Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hemppa, kun on pieni niin voi hyvin vielä kääntyä. Mä kävin vyöhyketerapiassa, se auttoi. Netissä myös sivu spinning babies jossa hyviä venytyksiä ja asentohoitomahdollisuuksia. Suomeksi ainakin sit aktiivinen synnytys ry;n sivujen kautta löytyy kans paljon tietoa.
Seuraavalla käynnillä lääkäri saattaa ehdottaa ulkokääntöä, siihenkin voi tutustua etukäteen.

32+3

Paino, -100g/vko :P, paineet 127/79, pissa puhdas. Turvotus ja liikkeet plussaa. Vauvan syke 140+ ja raivotarjonta. SF mitta kasvaa ihan omaa käyräänsä, nyt 36. Ei kuulemma hätää, se olen minä joka kasvan yläkäyrällä, ei vauva. Eli kolmessa viikossa 3cm lisää. Hemoglobiini oli laskenut 136 - 119, mikä voi selittää uupumukseni. Rautaa ei määrätty, mutta rautamehua suositeltiin kokeilemaan. Influenssa rokotetta lupasin miettiä.

Seuraava käynti onkin vasta 24.11, äitiyspolilla, joka korvaa neuvolalääkäriläynnin. Otetaan kuulemma se inha streptokokki näyte. Painoarvio, synnytystapa-arvio ja käyn juttelemassa anestesialääkärin kanssa.

Mie en edelleenkään tiedä mikä mun hemoglobiini on.. Tosin en koe että olisin väsyny tms sillai että johtuisi siitä.. Enkä viitsi turhaan ottaa rautaa kun sit maha menee sekaisin kuitenkin..

Neuvolassa käyty taas rv 33+3. Pissa puhdas, painoa +359g/vk, hg 122, verenpaineet kunnossa mutta sf oli taas 30cm eli ei ollu kahdessa viikossa kasvanut senttiäkään! Onneksi viikon päästä on se kasvukonttolliultra niin näkee onko vauva kuitenkin kasvanut. Liikelaskentaa saa jatkaa päivittäin. Onneksi vauva on touhukas kaveri niin en huolissaan ole joutunut olemaan..

Kauheesti jännitti taas mut kaikki ok tänään neuvolalääkärikäynnillä 35+6. Arvot kunnossa. Oma paino noussut yhteensä 10,3kg raskauden aikana. Ultrassa rt ja vaikutti että pää oli kiinnittynyt et ei pitäs enää päästä kääntymään. Kova oli liikkumaan mikä hankaloitti tutkimista. :) Painoarvio poitsulla 3,0kg ja povaili että 3,8kg vauva tulis eli iha niiku äippänsä on ollu. Arvioita toki mutta suuntaa antavia :) kohdukaulan mitta vielä 3cm ja kiinni/ kiinteä. Jännittäviä aikoja eletään kun enää kuukaus laskettuun! :smiley-bounce013

Muokattu viimeksi:
Neuvolassa käyty, hyvin liikkuvainen kaveri, raivotarjonta. hg matala joten siitä menee viesti lääkärille. kun viimeksi mainitsin kutinan, kävin viime viikolla verikokeissa ja tänään sanottiin että sappihappoarvot hyvät, mutta jos kutina pahenee niin uudet kokeet. muutoin kaikki niiku pitääki.

