Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä soittelin neuvolaan heti plussan jälkeen ja sain ekan ajan 12.5., sillon rv 8+0. Samaan aikaan olin esikoisestakin ekaa kertaa neuvolassa. Muistelen, että täälläkään (Tampere) ei kuunneltu sykettä ekalla käynnillä, vaan vasta tokalla. Ihan samoissa ajatuksissa, kuin Syksyinenkin, että jotenkin jännä, että pelkän r-testin perusteella mennään sinne ekaan ultraan asti ilman enempiä "todisteita". Esikoisen raskausaikana olin jotenkin paljon enemään rento ja varma siitä, että kaikki menee hyvin. Nyt jotenkin jännittää enemmän ja haluisin jotain todistetta, että masussa kaikki hyvin. Mistähän tämäkin tulee?! Ensimmäinen raskaus meni kuitenkin tosi hyvin.
Menisin varhaisulrtaan, jos se ei olis niin hullun kallista. Kotihoidontuella ei vaan pysty maksamaan noin paljoa. Täytyy siis odotella sinne ekaan ultraan (menee jonnekin juhannuksen tienoille?).

Indie, meillä on sama aikataulu, mullakin neuvola 12.5. ja sillon 8+0. :) Oon laskenut, et laskettu aika ois 22.-24.12. Pitää vaan toivoa parasta!

Minä se jaksan ihmetellä tota, että muualla ei kuunnella sydänääniä rv8-9 nla:ssa. Täällä noin jo ainakin 2-vuoden ajan tehty. :grin Täällä menee nimittäin toka käynti vajaan 2kk päästä ekasta. Outoa jättää kuuntelut puoleen väliin jos vaikka tuulimuna?

Mie en edes tiedä mitä kaikkea tohon ekan neuvolaan täällä Turussa kuuluu.. Jotain puhutaan ilmeisesti ja käydään perusjuttuja läpi jne.. Eikä se th puhunut mitään edes verikokeista tai muusta tommosesta vaan mainitsi ainoastaan pissanäytteen ja verenpaineen. Jännittää kyllä tässä odotella sitä sitten että mitä kaikkea tulee

Toka neuvola rv 16, mutta onhan Pilvilinna ennen sitä np:ultra missä kyllä selvisi jos olisi tuulimuna. En tiiä, silloin kun odotin esikoista olin kans ihmeissa ettei mtn tutkimuksia aikasemmin ja silloin kävinki alkuraskauden ultrassa :) nyt tässä raskaudessa pakko venaa np ultraan asti

Niin rv12 on minusta aika pitkä aika olla tuulimuna mahassa. Ja olla siinä uskossa, että vauva tulee toisinkuin saada selvyys aiemmin.

Niihä se on kovin ikävä mutta vaikka rv 8 kuuluisi sydänäänet ei se aina takaa että rv 12 olisi kaikki hyvin :/. Olisi musta ihana jos kunnalta saisi kaikki varhaisraskauden uä mut näin se vaan on

Bettyboop, mulla sama la, kun sulla, 22.12.! :happy:
Mä tässä kylmästi järkeilin, että näkeehän sen sitten tosiaan siellä ekassa ultrassa, et mikä meininki masussa on. Onhan se kyllä ihan tosi pitkä aika odotella. Ja ymmärrän kaikkia varhaisultraan menijöitä, minäkin varmaan menisin, jos olis varaa. :grin
Täytyy kysäistä tuolla ekassa nauvolassa, että olisko mahkuja kokeilla kuunnella sykettä sillon. Ollaan lähdössä seur. viikolla reissuun esikoisen ja mun äidin kanssa mun veljen luokse ulkomaille ja olis kyllä kiva osata siellä jo kertoa oikeita kuulumisia.

Joo, ei takaa, mutta esim jos minä olisin joutunut odottamaan rv12-13 ultraa ja kesken meni jo 6+1 niin huh. Se kuuntelu seulii jo itsessään niitä varhaisia keskenmenoja. :) Onneksi kuunneltiin ja katottiin mulla tammikuussa rv8, kun toipuessa meni turhan pitkään, epäonnistuneiden tyhjennyksineen. Vielä jos se ois pitkittynyt rv12 asti niin... huh hah hei. :/

mä sain ekan neuvola ajan vasta 12.5 eli rv 11. miksiköhän vasta tuollon? asun oulussa niin jospa niillä on omat systeemit täällä

Joo kunnittain oli esikoisen aikaankin jo hirmu eroja neuvolakäytännöissä, että näyttää olevan yhä.

Mä sain ekan ajan neuvolaan 28.4. ja silloin rv8. Siihen asti saa olla jännän äärellä. Esikoisen kohdallakin raskaus todella konkretisoitui, kun neuvolan ultrassa näkyi pikkuinen masu asukki. :)

Milloin nlaan pitää viimeistään soittaa...ennen vkoa 8? Vai?
...en haluaisi hätäillä soittoa. Jos kuitenkin jotai tapahtuu ennen sitä. Olen skeptinen...tiedän. :/

Täällä lukee ohjeistuksessa että sitten kun menkat jää pois ja tekee positiivisen testin niin voi soittaa mutta ei mitään siitä että millon viimeistään.. Tuet saa kuitenkin kunhan ensimmäinen käynti on ennen viikon 16 loppua..

Riippuu varmaan missäpäin asut. Eli onko teillä helposti neuvola-aikoja saatavilla vai ei. Itse asun Vaasassa ja soitin kyllä heti plussattuani vaikka km takana. Näin sain sovittua varhaisultra ajan myös. Tiistaina olis varhaisultra kunnan puolesta :)

Tänään 8+0

Meillä on varhaisultra ja lääkäri 8+0 kohdalla. Oltiin lapsettomuustutkimusten takia jo valmiiksi NKL:n asiakkaita niin päästiin julkiselle tuohon alkuraskauden ultraan, vaikka raskaus alkoikin spontaanisti ennen kuin mitään hoitoja ehdittiin suunnitella. Neuvolaan on varattu aika 9+0, mutta harkitsen perua sen ja vaihtaa yksityiseen neuvolaan. En halua vielä näin aikaisessa vaiheessa mainostaa raskauttani töissä ja meillä ei käytännössä mitenkään voi olla puolta päivää pois ilman selitystä. Jo ajan varaaminen oli tuskaa, kun piti löytää kesken työpäivää ensin aikaa roikkua puoli tuntia jonossa ja vielä joku yksityinen paikka työpaikalta missä voi puhua selittää asiansa kenenkään kuulematta. Vietin sitten ruokatuntini siivoushuoneessa.

Neuvolaan kannattaa kyllä soittaa ajoissa, koska neuvolasta laittavat sitten lähetteen h11-13 niskapoimu-ultraan ja tietyt verikokeet tulisi ottaa muistaakseni ennen h 13.
Ja ainakin meillä ensin ensikäynti ja sitten vasta laittavat lähetteen.
Näissä toki voi olla eroavaisuuksia kuntien välillä käytännöissä.

Tänään soittelin neuvolaan ja 18.5 sain ajan. Th halusi myös laittaa ultraan kun kiertopäivät olleet 27-34 luokkaa ja vasta kahdet kuukautiset olleet synnytyksen jälkeen. Itse olen kyllä hyvin varma milloin tämä on alkunsa saanut, mutta en valittanut. Hyvä nähdä että onko kaikki hyvin :)

Takaisin