Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
^ Täällä vissiin sama... Tai joo, olisi lääkäri jos mua ei olisi lähetetty sinne synnytystapa-ultraan. Kävi kuitenkin ilmi, että siellä ne ei tee sisätutkimusta vaan seuraa ainoastaan vauvaa ultralla. Ajattelin asiasta kysyä neuvolassa kuitenkin kun oli puhetta, että sairaalan tekemä tutkimus on neuvolalääkäriä pätevämpi ja siksi molempia ei saa. Eniten jännittää, että mikä sen kohdunkaulan tilanne on... No neuvolalääkäri on muutenkin lomalla nyt eli menisi silti viikolle 37. Ei stressiä :D

Tänään käytiin synnytystapa-arviossa, mullahan kaksi sektiota jo takana ja ahdas lantio joten nyt vaan päätettiin sektiopäivä ja ultrattiin. Meidän vauva syntyy sii 1.12 ellei synnytys käynnisty itsestään aikasemmin.
Ennen leikkausta pitää käydä vielä kasvukontrollissa vauvan pienen koon takia. Muuten kaikki kunnossa, eikä lievästi kipeet supparit ollu aiheuttanut mitään muutoksia vaan paikat hyvin kiinni vielä. 36+3

Hei....
Nukuin pommiin omasta 20min lääkäriajastani klo 8, vko 35 .....
Meneekö joku iso maksu "turhasta" ajasta ??
Varaan uuden ajan........ vai Ihan vaan ihmettelen loppuun saakka.
Tuli pieni paniikki, koska vauva tuntuu olevan perätilassa, olisko lääkäri katsonut just tuon?
Oon ihan Uuno nyt, tylsää mokailla ...
Ei näin.

Eikös se oo se ns normi. Joku 30 euroa tms..
Tai ainakin Turussa on jotain about tuon verran.. Tossa on syy miks varaan aina mielummin iltapäivälle tommoset ku en oo aamuvirkku :(

Tampereella on noin 55€ jos jättää menemättä. Korkeampi maksu kuin mitä esim. maksaisi polikäyntinä. Neuvolassa samat tiedotteet muistaakseni seinillä.

Synnytystapa-arvio tehtiin eilen, lääkärillä taas harjoittelija matkassa, joten ronkittiin kahteen kertaan.
Vähän masentunut fiilis jäi, koska paikat kiinteät ja kiinni ja kohdunkaulakin normaali. Edes tuplaronkkiminen ei aiheuttanut mitään tuntemuksia ja lääkäri veikkasi, että yliajalle mennään. olisin ihan kypsä synnyttämään vaikka jo ensi viikolla.
Sf mitta on tähän asti mennyt keskikäyrällä ja nyt oli pompsahtanut 37 (rv 36+5).

Virmu, mulla edellisestä (toisesta lapsesta siis) rv36 lääkärissä paikat oli kiinni ja kiinteät. Vaikka oli supistellu.. sit alko tulee sillon tällön yksittäisiä kipeitä supistuksia (kipeempiä ku aikasemmin) ja veet meni 38+3. Synnärille ku mentiin ni olin ihan varma et en oo yhtään auki ko ei ollu alkanu tulla säännöllisiä suppareita ni olinki 3-4cm auennu :wideyed: ja synty siis 38+5. Elä siis menetä toivoa:joyful:

Mulla on supistellut viimeksi joskus viikolla 20-25, sen jälkeen ei mitään :meh: täytyy toivoa, että pikku hiljaa palaisivat, koska tylsistyn tähän mammalomailuun jo nyt kahden viikon jälkeen.

Miten muuten muilla seurataan painoa? kun jotkut laittavat että on x määrä tullut lisää/ viikko.. lasketaanko se jotenki automaattisesti neuvolassa? katsoin eilen neuvolakortista, että mulle on tullut raskausaikana jo 15 kg, mutta ikinä ei ole mitään kommentoitu neuvolan taholta.

Jäi harmittamaan, kun unohdin neuvolalääkäriltä kysäistä yksityisellä käydessämme tehdyistä havainnoista ultrassa :sour: sikiön munuaisaltaiden mitta oli 1 cm yli viiterajojen ja lapsivettä oli normaalia enemmän. onko kellään täällä ollut vastaavia havaintoja? täytyy laittaa joku iso muistilappu varmaan ensi viikon neuvolaa varten..

