Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolassa tänään (31+4).
Nyt oli sf-mitta pompsahtanut yläkäyrälle 31cm, ei ollut terv.hoitaja kuitenkaan huolissaan, sanoi että vauva oli painautunut selkä vasten kohdun yläosaan. Painoa tullut tähän mennessä +7kg. Vauva pääalaspäin köllötteli (toki voi vielä asentoa muuttaa). Verenpaineet hyvät ja pissanäyte puhdas. Kaikki siis ok :)
Seuraavaksi sain käynnin vasta 36+0 (lääkärille) ja neuvolaan 37+0. Ihmetytti että eikö tässä vaiheessa käyntejä vielä tihennetä ja eikö tosiaan ole kun 2 käyntiä lääkärin luona koko raskauden aikana. Sanoi, että ei katsota tarpeelliseksi tihentää, jos kaikki ollut ok. Avoimessa neuvolassa voi tietty käydä tarvittaessa. Hämmennyin silti. Onko muilla sama juttu et noin harvassa käynnit vielä tässä vaiheessa?

Muokattu viimeksi:
Monesko Anni sulla on tulossa? Mulla kolmas ja neuvolat 2kk välein ja 2 neuvolalääkäriä kokonaan. Ylimääräsiä aikoja saa jos haluu mut en halua ainakaan.

Eka lapsi on tulossa. Kuukauden välein mulla on muutenkin käynnit viime aikoina olleet, mut jotenkin aattelin et ne täs vaihees muuttuis 2vk välein, ehkä oman turvan tunteen kannalta. Toisaalta mitäpä sitä turhaa ravaamaa jos kaikki on kunnossa ja voi sit mennä avoimeen jos turvaa tarvii...:)

Suskii kyllä se vauva voi vielä näillä viikoilla hyvinkin kääntyillä. Kokenut terkkari varmasti osasi sanoa ihan oikein et oli perätilassa. Tuntuuko potkut erilailla? Siitä mä huomaan et kääntyy. Tosin nyt poikkitilassa niin tuntuukin ihan erilaisella ja mahan muoto silminnähden erilainen

Toivottavasti vielä vauva kääntyy oikeinpäin. Potkut/liikkeet tuntuvat alhaalla oikealla. Jonkin verran myös navan seutuvilla.

Mulla on nyt pari viimistä kertaa merkitty tarjonnaksi rt. Ja sen kyllä huomaa. Potkut tuntuu ylhäällä ja välillä on näköjään pakko kurotella "ylöspäin" (eli mun alas) ja sit äiti juoksee vessaan x) Olis kyl kivempi, jos potkis rakkoa, eikä tökkis sitä. Enää 63 päivää "lusittavana" :)

Mä elelen vasta rv 30+6 ja täällä tyttö on ihan poikittain vielä. Ei jaksa moisista kantaa huolta (vielä) - kyllä se aikanaan kääntyy sitten.

Neuvolasta kotiutuneena, kaikki oli hyvin. Sf-mitta 24 cm, keskikäyrällä menee. Veikkaan ite et vauva on nyt pt, pyysin terkkaa tunnustelee, sen arvio oli et rt, mut sano et aika aikasta saaha näillä viikoilla kunnon tuntumaa. Nyt siis 28+2. Ja onhan se aikasta, oisin vaan halunnu saada varmuuden et kummin päin se on.:angelic: Aikasemmat on vaan näillä viikoilta asti ollu rt, ja asettunu ihan täysin ettei oo enää pyörähtäny. Sain supistelujen takia huomiselle ajan lääkärille, helpottavaa päästä, ja helpompi mennä nuin ko on aika, eikä tarvi mennä jonottaa tk:hon tai synnärille lähtä. Jospa saisin vielä samallain häärätä, ettei ois supistelut vaikuttanu kohdunsuulle.

Ai niin pitäiskö neuvolaan ottaa yhteyttä jos on tullu kunnon supistuksia? En muista yhtään mitä se lääkäri sanoi viimeksi.. Puhuttiin vaan muistaakseni että herkästi yhteyttä psykologiin jos tulee jotain lapsen syntymän jälkeen eikä ole käyntejä sovittuna.. Mut en muista mitä se sanoi supistuksista.. (ei mulla tosin ole tullut luin kaksi lievästi kivuliasta supistusta vasta että en sit tiiä....)

