Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihmeen harvoin joillain on neuvola. Meillä on viimeisellä kolmanneksella käynnit kahden viikon välein, sitä ennen 4 vkon välein (ittellä nyt sattui poikkeus). Ja sama hoitaja on joka kerta. Jos sijaista tarvitaan, niin joku muista hoitajista sijaistaa.
Ittelle ainakin on tärkeetä, et on sama neuvolan täti joka kerralla, et tulee se luottamus.

Ite kaipaan neuvolasta just semmosta että voi jutella ja saa sit tosiaan niitä vastauksia.. Mut en voi sietää semmosta lässyttävää asennetta vaan enemmän pitäis olla just käytännönläheinen ja semmonen reipas meininki :) saan sillon parhaiten irti tilanteesta.
Mulla on kans vaihtunut nyt kerran neuvola ja sen takia myös terkka vaihtui. Meillä täällä menee kaupunginosan ja katuosoitteen mukaan noi terkat.

Meillä ois kans noin et terkat osoitteen mukaan, kun muutettiin olisi terkka vaihtunut mutta onneksi sain pitää tämän kellä olin jo tottunu käymään, päätin et meen sit vauvan kans uudelle terkalle mutta tän raskauden ajan haluun käydä tällä tutulla.
Musta taas tuntuu iha hullulta lukee ku toiset käy neuvolassa ehkä kerran kuussa tai jopa harvemmin.. ite oon käyny koko raskauden 2 viikon välein ja on tuntunu iha sopivalta, en sit tiiä käykö ensikertalaiset vain näin tiheesti vai kaikki odottajat.. mietityttää vaa riittääkö mun neuvolakortti vai joudutaanko antaa uus xD

Mirri mulla on tosi harvoin käynnit.. Just about 4 viikon välein.. Tai jopa harvemmin.. Ja odotan ensimmäistä lasta joten oikeasti välillä käyny mielessä että mitäs helvataa kun on näin harvoin käyntejä.. Nytkin oli tarkoitus kait että olis terkka ilmoittanut noista verikokeista mutta eipä ole mitään kuulunut.. Eli ei mitään tietoa onko veressä vasta-aineita ja onko ylipäätään vaaraa saada niitä.. Ja edelleen en tiedä mikä se mun hb on.. Onhan siitäkin jo kohta se 15 päivää ku kävin..

Täältä löytyy millasia käyntejä THL suosittaa: https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nu...isten-terveystarkastusten-maara-ja-ajankohdat. Alkuun käynnit on harvakseltaan ja tihenee loppua kohden. Varmaan neuvolassa tarjotaan enemmän käyntejä, jos resursseja ja tarpeita.

Ja kannattaa laittaa palautetta neuvolan esimiehelle, jos vaihtuu terveydenhoitaja koko ajan. Th itse sille ei varmasti voi mitään, mutta esimiestaholla on hyvä tietää, että asia vaivaa asiakkaita.

Ei mulle ole puhuttu mistään kotikäynnistä.. Ja mulla on tasan yksi lääkäri käynti.. Kysyin aiemmin kun tuollakik on merkattu se eka ultra ja sit samoilla viikoilla olis lääkärintarkastus niin mulle sanottiin että ei sitä lääkärintarkastusta ole koska on vaan se ultra..

Ei mitään käryä miten noiden edes pitäis mennä ja kaupungin sivuilta katoin myös ja samat sinnekin on merkitty mut silti tuntuu että noita käyntejä olis liian vähän tai jotain..

Meillä on varmaan toi synnytyksen jälkeinen kotikäynti, mutta epäilen, että raskaudenaikaista ei.

Muuten mulla meni esikoisesta aika lailla tuon listan mukaan, mutta kotikäynti vain synnytyksen jälkeen kun vauva oli noin viikon.

Kai se tavoite on joka paikassa että sais samalla terkkarilla käydä koko raskausajan, mut just sijaistukset muuttaa tilannetta. Ei kiva. Nyt oon käynyt samalla lukuunottamatta terkkarin kesälomaa jolloin oli toiselle vakituiselle siirretty käynti. En siitä tädistä kyl tykänny. Vaikka hyvin kyllä hoiti mitä piti.

Ja niin onkohan noi ajat oikeesti vaan 30min? Mä oon aina enemmän...

No esim kelaneuvola kesti kyllä oikeasti pidempään kuin 30min.. Mut kaitpa se aika on noin 30 Min normaalisti.. Mulla ainakin ekassa neuvolassa oli just noita puolen tunnin aikoja ja nyt sitä toi lääkäri neuvola on kuulemma oikeasti lyhyt ja terkka käski ihan varautua siihen että on vaan nopea käynti

27+3
painoa +700g/vko alusta aste +8kg
Turvotus ++
Pissa puhdas
Liikkeet ++
Syke 143
SF mitta 32

Mites teillä muilla noi sf-mitat? Minä jouduin painoseurantaan. Eikä täti edes tuntenut vauvaa vatsan päältä tunnustellen, epäilee että vettä on todella paljon. Neuvolalääkäri oli todella tyly ja ei paljon voimia säästelly kun teki sisätutkimuksen.

Pissassa voi näkyä vaikkei edes olis! Jostain syystä sinne voi sokeria raskauden aikana falskata vaikka verensokeri olis ok. Mulla oli sf-mitta 27 eli yli yläkäyrän ja terkka totesi vaan, että jos toinenkin arvo yli käyrän tulee, ni sit synnytystapa-arvioon. Tosin iso maha voi myös johtua siitä runsaasta vedestä. Tai siitä, että on lyhyt eikä maha pääse kasvaan muualle kun eteen. Käyrä ei huomioi pituutta millään lailla.

Luin aiemmin jostain että normaali painon nousu on viikkotasolla jopa 800g eli oletan terkan tarkoittaneen sitä kun sanoi että painonnousu pysynyt kohtuudessa. :) kannattaa nyt ihan oikeasti kyllä ottaa asia puheeksi koska muuten se jää vaivaamaan. Stressi vaikuttaa myös siihen lapseen joten ajattele vaikka niin se. Toki voit varmaan soittaa siitä erikseen vielä neuvolaan? Ihan vaan että tietävät että olet miettinyt tuota..

Sinja, täysin sama homma ton sf-mittauksen suhteen.. mullakin toi neuvolatyttö otti jalat suorana mitan ja meni kauhisteleen sitä mittaa tietokoneen ääreen ja halus mittaa viel uusiks, jolloin mä ite nostin koivet koukkuun ni johan rupes sentit vähenemään ja neuvolatytyn ilmekin kirkastui..

Paino voi myös nousta sykäyksittäin! Esikoisen kanssa mulla oli joku kerta kun paino ei ollut kuukauteen noussut melkein yhtään ja joskus taas oli tullut 700g/vk. Mun mielestä voit Sinja olla ihan levollisin mielin tuon painon suhteen. Nyt alkaa olemaan se aika raskaudesta, kun pitää alkaa ottamaan rennosti. Jos syöt terveellisesti ja liikut vielä päivittäin, ei paino voi nousta liikaa. Raskauden aikana ei saa alkaa dieetille tai en muutenkaan radikaalisti muuttaisi ruokavaliota paitsi terveellisempään suuntaan jos on tosi epäterveelliset tottumukset. Eli ole vaan rauhallisin mielin.
Multa myös mitattiin sf-mitta niin että jalat roikkui alhaalla. Tajusin sen vasta myöhemmin ja varmaan siksi tuli liian iso tulos...

Takaisin