Neuvolakäynti takana ja vihdoin voin olla tyytyväinen ja huojentunut neuvolakäynnistä! Mullahan tosi huonoja kokemuksia alusta lähtien meidän neuvolasta. Jouduin tekemään huomautuksenkin toiminnasta esimiehelle, kun mun oireita ei otettu tosissaan ja sain tosi huonoa kohtelua osakseni. No, nyt en ole käynyt neuvolassa, tuossa omassa neuvolassa, sitten rv 15, koska neuvola oli välissä sulussa ja toiminta muualla. Siellä toisessa neuvolassa sainkin heti hyvää kohtelua. Mutta siis tänään tapasin uuden oman neuvolan terkkani, mikä oli positiivinen kokemus ja kaikin puolin jäi tosi hyvät fiilikset! Terkka selkeästi perehtyi, oli myötätuntoinen, oli paneutunut jo etukäteen ja osoitti empatiaa sekä ammattitaitoa. Jes. Hän lupasi, että jatkaa kanssani raskauden loppuun asti ja alussa vauvan kanssakin vielä, huh.
Hemoglobiini oli nyt 126 ja terkka itse ehdotti, että katsotaan se vielä verikokeitse pienellä verenkuvalla sekä katsotaan samalla myös ferritiini verikokeitse, koska ennen raskautta jo mulla on ollut alhaiset rautavarastoarvot. Nyt se on tosi hyvä tutkia ennen synnytystä, jotta tietää tankkaako rautaa sitten vielä syksyllä synnytystä ajatellen, jotta ei sitten synnytyksestä laske rauta aivan liian alhaalle.
Pissassa kaikki oli OK, jes. Mulla kun ollut siellä säännöllisesti vaihdellen sekä verisoluja että leukosyyttejä, mutta nyt kaikki oli kunnossa. Verenpaineet oli mulle normaalin alhaiset 106/69. Ja se SF-mitta, se on todella alhainen. Tänään terkka sai mitattua 18cm eli kun nyt rv 26+2, niin tuo 18cm ei mene enää millään käyrällä. Alakäyrälläkin sen pitäisi olla 20cm... Mutta tosiaan puhuimme siitä, että kyse on nyt vaan oltava jostain kohdun/kropan rakenteesta tai sirosta kohdusta, koska ultrien mukaan vauva on kuitenkin kasvanut hyvin ja normaalisti keskikäyrällä. Ja onhan se vauvasta otettu ultra enemmän luotettavampi kuin mikään kohdun ulkoinen mitta.
Vauvan sykkeet oli 140-145. Seuraava neuvola sovittiin alle kuukauden päähän, johon terkka pyysi myös miestä osallistumaan, jotta voidaan käydä yhdessä läpi voimavarakaavakkeet, jotka saatiin jo kuukausi sitten neuvolasta. Mahtavaa! Saatiin miehen kanssa jo tosi hyviä keskusteluita aikaiseksi täytettyämme kaavakkeet, ja mun mielestä on todella arvokasta ja hienoa, että myös neuvolassa käydään ne vielä lävitse. Tämä on sitä ennaltaehkäisyä, mitä arvostan, ja mikä on mielestäni nykyään neuvolajärjestelmässä ja ylipäänsä terveydenhuollossa hyvin kadoksissa. Ensi kerran neuvolakäyntiin on kuulemma varattu aikaakin 1,5 tuntia, jotta on aikaa käydä läpi kunnolla kaavakkeet ja siitä syntyvät keskustelut. Hienoa!
Paino oli tänään 71,4kg eli nousua on tapahtunut raskauden alusta noin 7kg. Mielestäni se on juuri hyvä eikä liikaa eikä myöskään terkka sanonut asiaan mitään. 
Rv 26+2