Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Senni_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla roikkui jalat ekalla mittauskerralla, mut nyt ne oli niiden jalkatukien päällä. Kannattaa ite muistaa nostaa jalat koukkuun, jos ei hoitaja ite huomaa asiasta sanoa. Äläkä Sinja murehdi tota painoa. Mulla nous 700g/vko, ja on ihan normaalia. Jopa tämmöselle ylipainoselle.
Mä en kyllä luottais edes mun ikäseen hoitajaan (oon 28).

Sinja, koita olla ressaamatta painosta! Sulla ei oo siihen mitään aihetta. Vaikea tietenki varmaan olla ressaamatta jos terkka vielä sanonut vähä töykeästi. Ja varmasti vaikuttanu se et jalat ollu suorana siihen sf-mittaan, olit laittanu masukuva ketjuun masukuvan ni niin siro ja nätti maha, ei todellakaan mikään liian iso näille viikoille! Ja muutenki näytti et oot hoikassa kunnossa ni senkään takia ei haittaa vaikka paino nousiskin, vaikka todellaki pysyny ihan minimissä sulla. Ole rennoin mielin!:happy:

Ja tuohon nuoreen terkkatätiin, ei multakaan hirveenä löytyis luottoa jos olis oikeesti kokematon, vähä päälle parikymppinen. Miten sille osais mitään huolia/stressinaiheita kertoa... Vaikka onhan niittenki joskus alotettava työura. Jospa vaihtus pian oikee terkka sulle, sinja :)

Tänään oli neuvolakäynti pitkästä aikaa, nyt rv 26+5 ja toista siis odotan.
Homma eteni hyvin pitkälti, kuten olin odottanutkin. Pissa puhdas, hemoglobiini ja verenpaine hyvät. Vauvan syke hyvä, mutta aijai se sf-mitta! Sanoin terkalle jo ennen tutkimuspöydälle nousua, että mielestäni maha on näille viikoille iso (kun vertaan esikoisen odotusaikaan). Ja olihan se mitta siellä yläkäyrällä, nyt 27cm. Juteltiin kokoarviosta, jonne terkka voi tarvittaessa tehdä lähetteen. Lisäksi mun ekan synnytyksen sektiotaustan vuoksi tiedossa on synnytystapa-arvio, johon myös tuo vauvan koko vaikuttaa. Sain uuden ajan tuonne th:lle kahden viikon päähän ja jos masu jatkaa kasvuaan tähän tahtiin saan lähetteen sinne kokoarvioultraan. Se on mulle ihan ok, en osaa olla kovin huolissani tästä ja terkkakin mahaa päältäpäin kokeilleessaan oli sitä mieltä, että kohtu kuitenkin tuntuu ihan normaalilta. Kyllä mä voin mennä käymään yhdessä ultrassa vielä, parempi ottaa varman päälle. :)
Ja karkkimussunässytyksen määrää voin kuulemma tarkistaa... :D Joo tiedän, liikaa on tullut herkuteltua. Onneksi on tuttu terkka, tosiaan olen samalla ihmisellä käynyt esikoisen odotuksesta lähtien ja hän on myös esikoisen neuvolaterkka, eli tuntee kyllä meidän perheen hyvin.

Sf-mitta on myös käsialakysymys ja saattaa henkilöiden välillä vaihdella ja lisäksi siihen vaikuttaa se miten päin vauva on. Varsinkaan yksittäisestä arvosta ei kannata stressata. Mulla tosiaan se 27 cm enkä jaksa asiaa sen kummemmin vielä stressata eikä stressannut terveydenhoitajakaan. Sanoi, että katsotaan mihin lähtee kehittymään. Ja tuo Sinjan painnonnousu kuulostaa todella maltilliselta. Jos asia on itselle herkkä, niin voi tulkita sanatkin omien tunteiden kautta. Uskoisin, että terkka tarkoitti juurikin sitä että raskaudenaikainen painonnousu on oikeasti kohtuudessa pysynyt. :) Omasta mielestäni todella maltillista on ollut! (itselläni kaksikertaisesti tullut painoa, mutta pidän sitäkin vielä ihan normaalina)

