Noniin, viimeinen seurantaultra äitiysultrassa takana. Hurjaa, että nyt se kaikki on ohi, 13 viikon seuranta. Ihan hullua ajan kuluminen ja se, että nyt tosiaan ollaan tässä, rv 34 jo alkanut, ja heinäkuussa ei uskaltanut edes toivoa, että tänne asti päästään.
Vauvalla ja kohdunsuulla oli kaikki hyvin! Kohdunkaula 32mm eli edelleen pidempi kuin 15.7. Vauvan paino keskikäyrällä, nyt painoarvio 2290g. Siellä hän makaili varpaat suussa, awww. Ja sain mukaani aika hyvän kuvankin, josta erottaa kasvot hyvin. Hänellä on jo kunnon posket, mikä yllätti ihanasti! Ja isänsä nenä! Itse kun nimittäin olen pieninenäinen, heh. :)
Päivystykseen pitää hakeutua vielä pari viikkoa helpolla, jos siihen on aihetta, jotta voidaan kortisonit pistää keuhkoja kypsyttämään, mutta sitten kun 34+6 on täynnä, niin he eivät enää hoida sillä tavalla.
Lapsivettä oli normaalisti ja sykkeet hyvät, 137-144. Vauva oli jälleen pää alaspäin, onneksi, ja siis niinhän on ollut kaikki ultrat paitsi yhden pää alaspäin. Todennäköisyys siis siihen, että tässä vaiheessa kääntyisi yhtäkkiä väärin päin, on mielestäni aika pieni. Jes.
Ultran lisäksi mulla oli iltapäivällä vielä neuvolakin. SF oli nyt 30cm, painonnousu 667g/vko, paino nyt neuvolan vaa'an mukaan 75kg, oman vaa'an mukaan 74,5kg. Joka tapauksessa nyt tullut lähtöpainoon nähden painoa 10kg yhteensä ja terkka totesi painonnousun olevan normaalia, maltillista, hyvää. :) Verenpaineet 111/75 ja hB 127. Rautalisän syömistä jatkan aina ja edelleen.
Liikelaskennan tärkeydestä oli puhetta ja siitä kuinka on hyvä soittaa SVO:lle, jos liikkeiden suhteen tulee poikkeavia muutoksia. Sain myös paperilla ohjeet liikelaskentaan. Influenssarokotteen saan ensi kerralla neuvolassa 36+1. Mies saa myös neuvolan kautta rokotteen ilmaiseksi. Streptokokkinäytteen meen antamaan labraan rv 37-38.
Lugesteronia jatkan vielä viikon verran mutta alan käyttää sitä nyt vaan joka toinen päivä, jotta sen vaikutus kohdunkaulalle ei katkea yhtäkkiä.
Kaikki siis hyvin, oikein hyvin siihen nähden millaista helvettiä tämä raskaus on pahimmillaan ollut. :)
Rv 33+1