Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo no mulla on tosiaan kontrolliaika neuvolaan ensiviikolla (n.viikon päästä) , normisti munkin verenpaineet menee +116/70 luokkaa.. enkä ollut mitään tehnyt aamulla, herännyt ja syönyt hiukan ja istuskelin puolisen tuntia sohvalla ennen nlaan lähtöä.. hmm. No sain lainaksi ranneverenpainemittarin ni seuraan sillä hiukan paineita nyt kotona ja katson jos jotain oireita ilmaantuu... mulla on esikoisesta ollut myös raskausmyrkytys (synnytys käynnistetty mm.istukan kalkkeutuman vuoksi mut viikkojakin oli jo 41+... mut tästä keskimmäisestä ei..

Mulla kans oli esikoisesta raskausmyrkytys, mutta keskimmäisestä ei. Nyt tosiaan on oireita siihen suuntaan, mutta viimeviikon sairaalakäynnillä ei vielä ollut koholla nuo raskausmyrkytysarvot verikokeissa.

Tänään 35+1 neuvolalääkärillä se sf 30,5 kasvanut 5,5cm kolmessa viikossa! Mun rr normaali ja painoa edelleen kertynyt 400g/vko. Vauva oli rt ja alakautta tunsi pään. Lääkäri ei kummempaa painoarviota antanut sanoi vain että hyvän kokoinen on viikkoihin nähden. Hurjinta kuulla oli se, että kohdunsuu oli pehmeä ja kaula hävinnyt, yhdelle sormelle auki. Voi siis ennustaa yllätystä, mutta ei se aina siltikään. kehoittikin varautumaan henkisesti, jos tuleekin aiemmin. Ei kuulema enään ole huolta vauvan pärjäämisestäkään näillä viikoilla, vaikka olisihan se parempi saada 37 viikkoa täyteen. Oon ainakin kuullut et imeminen voi osoittautuu pienemmillä vähän hankalammaksi :/ ja juuri imetystä kyllä ihan innolla odotan. :) ja sairaalassa tod. Näk. Saisi viettää enemmän kuin sen kolme vuorokautta... eli toivon hartaasti, että pari viikkoa oltaisiin vielä näin. Suurin epäilys on tässä siis tää mun hiivasienikierre, joka on voinut olla osallisena tähän. Sainkin ihan reseptilääkettä, joka on myös bakteerivaginoosiin varmuudeksi tepsivä Comp. Valmiste. :) kipeitä supistuksia ei ole ollut, mutta menkkamaista jomotusta kohdunsuulla on ollut :s huh, jännittää joo!

Hetkonen, ei kai menkkajomotukset vaikuta mihinkään? Ne kun on mulla niin vakioriesa, etten osaa edes enää laskee niitä raskauden oireiks..

Jokaisella kait vähän yksilöllisesti menee nää.. Mut esim mun käskettiin tarkkailla jo pelkästään paineen tunnetta kivuttoman supistuksen yhteydessä.. En sit tiiä tekeekö ne mitään vai ei mut about 10 päivässä kaulaa oli kadonnut 1,5cm! Että ota tästäkin sit selvää..

Ei varmaan oo yhtä oikeaa tietä kipuihin. Mä oon ollut ihan törkeän kipeä koko raskauden, supistellut jo ennen rv20 alkaen tosi kipeästi päivittäin. Kohtu kovettuu levossakin. Eikä kohdunsuulla ole tapahtunut yhtään mitään! ottaen huomioon että siit on leikattu pois noin 2cm pätkä vuosi sitten. Ainoa mitä on edistynyt niin paperissa lukee kohdunsuu puolikiinteä 3cm. Alunpitäenkin oli 3cm. Nyt on alannut tulemaan menkkajomoja ja painetta alapäähän ja valkovuoto lisääntynyt ja ohentunut ja luulen että nää on nyt niitä jotka auttaa vauvaa alaspäin ja kohti maailmaa. en ole näiden jälkeen käynyt tarkastuksessa.

Äsken joutu taas käydä vaihtamassa kaikki housut kun alakerta oli ihan litkumärkä... Tuntuu et majavakin kuin uitettu rotta... Yök...

Moomma kaikki yksilöitä :)

33+4

Muokattu viimeksi:
Täällä oli aamupäivällä kasvukontrolli ja onhan se Tonttu kasvanut sentään. Kuukausi sitten pa oli 1300g ja nyt rv34+3 se oli 2100g. Eli n.kolmikiloista jässikkää saa maailmaan sitten puskea. Lääkäri ultrasi tosi tarkasti rakenteet ja virtaukset ja nyt on rauhallinen mieli sen suhteen, että mahassa on kaikki hyvin. Vauva on vaan pienempi ku isoveljensä aikoinaan, mutta niin tämä raskauskin on ollut ihan erilainen kuin ensimmäinen. :)

