Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lääkärineuvola 36+0 takana. Kaikki kunnossa. Rr 122/78, sf 33, paino +739g/vk (höm...isänpäiväherkut huomataan...), pissa puhdas ja vauvan syke 145. Vauva ei ole vielä kiinnittynyt, mutta alhaalla jo. Ja jos synnytys vesien menolla nyt käynnistyisi niin ambulanssilla pitäs lähteä, ettei napanuoran kanssa ongelmia tule. Kohdunsuu on kans pehmeä mutta kaulaa on vielä jäljellä (ei sanonut paljoako).

Oon muutamana päivänä käyny vaa'alla kotona. Välillä aamulla ja välillä keskellä päivää. Joka kerralla painoo ollu vähintään kilo vähemmän, kun viime maanantain neuvolassa. Tänään jopa -1,3kg, vaikka oon koko viikonlopun syöny todella paljon enkä oo liikkunu ollenkaan. Ei tosin haittaa tämmönen ollenkaan, toivottavasti vielä ens ma nlassa on samoissa lukemissa :)

Eilen neuvolassa terkka kuuli sykkeessä jotain epäsäännöllisyyttä ja piti lähteä äpolille käyrille ja ultraan, Mitään poikkeevaa ei kuitenkaan löytynyt, vauva voi hyvin ja painoarviokin oli noussut melkein 600g tän viikon aikana ,joten ensiviinon seuranta ultra peruttiin. Ylimääräisessä neuvolassa pitää vielä käydä kuuntelemassa sydän ääniä , sitten seuraava onkin kotikäynti kun vauva on syntynyt.

Lääkäri ohi, rv 36+0, sf31, hb102, syke 145, kaveri on pää alhaalla muttei vielä kiinnittynyt, kohdun suu pehmeä mutta suljettu, kaulaa 3cm eli kaikki kuulemma hyvin. Mun ihon kutinaki vaikittaa olevan vaan kuivuutta.
Ainoo mikä jäi vähä mietityttää oli ettei annettu mitään tarkempaa kokoarvioo, sanoi vain että normaalikokoinen tulee oleen kun tälläki hetkellä kaveri on sopusuhtainen. Ja varoitteli että voi mennä näin ensisynnyttäjällä jopa yliaikaiseks (en haluu!)
Kerroin että jännittää niin lääkäri osas kyllä hyvin tsempata oleen avoimin mielin.
Parin viikon päästä neuvolaan - vaikka olin jotenki ymmärtäny että loppuraskaudessa käydää neuvolassa viikottain mutta ei näköjää...

2 viikon välein muistaakseni oli tää loppuaika noita käyntejä :) mullakin taas perjantaina käynti ku välissä oli tyksin käynti niin on taas 4 viikkoa vierähtänyt edellisestä käynnistä..

Mulla oli Mirri edellinen neuvola 36+1 ja seuraava 38+1. En sit tiedä onko siitä eteenpäin viikon välein (mikäli ei mitään tapahdu ennen sitä).

Noku meijän kaupungin nettisivuilla lukee ja muistelen thn alussa sanoneen että normikäynti väli on 2-3viikkoa ja sit loppuraskaudessa käynnit on kerta viikkoon niin tietenki mietityttää :D mutta en ny hirveesti hingu heti ens viikolla neuvolaan kerta kaikki on nyt niiku oppikirjassa. :D

Riippuu kunnasta varmaankin. Rv 36 eteenpäin on täällä viikon välein käynnit - tosin raskaanakin on huomattavasti vähemmän kun isoissa kunnissa/kaupungeissa kun koko kuntaan riittää yksi neuvolaterkkari :)

Kyllä on taas vaikeeta, tuntuu että neuvolassa on vaikeata sulattaa sitä, että olen käynyt yksityisellä Ultrassa. Kävin siis alkuraskauden Ultrassa ja nyt uudestaan pari viikkoa sitten yksityisellä.
Neuvolan ensimmäisessä Ultrassa käskettiin mennä yksityiselle takaisin jos haluan tarkempia tietoja (ar Ultrassa maininta sydämenmuotoiseta kohdusta). Nyt toisella kertaa yksityisellä tuli ilmi lapsiveden suuri määrä ja poikkeama raja-arvoista munuaisaltaan osalta ja suosittelivat neuvolan kautta lähetettävä äpolille. Näytin dokumentin neuvolassa, mutta eivät voi hoitaa lähetettä miljoonan eri selityksen takia. Käskivät yksityistä tekemään lähetteen.

On se yhteistyö näköjään niin vaikeita taas :mad: Kai kuitenkin olisi tarkoitus toimia syntyvän lapsen parhaaksi yksityinen/ julkinen rajoista riippumatta!

