Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kävin työterveydessä heinäkuun loppupuolella ihan mahdottoman väsymyksen vuoksi. Tuolloin hb oli 113 ja sain obsidan comp kuurin. Äsken kävin uudestaan labrassa, 116 näytti nyt. Neuvolasta jo viime käynnillä laitto lähetteen labraan ja käyn siellä vielä tällä vkolla. Tutkivat siinä vähän tarkemmin varastorautaa ym.
Työssäjaksaminen on ollut koetuksella, meillä ei kaupan alalla ole ihan niin helppoa järjestää pelkästään niitä kevyempiä hommia (koska kassalla olo jatkuvasti saa selän aika äkkiä ihan rikki).
Painoa ekasta neuvolasta (viikosta 9+) on tullu vajaa 9kg. Aika paljon, mutta en ole jaksanut stressata syömisistä.

MUOKS. Olen koko ikäni kärsinyt alhaisesta hbsta. Oli ihan ihme, että Ekassa nlassa oli jopa 136.

Ihania kuulumisia Browneyedgirl!
Mä kävin viime perjantaina neuvolassa ja siitä paukattiinkin esikoisen kanssa suoraan mökille, niin en ole täällä ehtinyt käymään ollenkaan. Mutta neuvolassa siis kaikki hyvin. Hemoglobiini hyvä, pissa oli puhdas ja verenpaine oikeinkin hyvä. Sf-mitta otettiin, se meni ihan yläkäyrälle, mutta terkka ei kommentoinut muuta, kuin että toinen raskaus kun on kysessä, niin se vaikuttaa mahan kasvuun. Viime raskaudessahan mulla seurattiin "jättiläisvauvan" kasvua, kun sf-mitta huiteli käyrän päällä, mutta esikoinen oli syntyessään 3100g, eli en jaksa itse huolehtia tuosta mitasta.
Kelaan pitäis hakemusta laittaa, kun nyt ollaan mökiltä kotiuduttu ja pääsen taas koneen äärelle. :)

Eilen oli 22+3 neuvola ja kaikki mittaukset ok.. edellisellä käynnillä oli B-Hb näköjään 116 niin eilen vasta muistin että neuvolan täti kehotti hankkimaan rautatabletteja.. no eilen näytti 121 niin pitänee vain katsoa että saa ruuasta sen raudan.. paino on nyt noussut eka käynnistä (9+4) aika tarkkaan 10kg, mutta ihme kun en saanut saarnaa. Seuraava käynti on taas kuukauden päästä kun haluaa seurata tuota hemoglobiinia ja määräsi käymään rv 36 verikokeissa koska esikoinen oli sinivalohoidossa syntymän jälkeen, jotain vasta-aineita kai haluavat tutkia vielä kun synnytys lähestyy..

Täällä oli hemoglobiini tippunut 110 ja kehotettiin aloittamaan raudan syönti tupla annoksena. Mietin vaan et viimeks oli 119 ja sanottiin et ei tarvi alottaa rautaa niin miks nyt tupla annoksella?? Sf mitta meni yläkäyrillä 24 oli mitta ja viikkoja 22+6 juuri viimeviikolla kävin sokerirasituksessa missä kaikki oli ok ja täällä myös ultrattiin ja painoa vauvalla nyt 506. No ei suostunut neuvolan täti uskomaan että ei olisi muka ylipainoisella radia ja nyt sain sokerin mittaus välineet kotiin ja saarnan ruokavaliosta ( joka on muutenkin minulla hyvä vaan eipä kuunnellut ) jäi kyllä tosi inhottava fiilis neuvola kerrasta :( painostakin sanoi vaikka ei ole tullut koko raskaudessa kuin +2 kiloa :@ tuli kyllä semmoinen olo että ihan sama vaikka parhaansa yrittää kun on nuori ja ylipainoinen odottava äiti niin ei saa kuin saarnaa saarnan perään. Lisäksi sain kunnon valitukset miehen tupakoinnista ihan kuin se minun syy on että polttaa ja en kyllä asialle mitään voi! Jos voisin niin ei kyllä polttaisi!

Toi on kylläkään niin perseestä kun ei kuunnella.. Ite aion kysyä seuraavalla käynnillä että onko oikeasti tarve mitata noin usein ja muutenkin mitä järkeä on mennä uudestaan sinne rasitukseen kun siinä narahtaa joka tapauksessa insuliiniresistenssin takia.. Jotenkin koen ite ainakin helpommaksi että vaikka kerran kaks viikossa otan veren sokerit ja seuraan sillai..

No kun sehän tässä on kun mulla ne sokerirasituksen tulokset oli viitearvojen sisällä. Paasto oli vaan aika lähellä sitä raja-arvoa (5,1) ja silti jouvun nyt mittailee joka päiväisesti sokereita ja menemään muutaman viikon päästä uuteen sokerirasitukseen. Eikö jompi kumpi vaan riittäis et kävisin siellä uudessa sokerirasituksessa myöhemmin mut nyt saisin nää turhat sokerimittaukset pois kun niissä ei mitään häikkää ole

No niinpä.. En vaan voi ymmärtää.. Ja itellä jos olis toi sama tilanne niin ehkä ottaisin jopa yhteyttä neuvolan esimieheen koska toi on nyt todella sekavaa ja jos sulla on arvot ok niin mitä hittoa..

