Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oliko isyyden tunnustus jo nyt? Apua. Eli pitääkö miehen tulla mukaan ensi viikon neuvolaan?
Mulla oli viime viikolla kela-neuvola (rv 22) ja siellä vasta kyseltiin halutaanko tunnustaa isyys neuvolan kautta. Itse tunnustus-neuvola taisi olla vasta lokakuussa jos en väärin muista, isyyden tunnustaminen oli mahdollista vasta 30 raskausviikon jälkeen.

Osaako joku sanoa pitääkö äitiysavustus ja äitiyspäiväraha hakea samaan aikaan, vai voiko tehdä eri aikaan? Laitoin yli viikko sitten äitiyspakkauksen tilaukseen, mutta mitään ei ole kuulunut hakemuksen käsittelystä.. äitiyspäivärahaa en vielä hakenut kun on työnantajan kanssa juttuja selvittämättä. Ei kai se voi vaikuttaa äitiyspakkauksen saamiseen? Vai olenko vaan liian malttamaton :grin

Mulla oli siis tullut viikossa +980g nii se oli liika terkkarin mukaan..mut varmaa osalta turvotusta kun olin just reisussakin ollut edeltävänä päivänä :D

Mun tietäkseni ei tarvii laittaa sama aikaa äitiysavustusta ja äitiysraha hakemusta.

Mä hain äitiyspakkausta viime torstaina (6pv sitten) ja tänään tuli ilmotus että ois noudettavissa lähikaupasta :) Äitiyspäivärahan jätin vielä hakematta eli ei samalla kertaa tarvitse hakea :) Multa tuo sf-mitta on katottu jo 3 kertaa... Oli viimeks 22cm viikoilla 22+1.

Oliko isyyden tunnustus jo nyt? Apua. Eli pitääkö miehen tulla mukaan ensi viikon neuvolaan?

Seuraavalle kerralle vasta sovittiin isyyden tunnustus. Mullakaan ei mies tälle kerralle mukaan päässyt, ei huolta! :)

Ei minultakaan ole otettu sf mittaa kertaakaan, en edes tiedä mikä se on :bookworm:

Ja paljonko on liikaa painoa? Olen aivan pihalla paljonko on normaali määrä missäkin vaiheessa raskautta.

Sf-mitta on kohdun korkeus häpyluun päältä kohdun korkeimpaan kohtaan..mulla löytyi navan yläpuolelta ja oli tosiaan 21cm nyt.. eikä ennen ole mittailtu tuota multakaan. :)

Liiasta painosta en uskalla sanoa.. Kyllä ne neuvolassa siihen puuttuu jos pahalta näyttää, luulisin. Ihmiset on yksilöitä niin ei mitään kilomääriä voi kellekään sanoa. Lähinnä se kai huolestuttaa, jos yhtäkkiä alkaa kertyä monta kiloa.. Diabetesepäily jne.

Tänään olis sit neuvola iltapäivällä.. Kattookohan neuvolantäti mua kieroon, jos kieltäydyn sydänäänten kuuntelusta? Oli viimeks niin pirun kiusallinen tilanne. En sitä tiiä, et olisko mun pitäny itkee onnesta, mut onnistuin vaan vääntää kiusaantuneen hymyn, ku täti vilkuili mun reaktioo sydänääniin.
Äääh.. Joko tää raskausaika vois olla ohi? 116 päivää viel kärvisteltävä + mahdollinen yliaika :/ Ajattelin kieltäytyy sisätutkimuksestakin, sit ku sen aika koittaa. Sokerirasituksesta en kieltäydy, ku kyseessä on kuitenkin lapsen hyvinvointi.
Ja ei, mulla ei nyt tällä kertaa oo huono päivä :) En näköjään vaan osaa arvostaa mahdollisuutta kuunnella sydänääniä. Todennäkösesti kaveri on hengissä, ku taas pitää mun rakkoa futiksena :D

Kukkis.mlk Kyllä ne kaikki tutkimukset taitaa olla lapsen ja/tai äidin hyvinvoinnin takia tehtäviä ;)

Ei minultakaan ole otettu sf mittaa kertaakaan, en edes tiedä mikä se on :bookworm:

Ja paljonko on liikaa painoa? Olen aivan pihalla paljonko on normaali määrä missäkin vaiheessa raskautta.

10-15 kg painoa lisää koko raskausaikana taitaa olla sellainen suositus normaalipainoiselle.

