Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon pitäny itse rajana sitä että supistukset olisivat säännöllisiä esim. 5min välein. Ja se että eivät lopu esim. Lääkkeellä, levolla tai kuumalla suihkulla. Mulla tulee kyllä paljon kipeitä suppareita mutta tosi epäsäännöllisesti enkä siksi pidä huolestuttavana. Tosin terkkari huolestui ja pyysi ottamaan yhteyttä synnärille jos muuttuu täs viikon aikana pahaksi. Siis onhan nää kipeitä, kävelen pitkin kämppää ja puuskutan ja käyn kuumaas suihkussa johon yleensä tyssää sitte.

Tänää neuvolan jälkeen tuli taas kunnon kipurypäs. Vauva ottii vissii nokkiinsa kun täti nappas päästä kiinni ja tökki ja pökki kaikkiin suuntiin. Tunnin puhaltelin, makasin sängyllä ja ulkoistin ruuanlaitot ym. Muille kykeneville. Suihkussa kävin ja bebe nukahti ja helppasi masu kun makasin tovin. Nyt täs syön ja vauva heräsi taas...

Muokattu viimeksi:
On sinne kait joku jossain... Tai siis on mut en oo muistanu kattoa.. Tossa itseasiassa just rupesin miettimään että miten sitä osaa tavallaan edes määrittää että onko supistus kivulias vai ei.. Kun siis joo mulle tulee nyt supistuksia kivuttomana mutta sit on nyt viikonlopun jälkeen ollu tommosia että vähän sattuu samalla.. Ja sit on ollu tosiaan kaks semmosta supistusta että on ollu kunnon menkkajomotukset samalla.. Ja mikään noista ei kuitenkaan ole ollut niin kivulias että tarttis lääkettä tai mitään..

Siis tuntuu vaan että olen jotenkin tyhmä tai jotain ku ei oo kokemusta yhtään ja en tiedä pitääkö olla huolissaan vai ei.. Tai ylipäätään sekin että missä vaiheessa pitäis huolestua..

Mulla ei oo joko ollu supistuksia lainkaan, tai sitten eivät ainakaan oo olleet kivuliaita, koska ei oo ollu mitään kipuja.

No siis mulla on noita kivuttomia.. Tulee se kovettuminen ja ikävä tunne sillai aaltomaisesti ja sit on tosiaan nyt tullu lisänä semmosia että mahaan sattuu sillai lievästi.. Ja kaks semmosta missä on ne menkkajomotukset ollu mukana mut lievänä sekin.. Että ite en välttämättä laske näitä edes kivuliaaksi..

Toki vertaan mun normaaleihin kipuihin joita on ollu menkoista ja ne on kyllä ihan huomattavasti voimakkaammat mitä nää kivut on ollu.. Et en sit tiiä.. Mullahan on kerran lähtenyt taju siitä että menkkakipuilu oli laukaissut yhtäkkiä migreenikohtauksen.. Ensin lähti näkö ja sitten kuulo ja sit istuinkin suihkun lattialla yhtäkkiä..

En enää tiedä mikä on kivuliasta ja mikä ei.. Koen että nää tän hetkiset on ehkä enemmänkin vaan epämiellyttäviä eikä edes sillai kipeitä että jaksaa välittää..

Fuji, mulla on myös neuvolasta jäänyt se fiilis ettei siellä osata kunnolla vastata tai oteta tosissaan. Kerran yritin puhelinaikaan soittaa neuvolaan, mutta olivat silloin sulkeneet jo aiemmin. Googlasin hetkisen että mitähän nyt ja löysin netistä tyksin äitiyspolin päivystävän kätilön numeron. Sieltä sai heti asiantuntevampaa palvelua kuin neuvolasta ja kävin samalla hänen suosituksestaan äippäpolilla tarkistamassa tilanteen. Oli tosi huojentava huomata, että siellä oli ihanan sydämellistä ja asiantuntevaa porukkaa vastassa, toisin kuin neuvolassa. Aion vastedeskin akuuteissa asioissa soittaa suoraan sinne, koska neuvolan puhelinaika on aika minimaalinen ainakin meillä. Eikä siitä soitosta yleensä jää kovin vakuuttunut olo.

Joo siis se neuvolan aika on tunti.. Ja ne ei meinannut suostua antamaan mulle viime käynnillä liuskoja ja neuloja! Tosin ei ollut se oma "täti" vaan ilmeisesti sh joka auttoi lääkäriä tai jotain.. Täytyypä ite googlata se numero tonne!

