Neuvola

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mira83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kävin eilen torstaina neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä. Kesäkuussa ei vielä kuulunut, ultrassa en oo käyny, nt-ultrakin vasta 26.7. Kyllä oli helpottavaa kuulla sydänääniä! Ekan kerran joku varmisti, että kyllä siellä joku on.
Ei mua ole mikään pelottanut, mutta on lähinnä tuntunut hölmöltä "olla raskaana" kun ei oo nähny, kuullu tms. eikä mulla oikeestaan raskausoireitakaan ole. Nyt voin vaan nauttia oireettomuudesta!
Aiemman vauvan näin ekan kerran ultrassa jo rv5, nyt oli doppler vasta rv11+3.
 
Toinen neuvola takana ja kyllä helpotti kuulla hyvät pikkuisen sykkeet 155-160. <3 pari viikoa sitten kun oli sitä verenvuotoa niin on ollut huolta... Onneksi vuotokin loppui ja liikkeet on alkanut tuntumaan tosi selkeästi. Mulla itsellä vaan on tosi matalat verenpaineet 83/58! Aiheuttaa huonoa oloa ja heikotusta... Täytyy vaan syödä ja juoda tasaisesti jos se vähän helpottaisi. Reissussa tuli vähän huonosti pidettyä tuo niin huomaa heti oloissa. Rv 16+6
 
Mulla oli eka neuvola toukokuun loppupuolella, kesäkuun puolivälissä np-ultra ja eilen toka neuvola. Nyt sitten alkaakin tapahtua vauhdilla: toinen elokuuta neuvolalääkäri, kuun puolivälissä ru ja vielä lopussa kela-neuvola, jossa saa raskaustodistuksen.
 
Ei täälläkään turhan usein missään käyä eka neuvola oli rv 9 rv 12 ( kesäkuuta molemmat) oli npultra ja ens kuun alussa rv 16 on kolmas neuvola (elokuulle osuu sekä tämä että rakenneultra) Nyt siis 14+4. Meillä se lääkäri on varmaa vasta rv 30 kuten viimekskin. Muistaakseni tarkistin sen neuvolakortista.
 
Täälläkin nykyään harvassa nuo neuvolakäynnit ja siksipä päätinkin, että hommaan kotidopplerin. :-) pakko saada mielenrauhaa, kun kuulee pikkuisen sydänäänet... ❤
 
Mulla oli eka neuvola toukokuun loppupuolella, kesäkuun puolivälissä np-ultra ja eilen toka neuvola. Nyt sitten alkaakin tapahtua vauhdilla: toinen elokuuta neuvolalääkäri, kuun puolivälissä ru ja vielä lopussa kela-neuvola, jossa saa raskaustodistuksen.
Mulla hyvin sama aikataulu! Toukokuun vika eka neuvola, kesäkuun puoliväli np ja viikko sitten toka neuvola. 1.8 neuvolalääkäri, 18.8 ru ja 31.8 kela neuvol-:D jos se tahti sitte vähä hidastuis. Paitsi sit on perhe valmennukset jne.
 
Eilen oli toka neuvolakäynti ja oli ihana kuulla vauvan sydänäänet, eka kerralla ei niitä vielä kuulunutkaan. Mulla on jo tämän viikon torstaina neuvolalääkäri kun sattui olemaan hyvin aikoja. Seuraava neuvola elokuun puolivälissä ja rakenneultra 30.8.
Joudun myös käymään sokerirasituksessa 2 kertaa raskausaikana koska mulla on nuorempana todettu poco(monirakkulaiset munasarjat) tämä olikin uutta tietoa mulle, kukaan ei ole ennen kysynyt eikä maininnut asiasta aikaisemmin vaikkei nuorimmaisen odotuksesta nyt niin hirmupitkä aika ole.
 
Neuvolalääkäri oli tänään. Eilen oli ultra, mutta parasta oli kuulla tänäänkin sydänääniä. Vasta 12+3... alkaako tästä viikot vierii, kun ultraa on odottanut kuin kuuta nousevaa :)
 
16 viikon neuvola takana. Arvot oli minulla vähän kaikki laskenut, mutta kuuluu asiaan. Ei vielä rautalisää tarvitse, jos laskee lisää niin sitte. Sydän jyskytti hyvästi ja pieni oli vilkkaalla päällä, vähän väliä karkasi syke ja liikkeet kolahteli anturiin. :happy:

Paino pysynyt mulla koko ajan saman kilon sisällä! On kuulema erittäin hyvin!