Olin eilen sokerirasituksessa ja lisäksi otettiin kilpirauhasarvot. Illalla katsoin omakannasta, että tulokset oli jo tullut. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja se on jo monta vuotta ollut hyvällä tolalla ja nyt raskausaikana olo on ollut vielä normaalia parempi jos mahdollista. Nyt sitten näytti tulosten perusteella siltä, että olisi kiepsahtanut liikatoiminnan puolelle! Lisäksi oli otettu perusverenkuva, jossa oli 2 arvoa viitearvojen ulkopuolella. Mun mielestä neuvolassa sanottiin, että sieltä soitetaan jos labroissa ilmenee jotain poikkeavaa, mutta eipä ole tänään kukaan soitellut. Täytyy vissiin itse huomenna kysellä perään! Onko täällä muilla kilpirauhasen vajaatoimintaa/ miten arvot on muuttuneet raskausaikana?

Kävin eilen neuvolassa rv 24+0. Sf-mitta 20, painoa tullut 4kg, RR 112/79, vauvalla terhakka syke ja kaikki muutoinkin ok. Sain paperit Kelaa varten ja ikävänä yllätyksenä uuden kehotuksen sokerirasitukseen. En tajunnut, että siellä pitää käydä vielä uudestaan. No, syyskuun alkuun sain varattua ajan. Rautakuuri pitäisi munkin aloittaa kun hb 117. Onkin tässä hengästyttänyt aika tavalla...

Mäkin olin ihan ihmeissäni, koska oletin kanssa, että kilppariarvot menisivät huonompaan päin raskauden aikana. Soittelin neuvolaan kun sieltä ei kuulunut soittoa, eivätkä ilmeisesti oleet edes soittamassa, vaikka 3 eri arvoa oli viiterajojen ulkopuolella:wideyed: Terkka oli sitä mieltä, että jos olo on hyvä, niin jatketaan ennallaan. Itselleni tuo liikatoiminta ei ole tuttu juttu, joten pyysin vielä lääkärin lausunnon asiasta. Oman oloni puolesta tilanne on nykyisellään tosi ok (eikä ole mitään liikatoimintaan viittaavia oireita), mutta sen haluaisin varmistaa onko liikatoiminnalla vauvaan jotain vaikutusta.

En enää ikinä varaa aikaa neuvolaan heti aamusta! Kattelin vielä 3 aikaan yöllä kelloa että joo o tässä pitäis kyllä nukkua jo.. No jos jotain hyvää pitää keksiä niin ainakin on ohitetaan ajoissa eikä tartte odottaa sit ihan mielettömän pitkään iltapäivälle että saa hommat hoidettua..

Mä taas haluan aina mahdollisimman aikaisen ajan neuvolaan, mieluiten heti kasiksi. On sitten se homma hoidettu. Esikoinenkin kun herää aina viimeistään klo 7.00 niin on helppoa ehtiä hänenkin kanssa neuvolaan kasiksi.

Ite tykkään nukkua pitkään ja yleensä meinaan oksentaa jos liian aikaisin joutuu heräämään..

Neuvolassa tosiaan tänään 22+5 neuvolan mukaan. Paino 76.2kg eli hieman on nousuun päin kääntynyt. Verenpaine ranteesta 88/62! Sf-mitta 19, syke 157 ja liikkeet ++. Eli mainiosti menee :) ketuttaa kyllä kun joutui uuteen paikkaan menemään ja taas kaikki asiat käsiteltiin läpi jne..

Mut laitetaan psykologille juttelemaan ehkä tietyistä asioita (omasta halusta) ja sain mukaan kauheen kasan lappusia. Tunnukset ipanaan, raskaustodistuksen, mielialakyselyn, tietoa ja ajat valmennukseen ja kelan esitteen. Ja sit joudun vielä menemään 5.9 verikokeisiin kun olen rh- ja varattiin aika valmiiksi neuvolaan lääkärintarkastukseen sekä myöhemmin vielä kans neuvolaan jos täytyy pistää se himskatin piikki persukseen ettei tule vasta-aineita :)

Noni pääsi taas päivittelemään, ollut menevä päivä... :)

Neuvolassa 23+3. Painoa oli tullut +676 viikko. Terkkari sanoi et ihan normi nousu tosin kun on ennestään korkea bmi niin ei sais tulla. Turvotusta ollut ja merkkasi +-. Verenpaine 123/75 ja pissa puhdas. Hemoglobiini 129 eli hyvin kaikki senkin puolesta. Sf mitta olikin sitten 24 ja käyrien yli hyppäsi. Ihan hyvä päästä sokerit tarkkaan rv26. Liikkeet ++ ja vauva piilossa kun sykkeitä haimme vaan löyt kun kädellä näytin kohdan mistä hakea. 150+ neiti poksutti.

