Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
SF mitan tarkkuuskin riippuu mittaajasta. Mistään ei kannata huolestua :D kyllä ne kertoo jos joku arvo on pielessä.

Uskon myös että vatsanpeitteet antaa sf mittaan lisään. Mulla ainakin rehellistä läskiä useita senttejä vatsan peittoja että varmaan vaikuttaa mittaan jahka otetaan. Sen muuten muistan että se sattuu ihan kauheesti kun terkkari painaa häpyluuta kun sitä etsii. Läskikudos on niin herkkää että tekee välillä ihan mustelman kun johonki osuu. Toinen mikä sattuu on se kun lääkäri painaa ja etsii lantioluita, Siitäkin jää mustelmat... Ennemmin vaikka kolme kertaa päivässä verikoe...

Joo siis se oikeesti sattuu välillä ihan sairaasti kun painetaan just oikeasta kohtaa :( eilen ultrassa onnistui painamaan aikas kovaa mun lonkkaa sillä anturilla että meinasin ihan huudahtaa kivusta.

Lumitukka, me taidetaan olla samoissa ijissä ja molemmat ensisynnyttäjiä ja siis muakaan ei sinne laitettu.

Mä sain nyt lähetteen, mutta että mennä, jos siltä tuntuu. Painoa 62,7 kg eli 4,9 kg ekasta neuvolasta. Paineet 129/75. Kohdunpohja navassa, syke 145 ja liikkeisiin +. Ja mukaan tuli sit raskaustodistus. Viikkoja 22+5.

Mulla oli eilen neuvola rv22+6. Painoa oli kuukaudessa tullut 2kg!! Hirveesti mun mielestä mut ei tän koko tämän hetkisen raskauden aikana kun 5kg.. Sf-mitta oli 23cm, kuulemma hiukan liian paljon näihin viikkoihin, joten laitettiin labrat sokerirasitukseen varmuudenvuoksi..

Mun ei nyt siis tarvitsekaan mennä sokerirasitukseen! Kovasti terkkari sitä mietti, mutta kun oon alle kolmekymppinen, sopusuhtaisen painoinen, terve, kaikki paineet ym. on ok, esikoisen odotuksessa arvot oli loistavat eikä omilla vanhemmilla oo 2. tyypin diabetesta päätyi hän siihen ettei tarvii. Hypin melkein ilosta! :D sit jos pissaan tulee sokeria tai paino nousee yhtäkkiä paljon niin sitten testataan :)

Äippä82 mulla oli eilen sf-mitta 22cm, viikot 22+2 ja painoakin tullut n. 4,5kg mutta mulle ei sanottu että olisi liikaa näille viikoille! Outoa sinänsä kun näin samat lukemat, vai vaikuttaako siihen muutkin asiat?

Mulla oli keskiviikkona neuvola (silloin 23+4) ja sanottiin, että vielä ei tuota sf-mittaa oteta, vasta ensi kerralla joka on joskus syyskuun puolivälissä. Käsin tunnustelemalla kohdun yläreuna oli jo navan yläpuolella. Musta tuntuu muutenkin, että maha on jo ihan valtava, vähän pelottaa mitä vauhtia tuo pikkuinen kerää massaa tuolla...Pojun syke oli vahva ja tasainen, 150 paikkeilla.

Hemoglobiini oli tipahtanut melkein kymmenen yksikköä keväisestä ja oli nyt 122. Mulla ei oo ikinä ollut noin alhainen hemoglobiini, parhaimmillaan ollut 157 kun oon käynyt verta luovuttamassa. Ei ihme, että toisinaan väsyttää.

Kela-jutut katsottiin myös läpi ja laitoinkin eilen menemään kaikki mahdolliset hakemukset eli äitiyspäiväraha, lapsilisä ja äitiyspakkaus. Olin positiivisesti yllättynyt, että kaikki onnistui nettilomakkeilla ja oli suht helposti täytettävissä. Eniten vaikeuksia tuotti muistaa miehen sotu :p

Ens keskiviikkona sitten sokerirasitus, sen tuloksia odotellessa.

