Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolassa käyty, sf 29, hb89, tästä syystä labraan verikokeisiin tarkistaan onko todella matalalla. Kutinasta ja janosta valitin niin sain sokerimittarin lainaan ja sokeritarkkailua varmuuden vuoksi. Raivotarjonta ja pikkusella jumppatunti menossa.

Mirri; kutina voi olla myös raskaushepatoosi, kai sen sulkee myös pois? Muita oireita en muista...

Pitääkö olla huolissaan jostain hepatoosista?
nimim. rinnat kutisee niin paljon et tekis mieli raapia ne raastimella ja hetkittäin koko muutakin kehoa

Hepatoosissa kutisee kädet ja jalkapohjat. Varmaan jos kovasti kutisee muualtakin ni hyvä ottaa neuvolaan yhteyttä.

Mulla oli tänään myös neuvola (rv31+6), painoa oli tullut +700g/vko, hiukan kuulemma liikaa (sanoi kätilö opiskelija) mutta monta viikkoa se junnasikin samassa lukemassa.. vauvan sykkeet +150, verenpaine 116/77, pissa puhdas ja sf-mitta oli 32 o_O pari viikkoa sitten oli 29. Mutta katselin aikempien raskauksien tilannetta niin samoissa mitoissa mennään, ei suurempia heittoja. Niin ja mullakin vauveli oli kääntynyt tossa piikkitilaan mutta nyt taas on myllännyt itsensä rt asentoon , ihanaa, kumpa nyt pysyis loppuun asti siinä. Huomenna Tyks käynti, ehkä näen taas pienen ja saan vähän kokotietoja :love017

Äippä82 mie luin kyllä aiemmin jostain tosta painon noususta että saattaa olla ihan semmosta 300-800g viikossa ja lasketaan vielä normaaliksi.. Joten vähän nyt ihmetyttää kyllä :)

Joo... no ei se oma nla täti kommentoinut mitenkään siihen painoon.. vaikka näkikin ne siitä nla kortista kun tää harjoittelija oli ensin mun kanssa kahdestaan.. kyseli tää harjoittelija myös onko turvotusta tai päänsärkyä ym.. sanoin et hyvin pientä turvotusta havaittavissa, mut hyvin pientä.. ja pää särkee vaan illalla ku otan kipulääkettä..

Minä kävin tänään ylimääräisellä lääkärikäynnillä rusehtavan vuodon ja alamahan kouristelun vuoksi. Sain tuomioksi bakteerivaginoosin ja saikkua äippäloman alkuun asti, koska vaarana on ennenaikainen synnytys. Vauva ei ollu liian alhaalla, kohdunsuu oli ylhäällä ja kaik oli ulkoisesti hyvin. Ultrattiin ja näin epäselvää kuvaa vauvasta <3 täys järkytys, et nyt jo loppu työt, mut aivan ihana että saa levätä rauhassa, eikä tarvitse stressata töistä.

Joo mulle mainittiin tosta kutinasta vaan että jos pahenee niin sitte verikokeisiin selvittää onko kyseessä tuo hepatoosi... että katsellaan vielä hetki.

Pitääkö olla huolissaan jostain hepatoosista?
nimim. rinnat kutisee niin paljon et tekis mieli raapia ne raastimella ja hetkittäin koko muutakin kehoa
Haha loistava vertaus, täällä kutisee rintoja joka ilta juuri noin :D kai se on venyvä iho vaikken muka mitään kasvua huomaakkaan

Jaiks, mulla oli myös varmaan tuo bakteerivaginoosi, ainakin oireet täsmäävät. Mutta se taisi lähteä itsestään, nyt ei ole ollut muutamaan päivään mitään oireita. Pitänee tarkkailla tilannetta jos se kerta voi käynnistää synnytyksen. Muutenkin valkovuoto on muuttunut yhtäkkiä niukaksi, pitkään se oli todella runsasta.

Neuvolassa käyty Sf-mittaa kontrolloimasa. Nyt oli oma vakkari terkka, jonka mukaan kasvua edelliseen viikkoon oli tullut 2cm eli nyt 27. Mitan suhteen mennään alakäyrällä. Lisäksi vauva oli kääntynyt raivotarjontaan. Toivottavasti nyt pysyykin siinä loppuun asti. :)
Verenpaine oli ok ja pissa puhdas. Painoa oli tullut viikossa 1,4kg!! Sitä ihmettelin, mutta toisaalta voi olla seurausta viikonlopun mässäilystä äidin 60-vuotis synttärijuhlissa. :D

Mulla oli maanantaina ultra, viikkoja siis 33+. Perätilassa oli vielä ja huolestuin. Uusi ultra parin viikon päähän. Se mistä myös huolestuin, vasta jälkeenpäin kylläkin, oli vauvan painoarvio, 1600g. Eli aika pieni näille viikoille. Tilaa on kuulemma vielä paljon vauvalla kääntyä, koska on pieni mutta pelottaa jo valmiiksi jos ei käännykään. Lääkäri ei maininnut mitään tuosta painosta sen enempää kuin että pieni, eli varmaan ihan normaalia. Ensi viikon torstaina alkaa äitiysloma onneksi :)

