Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt rupes huolestuttaa, ku katoin muitten sf-mittoja. Mulla sf on 20,0, ja viikkoja mittauksessa 23+2. Onko mun pikkunen liian pieni? Neuvolan täti ei kyl sanonut mitään, ni ei varmaan kovin paha juttu, vai?
Ei oo Kukkis liian pieni. Mulle terkka kommentoi tuota 21cm mittaa (vk22+1), että yläkäyrällä menee, muttei se merkkaa tässä vaiheessa yhtikäs mitään. :)

Luin jostain et rv22 sf olis 16-18 :)
o-ou ja mulla oli 24 cm.. ilmankos nla-täti hieman sanoi, että hyvä, että on sokerirasitus vielä uudelleen..
Ja jännä, ettei oo ittelle painoa kuitenkaan tullut.. mutta maha kasvaa ja syön kuin pieni porsas.

Muokattu viimeksi:
Mulla oli viimeksi neuvolassa 20+2 sf mitta 17cm. Mut mulle on terkka sanonu et alussa se vaihtelee tosi paljon , myöhemmin alkaa hakee sitä "omaa käyrää" :)

Mullei oo ees mitattu mutta viimeks tais olla neuvola joskus kesäkuussa... Noin 2kk välein neuvolat mulla. Seuraava on 25.8 eli on silloin 23+3 ja seuraava sitte rv30-32

Mä en luota tohon sf-mittaan yhtään edellisen raskauden pohjalta. Mulla meni se mitta jossain yläkäyrällä ja ylikin, kiellettiin kaikki herkut (just joulu oli tulossa :eek:) ja kauheet ukaasit, että tulee jättiläisvauva. Kävin jossain kokoarviointiultrassakin vielä erikseen. Kun menin synnärille, lääkäri ultras ja antoi painoarvioiksi 3700g. Poika syntyi seuraavana päivänä rv 41+0 3100g. Varsinainen jättiläinen... :hilarious: Luultavasti kaveri on ollu siellä mahassa jossain ihme linkussa ja paisuttanu mahan isoks.
No joo, siis hyvähän se on kaikkea seurata ja hyvä, että Suomessa todella mitataan ja tarkkaillaan, mutta tämän oman kokemukseni pohjalta en ihan liikaa jaksa enää toista kertaa huolestua poikkeavista mitoista. Ihan jännä kyllä nähdä, miten tämän toisen raskauden kanssa tuo sf-mitta menee. Vielä ei ole mitattu kertaakaan, mulla on ens viikon pe seuraava neuvola, silloin rv 22+1, ehkä se silloin mitataan.

Nyt rupes ihan kiinnostaa ja kaivoin vanhat neuvolakortit esiin... :D

Esikoisen, poika rv28+4 sf26, rv30+5 sf29, rv32+6 sf30, rv34+5 sf31, rv36+4 sf34 ja tästä loppuun asti eli 39+4 pysyi 34. Poika 54cm ja 3925g

Toisen,tyttö rv18+3 sf15,5. Rv24+3 sf21. Rv28+1 sf27, rv32 sf31 ja rv34 eteenpäin loppuun asti sf33 paitsi rv40+4 sf34. Tyttö 50,5cm ja 3320g

Toisesta piirretty käyrä ja hieman ylärajan alapuolella mennyt ja rv34 laski keskikäyrälle loppuajaksi :)

Mulla kans sf- mitta tänään neuvolassa 21 cm (rv 22+3) eli yläkäyrällä mennään. En varsinaisesti yllätynyt, koska jo kauan aikaa sitten lääkärineuvolassa kohtu oli jo yli navan ja potkutkin tuntuvat jo navan päälläkin. Terkka arveli, että lähtee myöhemmin tasaantumaan. Hemoglobiini oli 112 (raudan aloitusraja kai 110) ja sanottiin, että ei haittais, jos vähän rautaa ottais. Ajattelin silloin tällöin ottaa, sen mukaan kun maha kestää ja muistan ja yrittää kiinnittää huomiota ruokavalioon vielä aiempaa enemmän (täysjyväviljaa, lihaa, pinaattia ja niiden kanssa ei maitoa, teetä, kahvia).