Seuraava kerta onkin lääkärineuvola viikolla 19. Sit viikon päästä jo rakenneultra! Vauhdilla menee! :p
 
Mulla oli tänään neuvolalääkäri ja aika pikanen toimitus oli :) taisin 15 minuuttia olla siinä :) Sydänäänet kuului ❤ vaikka kuuntelikin ihan vaan muutaman sekunnin.. seuraava sitte elokuun puolenvälin aikaan .
 
Varhaisrakenneultra oli eilen (rv 16+2)ja kaikki oli muuten normaalinnäköistä lukuunottamatta napanuoraa, josta puuttui yksi suoni. Normaalisti napanuorassa on joko kaksi valtimoa ja yksi laskimo (tai toisinpäin :D), meillä molempia oli siis vain yksi. Lääkäri sanoi, että tämä voi vaikuttaa sikiön kasvuun myöhemmin raskaudessa. Ei kuulema syytä huoleen. Saimme uuden erikoislääkärin ajan rv 29, jolloin tilanne tsekataan. Saimmepa tietää myös, että ultran perusteella mahassa köllöttelisi tyttö! :happy:

Seuraava käynti taitaakin olla rakenneultra neljän viikon päästä.
 
Toivottavasti ei aiheuta ongelmia, jos lääkäri on luottavaisin mielin, niin sillon voi itsekin olla :)! Onnea tyttölupauksesta! Onko teillä ennestään lapsia? :)
 
Kiitoksia! Ei ole ennestään lapsia. Ihan ekaa viedään.:) Lääkäri sanoi, että seurataan tarkkaan ja nlaterkka kertoi, että tällaisia tapauksia on melko usein eikä monikaan sikiöistä välttämättä jää pieneksi. Katsotaan kuinka tyttö lähtee kasvamaan. Nyt oli kuulema kasvanut hyvin ja olikin jo suurempi mitä viikot kertoo. :happy:
 
Neuvolassa käyty istukka vaikeutti sydänäänten kuulumista mutta kuulu kuitenkin tosi ylhäältä. Pissassa oli vähän proteiinia johtuen ehkä vielä hiivatulehduksesta joka oli. Paino tippunu hyvin ja kaikki muuten kunnossa :)
 
Huomenna ylimääräinen lääkärineuvola takykardian ja siihen määrätyn lääkkeen takia, sekä arviointia miten jatkon suhteen.. nyt 2vkoa sairaslomalla (välissä yksi viikko lomaa)..
En ole uskaltanut ottaa kuin 1 tabletin tuota propralia takykardiaan kun mietityttää niin paljon sen vaikutukset vauvaan. Eilen otin yhden kun oli taas niin korkeat sykkeet, rauhoitti pulssin normaaliin mutta huomasin, että vaikutti myös vauvaan niin, että oli paljon vähemmän liikkeellä kuin yleensä. :eek:
 
Niin voi olla, neuvolalääkäri sano että viimesimpien tutkimusten mukaan voi ottaa turvallisin mielin mutta pitkäaikaiskäytöstä on havaittu kehityksen hidastumista ja matalaa syntymäpainoa. Sain lähetteen kardiologille jatkotutkimuksiin ja sairasloma jatkuu elokuulle.. enpä ollut varautunut että joutuu olemaan näin paljon sairaslomalla jo raskauden tässä vaiheessa. Mutta näemmä jokainen raskaus on todellakin erilainen.
Vauvalla onneksi kaikki kunnossa, sykkeet ++ (160) ,liikkeet++, kohtu noussut navan korkeudelle ja painoa tullut +700g alkupainosta :)
Piilo rv 16+3
 
Kirjoittelenpa tänne nyt kun ekan neuvolakäynnin aikaan vielä palstaillut :)

Oli mahtavaa kuulla ekan kerran np-ultran jälkeen että pieni sydän siellä yhä sykkii <3 liikkeitä kun en edelleenkään oo havainnut. Meidän neuvolassa on myös jonkun sorttinen ultra laite, joten päästiin myös kurkkaamaan pikkuista :)

Kaikki tuntui olevan ihan hyvin, nopeasti sivuttiin veriryhmään liittyviä verikokeita (mulla O- jonka jo tiesinkin. Sain myös jäykkäkouristusrokotteen. Tajusin vasta jälkeenpäin ettei hemoglobiinia katsottu ollenkaan. Jotain mun pissanäytteessä oli että pitää käydä tekemässä uusiks mut ei kuulemma sekään mitään ihmeellistä.

Tulipahan taas kunnon sepustus :D tsemppiä Piilo89, sormet ja varpaat ristiin että kaikki menee hyvin :)
 
Mullakin oli pissassa protsku yhellä plussalla joten parin viikon päästä pitää viiä labraan näyte taas ettei oo mitn.. (Johtu vissiin vaa hiivasta)
 
Takaisin
Top