Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli tänään neuvolalääkärikäynti, 36+3. Kesti vajaa 10 min, tarkisti vain sykkeet ja vauvan asennon mahan päältä ja kysyi onko kysyttävää. Jokseenkin turhan oloinen käynti.. Tosin parempi tietty niin :)

Radin takia voi olla yleisempää, että on sokeria pissassa, mutta vaikkei sokerit edes olis koholla niin raskausaikana voi "vuotaa" sokeria pissaan. Ja jos on plussalla ni se voi olla syy tehdä sokerirasitus vaikkei muuta syytä olisikaan.

Mulla peruttiin toi lekurikäynti, koska meen sinne synnytystapa-arvioon ja hyvä niin, ni ei tarvi ravata!​

Mulla kans neuvoloiden väli tässä kohden jopa 5 vko! Tosin mulla on se synnytystapa-arvio siinä 3 vko kohdalla, mutta ei siellä varmaan oteta verenpainetta eikä pissanäytteitä ym.
Meillä sairaalassa otetaan omatoimisesti paino, verenpaine ja jätetään pissanäyte jotka kätilö sit merkkaa samalla ku on ite lääkärillä. Et tulee ihan perus tutkimukset vaikka sairaalassa onkin.

Mulla on ollut edelliset neuvolakäynnit 2vko:n välein. Tällä viikolla on äpolikäynti ja siitä 2vko:n päästä neuvola. Neuvolan terkka käski soittamaan, jos äpolilla ovat sitä mieltä että käyntejä neuvolassa tulisi olla viikoittain viimeisten raskausviikkojen aikana.

Mulla huomenna äitipoli, ens viikolla neuvola. Edellisessä raskaudessa kävin viimeiset viikot sekä äitipolilla että neuvolassa joka viikko, rv36-> Nyt en aio suostua, jos äitipoli tiheämmin niin jätän neuvolat pois. Vain paino sellanen mitä ei äitipolilla oteta (eikä hempparia, mut se ei oo nyt tarpeen) ja seuraavat senkin siellä jos tarpeen. Jos ei ois äitipolia niin neuvola 2vko välein

Tässä raskaudessa ei enään oteta epoarvoja, vaan seurataan loppuraskaus osastohoidossa. Viikon sisään kuulemma tehdään sektio. Eli se syntyis viimestään 37+1 viikolla. Voi kuitenkin olla että pääsen kotilomalle jos kaikki arvot näyttää hyvältä.

Oi teille tuleekin sitten pian tulokas Anis!

Mulla on kahden viikon välein neuvola ja seuraava onkin jo ylihuomenna. Mulla on peräkkäin lääkäri aika ja neuvola. Meinasin lääkäriltä kysyä, että josko voisi tarkastaa kohdunsuun tilanteen. Ihan hassua kun ei täällä ole ollut yhtään lääkäri käyntiä, eikä olisi tätäkään ellei mies olisi pyytänyt että joku kirjoittaa mulle sairaslomaa, ettei tarvis enää hakee töitä tämmöisillä viikoilla.

Meillä se synnytystapa arvio tehdään kaupungin puolella ultralla eikä aiemmissa ultrissa katottu mitään muuta. Mut voi toki olla,että nyt katotaan.

Kävin eilen riskiultrassa (vai mikä synnytystapa ikinä onkaan).
Lääkäri ja hoitajat oli selvästi sitä mieltä, että olisi ehkä pitänyt aloittaa radi-lääkitys mutta myöhäistä se on nyt (olisi pitänyt kuulema aloittaa siinä viikoilla 30 et ehtii vaikuttaa hyvin). No, ultrassa pikkukaveri teki hengitysharjoituksia ja köllöili rt asennossa (wuhuu!) ja painoarvio oli n. 2960g (viikkoja 35+5). Painokäyrän mukaan sieltä siis syntyisi n. 3,8kg vauva jos täyteen aikaan mennään. Sovittiin kuitenkin uusi ultra koska olivat huolissaan mun radi-ylityksistä kun se saattaa kasvattaa vauvaa loppuviikoista.