Aloinpa miettiin ehkä vähä tyhmää juttua.. kun ainakin meilläpäin tämä toinen ja viimeinen normi lääkärikäynti on rv36. mitä jos lääkäri toteekin lapsen olevan perätilassa ja ehdottaa käännöstä, käännöstä ei tehdä meidän neuvolassa/terveyasemalla vaan tayssissa, niin tulee pieni kiire miettiä koko käännöstä koska ymmärtääkseni käännöstä ei enää tehdä rv36 jälkeen... että onpas lääkärikäynti kovin myöhäinen jotenki...
Viime neuvolassa lapsi oli raivotarjonnan ja poikkitarjonnan välimaastossa mutta hoitajan mukaan enemmän rt. nyt oon ite sitä mieltä että vauveli on poikkitilassa niin ihan hyvin voi kääntyä niin raivotilaan kuin perätilaankin.
Tuleepa näin viimesillä viikoilla pohdittua yhtä jos toista... :D

Vai oliko niin ettei ennen sitä käännetä, koska voi kääntyä takas? Käännöksessä on kai pieni mahdollisuus, että lähtee synnytys käyntiin ja senkään takia ei haluta liian aikasin tehdä. Toki myöhemmin on vähemmän tilaa mikä taas hankaloittaa tilannetta.

Mä muistelin et käännytys olis 36-37 viikoilla. Meil likka ei liikahtanu mihinkä käännytyksessä vaik lääkäri otti jalallaan seinästä oikein tukee. Mut se istuki koko ajan varmaan, ainaki aina ku ultrattiin ja sen pää paino aina mun kylkiluita. Potkut ei tuntunu, niinku taas nyt tuntuu ku poika on toistepäin.

Käännetään aikaisintaan rv36 koska riski synnytyksen käynnistymiseen. Voidaan tehdä myöhemminkin. Mulla esikoisesta yritykset 36+2 ja 37+2

No mutta hupsista oho :D Tainnu vähän lähtee tuo herkuttelu käsistä, vai olisko vaan viikonlopun jälkimaininkeja, kun veljen synttärit ja pikkujoulut ja eilen koko päivä elokuvia ja mässäilyä. Joka tapauksessa, paino noussu lähes 3 kiloa 3 viikossa.. :S
Tänään siis 36+1. Sf-mitta kuitenkin ihan normaali, 33,5, verenpaine 111/79, vauveli rt ja syke 140. Kaikki oikein hyvin siis :)
Seuraava neuvola parin viikon päästä, jospa tuo paino sitten taas tasaantuis.

Miten teillä on neuvoloita noin tiheään? Mä kävin viimeksi 2 viikkoa sitten ja seuraava vasta 14.12 jos edes olen raskaana enää silloin :eek: laskettu aika 28.12 eli toi olis niinku mun vika neuvola kaikenlisäks.. Alkuraskaudessa mun mielestä sanottiin että rupee neuvolakäynnit tihenemään loppua kohden, mulla menee ilmeisesti päinvastoin.

Onpa erikoista aarre. Mulla nyt 2vk välein. Tasan kaks viikkoa sit oli th, tänään olis pitänyt olla th mut vaihdettiin lääkäriajaksi ja taas parin viikon päästä lääkäriaika jolloin kai arvioidaan synnytystä, vauvan kokoa tms. Tuskin enää ultrataan koska olen uudelleensynnyttäjä. Sisätutkimuksestakaan en osaa sanoa tehdäänkö uudelleensynnyttäjille täällä meillä päin. Luulisi kai :D

Mulla ei kai lääkärikäyntejä enää oo. Yks siis on ollu sillon ennen rv 30 ja yks ylimääränen sen kokoarvion takia. Muuten viimeks neuvola 3 vk sitten ja nyt seuraavaan on tasan 2vk. Saa nähdä onko se sit viimenen käynti, kun la on jo niin lähellä. Riippuu varmaan vähän miten tilanne tästä kehittyy.

Harvassa täälläki. Neuvola lisäksi otti omia aikojaan multa pois kun joudun käydä äitiyspolilla. Pääsääntöisesti nyt lopussa on neuvola 4 viikon välein, alkuraskaudessa harvemmin...

Mulla kans neuvoloiden väli tässä kohden jopa 5 vko! Tosin mulla on se synnytystapa-arvio siinä 3 vko kohdalla, mutta ei siellä varmaan oteta verenpainetta eikä pissanäytteitä ym.

Mulla oli tänään Tyks käynti (raskausmyrkytys) tutkimus. Prot ei pissassa mutta sokeria kyllä, on siis Radi, arvot on hiukan ollut koholla tässä viime viikkojen aikana. Verikokeissa kaikki ok. Huomenna aika diabeteshoitajalle. Vauva vastaa viikkoja rv35 (nyt rv34+4) alusta asti on ollut tuo +3 päivää ultrassa. Vauvan paino oli 2650g. Kohdunkaulaa jäljellä vieläkin se 3cm, kohdunsuu auki 1cm.

Mulla on neuvola ottanut pois omia käyntejä ku oon tuolla tyksissä käyny.. Mut 2 viikon välein pitäis olla silti mullakin..
Mielenkiintoinen sanahirviö diagnoosi löytyivät muuten omaKannasta äsken kävin katoin "äidin hoito raskauden aikana sikiön kasvun hitauden vuoksi" :D

Takaisin