Mulla oli sf mitta pompannut hurjasti mutta ei siitä ole sanottu mitään neuvolassa. Vaikka siis erikseen kysyin! Toisaalta mulla on kyllä tosta mitasta huolimatta lapsivettä normaalisti jne.. Ja siis painoa mulle ei kait oo tullu muuten kuin se 1kg..

Virmu: mulla ainakin on joka nlakäynnillä merkattu siihen korttiin painon muutos/viikko. Kun terkka syöttää senhetkisen painon koneelle, sen pitäis automaattisesti laskee se muutos.

Apua!! Huomenna nähdään vielä kerran pikkunen ennen syntymää :) En meinannut saada unta, ku jännitän sitä niin paljon. Aion pyytää, et jos sukupuoli näkyy selvästi, ni kertoo. Miks mua jännittää tää ultra näin paljon? Kaks muuta ei tuottanut mitään tuntemuksia.
Teillähän oli astetta jännempi ultra :) tuu kertoo kuulumisia kun jaksat <3

Jäi harmittamaan, kun unohdin neuvolalääkäriltä kysäistä yksityisellä käydessämme tehdyistä havainnoista ultrassa :sour: sikiön munuaisaltaiden mitta oli 1 cm yli viiterajojen ja lapsivettä oli normaalia enemmän. onko kellään täällä ollut vastaavia havaintoja? täytyy laittaa joku iso muistilappu varmaan ensi viikon neuvolaa varten..

Mulla oli rv21 noi altaat kans yli arvojen. 25+5 edelleen yli (5.1 ja 6.0mm) mut ultrannut kätilö ja lääkäri ei ollut huolissaan. Raja-arvoja on tiputettu tän vuoden alusta ja entisillä rajoilla ei olis edes hälyttänyt. Lähinnä tekevät merkinnän et ultrataan kun vauva syntynyt.

Tänään oli sekä neuvola että lääkäri.. Painotapa-arvio..

Rv 35+0
Paino: +300g/viikko (koko raskauden aikana 2 kg)
Hemoglobiini: 114
Verenpaine: 110/80
Raivotarjonta
Pissa puhdas

Terkkari mittasi hemoglobiinin ja lukemaksi antoi 91, mittas uudestaan ja sit tuli 114. Viime kuussa oli 131.
Lääkärin kanssa juteltiin kilpirauhasjutuista, mutta annoin olla, koska teksti alkoi olee sellaista, että taidat lukea oppikirjoista, mitä sanot.. Ja lähetteen laittoi verenvuototaudin kontrolliin.

Ensimmäisenä lääkäri katsoi sen, että paljonko on tullut raskauden aikana painoa. "Sinulle tullut painoa koko raskauden aikana 2 kg. Olet sinä hoikka." Meinasin todeta, että mistä suunnasta katsot! Muutama kilo normaalipainon yläpuolella, joten, miten sen nyt ottaa. Maha on hienosti eteenpäin ja vyötärö hoikka XD.

Masukki kasvaa kuin oppikirjoissa (saman sain kuulla rakenneultrassa). Painoa 2477 g <3. En kysellyt sukupuolta, vaikka lähellä olikin. Kerran tähän astikaan ei ole tiennyt, niin mennään sitten loppuun asti sillä. Huono kuva, joten ei itsekään sitä ruvennut sen tarkemmin katsomaan. Lapsivettä normaalisti ja kaikki muutenkin hyvin.

Seuraava nla-aika sitten kahden viikon päähän. Eiköhän sitä vielä silloinkin olla yhdes koos.

Kiitos tiedosta ALotta! en tiennytkään tuosta viitearvojen muutoksesta, joten tuskin tuo mun 1 cm on sitten kovin suuri poikkeama..

Virmu, mua silti kiinnostas tietää mitä neuvola niihin komnentoi, tosin mulla terkja ei osannu sanoa mitään [emoji23]

Tänään oli käynti äpolilla. Rvo 36+1. Lääkäri arvioi sikiön painoksi 2881g. Kasvu ja lapsiveden määrä oli ok.
Kohdunkaulan oli 3cm, ulkosuu yhdelle sormelle auki eli pientä pehmentymistä tapahtunut. Käynnillä otettiin myös streptoB-näyte.
Enää ei tarvitse äpolille mennä kasvukontrolliin vaan seuraavaksi synnyttämään. :)

ALotta, veikkaan kanssa, ettei meidänkään terkalta mitään valaisevaa kommenttia tule asiasta saamaan. yritän kuitenkin muistaa mainita, että saisi noista merkinnän jonnekin neuvolan tietoihin varmuuden vuoksi, kun ne on yksityisellä havaittu.

Takaisin