Raskausdibeteksen käypähoitosuosituksista löytyy tarkemmat suositukset riippuen painoindeksistä:http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50068

• alipainoinen: painoindeksi < 18,5 kg/m2: 12,5–18,0 kg
  • normaalipainoinen: painoindeksi 18,5–24,9 kg/m2: 11,5–16,0 kg
  • ylipainoinen: painoindeksi 25,0–29,9 kg/m2: 7,0–11,5 kg
  • lihava: painoindeksi ≥ 30,0 kg/m2: 5,0–9,0 kg

Löysin myös tällaisen laskurin, tosin en tiedä kuinka luotettava tuo on, johon voi syöttää viikot ja lähtöpainon ja sivu kertoo oletko suosituspainossa. http://www.calkoo.com/?lang=5&page=59

Tänään 22+0 ja neuvola takana.
Paino: +-0 kg (nla viimeksi 7 viikkoa sitten)
SF-mitta: 24 cm
Verenpaine: 109/82
Hemoglobiini: 123
Sykkeet: 150

Kilpparikokeetkin oli hyvät, ihme ja kumma. Kelaankin lappu toimitettu.
Nyt tekee ruokaa.

Pitää varmaan varmuudeksi soittaa huomenna neuvolaan ja kysyä että onko se isyyden tunnustus seuraavalla käynnillä. Viime käynnillä siitä oli puhetta mutta taisi mennä ohi että milloin se sitten tehdään.

Minäkin koen neuvolakäynnit jotenkin kiusallisiksi. Nyt kun tuntee sikiön liikkeet monta kertaa päivässä niin ei se sydänäänien kuunteleminen tunnu niin olennaiselta. Tiedän kyllä että kaikki ne turhauttavat kyselyt ja tutkimukset tehdään lapsen hyvinvoinnin takia, mutta silti ne jaksaa ärsyttää. Tähän asti olen käynyt kolmesti neuvolassa, joka kerta eri paikassa. Ensi viikolla seuraava käynti ja se on taas uudessa paikassa uudella tädillä. Ekalla kerralla minua reilusti nuorempi neuvolan täti sanoi että maksimissaan kolme hedelmää saisi syödä päivässä :meh:. Olin kertonut että kärsin rajusta pahoinvoinnista ja syön vain sitä mitä pystyn pitää sisällä. Mihinköhän ihmeeseen tuo kolmen hedelmän suositus edes perustuu, riippuu varmaan aika paljon siitä mitä muuta päivässä syö :joyful:. Ja mitä ne kolme hedelmää ovat, kolme luumua vai kolme banaania vai ananasta tai melonia. No joo.

Mä hain äitiyspakkausta viime torstaina (6pv sitten) ja tänään tuli ilmotus että ois noudettavissa lähikaupasta :) Äitiyspäivärahan jätin vielä hakematta eli ei samalla kertaa tarvitse hakea :) Multa tuo sf-mitta on katottu jo 3 kertaa... Oli viimeks 22cm viikoilla 22+1.
Siis häh, miten mulle ei ole vieläkään tullut mitään viestiä äitiyspakkauksesta ja nyt on kulunut jo 10 pv hakemuksen jättämisestä :wideyed: kävin kelan sivuilla katsomassa ja siellä ei ollut odottavia hakemuksia. Äitiyspakkauksen kohdalla luki päätös tjsp. Mutta sitä klikkaamalla ei tullut mitään lisätietoa. Luulisi kelan käsittelevän hakemuksen saapumisjärjestyksessä?

Kannattaa melkein soittaa kelaan.. Tai ite ainakin soittaisin ja jos sieltä ei selviä mitään niin voihan olla että se paketti on postissa odottamassa kyllä...

Nyt rupes huolestuttaa, ku katoin muitten sf-mittoja. Mulla sf on 20,0, ja viikkoja mittauksessa 23+2. Onko mun pikkunen liian pieni? Neuvolan täti ei kyl sanonut mitään, ni ei varmaan kovin paha juttu, vai?

Kukkis: eiköhän se terkkari ois sanonu, jos ois jotenki huolestuttavaa :) Noihan on ihan hirmu yksilöllisiä kuitenkin. Meidän terkkarin mukaan ei pitäisi edes alkaa mittaamaan noin aikasin nykytietämyksen valossa, multakin tosi mitattiin silti.

Vau.fin mukaan sf-mitta ois 25. viikolla 20-22 cm, viikolle 24 ei edes anneta vielä tuota mittaa.

Siis häh, miten mulle ei ole vieläkään tullut mitään viestiä äitiyspakkauksesta ja nyt on kulunut jo 10 pv hakemuksen jättämisestä :wideyed: kävin kelan sivuilla katsomassa ja siellä ei ollut odottavia hakemuksia. Äitiyspakkauksen kohdalla luki päätös tjsp. Mutta sitä klikkaamalla ei tullut mitään lisätietoa. Luulisi kelan käsittelevän hakemuksen saapumisjärjestyksessä?
On muillekkin tullut pakkaus vähän myöhemmin :) Jos ei kahdessa viikossa kuulu mitään, soittaisin Kelaan ja kyselisin mistä kiikastaa.

Takaisin