Mä muuten suosittelen jos rautaa pitää syödä ni elivo rautaa. Obsidania herkästi suositellaan neuvolassa mut suurimmalla osalla ei kestä maha sitä. Elivosaa ei muistaakseni oo niin paljo rautaa itessään mut siitä on muita lisäravinteita mitkä auttaa raudan imeytymisessä. Mulla ainaki lähti tosi hyvin nousee tuolla hb esikoiselta ko rautaa piti syödä. Ja ei menny maha ollenkaa sekasin niinku obsidanista.

Kiitos vinkistä! Maltoferiä kans suositeltiin meillä neuvolassa. Vauvan sykkeiden löytymiseen meni hetki neuvolassa, tais terkalla tulla jo tuskan hiki, mutta itseä ei juuri huolettanut, kun myllää aika säännöllisesti mahassa. :)

Ns. Kelaneuvola takana. Sain sen raskaustodistuksen ja ohjeistuksen tekemään netissä hakemukset. Unohtu ihan täysin kysäistä miten tämä isyydentunnustus tapahtuu, tietääkö joku? Pitääkö mies ottaa ensi kerralla mukaan neuvolaan?
Niin ja mulla hemoglobiini laskee kuin lehmän häntä vaikka oonkin koko raskauden syönyt rautalisää, joudun menee verikokeisiin jotta näkevät totuudenmukasemman tuloksen. Lisäksi odottaa tuo sokerirasitus :grumpy:

Ihmettelin, kun mulle ei ohjelmoitu sokerirasitusta! Ehkä se vaan unohtu tai tulee myöhemmin? Meiltä kysyttiin naimisissa olosta ja oltais isyydentunnustus tällä kertaa varmaan tehty, jos siihen olis ollu tarvetta.

Tänään neuvola, rv 23. Hemoglobiini oli noussut 93 -> 106 mutta pitää jatkaa rautakuuria. Painoa oli tullut +4,4kg lähtötilanteeseen. Olin yllättynyt että näinkin maltillisesti sillä olen syönyt viimeaikoina paljon.

Isyyden tunnustus on meillä vasta loppuraskaudesta. Olisi voitu ottaa ensi kerrallekin mutta en saanut aamuaikaa joka sopisi miehelle paremmin.

Kaikki oli hyvin, sydänäänet oli hyvät ja kohtu noussut. Sokerirasitukseen joudun, sillä täällä kaikki yli 25odottajat laitetaan automaattisesti. Yök.

Meillä ei siis tarvinnut, kun ollaan naimisissa. :) Mutta oletin, että se oltais hoidettu tällä käynnillä, jos olis tarvinnu ja mies oli siis mukana. Mutta ehkä siitä olis saanu vaan infon tällä käynnillä ja olis tehty tuon rv 25 jälkeen?

Aamutorkku, mielenkiintosta! Ei taida mennä ihan Käypä hoito-suositusten mukaisesti, koska en ole alle 25 v eikä ole tullut normaalia arvoa edellisistä raskauksista (kun eka siis tulossa). Mutta uskoisin, että sokeriasia pitäis olla suht ok ja eihän se kai miellyttävä testaus ole. Täytyy itse huolehtia, että syömiset pysyy järkevinä!

Tänään kävin neuvolassa.. Painoa on tullu alotuksesta 4kg mutta osa siitä on pelkkää turvotusta. Hb oli 127 ja paineet 116/64 kelan laput sain ja seuraavalla kerralla on sit neuvolalääkäri ja se aika tuli tasan kuukauden päähän. Silloin viikkoja 27

Muuten kaikki oli hyvin ja vauva selvästi petätilassa. SF-MITTAA ei otettu..

Takaisin