Neuvolassa oli käynti rvo 34+6. Paino -700g/vko. Vissiin viime kerralla oli turvotusta johtuen mässäilystä äidin 60-vuotis juhlissa. :) Sf-mitta oli 28cm eli mennään alle alakäyrän. No eipä Sf-mitta ollut esikoista odottaessakaan korkea. Silti syntyi 3,5 kg poika. :) Verenpaineen alapaine oli vähän koholla. Muuten kaikki oli ok.
Ensi viikolla käynti äpolilla, niin saa kuulla kuinka vauveli on kasvanut. :)

Kävin neuvolalääkärikäynnillä 35+0, kaik muuten hyvin, mut lähetti mut synnärin päivystykseen tarkastamaan, et tihkuuko mulla lapsivettä. Poikkelin pää oli alhaalla ja kohdun suu pehmennyt, sekä vihlontaa alhaalla. Toivottavasti ois negatiivinen tulos, et sais odottaa joulukuuhun rauhassa. :D

Mulla olis neuvola maanantaina. Sillon 36+1. Mielenkiinnolla odotan, minkälaisen sf-mitan täti tällä kertaa saa, jos viimekskin oli 1,5cm enemmän mitä lääkäri sai.. Sen kummemmin ei mikään jännitä tms, niin kovasti jo odotan jotain merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. Toistaseks ei oo vielä mitään ollu, tai ainakaan en sellaisiksi ole mitään juttuja mieltänyt.

Tänään oli neuvola 33+2. Painoa tullut +58g/vk (kolmessa viikossa yhteensä 200g), paineet 127/71, pissa puhdas, sf-mitta 31,5, rt, sydänäänet 139, liikkeet ++. Muuten kaikki siis loistavasti, mutta sydänääniä kuunnellessa kaverille tuli joku ahdistus, kun olin selällään ja rauhoittui kun käännyin kyljelleen. Ruokapäiväkirjasta oli tyytyväinen ja sanoi, että jatka samaan malliin syömistä. Nyt täytyy alkaa mittailla sokereita, kun 1,5vk ollut tää ruokavalio.
Kolmen viikon päästä sit lääkärineuvola :)

Mulla tänään oli neuvola. Ei mennyt ihan putkeen. Sokerien omaseuranta on ollut tässä hiukan koholla.. sairaalaan lähete paino/synnytystapa-arvioon.. oma paino +1kg/vko eli yht. 2kg lisää.. hb oli laskenut myös kuukaudessa edellisestä 119 nyt 116. Prot. Pissassa +\-, verenpaineet 118/94 ja 116/90... vauva liikkuu vaihtelevasti. Rt ja ihan on alhaalla/kiinnittynyt pää ilmeisesti. Neuvola sanoi ettei tarvii vielä olla huolissaan tosta verenpaineesta/protskusta mut kyl mä pikkusen oon.. ens ke kontrolliaika jollei ilmaannu ennen sitä muita oireita jotka sopeis raskausmyrkytykseen... sit pitää mennä sairaalaan. Nii ja nyt tosiaan rv34+0.

Äippä; Mulla se proteiini ollut +/- jo 6vko putkeen. Ei aiheuta toimenpiteitä jos verenpaine pysyy kohtuullisena ja ei tuu muita oireita. Ja siis esikoisen aikaan mun huonekaverilla oli raskausmyrkytys; verenpaine oli jotain 180/110... synnytys sit käynnistettiin, oiskohan ollut rv 37 ehkä. Ei kehottaneet kotimittauksiin? Siis verenpaineen? Mä mittaan kotona kun saan aina polilla "isoja" lukuja. Mut neuvolassa paineet pysyneet samoina koko raskauden, että siksi mua tuo proteiini ei huolestuta senkään vertaan

No eipä menny mullakaan vahvasti toi synnytystapa-arvio.. Lapsi liikkuu hyvin ja muuten kaikki ok mut painoarvio oli jotain 1580g! Lääkäri sanoi että saattaa olla mittaustekninen ongelma toi koko kun pari viikkoa aiemmin mitattu ehkä sit yläkanttiin ja nyt alakanttiin..
Sain kuitenkin kontrolliajan ensi viikolle ja lääkäri kuitenkin sanoi että muuten kaikki on hyvin ja virtaukset normaalit eli ei kannata huolestua ennen seuraavaa mittausta..
Lisäks tehtiin sisätutkimus ja siitä tulos vasta järkyttävä olikin! Kohdunkaulaa 1cm jäljellä enää jaksa kohdunsuu pehmeä mutta kiinni.. En sit tiiä mitä tässä pitäis tehdä..