Meillä on neuvolakortissa sekä numero synnytyssaliin että erillinen lappu jossa on äitipolin numerot ja soittoajat sinne. Salista vastaavat 24/7 tosin kerran ottivat vaan numeron kun oli ns kädet täynnä sillä hetkellä. Mut aika nopeesti soitti takas.

Nykyinen terkka neuvolassa ottaa kyllä todesta, jos sanon jotain, mut mulla on merkintä papereissa et edellisen synnytyksen jälkeen tuli masennus, niin siksikin pitävät tiukempaa kontrollia oloista.

En muuten koskaan oo siellä terkalla alle 40minuuttia, aina menee reilusti aikaa.

Niin no mulla on kans semmonen fiilis että vähätellään koska odotan ensimmäistä.. Ja just sen takia ei ole kovin luottavainen fiilis neuvolaa saatika edes tyksiä kohtaan.. Tosin myönnän että tuntuu itsestäni siltä että olen pihalla mut olis kiva saada jotain muutakin vastausta kuin hyssyttelyä jne..

Fuji: mäkin mietin kovasti esikoisen odotuksessa että mitenkähän tunnistan kivuliaat supistukset. Kyllä ne sit tunnisti kun alkoi olemaan olo, että pitää lääkettä ottaa ja mennä suihkuun. Ei pystynyt jatkamaan muita hommia, vaan piti keskittyä hengittämiseen ja nojailin jumppapalloon. Mulla oli suht kivuliaita supistuksia 2vrk ja synnärille mennessä kysyttiin, että kuinka paljon tuntuu asteikolla 1-10. Sanoin silloin 8, mutta myöhemmin oisin kyllä vaihtanut vastausta paaaaaljon pienempään. Tulossa oli pahempaa :D mut juu, kyllä tuo säännöllisyys kertoo paljon, ei muutamasta vähän kivuliaasta kannata säikähtää, mutta ainahan sitä voi soitella synnärille ja kysyä :)

Esikoisen aikana kävin monta kertaa synnärillä, kun supisteli niin kovin. Onneksi nyt osaa ottaa rauhallisesti eikä kyllä ole supistellutkaan siinä määrin kuin esikoisen aikaan.

Arvaa raivostuttaako, ku satksiin ei pääse tutustuu :/ Kiva mennä ihan vieraaseen paikkaan ja vieraalle paikkakunnalle synnyttää..

Ite kans mielellään kävisin tyksissä tutustumassa mut kuulemma ei ole mahdollista.. Oon tasan yhden yön viettänyt sairaalassa potilaana ja sekin omasta tahdosta.. Pelkään tommosia laitoksia..

Mä oon viettänyt aika monta yötä tyksissä, mutten tietty synnytysosastolla. Muilla osastoilla on ollut kyllä aina tosi ihania ja asiansa osaavaa henkilökuntaa, jospa olisivat eksyneet myös sinne synnärille :)

Kukkis, kyl satksiin pääsee tutustumaan. Siellä o synnytysvalmennusta kaksi kertaa kuukaudessa ja silloin samalla tutustutaan synnäriin... Näin olen ainakin ymmärtänyt. Ajat ja päivät löytyy niiden sivuilta ja sinne ei tarvii ilmoittautua

Mä oon kans viettäny monen monta yötä sairaalassa. Yhdellä kädellä oli pitkään laskettavissa ennen kuin aloin odottaan esikoista. Sen jälkeen varmaan oonkin ollut kahden kuukauden verran sairaalassa öitä itse potilaana. Ja sitten kuukauden verran lasten kanssa osastolla. Synnytysosastolla on mennyt sellaiset vähänpäälle kolmisen viikkoa, ja nytkin luulen että alle viikon en tässäkään raskaudessa pääse.

Musta jotenkin tuntuu että meillä ei ole tommosta.. Ainakaan mitään puhetta ei ole ollut tommosesta..

Meilläkin on vasta vauvan syntymän jälkeen kotikäynti. Ehkä sitä voi kahvit keittää :grin.

Meilläpäin neuvolan kotikäynti on lapsen synnyttyä se eka neuvolakäynti. Mutta halutessaan voi sanoo että tullaan ite mieluummin neuvolaan.
Mä oisin varmaan ystävällinen ja tarjoaisin jotain pientä kahvin kanssa :D mutta kai voi olla tarjoomattakin

Takaisin