Minä kävin tänään neuvolassa, kävelin matkat sinne ja takaisin, yhteensä huimat 2km ja sen jälkeen väsytti :D
Hb oli 122, paino oli sama kuin 2vk sitten, sf tasaisesti yläkäyrillä, pissassa proteiinia 1+, jonka kunniaks huomenna PLV-näytteeseen.
Vauvan pää ei ollut kiinnittynyt vielä alas, selkä oli vasemmalla ja kintut oikealla. Ei meinannu sykkeitä löytyä, kun istukka häiritsi. Aina on löytynyt alhaalta oikeelta, nyt ja viime kerralla löytyi vasemmalta alhaalta.
En vieny liikelaskentapaperia mukaan, kun sanoin että liikkuu päivittäin tarpeeks.
Anto mulle viel kaks aikaa, vaikka laskettu on kolmen viikon päästä.

Että sellanen neuvola tällä kertaa.. Oma neuvolan terkka lähti jonnekin muualle kuin menin sijaiselle.. Multa on siis oikeasti jokaisella käynnillä ollu eri ihminen vaikka toi mun terkka on vakkari! :mad:

Tänään siis rv 35+0 ja neuvolakorttiin merkattiin seuraavat:
Turvotus: +/-, RR 114/77, Prot ja gluk: -, Sf-mitta 37 huitelee menemään reippaasti yli käyrän..
Tarjonta edelleen rt, Syke 145 ja liikkeet ++. Eli kaikki ok jälleen. Terkka myös kysyi mahdollisia suunnitelmia synnytystä ja imetystä varten ja puhuttiinkin sit niistä..

Sit sain taas lähetteen labraan koska halutaan ottaa vasta-aineet vaikka lapsi on samaa rh:ta ku mie olen.. Kuulemma se vaan kuuluu silti ottaa.... :mad:

Lisäksi kysyin tyksin reissuista ja kun saatiin valmennuksessa hämmentäviä ohjeita.
Ilmeisesti tosiaan poju saanee sga-diagnoosin ja ei kuulemma pitäis olla haittaa kasvulle ja kehitykselle.. Eli pitäis olla terve lapsi vaikka on pieni..
Sit kysyin että käynnistetäänkö kun on tabletti hoitoinen radi niin vastaus oli että mun tapauksessa tuskin ku poju on pieni ellei tietty tuu jotain muuta..
Lisäks terkka ihmetteli miks tyksissä ei ole tosta koosta puhuttu sen enempää vaan jätetty mut vaan miettimään asiaa ns itsekseen ja sanoikin että kannattaa nyt seuraavalla käynnillä kysyä lääkäriltä lisää..

Neuvolan valmennuksessa myös ohjeistettiin nukuttamaan vauva kyljellään! o_O Ja vastauksena tohon kysymykseen oli että kyseisen terkan ohjeistus on edelleen että 6kk ikään asti selällään ja toki voi siis asentoa tukea hieman jommallekummalle kyljelle mutta ei täysin kyljellään kuitenkaan saa nukuttaa..

Omasta unettomuudesta terkka sanoi vaan että koita jaksaa.. Ku ei noihin kipuihin jne ole lääkettä mikä auttaa..

Suorastaan vituttaa käydä tuolla mut no varattiin taas seuraava aika 2 viikon päähän..

Varmasti harmittaa, että väki koko ajan vaihtuu. Mun mielestä kuitenkin ihan järkeviä vastauksia antoi esim. käynnistämisen ja nukuttamisen suhteen, jos oikein päättelin. Eikö radissa käynnistellä juurikin yleensä koon vuoksi ja suositeltu nukutusasento on selällään?

Joo siis näin oon ymmärtänyt mut asiasta ei oo mitään puhuttu neivolassa/tyksissä.. Ja neuvolan valmennuksessa sanottiin että suositellaan nukuttaminen kyljellään.. Tää sijainen siis hämmentyi myös siitä että häh onko tää joku uus juttu..

Ei ne käynnistä vaikka olis Radi jos on lääkitys/vauva on normi kokoinen tai ellei oo raskausmyrkytystä tms konkreettista syytä käynnistykselle. Jos on ennestään esim isoja lapsia synnyttänyt voi olla mahd.käynnistykseen..

Meitä ohjeistettiin myös vielä viime vuonna esikoisen kans nukuttaan kyljelleen että puklut ym valuu pois ja pää muotoutuu nätisti kun kylkee vaihtelee. Jäntevä poika käänty kyllä ite aina selälleen jossain vaiheessa yötä.

Joo siis toi pikkasen kyljelleen ymmärrän mut siitä mitä terkka sanoi niin ymmärsin kyllä että tosi reippaasti kyljellään.. Mietin vaan että jo vauva liikkuu niin saattaa kellahtaa mahalleen!

Takaisin