Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kohta nla.. Ja ei iske yhtään.. Tai no, mukava kuunnella sydänäänet mutta puntari näyttää varmasti jotain +5-6 kg kun nyt on alkanut ruoka maistumaan XD. Oishan se ehkä hyvä että painoa tulisi kun viime nlassa ei ollut vielä tullut.

Tänään neuvolapsykologille. Jouduttiin täyttää lomake, mikä viedään mukana ja ilmettest siitä keskustellaan sitten. Kunpa olis edes hiukan rento, eikä semmone jääkuningatar/-kuningas.

Neuvola menikin yllättävän hyvin. Onneksi nla-täti on sellainen, jonka kanssa voi puhua pälpättää, vaikka asiassa aina pysykään eli laidasta laitaan voi jutella.

Rv 27+0
Painoa:
kahdessa kuukaudessa + 700g (viime kuussa oli +-0 kg.)
Hemoglobiini: 118 (tästä sanoi, että on hyvä ja ettei tarvitse rautaa miettiä)
Pissa: Puhdas
Verenpaine: 97/79 (eipä yläpaine ole koskaan ollut alle 100 o_O)
Kohdunpohjan korkeus: 26 cm (kasvua viime kertaiseen +2cm, nyt tasoittunut yläkäyrälle. Enää ei menty yläkäyrän yläpuolella omilla kohdillaan :D )
Sykkeet: 150-160.

Kuukauden päästä olisi seuraava aika ja sitten rv 35 olisi lääkärikäynti. Painoarviota yms.
Kyselin nyt jo, että miten se menikään, jos lapsivedet menee, voiko omalla autolla mennä jne..

Oli harvinaisen rento psykologi :) Mieski tykkäs :D Mul on viides viikos tullu 3,5 kg painoa lisää, mut edelleen mennään miinuksilla. Tosin, tiedän, miks paino on noin paljon noussut :rolleyes: SF-mitta oli 26, eli keskikäyrillä mennään. Hb oli 110, mikä kyl selittyy kovalla kiireellä (mulla vaikuttaa heti). Nyt alkoi kahden viikon välein seuranta.. Huoh.. Pekkaset kuluu!! Onneks niitä kans kertyy :P
Niin joo.. Ja mies kuuli ekaa kertaa pikkusen sydänäänet :cat: :Heartred Huomasin, et vähä yritti pidätellä kyyneleitä :)
Yks lääkärinla jäljellä, ja siellä kuulemma ultrataan, ni pääsen vielä kerran näkemään pikkusen ennen syntymää :wav

Neuvola takana! Painoa noussut tähän mennessä yhteensä 8kg, verenpaine 102/60, hb 101, sydänäänet +140 ja kovin liikkuvainen kaveri, potki anturaa ja koitti mennä piiloon :D , sfmitta 25, kuulemma vähän alakäyrällä. Niin ja rv siis 27+1.
Synnytysvalmennukseen saatiin kutsu. Ja kuulin että meijän neuvolassa on ultrauslaite että voidaan sillä katsoa myöhemmin kokoa ja miten päin kaveri on, lisäks neuvolassa on myös mahdollisuus saada aika kätilölle eikä pelkästään th:lle. Positiivisia tiedotteita!

Mulla oli eilen lääkärineuvola mutta ei mennyt ihan odotetusti. Pissassa oli vähän proteiinia ja sf-mitta liian korkea. Epäilyttää kyllä että johtuu eri mittaajasta. Kovakouraisesti lääkäri tunnusteli vauvaa ja sanoi pään olevan oikealla alhaalla. Sydänääniäkin etsi pitkään ja sanoi istukan häiritsevän. Sai pari kertaa pieneksi hetkeksi kuuluviin äänet. Silläkin laitteella painoi tosi kovaa mahasta.
Mutta kohdunkaulaa tuntui olevan hyvin jäljellä ja tunnustellessa vauva tuntui normaalilta. paineet oli ok ja painoa tullut 550g/vk viime kerrasta.
Sain kontrolliajan viikon päähän ja tänään vein pissanäytteet labraan. Ei kai tarvitsisi vielä huolestua, mutta niin sitä vaan huolettaa...

Mulla mittas sf mitan ja oli muka vaan 22.. mielestäni aika pieni mitta 27 viikolle, mut ei ne mitään kyl sanonu. Esikoisen aikana ollu nähtävästi 25.

Meillä ei ainakaan tarjota kuin pakolliset ultraukset eli kaksi kertaa koko raskauden aikana. Ajateltiin käydä yksityisellä tässä lähipäivinä varmistamassa, että kaikki on hyvin. Vähän kyllä harmittaa laittaa siihen pari sataa, kun niin monessa muussa paikassa tuntuu pääsevän ultraan julkisellakin.

