Neuvola

Vähänkö epäreilua, et jossain on neuvolassa ultramahdollisuus. Täällä pikkukylässä ku on niin surkee dopplerikin neuvolassa, että sillä ei todellakaan turhan aikasilla viikoilla kannata edes yrittää kuunnella ääniä.

Täällä sama tilanne... ois ihana tuommonen ultra neuvola
 
Mullaki oli viime viikolla eka neuvola! Neuvolan täti oli kyllä niin ihana ja lämminhenkinen että oikein odotan seuraavaa kertaa! Koitettiin kuunnella myös sydänääniä (rv 12+6) mut niitä ei kuultu, mut sit se haki miniultran ja etittiin se pikkuinen ja sieltä katsottiin kuinka se sydän sykkii.
Aika hassua oli minusta kun ruoka-ainekieltoja en saanut muutakuin että kuningasrapua (ja muita merenpohjassa eläviä)ei pitäisi syödä syödä. :) varmaan johtuu myös siitä että kaikki mitä täällä syödään on itse pyydettyä ja tietää ettei ole esim. Kassilohta vaan ihan oikeaa lohta.

Huomenna olis np-ultra! Mites muilla mennyt se ultra?
 
Jos mitään kummempia vaivoja ei ole, hyvin pikainen visiitti, ainakin mulla. Toisaalla siitä jo avauduinkin. Muutama kyssä ja vähän ronklattiin ja katottiin, että Heppulin sydän jumpsuttaa. Ja kiitti moi. :)
 
Tänään oli neuvola ja neuvolalääkäri. Närästykseen sain jo neximum lääkkeen jonka neuvolalääkäri halusi vaihtaa vielä astetta miedompaan resepti valmisteeseen. Paniikkihäiriö herännyt taas ha kyselinkin saisinko sepramin aloittaa. Kuulin sivuvaikutukset..kärsin ennemmin paniikista aika ajoin. Meinas että voi aloittaa jos kokee tilanteen niin pahana...en uskaltas vauvoja riskeerata. Ennenaikaisuuttakin lisäsi. Tuplissa jo muutenkin se pelkona. Ihana oli eka kerran kuulla molempien sydänäänet. Paino vieläkin alle alkupainon. Hb 109..joten rautaa☺ neuvolalääkäri teki sisätutkimuksen koska ollut supisteluja. Muuten ei ole tarvetta tehdä. Jaikki onneksi kunnossa!
 
Neuvolassa käyty. Pikkuisen sydän löi tasaisesti 140-150 väliä. Kaikki on ok tällä hetkellä. Jopa mulle tyypilliset "neuvolapaineet" on ollut tähän saakka kurissa. Ehkä siihen mittaamiseen jotenkin tottuu, eikä osaa enää jännittää..? Ainoa, mistä nyt vähän tuli "sanomista", on painon nouseminen. Mutta minkäs teet, jos sitä vaan tulee. Ja millekään dieetille en tosiaan ala, vaan syön mahdollisimman terveellisesti sallien herkuttelutkin. Painoa on just saman verran nyt kuin samaan aikaan viime raskaudessa. Silloin tosin lähtöpaino oli kilon vähemmän, eli nyt on piirun vähemmän tullut raskauskiloja.
 
No olipa tosiaan aika mitäänsanomaton lääkärikäynti tämä ensimmäinen neuvolalääkäri. Mulla ei tosissaan mennyt siellä kuin se viisi minuuttia. Kysyi onko kaikki sujunut hyvin, teki pikaisen sisätutkimuksen ja sanoi, että tavataan seuraavan kerran raskausviikolla 35.
 
Infinity, miten vauvan sydänäänet? Nehän pitäisi kuunnella joka kerta myös lääkärissä. Olipas outo lekuri! Tylsää tuollainen.
 
Joo, ei ollut puhettakaan mistään sydänäänten kuuntelusta, en ole sitä vielä kertaakaan kuullut. NT-ultrassa sentään näin sydämensykkeen.
 
Outoa... Mä oon sit vaan jotenkin olettanut et niin tehdään kaikissa paikoissa, koska eikö lääkärin pitäisi seurata niin äidin kuin vauvan vointia ja raskauden etenemistä. Jälleen ihmetyttää nää erilaiset käytännöt näinkin pienessä maassa.
 
Meillä oli tänään toinen neuvola, rv 16+0. Käytiin labratestien ja sokerirasituksen tuloksia läpi, mitattiin paino ja kuunneltiin sydänäänet. Lisäks kyseli paljon parisuhteesta yms kun oltiin täytetty valmiiks semmonen kyselylomake, välillä aika vaikeitakin kysymyksiä, kun ei ole tottunut kertomaan "vieraalle" kauheen henkilökohtasia asioita.
 
Välillä kysyvät liiankin henk. Koht. Eikä ole pakko vastata. Tosin heitettiin miehen kanssa niin että oli tädillä korvat punasena ☺
 
Tänään oli minullakin tuo laajaterveystarkastus, mikä nimenä on minusta vähän harhaanjohtava, vaikka onhan henkinen terveyskin tärkeää tarkistaa. Sain samalla jo ajan Kela-neuvolaa varten, mikä nostatti kivat odotusfiiliksen äitiyspakkausta ajatellen. Huhtikuun alkuun sijoittuu tuo käynti. Jänskättää, onko siinä vaiheessa vielä vanhoja pakkauksia jaossa, ja millainen uudesta pakkauksesta tulee. Tuota ennen on myös rakenneultra maaliskuun puolella, joten (toivottavasti) kivoja käyntejä edessä.
 
Toinen neuvolakäynti (jos ei lääkärineuvolaa lasketa) nyt takana :)
Painoa tullut taas 3kg vaikka syömistä olen vähentänyt ja hb pysynyt normaalissa vaikka liha ei tällä hetkellä juuri kuulu ruokavaliooni.

Sydänäänet kuunneltiin yli 150 oli ja doppleria meni karkuun koko ajan :) täti sanoi että todella kova liikkumaan ja ihmetteli kun en liikkeitä siinä tuntenut. Ilmeisesti potki siinä selkärankaan päin vaan. Neuvolakorttiin tuli ++ liikkeistä :)
 
Muokattu viimeksi:
Ai niin ja virtsassa oli 4+ verta mikä ihmetyttää. Nyt huomenna näyte labraan ja tutkitaan infektion mahdollisuus. Mitään oireita ei kyllä ole?
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top