Fuji, onneksi kontrolliaika ensi viikolla! Mullakin heitti viime ja edellisen ultran mitat hurjasti parin päivän sisällä. Ensiksi oli 2300g ja parin päivän päästä siitä noin 2100g. On siis mittaajastakin kiinni. Kunpa nyt sinun vauvasi vielä hetken malttaisi kasvaa ja pysyä yksiössään! Nyt vaan iisisti kun kohdunkaula noin lyhyt, niin saatte molemmat lisäaikaa vielä. :)

Neuvolassa tänään 36+1.

Verenpaineet normaalit, pissa puhdas, hB 137, vauvan liikkeet hyvät ja sykevaihtelu hyvä. Raivotarjonnassa, pää tuntui aika alhaalla ja kiinnittyneenä. Terkka totesi lopussa, että voisi ajatella ettei laskettuun aikaan asti menisi vaan syntyisi jo viikon pari etuajassa, mutta eihän näistä silti koskaan tiedä. :)

Terkan painelu vatsan alueelle aiheutti supistuksia ja kovan vastapotkun vauvalta takaisin. :) Nyt painelusta jäi ikävä tunne vatsaan ja selkään asti. Kai Tässä vielä lähdetään synnyttämään tulevan vuorokauden sisällä, haha. No ei! Eieiei, en ole valmis! Terkka kehotti nyt nauttimaan raskaudesta kun se vihdoin on mahdollista, mä kun voin tällä hetkellä paremmin kuin koskaan tähän mennessä raskauden aikana. :) Siksi koen vahvasti myös tällä hetkellä etten ole valmis siihen että meille syntyisi vauva vielä kuukauteen, koska vihdoin voin elää normaalia elämää, suunnitella ja tehdä ja toteuttaa eri juttuja, nähdä kavereita, leipoa sämpylöitä, tyhjentää tiskikonetta ja käydä jopa oman koirani kanssa pienellä kävelylläkin. :) Täytyy kuitenkin ottaa iisisti tekemiset, kun vauva alhaalla ja kiinnittynyt että tosissaan saataisiin vielä mahdollisimman monta päivää ja viikkoa elämää tässä muodossa. Mitä lähemmäksi synnytys menee joulukuun vaihdetta, niin oikein hyvä niin! Mäkin ehdin sitä ennen vielä toteuttaa itseäni, fiilistellä joulua, leipoa, nähdä ihmisiä, käydä parin läheisen lapsen synttäreillä ja muilla läheisillä kylässä jnejne. :)

Mulla oli kans neuvola tänään. Verenpaineet oli 163/94 kun viimeks tiistaina oli 128/74. Tiiataina oli proteiinia pissassa, tänään ei. Ja aamulla oli järkyttävät turvotukset. Käski seurata kotona verenpaineita ja soittaa tayssiin jos pysyvät yhtä korkeana.

Mulla tutkittiin synnärillä alapäätä moneen otteeseen, kun epäiltiin taas tulehdusta. Eka kätilö otti vauvan sydänkäyrää vartin ja kopeloi asentoa. Hyvin on kuulemma asemissa+vauvan pää tuntuu alhaalla, mut kohdun suu on tarpeeksi etäällä. Sanoi että vauva on varmaan lähemmäs kolme kiloa jo nyt. (Apua miten isoksi se kerkeää vielä kasvamaan!!) Täytettiin esitietokaavakkeet kätilön kanssa synnytyskäyntiä varten :) kivaa!
Kätilö otti pissanäytteen ja lapsivesinäytteen tikulla. Lääkäri otti kolme näytettä tikuilla mahdollisen tulehduksen varalta. Ei oo lapsivettä tihkunut ja pissanäyte oli ok, muut tulokset tulee ensi viikolla.

Takaisin