat ympäripyöreesti. Sit hän kuunteli sydänäänet (jotka terkka siis normaalisti kuuntelee) ja mittas että kohtu on pari sormenmittaa navan alapuolella, kuten tässä vaiheessa pitäiskin (ei kuitenkaan ottanut tota sf-mittaa). Kaikki tää oli ohi 20min, kun normaalisti saadaan terkan kanssa lörpötellessä menemään aikaa 45-60min.
 
Mulla ei oo vielä otettu ollenkaan sitä sf-mittaa, nyt rv 20+2. Seuraava neuvola joskus kolmen viikon päästä. Munkin mielestä se lääkärineuvola oli jotenkin pettymys, jos niin voi sanoa. Tai olin odottanut sitä niin kauan ja sitten siinä käytiin tosi hätäisesti kaikki. Jäi paljon ihmetyttäviä asioita enkä oikein ehtinyt kysyä kaikkea mitä ajattelin. Odotin enemmän keskustelua ja just laajempaa terveydentilan käsittelyä. Seuraava lääkärikäynti ilmeisesti vasta loppuraskaudessa. No onneksi on rakenneultra jo ensi viikolla.
 
Nyytikki, mulla ei edes tehty noita normitsekkauksia. Pissan katto sen takia, ku olin ehtiny purkkiin pissiä. Ei katottu hemppaa, ei verenpainetta, eikä muuta, kun on tähän asti ollu niin hyvät. Terkan kans aika meni siihen, että mä kyselin ja terkka vastas ja sit tuli lääkäri, teki sisätutkimuksen ja kuunteli sykkeet. Siinä se. :eek:
 
Tosi paljon vaihtelee kunnittain lääkärineuvolakäyntien ajankohta. Itse kävin rv 9 ja seuraava vasta jossain loppuraskaudessa, oisko ollut rv 35. Toki jos on jotain huolia, niin neuvolasta ajan varaavat lääkärille.
 
sf-mittaa aletaan mittamaan kun 20 viikkoa on täynnä. Usein ensimmäinen mittaus osuu Kelaneuvolaan.
 
Takaisin
Top