Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meil oli neljä eri perhevalmennusta. Yksi oli jo kesäkuussa ja kolme muuta kertaa syyskuussa. Käytiin kyllä miehen kanssa ja tuli siellä jotain asioita esille, mitä ei ite edes ajatellutkaan. Ja meillä se synnytysosio ei ollut paha, vaikka katsottiin jotain videota, niin siinä ei kyllä näkynyt mitään järkyttävää? Ensi viikolla olisi tarkoitus mennä synnytysvalmennukseen.

Aiheena oli Hyvä vanhemmuus. Voi olla, et nyt sit viimeistään heräs siihen, mitä se vauva vaatii. Vaik siin ei ollut mitään uutta, ni lasten psykologin sanomana kaikki vaan.. Hmm.. Aukes paremmin? Isoin ongelma on varmaan se, etten oo koskaan ajatellut olevani äiti, ja parin kuukauden päästä musta tulee semmonen, ni pitää saada pääkoppa mukaan :)

Sit sanoisin, että valmennus on tehnyt tehtävänsä :) Tarkoitus kai onkin saada meitä tulevia äitejä pohtimaan asiaa vähän etukäteen, niin ei tuu niin järkytyksenä! Ja tosiaan vaikka itelle ei tullut juuri uusia asioita, ni musta oli hyödyllistä just sen takia, että vähän tuli tuumailtua asiaa.

Ylimääräinen käynti neuvolalääkärillä poiki kiireellisen lähetteen äitipolille. Väläytettiin vuodelevon ja kortisonin tarvetta. Kohdunsuulla ei silti hälyttävää. Oon rauhallisin mielin. Tai yritän.

Tsemppiä caarina! Kylläpäs täällä nyt monella on tapahtunut!

Täällä neuvolassa käyty (rv 29+2), sain samalla pari tulevaa th aikaa ja myös rv 35+0 lääkäriajankin jo valmiiksi, koska suvussani keskosuutta ja esikoinenkin syntyi suht aikaisin. Th halusi varmuudeksi siis antaa ajan jo mulle että saadaan kokoarvio vauvasta.

Kaikki oli neukussa mallillaan. Hemppa oli kylläkin pudonnut 124 -> 114 mutta mulla ei ole ollut tuntemuksia sen suhteen niin ei vielä aloitella rautalisää. Mikäli närästys pahenee vielä niin siihen sitten omeprazolia (joku olikin jossain täällä muistaakseni kehunut sitä). Paino noussut tähän mennessä +5kg, vähänhän se on normaalipainoiselle mutta th ei ollut huolissaan :)

nyt tuntuu että ollaan jo ihan loppusuoralla ❤ tuntui myös hyvältä saada tuo lääkäriaika jo valmiiksi, esikoisen raskaudessa mulla oli lääkäriaika rv 36+2 ja silloin lääkäri sanoi että syntyy luultavasti ihan lähiaikoina ja meni tosiaan se viikko :grin

Mut en usko, et ahdistus ja unettomuus olis ollut sen valmennuksen tarkotus :/ Tajusin kyl, miten ilonen oon siitä, et mies osallistuu hoitoon kans. Ja et meil pikkunen ruokitaan tuttipullolla, joten sen ei tartte koko aikaa olla mussa kiinni.

Toivottavast Caarina ei oo mitään vakavaa :O

Kotimama mulla on se Omeprazol käytössä. Ja se on oikeasti toiminut. :)

No sinänsä ei oo hätää kun ei pitäny heti mennä sairaalaan, vaan kutsu tulee viikon sisään. Ja käsikopelolla ei ollut kohdunsuulla merkittävää muutosta. Huolenaihe tässä on nyt supistelu joka aika-ajoin kovaa. Lääkäri murehti kuitenkin ennenaikaisesti syntyvää ja siksi lähete, koska kypsyminen voi tapahtua nopeastikkin.

Jostain syystä en itse ole huolissani enkä pelkää. Ainoa mikä ehkä tässä tilanteessa voisi olla niin ehkä joku bakteeri joka kiusaa minua, esim. Streptokokki jota olemme lapsista häätäneet koko syksyn. Tosin kurkustani sitä ei ainakaan löytynyt. Pissapurkin pyysin myös.

Neuvoksi sain lähteä HETI äpolille tai synnärille jos tulee vielä kovia supistuksia eli niitä jotka tarvii suihkua tai panadolia. Ja rauhassa pitää olla ja huolehtia itsestä eikä stressata.

