Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun muistaakseni tyyliin 70 ja 80 luvulla suositeltiin nukuttamista selällään ja tuli litteitä takaraivoja... Mä oon nukuttanut kyljellään ja vähän kenossa. Pää sivulla.

Meil oli kans perhevalmennuksissa, että kyljellään, että peitto sinne selän taa tukemaan. Ja just vaihdellen kylkeä, että kallo muodostuu nätisti. Noh, sit taas neuvolatäti oli, että kaikki opukset neuvoo nukuttamaan selällään, että vähentää kätkytkuolemaa jne. Ja että vaunuissakin vauvat nukkuu selällään. Joten en kans tie, että missä asennossa vauvan tulis nukkua o_O

Selällään ku nukuttaa ni on turvallisimmilla vesillä. Jos kylkiasentokin lisää riskiä kupsahtaa nenälleen. Oon kyllä sillä asenteella että kukaan ei voi estää lapsensa kätkytkuolemaa jos lapsi nukkuu omassa sängyssään selällään. Enemmän on riskiä, jos pieni vauva nukkuu vanhempien välissä.

Selällään sekä kyljillään sairaalasta opastettiin nukuttamaan viime joulukuussa. Ei missään nimessä mahallaan.

Mä nukutin esikoista kyljeltään, oli pyyhe rullalla selän takana niin tuki ja aina syötön jälkeen vaihdoin kylkee. Ei ollu siis niin kyljelleen et ois päässy nenälleen kaatuun.

Luulen ettei sillä nukkuma asennolla oikeesti oo suurtakaan väliä. Meillä mennään asentoa vaihdellen kyljellään/selällään. Tulipa esikoista mahallaankin valvottuna nukutettua, koliikkivauva kun oli ja vatsavaivoistakin kärsi. Varmaan maalaisjärki tässäkin, hennon ja pienen vauvan kanssa varoisin enemmän vatsalleenkaatumisen vaaraa, tämä meidän kun synnärillä jo kannatteli ja käänteli itse päätään niin en kyllä tukehtumista pelännyt.

Lisäystä sen verran, oon nähnyt näitä "lättäpäitä" ja sitäkin että kallo vähän toispuoleinen kun aina sama kylki, joten ei tulla kyllä pelkästään selällään nukuttaan :)

Joo siis meillekin sanottiin kyllä että jos lapsi esim pyrkii kääntymään tiettyyn suuntaan niin välillä pitäis vastakkaisella kyljellä makuuttaa.. Mut jotenkin se miten se terkka sen selitti niin jäi jotenkin sellanen kuva että tosi paljon pitää olla kyljellä eikä niin että kallaa enemmän selän puolelle..

Mut joo eiköhän toi ole taas asia minkä sit oppii kokemuksen kautta :)

Mä ainakin käänsin vauvan pään sivulle jos nukkui selällään. Ja esikoinen (kuten tämä tulevakin) nukkui vieressä, eli käytännössä selällään kun nukkuo ja kyljellään syödessä. Mun mielestä tosta vieressä nukkumisesta on monenlaista tietoa liikkeellä, mutta meillä neuvolassa ainakin tukivat perhepetiä :)

Toi perhepeti on semmonen että joka toinen tutkimus toteaa että ei missään nimessä ole joka toinen että ehdottomasti pitää olla perhepeti.. Ja muistaakseni tossa välissä nukuttamisesta oli vaan se että sängyssä ei sillon saa olla ylimääräistä tavaraa.. Tyynyjä peittoja yms.. Vaan vauvalla täytyy olla tarpeeksi tilaa ja niin ettei ole vaaraa siitä että tukehtuu esim aikuisen tyynyyn jne..

Pääsinpäs neuvolaan. Mulle siis oli annettu aika tänään klo 8. Terkka olikin jotain sekoillu ja se oli vasta klo9. Eipä siinä, kävin sitten välillä kaupassa kun olisin sinne joka tapauksessa ollu neuvolan jälkeen menossa.
Mutta itse asiaan (suluissa ed. käynti):
rv 38+1 (36+1)
paino 85,2kg +500g (84,2 +900g)
113/75 p. 91 (111/79 p. 86)
Hb 119 (116)
sf-mitta 34,0cm (33,5cm)
RT, sykkeet +130 (RT, +140)
Sf-mitta laskenu pikkuhiljaa yläkäyrältä lähemmäs keskikäyrää, hyvä juttu. Vauva on ilmeisesti jonkun verran laskeutunu alaspäin, pää ei ole ainakaan vielä kiinnittynyt. Mua myös kuulemma supisteli useamman kerran peräjälkeen kun terkka alkoi painella. Itse en huomannut ollenkaan. Ääniä oli vaikea kuulla, kun vauva karkasi heti, kun vähän sai jotain kuulumaan :D Oltiin kuulemma selät vastakkain. Kaikki siis oikein hyvin ja nyt vain odotellaan, koska se h-hetki koittaa :) Seuraava aika olis 7.12. (40+3) ellei jotain tapahdu ennen sitä.

Alkoi taas vatsakin hetkellisesti toimia kun kotiin pääsin. Oli nimittäin alustavasti puhetta jo terkan kotikäynnistä ja sekös sai taas (ties monettako kertaa jo) tajuamaan entistä paremmin sen tosiasian, että ei tässä enää kauaa tarvitse odotella!

Lääkärineuvola takana rv 35+0. Kohdunsuu pehmeä viikkoihin nähden mutta takana ja kiinni. Vauva alhaalla mutta ei ole pää vielä kiinnittynyt. Mitään kokoarviota en ole saanut koko raskauden aikana mutta lääkäri totesi käsikopelolla että "ei ole mikään jättiläinen mutta ei kyllä mikään kääpiökään" :grin esikoinen oli vähän alta 3kg kun syntyi rv 37+3. mitään lantion mittaakaan ei arvioinut, luultavasti mennään näin uudelleensynnyttäjän kohdalla että kun sieltä on yksi tullut niin mahtuu kyllä toinenkin tulemaan :grin

Neuvola takana! Kaikki hyvin. Viikot 36+0, painonmuutos -516g/vk, paineet 129/79, pissa puhdas, sf-mitta 33, sydänäänet 135, liikkeet ++. Sf-mitta on nyt tasoittunut ylä- ja keskikäyrän puoleen väliin ja kohdunsuu oli vähän pehmentynyt, mutta mittaa kuitenkin vielä se 3cm. Vauva oli pää alaspäin ja kun sanoin, että koko huolettaa, lääkäri sanoi ettei tunnu mitenkään erityisen isolta. Että sellainen kokoarvio :grin. Verensokereihin olivat tyytyväisiä. Kaikki siis loistavasti ja nyt vaan odotellaan, että vauva syntyy. :)

Neuvolassa käyty ja kaikki ok. Rvo 37+5. Painoa tullut +700g/vko. Painossa havaittavissa työpaikan pikkujoulujen ja yhden kaverin nelikymppisten mässäillyt. :)
Verenpaine 128/79, sf 30 joka menee edelleen hieman alakäyrän alapuolella. Terkan mukaan vauva on hyvin uponnut mun lantioihin, niin sf on mitä on. :D
Hb oli 131, pissa puhdas ja sydänäänet ok.
Seuraavan ajan sain neuvolaan vasta 5.12, joka lähellä laskettua aikaa 8.12. Saa nähdä, mikä on silloin tilanne.
Terkka kehotti olemaan yhteydessä synnärille, jos lapsivedet menisi. Käskevät kuulemma tulemaan, jos otettu streptoB-näyte on ollut positiivinen. Siten saa antibioottisuojan ajoissa.

Takaisin