Mua toi mitta huolettaa pikasen. Edellinen lapsi oli jo isokokoinen niin mitähän tästä tulee. Oon itte 170 cm pitkä eli vatsaa on kyllä tilaa kasvaa. ☺Toivottavasti terkkatäti laittaisin mut ultraan loppuvaiheessa niin sais jotain tietoa tulijasta.. Neuvolalääkäriin mittas eilen SF mitan ja sai 31cm eli yläkäyrien yläpuolella reippaasti..

Mitäs jos Sinja uskoisit sen mitä terkka sanoi, etkä itte tulkitsisi negatiivisemmaksi kuin onkaan. Jos terkka sano, että on pysynyt kohtuudessa, niin piste. Kohtuudessa on pysynyt. Ja siis tuo reilu 3 kg koko aikana on tooooosi vähän. Kuten jo aikaisemmin sanoin, mun paino on noussut 10 kg ja vikassa neuvollassa nousua oli ollu 1,1 kg/vk eikä siitäkään terkka sanonu mitään negatiivista. Totesi vaan, että välillä nousee nopeampaa ja sit taas hidastuu. Nyt lopeta se stressaaminen!

Aamutorkku
Ei se oo ihan niin yksinkertaista kaikille. Ymmärrän ite tosi hyvin sinjan tilanteen vaikka siis mulla itellä ei ole lainkaan noussut vielä paino. Lisäks monessa paikassa sanotaan että älä vertaa itseäsi muihin koska jokainen meistä on erilainen. Tuossa sinjan tilanteessa varmasti on myös jännitystä jo pelkästään siitä että se terkka vaihtuu neuvolassa melkein koko ajan.

Ja siis itsekin stressaan asioista mutta en niinkään tuosta painosta enää. Siitä huolimatta mun ite esim on henk.koht vaikea vieläkin hyväksyä tää järkyttävän iso maha vaikka tiedän että tää on vaan positiivista.. Jokaisella meistä on taustalla oma menneisyys ja siellä tapahtuneet asiat voi vaikuttaa nyt tähän raskausaikaan negatiivisesti.. On se sitten ollut painonhallintaan liittyvä asia tai ei..

Itse olen sitä mieltä että yritetään nyt vain antaa tukea sitä tarvitseville ja keskustellaan niistä omista tilanteista jos halutaan.

Onhan se ymmärrettävää että painonnousu stressaa ja mulla varsinkin tässä tokassa raskaudessa nyt jotenkin tää asia vaivaa vaikka ihan normaali painonnousu tähän saakka ollu. Koitan vaan aina muistuttaa itteeni että elimistö varastoi rasvaa tehokkaammin raskausaikana koska imetys vie paljon rasvavarastoja. Esikoisen kohalla 6kk imetyksen jälkeen mä painoin -7kg alkuraskauden lähtöpainosta joten ihan hyvä että vararasvaa oli kertynyt raskauden aikana :) täällä missä mä asun on vähän erilainen tää raskausajan seuranta ja kätilö on vasta kahteen otteeseen pyytäny mua käymään vaa'alla ja heti ku aloin ite kauhistelemaan painoani niin kätilö vaan sano et painonnousu kuuluu asiaan, kyllä elimistö tietää kuinka paljon pitää varastoida vauvan varalle. Helpotti kummasti omaa oloa tuo kommentti :) en mä nyt liikuntaa ja terveellisiä ruokailutottumuksia unohda mutta ei ainakaan tarvitse stressata sen enempää.