Muokattu viimeksi:
Mulla olis pitäny olla huomenna neuvola, mutta siirsin ensi viikolle, kun oon huomenna EA koulutuksessa.

Sain lähetteen kolmanteen uä ja samalla arvioivat synnytystapaa (jee, pääsee näkemään tyyppiä ainakin kertaalleen vielä). Vielä kaveri hilluu vapaasti kohdussa mutta on kääntymässä koska sf joka on ollut 25 viimeiset 5 viikkoa oli vihdoin noussut 30. Sykekin heilui pienellä kun sitä vähän tökki ja onnistui potkimaan anturia pariin otteeseen reilusti :D kaikki enemmän kun hyvin.

Rv 32+1.

Eilen neuvolakäynti taas rv 31+1. Synnytyksestä ja imetyksestä turistiin ja perusjutut tsekattiin. Painoa n.+800g/vk, paineet 117/78, hb 124 ja pissassa ketoaineet ++, mutta muuten puhdas. Enkö taaskaan muista juoda tarpeeksi?! :oops:

Nyt varattiin jo kaikki loputkin käynnit laskettuun aikaan asti ja kahden viikon välein vähintään nyt käyn terkalla ja/tai lääkärillä. Rv34 on vielä kasvukontrolliultrakin, kun pieni vaikutti niin pieneltä (1300g) viikko sitten tehdyssä ultrassa. Terkan kanssa kyllä tästäkin juteltiin ja hän oli vähän samoilla linjoilla kuin minäkin: ei tämä kyllä pieneltä _vaikuta_ tämä tenava ja sf:kin on 30, joka huitelee kuitenkin keski-ja yläkäyrän välissä.. Liikelaskentaa kuitenkin teen joka päivä varmuuden vuoksi vaikka yleensä ei tarvitse kyllä vaivautua edes. Pojulla on oma metelinsä päällä kyllä hyvin tasaisesti päivän mittaan. :joyful:

Meilki neuvola just takana, ekat puol tuntii itkin huonoo fiilistäni ja sain psykologin numeron ja parisuhdeneuvontaan myös. Mä koen olevani niin yksin, tukee ei tipu mistään. Onneks sain odottavien äitien kahvila jutun selville. Pakko saada sosiaalista elämää, jotta täältä suosta jonain päivänä pääsisin ylös :( Miestä ei kotona juurika näy ja ku näkyy niin tietty tyhmänä puran huonon oloni siihen ja sit vaan riidellään.. Mutta raskaus etenee hyvin, ei satu eikä supistele. Fyysisesti siispä kaikki kunnossa, henkisesti päin peetä.

Sympatiaa myös täältä! Toivottavasti mammakahvilasta löytyy hyvää seuraa ja psykologi auttaa myös!

Eipä osaa täälläkään mies puhua tai kuunnella. Mä oon enemmän filosofista tyyppiä ja haluaisin pitkiä keskusteluja, mä en jaksa puhua kuinka jonkun varvas ollu viikon kipeä tai kuinka on nuhakin tullut jne. Just tätä yritin miehelle illalla selittää että puhutaan jostain muusta kun mikä paikka hänellä sattuu tai kuinka pomo on ollu ilkeä... Tämä mun mies vaan tuntuu olevan neanderilaisen tasolla kun keskustelusta on kyse eikä hän vaan pysty keskustelemaan tai ottamaan kantaa ym. Vaan aina puhe kääntyy häneen tai sitten hänen kantansa on ehdoton ja tulee tappelu.

Vähän sain johdateltua keskustelua eilen lintuihin, kun oli täällä puhetta puutarhatuholaista ja satuin törmäämään fasaanin kanssa eilen autolla ja mietin että kuoliko se parka kuitenkaan. Ja sitten keskustelu siirtyi seinällä olevaan hiiripöllöön jonka yhtälailla ajoin autolla kuoliaaksi, mutta keräsin kyytiin ja täytätin :P

Edit. Tytär 9v tuli viereeni tämän kirjoitettuani ja kysyi sopivasti aiheeseen sopien "mihin avaruus loppuu?" Johon esitin hänelle vastakysymyksen "missä avaruus on?" ... Joten onhan mulla täällä kotona yks pieni "piisamirotta" :P

Muokattu viimeksi:
Tänään ultrattiin maitopurkki, ja on pienikokoinen viikkoihin nähden. Muutoin kaikki hyvin ja virtaukset ym. normaalit eli masussa ei hätää. Potkii kyllä ahkeraan, pieni mutta pippurinen. Jospa se kasvu siitä lähtisi etenemään ja täällä sairaalassa saan varmasti parasta hoitoa, seurantaa ja ruokaa, pidän lippua edelleen korkealla.