Kävin sitten siellä kokoarviossa tänään. Neuvolan terkka kun sai sf-mitaksi 33,5cm, ei lääkäri saanut millään kuin 32cm. Mumisi siinä vähän itsekseen että ei tästä pidempää saa :D Oli myös huomattavasti helläkätisempi kuin terkka (vanhempi mieslääkäri). 2213g oli ultran mukaan tämänhetkinen paino ja mikäli ei paljon yliaikaiseksi mene tai mitään muutakaan ihmeellistä tässä välillä tapahdu, syntymäpaino menisi 3,5-4kilon väliin. Siltä osin saan siis olla aivan huoletta ja jatkaa syömisiä (herkutteluja :P) kuten tähänkin asti ;D
Hyvien uutisten kunniaksi ostin sitten tänään Lastentarvikkeesta 3packin kuviollisia harsoliinoja ja Prismasta vielä kivan 62cm yöpuvun, kun on ennestään vain ne mitä äpakkauksessa tuli.

Mulla oli maanantaina ultra, viikkoja siis 33+. Perätilassa oli vielä ja huolestuin. Uusi ultra parin viikon päähän. Se mistä myös huolestuin, vasta jälkeenpäin kylläkin, oli vauvan painoarvio, 1600g. Eli aika pieni näille viikoille. Tilaa on kuulemma vielä paljon vauvalla kääntyä, koska on pieni mutta pelottaa jo valmiiksi jos ei käännykään. Lääkäri ei maininnut mitään tuosta painosta sen enempää kuin että pieni, eli varmaan ihan normaalia. Ensi viikon torstaina alkaa äitiysloma onneksi :)
Mullakin viikkoja 30 kasassa ja päivän ultrassa painoarvio 1100 g eli pieni viikkoihin nähden, mutta äidin puolen suvussa ollaan naiset melko pieniä tilliäisiä 150 cm molemmin puolin ja miehetkin lyhyitä jotta on varmaan sieltä perinyt geenit, toki ekalla kerralla lääkäri kertoi myös kromosomivirheen mahdollisuudesta. Älä huolestu, osa kulkee omia käyriään ja arvio on aina arvio joka voi heittää paljonkin, jos on vaikka pieni pääympärys tai huono mittausasento vauvalla :)

Mulla oli tänään myös neuvola (rv31+6), painoa oli tullut +700g/vko, hiukan kuulemma liikaa (sanoi kätilö opiskelija) mutta monta viikkoa se junnasikin samassa lukemassa..

Mulla päivää vähemmän samat viikot ja painonnousu myös 700 g/viikko. Edellisellä kerralla 1,1 kg/viikko ja mulla taas terkka oli sitä mieltä, että painonnousu on ollut maltillista :eek:

Mä joskus vuonna nappi ja kypärä laihdutin ja kävin vaa'lla joka päivä. Se paino ihan normitilassakin heittelee (ainakin minulla) 1-2kg jopa viikossa riippuen turvotuksesta, nesteistä, ruokavaliosta, säästä jne. Mä en ite jaksaisi olla huolissaan :)

Melkein neuvola-asiaa. Meillä kuuluu ilmainen neuvontakäynti kunnan hammaslääkärillä mutta tää käynti alkaa saada jo humoristisia piirteitä. Ensin ne soitti sieltä heinäkuussa ja sovittiin tapaaminen elokuulle. Sitten elokuussa soittivat ja sanoivat, että siirretään syyskuulle. Syyskuussa soittivat ja siirsivät syyskuun loppuun. Mies kävi siellä syyskuun puolessavälissä paikkaamassa omaa hammasta ja samalla varmisti ajan jolloin selvisi, että ei se sovikaan ja siirrettiin se lokakuulle. No, se aika olisi ensi viikolla ja eilen tuli tekstiviesti, että ei se sovikaan, että postilla tulee kirjeitse uusi aika :D Mä oon melko varma, että vauva ehtii kouluikään ennenkun päästään sille neuvontakäynnille.

Minäkin kävin keskiviikkona neuvolassa, silloin rv 30+6. Mittailukäynti oli sovittu tähän, edellisestä käynnistä oli vain kaksi viikkoa, mutta koska sf-mitta on huidellut korkealla, ollaan seurattu sen kehitystä nyt tiiviimmin ja terkka arponut laittaako mua konkarvioon.

Nyt olikin vastaanottamassa sijainen, oma terkka oli sairaana. Tosi mukava nuori nainen, kyseli jaksamisesta, edellisestä raskaudesta ja synnytyksestä ja imetyksestäkin. Verenpaine oli tosi hyvä ja pissanäyte puhdas. Sf-mittaan oli tullut lisää reilu kahdessa viikossa vain 0,5cm, eli nyt oli 29,5cm. Toki eri mittaaja, mutta näyttäisi tuo maha tuosta asettuvan normikäyrälle. Ei tullut lähetettä kokoarvioon, mutta laittoi lähetteen synnytystapa-arvioon edellisen synnytyksen sektiotaustan vuoksi.

Seuraava käynti onkin sitten vasta marraskuun lopulla, lääkärikäynti. Samoille nurkille tulee tuo synnytystapa-arviokäyntikin sitten sairaalalle.

Takaisin