Minä oon ajatellut että neuvolassa mitatut painot ei kerro yhtään mitään, sillä ekalla kerralla tulin suoraan yövuorosta, mahassani vuorokauden ruuat ja turvotus, muina kertoina vaihtelevasti aamukahdeksalta, puoliltapäivin ja iltapäivällä. Kyllähän tuo paino heittelee pakosti mittausajankin mukaan, onko mahassa yks leipä vai aamupala ja lounas ja edellisen päivän ruoka. Kotona en oo kertaakaan käyny vaa'alla, joten en tiedä mikä on totuus.

Paljon myös vaikuttaa, et mimmoset vaatteet sulla on päällä. Ja myöskin, et mitä (ja miten paljon) oot ehtinyt syömään.
Mulla on yleensä neuvola samoihin aikoihin, ni saan melko luotettavan tuloksen, ku mulla on aina työvaatteet päällä. Tosin, viimeks olin syönyt lounasta, jota en yleensä syö, koska oon tehokkaampi tyhjällä vatsalla.

Siis paino vaihtelee normaalisti vuorokauden aikana jo sen 3kg riippuen nesteen ja ruoan määrästä plus siitä miten paljon tulee ulos :) ja mulla ainakin neuvolassa näyttää aina enemmän kuin kotona :)

Kotona mittaan herätessä joku 2 kertaa viikossa tyhjä maha ja käyn vielä vessassa ennen mittausta :)

Neuvolassa käytiin miehen kanssa yhdessä, oli nyt sellainen parisuhdekäynti 1,5h, jonka tarkoituksena oli jutella voimavaroista, parisuhteesta, oman lapsuuden hyvistä ja huonoista puolista jne. Oli kyllä hyvä käynti. Uusi neuvolan terveydenhoitaja on kyllä nyt todella ammattitaitoinen, lämminsydäminen, empaattinen ja ymmärtäväinen. On niin huojentavaa, että neuvolan suhteen asiat on nyt niin hyvin kuin olla voi.

Neuvolassa muutoinkin kaikki oli kunnossa: pissanäyte puhdas, verenpaineet hyvät ja SF-mittakin noussut alakäyrän ja keskikäyrän väliin, ollen nyt siis 25cm. Vauvan sykkeet oli hyvät. Paino oli neuvolan mukaan 73kg eli noussut tähän mennessä 9kg ja terkka totesi, että on hyvin maltillinen ja normaali painonnousu. Hemoglobiini oli 130 mutta lisärautaa syön ja jatkan, koska ferritiini ainoastaan 15. Täytyy siis tankata rautavarastoja synnytystä varten. Terkka laittoi myös koneelle varmuuden vuoksi jo odottamaan maksa- ja sappikokeet, koska mulla alttius hepatoosiin. Olen itse syntynyt ja mun veli on syntynyt keskosena hepatoosiin takia. Nyt ollut lievää kutinaa viime viikolla, mutta se meni ohi. Huojentavaa, että kokeet koneella valmiina, jos oireita ilmaantuu.

Seuraava neuvola rv 33.

Rv 30+1

Kuulostaapa ihanalta tollanen :) ite oon käyny omalla terkalla vasta kerran että vielä on vaikea sanoa millainen terkka tuo on..

Se on kyllä niin tärkeää se oma ihana terkka! Viime viikon lääkärineuvolan jälkeen oli taas niin levollista ja mahtavaa, kun oli vanha tuttu täti siellä. Oli sitä mieltä, että mittausvirhe sf-mitassa, viikko sitten oli 27 ja tänään 26,5. Ja nyt oli ihan puhdas pissa. Kuulemma kohtu tuntuu ja näyttää ihan normaalin kokoiselta ja vauva myös :) kuunneltiin myös sydänäänet mutta muuta ei mitattu. Helpottunut olo! :) Ja esikoinen oli ihana, kun tuli viereen kuuntelemaan sydänääniä ja vauvan syke aina kiihtyi, kun kuuli veljen äänen :Heartred:Heartred

Kyllä melkein suosittelen. Jos itellä on yhtään semmonen olo että pystyy helpommin ja paremmin sille aiemmalle terkalle puhumaan niin kannattaa

Takaisin