Mua on kans muuten ruvennu mietityttämään kun ru:ssa mein poju oli pienempi mitä oli kait viikkoihin nähden pitänyt olla.. Ja mulla on vasta joskus ensi kuussa se synnytystapa-arvio ja ultra tyksissä.. Kauheasti mietin että onkohan poju kasvanut kiinni viikot vai onko vieläkin pienempi kuin pitäisi..

Paljon tsemppiä Pyllerölle ja Hempalle, päivä kerrallaan eteenpäin. Ja muillekin, jotka ootte joutunu pakkohuiliin, osastolle tai kotiin. Joka päivä onneks ollaan lähempänä turvallista synnytystä, nämä pienet on sitkeitä, koitetaan me äiditkin olla. <3

Noniin, viimeinen seurantaultra äitiysultrassa takana. Hurjaa, että nyt se kaikki on ohi, 13 viikon seuranta. Ihan hullua ajan kuluminen ja se, että nyt tosiaan ollaan tässä, rv 34 jo alkanut, ja heinäkuussa ei uskaltanut edes toivoa, että tänne asti päästään.

Vauvalla ja kohdunsuulla oli kaikki hyvin! Kohdunkaula 32mm eli edelleen pidempi kuin 15.7. Vauvan paino keskikäyrällä, nyt painoarvio 2290g. Siellä hän makaili varpaat suussa, awww. Ja sain mukaani aika hyvän kuvankin, josta erottaa kasvot hyvin. Hänellä on jo kunnon posket, mikä yllätti ihanasti! Ja isänsä nenä! Itse kun nimittäin olen pieninenäinen, heh. :)

Päivystykseen pitää hakeutua vielä pari viikkoa helpolla, jos siihen on aihetta, jotta voidaan kortisonit pistää keuhkoja kypsyttämään, mutta sitten kun 34+6 on täynnä, niin he eivät enää hoida sillä tavalla.

Lapsivettä oli normaalisti ja sykkeet hyvät, 137-144. Vauva oli jälleen pää alaspäin, onneksi, ja siis niinhän on ollut kaikki ultrat paitsi yhden pää alaspäin. Todennäköisyys siis siihen, että tässä vaiheessa kääntyisi yhtäkkiä väärin päin, on mielestäni aika pieni. Jes.

Ultran lisäksi mulla oli iltapäivällä vielä neuvolakin. SF oli nyt 30cm, painonnousu 667g/vko, paino nyt neuvolan vaa'an mukaan 75kg, oman vaa'an mukaan 74,5kg. Joka tapauksessa nyt tullut lähtöpainoon nähden painoa 10kg yhteensä ja terkka totesi painonnousun olevan normaalia, maltillista, hyvää. :) Verenpaineet 111/75 ja hB 127. Rautalisän syömistä jatkan aina ja edelleen.

Liikelaskennan tärkeydestä oli puhetta ja siitä kuinka on hyvä soittaa SVO:lle, jos liikkeiden suhteen tulee poikkeavia muutoksia. Sain myös paperilla ohjeet liikelaskentaan. Influenssarokotteen saan ensi kerralla neuvolassa 36+1. Mies saa myös neuvolan kautta rokotteen ilmaiseksi. Streptokokkinäytteen meen antamaan labraan rv 37-38.

Lugesteronia jatkan vielä viikon verran mutta alan käyttää sitä nyt vaan joka toinen päivä, jotta sen vaikutus kohdunkaulalle ei katkea yhtäkkiä.

Kaikki siis hyvin, oikein hyvin siihen nähden millaista helvettiä tämä raskaus on pahimmillaan ollut. :)

Rv 33+1

Eilen neuvola rv 31+2 ja sf oli vain 25 eli ihan alakäyrillä. Mihinkään seurantaan ei laitettu vaan neuvolalääkäri vasta 8.11. En tiedä pitäisikö olla huolissaan vai ei.

Takaisin