Neuvola

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mira83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle tuli yllätyksenä ettei tarvitse tällä kertaa mennä sokerirasitukseen jos ei mitään muutoksia glukoosissa... Meill on sukurasite eikä silti tarvii ku viimeksi oli kaikki kunnossa koko odotusajan. Verenpaine ja paino sais olla mulla korkeampi. oon tosi pieni niin nyt sanoi että pitäis tehdä loppu vaiheessa painoarvio ettei tuu mun kokoon nähden liian iso vauva. Edellinen oli puoli kg isompi mitä arvioivat.
 
^ Minä "pääsen" sukurasitteen takia sokerirasitukseen jälleen kahteen otteeseen, vaikka viime raskaudessa kaikki arvot oli kunnossa. En kylläkään kokenut testejä huonoina, vaan halusin itsekin tietää, että kaikki on kunnossa. Aikalailla erilaisia käytänteitä kuitenkin löytyy.
 
Mulla oli keskiviikkona tällä viikolla neuvola. Näin kolmatta odottaessa eipä siellä mitään "uutta" tullut. Esitteitä ja lipoulappuja sai mukaan. Hb ja verenpaine mitattiin. Mulla on ollut sama terkka nyt kaikissa raskauksissa ja on mukavaa kun on tuttu mukava ihminen joka "muistaa" mitä kaikkea edellisissä raskauksissa/synnytyksissä ollut. Kyselin noista lisäravinteista ja sanoi että d-vitamiinia pitäisi syödä. Muistaakseni täällä jotkut mainitsi että neuvolassa oli kehotettu syömään myös foolihappoa lisänä. Jännä että tässäkin on eroja kun terkka ei puhunut siitä mitään.
 
Kyllähän se foolihappo lukee monilla odotukseen liittyvillä sivustoilla ja vauva-opuksissa. En siis jättäisi sitä syömättä vaikka tarkka ei mitään sanonutkaan :) Aika outoa kieltämättä kyllä että niin isoja eroja mitä suosittelevat!
 
Joo näin olen ajatellut foolihappoa syödä. Ihmettelin vain juuri noita eroja mitä suosittelevat :)
 
Joo mulle sanoi että tärkeä juttu, foolihappo ja d vitamiini
 
Tänään oli ensimmäinen neuvola. Paljon tuli lippusia ja lappusia mukaan. Eniten jäi mieleen kun terkka etsi sydänäänet ja löysikin sen hyvin pian. Kylläpä jäi huojentunut olo.
Millä viikoilla oot? Uskaltaiskohan tuollaista pyytää omassa neuvolassa? Ahdistaa kun ei tiedä ennen viikkoa 12 onko kaikki hyvin :(
 
Toi on kyllä kiva, meillä ei tehdä vaikka pyytäisi, sanoi terkka :-D
 
Millä viikoilla oot? Uskaltaiskohan tuollaista pyytää omassa neuvolassa? Ahdistaa kun ei tiedä ennen viikkoa 12 onko kaikki hyvin :(

Neuvolan laskujen mukaan viikkoja 9+5, mutta omien laskujen mukaan 9+3, kun mulla vähän pidempi kierto. Terkka ihan itse kysyi halutaanko että hän kokeilee etsiä sydänääniä, mutta samalla painotti ettei lupaa että niitä vielä löytyisi. No tottakai me haluttiin...
 
Mulla parin viikon päästä eka neuvola ja lähin pohtimaan että jos silloin on todella hirveä pahoinvointi oksenteluineen niin miten mä pystyn menemään. Onko muilla ollut ja kuinka olette selvinneet menosta sinne?
 
Mäkin sain vihdoin varattua neuvolan. Ekaa neuvolaan en saanut, mihin halusin, mut toiseen sain 14.6. Puhelimessa mainittiin foolihappo ja d-vitamiinit. Tampereella ei aikanaan alettu sydänääniä kuuntelemaan, jos viikkoja oli alle 10. On kuulemma epävarmaa kuuluuko mitään. Mä haluaisin varmaan silti kokeilla, jos multa kysyttäisiin. Tiedän, et niitä voi olla joskus vaikea löytää isommillakin viikoilla.
 
31.5 oli mun eka neuvola. Täti oli mukava ja sen kanssa pystyi keskustella kaikesta. BMI:n vuoksi meen viim. Viikolla 16 sokerirasitukseen. Sanoi kyllä että mulla ei pitäisi olla mitään hätää, kun ei oo 1 eikä 2 tyypin diabetesta sukurasitteena. Verenpaineet ja HB oli todella hyvät. Oon kuullut neuvolatädeistä kaikki kaihutarinat, mut toi ei ei ollut hirviö..
 
Mulla on huomenna toinen neuvola ja siihen päälle myös neuvolalääkäri
Viikkoja 9+1 enkä kyllä yhtään käsitä miks lääkäri on jo nyt. Esikoisesta kävin kai kerran neuvolalääkärillä, viikkoja en muista, mutta vatsaa oli sen verran, että pitkälti oli yli puolenvälin. Nooh, kai siellä jotain totuuksia ja viisauksia ehkä taas kuulee...
 
Ootko muuttanu eri paikkakunnalle? Ennenhän oli alku, keski ja loppuraskaudesta lääkärikäynti. Mulla on eka neuvola noilla viikoilla vasta :)
 
Täällä on kaksi lääkäri käyntiä raskauden aikana. Eka on mulla elokuussa ja toinen sitten kun loppu häämöttää.
 
Kuinka usein teklle on tehty alatutkimus lääkärikäynneillä? Mulla tulee nyt tiukkaa seurantaa kun esikoonen oli keskonen "ilman syytä" ja sillon ei tehty kertaakaan tutkimusta
 
Ootko muuttanu eri paikkakunnalle? Ennenhän oli alku, keski ja loppuraskaudesta lääkärikäynti. Mulla on eka neuvola noilla viikoilla vasta :)

En oo muuttanut. Sama neuvola kuin esikoisesta ja tosiaan kerran kävin.

Kuinka usein teklle on tehty alatutkimus lääkärikäynneillä? Mulla tulee nyt tiukkaa seurantaa kun esikoonen oli keskonen "ilman syytä" ja sillon ei tehty kertaakaan tutkimusta

Mulle tehtiin koko esikoisen raskauden aikana yks sisätutkimus.
 
Kuinka usein teklle on tehty alatutkimus lääkärikäynneillä? Mulla tulee nyt tiukkaa seurantaa kun esikoonen oli keskonen "ilman syytä" ja sillon ei tehty kertaakaan tutkimusta
Kerran tehtiin, ihan loppuraskaudessa. Ekassa lääkärineuvolassakin lekuri kyllä kysyi, haluanko että tehdään sisätutkimus - no en halunnut, kun ei mitään erityistä tarvetta ollut.
 
Takaisin
Top