Mulla on lääkäri tossa 2 viikon päästä.. Ja se on sit kuulemma ainoa kerta kun on.. Tekis mieli kyllä ite kans mennä ultraan uudestaan mut mulla on about kuukauden tai puolentoista päästä se gyneaika kun tehdään synnytystapa-arvio jaksa kuulemma sillon sit vielä ultrataan uudestaan ku olin ite huolissani että poju on liian iso..

Täällä ei luvattu edes synnytystapa-arviota, vaikka pyysin lähetteen pelkopolille. Lähinnä asenne olil että ei sitä turhaan aleta arvioimaan.

Mulla oli nyt 26+2 ja seuraavaksi on muistaakseni 36 viikolla. Ei oo mitään ultrauksia ellei oo poikkeustapaus :)

Niin no mulla on se insuliiniresistenssi ja verensokeriseuranta ja mulla varattiin jo sillon ensimmäisellä diabeteshoitaja käynnillä se gyneaika.. Kuuluu näemmä rutiiniin täällä tai niin ainakin ymmärsin..

Aikasemmista mulla on ollu lääkärineuvola muistaakseni rv27, viime neuvolassa ei puhunu mitään. Enkä kyllä muistanu kysyäkään. Seuraavan neuvola-ajan vaan anto kk päähän, rv 29. Halusisin kyllä päästä lääkärille et kattois onko kohdunsuulla tilanne mikä, esikoisesta ku rv27 tilanne oli jo aika huolestuttava vaikka oli ollu vaan harjotussupistuksia. Nyt ollut niitäkin ja joitaki kipeitä supisteluja... miten muilla oululaisilla, onko lääkärineuvolaa vielä?

Mulla oli keskiviikkona neuvola/lääkäri. Lääkäri ultras, katto miten päin vauva on, veden määrän ja mittas kädellä ja sit ultralla kohdunsuun mitan. Eikä mulla oo siis mitään erikois seurontoja, tääl vaan toimitaan noin. Seuraava neuvola n. kuukauden päästä.

Mulla neuvolalääkäri ensi viikolla ja silloin tulee edellisestä neuvolakäynnistä jo melkein 2kk. Tuntuu jotenkin pitkältä väliltä. Muutenkin tuntuu, ettei neuvolasta saa oikein mitään irti. Joko siellä ei tiedetä jos kysyy tai se mitä kerrotaan, olisi luettavissa esitteistäkin.
Meilläkin vain pakolliset 2 ultraa neuvolan kautta, mikä on mun mielestä aika vähän. Olen arponut kävisinkö vielä yksityisellä ultrassa. Alkuraskauden ultrassa yksityisellä lääkäri mainitsi herttamaisesta kohdusta ja sen vuoksi tarkemmasta seurannasta loppuraskaudesta. Kun rakenneultrassa otin asian esille, ei lääkäri viitsinyt edes katsoa tarkemmin, vaan ilmoitti että pitää sitten mennä siltä yksityiseltä kysymään tarkempia tietoja jos haluaa.. jotenkin tympeetä palvelua julkisella ollut koko raskauden ajan. Ainoa poikkeus oli kun kävin äitiyspolilla tsekkauttamassa ettei suurelta tuntunut lorahdus ollut lapsivettä. Siellä oli aivan ihana henkilökunta.

Virmu, ehottomasti pitää saaha sun neuvolan puoleltaki kunnon, pätevää palvelua. Ja ettei oo rakenneultrassa kattonu sitä kohtua tarkemmin ni on kyllä outoa! En ymmärrä miten voi olla jossain päin suomea tämmöstä palvelua neuvolassa, kaikkia pitäs kuunnella, tietenki! Ja ku ilmeisesti monellaki ollu neuvolan kautta vastaavaa toimintaa. Oon ihan hämillään.

Tänään oli käynti äpolilla. Lääkäri tarkisti vauvan kasvun. Normaalisti oli vauva kasvanut ja painoarvo oli 1106g. Vielä rvo 36 on käynti äpolilla ja edelleen tarkistavat kuinka on vauva kasvanut.

Sinja, mulla ihan sama homma, neuvolaneiti on varmaan samaa ikäluokkaa kun minä ja epävarmuus/kokemattomuus huokuu joka käynnillä. Usein kun kysyy jotain niin ei osaa vastata varmasti ja alkaa kaivamaan luentovihkojaan.. Koitappa siinä sitten olla itse rauhallinen ensiodottaja kun joutuu itse välillä jopa "neuvomaan".

Takaisin