Fuji, ainahan voit soittaa neuvolaan ja kysellä supistuksista tai mistä vaan :)

Neuvola taaa takana, painoa tullut viime käynnistä kolme kiloo! (Kilo viikossa) itse kauhistelin mutta terkka oli sitä mieltä että on normaalia. Sf oli kans noussut 1cm/1vk..Tunnustellen sanoi kaverin olevan rt mutta painotti että vielä on muutama viikko aikaa pyöriä kunnolla. sairaslomalle jäämistä suositteli kun kerroin töistäni-on rankkaa niin fyysisesti kuin henkisesti. Ihana terkka lupasi kirjoittaa lapun vasta huomenna niin saisin loppuviikon.

Ei kauheasti huvita soitella neuvolaan ku tuntuu että ei oteta tosissaan.. Jotenkin noilla on aina semmonen vähättelevä asenne ollu noilla terkoilla ja todetaan vaan että no tuskinpa on mitään ongelmaa jne.. Ei mulle koskaan edes soitettu tuolta uudesta neuvolasta siitä hb:sta tai muista verikokeista ja ainoa mistä puhuttiin lääkäri käynnillä oli se että lapsi on rh-..

Mulla on perjantaina neuvola aika ja ajattelin kysästä saako jo ton infulenssarokotteen ja että voinko jättää neuvoloita väliin kun kahden viikon välein käyn tayssissa ja viimestään 35 viikolla kerran viikossa. En nää mitään järkeä enään käydä tässä vaiheessa enään neuvolassa.

Fuji, koen täysin samoin !

Tuntuu että pitää vetää ittensä ihan loppuun ja antaa kipujen ja vaivojen mennä siihen pisteeseen että on sänkypotilaana niin saa sen 3 päivää sairaslomaa.. Mulla fyysinen työ, 8h jalkeilla kokoajan kävellen ja nostellen/kyykkien/kumarrellen laatikoita ja öisin saa nukuttua hädintuskin 4-5h yhteensä mutta neuvolaneitikin vaan tokasee että "koita nyt jaksaa" :banghead:

Joo siis yksikin asia on toi Vauvan liikkuminen.. Siis mua oikeasti sattuu välillä.. Mut ei neuvolassa välitetä koska Vauvan liikkeet on hyvä asia vaan.. Ihan sama jos muhun sattuu tai on kurja olo.. :(

Mä kans sanoin neuvolassa liikkeistä, ettei niitä oikeesti jaksa, ni käännettiin heti, et eikö oo parempi, et liikkuu. Onhan se kiva, et tietää pikkusen olevan kunnossa, mut ku ei vaan koko aikaa jaksais. Ja just se, ettei niistä kaikki nauti koko aikaa. Eihän niille liikkeille voi mitään, mut vähän edes sympatiaa ja ymmärrystä. Muuten pääsee pää mustenee niin ku mulla jo kävikin.
Nyt keskityn jouluun, ni pysyy pää kirkkaampana :D :D

Joo no miekin taas pillitin eilen vaan kotona ku tuntui taas siltä että ei saa mitään aikaiseksi :(
No onneks aika menee niin nopeasti että kohta ollaan jo joulussa :)

29+2
Paino +1024vko... Turvotus +, verenpaine 124/77, sf 33! (viimeks ku lähin synnärille nii oli sf 33.......) käsikopelolla ja oma tuntemus täsmäsi että rt ja syke 160+.

Viikon päähän sain ajan lääkärille kun supistaa ihan kramppiin asti ja liitoskipuilee.

Virallisesti on myös ipanalla isä ja toinen huoltaja.

Fuji, itse en aio enää soitella neuvolaan kun se on yhtä tyhjän kanssa. Lääkärikin neuvoi olemaan suoraan yhteydessä synnytyssairaalaan. Onko sinun sairaalaasi joku päivystysnumero johon soittaa?

On sinne kait joku jossain... Tai siis on mut en oo muistanu kattoa.. Tossa itseasiassa just rupesin miettimään että miten sitä osaa tavallaan edes määrittää että onko supistus kivulias vai ei.. Kun siis joo mulle tulee nyt supistuksia kivuttomana mutta sit on nyt viikonlopun jälkeen ollu tommosia että vähän sattuu samalla.. Ja sit on ollu tosiaan kaks semmosta supistusta että on ollu kunnon menkkajomotukset samalla.. Ja mikään noista ei kuitenkaan ole ollut niin kivulias että tarttis lääkettä tai mitään..

Siis tuntuu vaan että olen jotenkin tyhmä tai jotain ku ei oo kokemusta yhtään ja en tiedä pitääkö olla huolissaan vai ei.. Tai ylipäätään sekin että missä vaiheessa pitäis huolestua..

Takaisin