Kaikki jees siis vaikka olin varma että pomppaan kaikesta tänään.

Seuraavan kerran neuvola vasta 5.10! Isyydentunnustusneuvola silloin ja onkin jo 30+. Kyl on harvassa, 7 viikkoa välissä.

Neuvolakäynti takana ja vihdoin voin olla tyytyväinen ja huojentunut neuvolakäynnistä! Mullahan tosi huonoja kokemuksia alusta lähtien meidän neuvolasta. Jouduin tekemään huomautuksenkin toiminnasta esimiehelle, kun mun oireita ei otettu tosissaan ja sain tosi huonoa kohtelua osakseni. No, nyt en ole käynyt neuvolassa, tuossa omassa neuvolassa, sitten rv 15, koska neuvola oli välissä sulussa ja toiminta muualla. Siellä toisessa neuvolassa sainkin heti hyvää kohtelua. Mutta siis tänään tapasin uuden oman neuvolan terkkani, mikä oli positiivinen kokemus ja kaikin puolin jäi tosi hyvät fiilikset! Terkka selkeästi perehtyi, oli myötätuntoinen, oli paneutunut jo etukäteen ja osoitti empatiaa sekä ammattitaitoa. Jes. Hän lupasi, että jatkaa kanssani raskauden loppuun asti ja alussa vauvan kanssakin vielä, huh.

Hemoglobiini oli nyt 126 ja terkka itse ehdotti, että katsotaan se vielä verikokeitse pienellä verenkuvalla sekä katsotaan samalla myös ferritiini verikokeitse, koska ennen raskautta jo mulla on ollut alhaiset rautavarastoarvot. Nyt se on tosi hyvä tutkia ennen synnytystä, jotta tietää tankkaako rautaa sitten vielä syksyllä synnytystä ajatellen, jotta ei sitten synnytyksestä laske rauta aivan liian alhaalle.

Pissassa kaikki oli OK, jes. Mulla kun ollut siellä säännöllisesti vaihdellen sekä verisoluja että leukosyyttejä, mutta nyt kaikki oli kunnossa. Verenpaineet oli mulle normaalin alhaiset 106/69. Ja se SF-mitta, se on todella alhainen. Tänään terkka sai mitattua 18cm eli kun nyt rv 26+2, niin tuo 18cm ei mene enää millään käyrällä. Alakäyrälläkin sen pitäisi olla 20cm... Mutta tosiaan puhuimme siitä, että kyse on nyt vaan oltava jostain kohdun/kropan rakenteesta tai sirosta kohdusta, koska ultrien mukaan vauva on kuitenkin kasvanut hyvin ja normaalisti keskikäyrällä. Ja onhan se vauvasta otettu ultra enemmän luotettavampi kuin mikään kohdun ulkoinen mitta.

Vauvan sykkeet oli 140-145. Seuraava neuvola sovittiin alle kuukauden päähän, johon terkka pyysi myös miestä osallistumaan, jotta voidaan käydä yhdessä läpi voimavarakaavakkeet, jotka saatiin jo kuukausi sitten neuvolasta. Mahtavaa! Saatiin miehen kanssa jo tosi hyviä keskusteluita aikaiseksi täytettyämme kaavakkeet, ja mun mielestä on todella arvokasta ja hienoa, että myös neuvolassa käydään ne vielä lävitse. Tämä on sitä ennaltaehkäisyä, mitä arvostan, ja mikä on mielestäni nykyään neuvolajärjestelmässä ja ylipäänsä terveydenhuollossa hyvin kadoksissa. Ensi kerran neuvolakäyntiin on kuulemma varattu aikaakin 1,5 tuntia, jotta on aikaa käydä läpi kunnolla kaavakkeet ja siitä syntyvät keskustelut. Hienoa!

Paino oli tänään 71,4kg eli nousua on tapahtunut raskauden alusta noin 7kg. Mielestäni se on juuri hyvä eikä liikaa eikä myöskään terkka sanonut asiaan mitään. 

Rv 26+2

Meillä on kans sf-mitta yläkäyrillä, 22+4 oli 25cm! :O Terkkari ei kyllä vaikuttanut kovin huolestuneelta, sanoi vaan että todennäkösesti tasaantuu raskauden edetessä..

Tänään oli ylimääräinen lääkörineuvola supistelun vuoksi,kaikki kunnossa :) ei ollut alakerras tapahtunut mtn muutosta. Ohje et kun alkaa taas kivuliaasti tai säännöllisesti supistelee että lepään sen pois,niin hyvin kun ehdin taaperon kanssa lepää :) sf mittaaki otettiin eka kerran ja nyt siis rv 27+3 ja sf mitta 26, jännää kun esikoisesta rv 27+1 oli 27.5 kun luulis et tokassa raskaudessa isompi maha :D

Takaisin