Joo tosiaan muusta ei ollut puhetta kun vaan kohdun isosta kasvusta tässä kohtaa.. Jännä kyllä.. Nyt oli pakko tarkistaa aiemmat äitiyskortit, siellä keskimmäinen (8.v sitten) , sf-mitta on ollut rv22+0 21cm.. Et ei kyllä hirveesti eroa tähän mun rv22+6 23cm mittaan..

En usko, että yhdellä lukemalla on merkitystä. Seuraavat mittaukset näyttää miltä kehitys näyttää käyrällä. Oma terkka arveli että tasoittuu aikaa myöten.

minunkin oli eilen illalla katsottava muiden lasten sf-mitat samoilla viikoilla.. Yhden kortti oli makkarissa, niin sitä ei oo tullut katottua..
mutta 19 cm oli viikoilla 22 (nythän mulla oli sf-mitta 24cm rv22). ja meidän kolmas lapsi, joka syntyi viikoilla 40+1 (tai jotain sinnepäin), niin hänellä oli rv 23 sf-mitta 22 cm.. Ja painoa syntyessään 3990 g. Hän on ollut painavin syntyessään <3. Mutta nykyinen on kyllä niin yläkäyrän yläpuolella kuin voi vaan olla :laughing025. Ja kolmannen kohdalla ei ollut sokereissa mitää. Toivottavasti ei uusinta rasituksessakaan heitä arvot..

Neuvolassa käyty tällä viikolla. Jännä kun tuo meidän neuvolantäti on kaikesta niin tarkka niin minun sf-mitasta ei sanonut mitään. Se oli siis vk 22+3 oli 23. Katotaan mitä se sanoo sitten seuraavalla kerralla. Nyt sen raskausajan diabetes horinoiden jälkeen (mulla ei siis sitä ole, vaikka hän oli siitä niin varma) niin mulla oli kaikki niin hyvin vaan.

Mie en nyt ymmärrä muuten että miten toi radi systeemi menee kun käypähoitosuositus sanoo että todetaan ensimmäisen kerran raskauden aikana mutta mullahan insuliiniresistenssi on todettu jo 3kk ennen tietoa raskautumisesta.. Täytyy ehkä kysellä tosta torstaina..

Kaikki hyvin ylimääräisessä ultrassa! Vauva kasvanut hyvin, painoarvio keskikäyrällä 877g ja keltarauhashormonihoito auttanut niin hyvin kohdunkaulaan, että se on kasvanut pituutta lisää ollen nyt 35mm, kun kuukausi sitten oli 29mm. Nyt siis kohdunkaula viikkoihin nähden hyvän normaalin pituinen ja voi elää suhteellisen normaalia elämää, muistaen kuitenkin liiallisen rasituksen välttämisen ja että jakaa rasituksen osiin ja lepää myös paljon ja kun supistus tulee päälle, niin se pitää levätä heti pois. Ja helpostihan niitä tulee, mutta nykyään ne on enemmän normaaleja harjoitussupistuksia, vaikka tosin eilen kärsin kolmen viikon tauon jälkeen kivuliaista vatsanvääntösupistuksistakin. Mutta silti voi nyt olla paljon rauhallisemmin mielin! Ja vaikka kohdun mitta ei ole kasvanut normaalisti mulla, SF vaan 17cm, mistä oon ollut aika huolissani, niin vauva näyttäisi kasvaneen normaalisti. Kohdun ulkosuun reuna oli kuulemma hieman sormelle auki, mutta sisäsuu kiinni. Se on kuulemma normaalia näillä viikoilla kohdunkaulan solumuutosten takia tehdyn operaation vuoksi eli erityisseuranta sen vuoksi tarpeen ja aiheellista. Kolmen viikon päästä jo taas ultra kohdunkaulan seurannan vuoksi. Mutta nyt siis kaikki tässä hetkessä hyvin.

Rv 25+5

Mahtava kuulla browneyegirl, toivottavasti voit nyt vähän huokaista helpotuksesta ja nauttia odotuksesta :)

Takaisin