Ja kun vähän arvostelin, että lihaa ja salaattiako tässä pitisi syödä loppuajan niin vastaus oli kyllä :rolleyes: et se siitä ruokavalion monipuolisuudesta.

Tosi pyllystä tollanen! Mut joo totta sekin että ei auta enää tässä vaiheessa alottaa lääkitystä.. Ja voi olla että käynnistävät sit kuitenkin jos näyttää että kasvaa liian isoksi :)

Onneksi näillä näkymin ihan normikokoinen vauva tulossa mutta toki itteä vähän ärsyttää, että ne ei neuvolassa oo ollu tarkempia noiden mun ylitysten kanssa. Tosin musta tuntui, että eilen sain sitten tutaa koko raskauden ajasta :) Yritin epätoivoisesti selittää, että "niin kun söin Rennietä ennen mittausta enkä tajunnu et se sisältää sokeria" niin ei auttanut - hirveä saarna :D

Eiköhän tää tästä - oon vaan tyytyväinen, että just nyt viikkoihin nähden vauva oli ihan normikäyrällä eli mun kauhukuva 6kg vauvasta ei vielä ainakaan toteudu :D

Lääkärineuvola takana ja kaikki ainakin näennäisesti hyvin. Rv 35+1, RT, sf mitta 29,5 eli alakäyrillä yhä mutta lääkäri ei ollut huolissaan. Painoa tullut lääkärin mukaan maltillisesti, edellisestä käynnistä +778g/vko. 12kg ekasta neuvolasta.

Mistään vauvan painoarviosta ei ollut puhetta. Kohdunsuu kiinni ja kohdunkaulaa pari senttiä jäljellä. Vauvan pää hyvin alhaalla mikä aiheuttaa alavatsan vihlontaa ja paineen tunnetta.

Äitipolilla käyrille saatiin jopa supistus. Aika mitätön, pitääpä googlata paljon on sit tositoimissa.

^ mul nousi eilen ktg käyrä supistuksien ajaksi noin 20. On vissiin tilannekohtaisesti tulkittavissa ja riippuu vatsanpeitteet ja vauvan liikkeet ja mitkä asetukset kätilö on laittanu. Asteikoilla 0-100 oli mun kahenkympin supparit vielä laimeita...

No just jotain 20-25 oli enimmillään. Tunsin sen supistuksen ja katoin sit käyrää et paljon piirtää. Kotona ollu kyl paljon kipeempiä.

36+0 neuvolalääkäri tänään, paineet ok, painoa tullu vaan 400g viikossa ja koko raskauden aikana 9kg eli ihan jees normipainoselle. Vauva oli onneks kääntynyt itsekseen raivotarjontaan. Painoarvio ultralla 3.2kg elikkä laskettuun aikaan 6.12. Tuskin katellaan, tasan kahden viikon päästä uus lääkäri jollon kattellaan käynnistysaika. Vielä ois siis kaks viikkoo aikaa tulla omin ehdoin ulos :) supistuksia paljon ja kohdunkaula lyhenny ja pehmenny, yhelle sormelle auki joten toivossa on hyvä elää ;)

Vaikka en ollenkaan ole innostunut mistään sisätutkimuksesta, silti vähän harmittaa, kun ei täällä neuvolassa sitä enää tässä vaiheessa ilmeisesti tehdä. Ainut lääkärin tekemä tutkimus oli silloin ennen rv30 eikä kukaan ainakaan ole puhunut, että vielä olisi tulossa. Vaikka nyt kaikki onkin hyvin mennyt, olisi ihan kiva tietää, onko tapahtunut minkälaista muutosta ja näyttääkö siltä, että voisi piankin jotain alkaa tapahtumaan.. Yksityiselle en kyllä sen takia jaksa alkaa aikaa varaamaan, eri juttu jos olisi tiedossa jotain, että pitäisi olla huolissaan..

Takaisin