Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MadR91
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä soitin neuvolaan tänään ja 17.7 on aika :) Sinne ihan tuhottoman pitkä aika vielä :D Silloin oltais mun laskujen mukaan viikoilla 8+2. Mut päätin et varaan kyllä ajan varhaisultraan jonnekin rv 7+ kun tuo km takana joten haluan olla varma et onko siellä kaikki kunnossa :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä soitin maanantaina neuvolaan, eka käynti lääkärillä 15.7 jollon ultrataan sitten katsotaan jatkoa.
Pitkä aika odotella ja kun tuntuu että oireet vaan taas alkaa hävitä. Ei niin paljon yökötä eikä väsytä eikä mitään. Kunpa vaan kaikki ois hyvin.

Viimeks meni just samalla tavalla ja 5+ jotain sit alkoki vuoto.. Mut eipä auta ku ootella ja ihmetellä ja toivoa parasta.

Mulla nyt rv 6 ja pitäs kai pikku hiljaa soitella neuvolaankin. Mulle kuuluu tähän raskauteen varhaisultra koska on saanut alkunsa hedelmöityshoidoilla. Sain ultra ajan vasta rv 9 muistaakseni mutta kai se vielä varhaisultraksi lasketaan. Oisin toivonu joko tälle tai seuraavalle viikolle kun ollaan sitten lähdössä reissuun ja olis.ollut kiva tietää ennen sitä onko kaikki kunnossa.

Sent from my ST27i using Vau Foorumi mobile app

Mulla varhaisultra tasan viikon päästä... en millään jaksais odottaa. No kai se viikko menee nopeesti kuitenkin :)

Mutta ihme touhua täällä neuvolassa et eka käynti vasta viikolla10, eikä kotiin lähetetä mitään infoa ennen sitä, eikä puhelimessakaan annettu mitään ohjeita. No ultrasta saan neuvolakortin jos kaikki hyvin.

Aika outo/epäreilu juttu mun mielestä ettei oo samanlaisia käytäntöjä eri neuvoloissa ympäri suomen? Jossakin paikoissa joku pääsee tosi helposti neuvolaan sekä annetaan mahd. varhaisultraan kun taas sitten toisissa paikoissa pitää odottaa neuvolan ensikäyntiin jopa viikkoon 10-12?

Ite ainakin on hirveen kiitollinen että täällä meilläpäin otetaan avosylin vastaan naisia jotka ovat raskaana.

Tsemppiä kaikille neuvolakäynnille sekä ultraan! <3

Huomenna eka neuvola. :)

Vähän tylsää vaan, kun siellä on nyt joku kesäsijainen, niin ei pääse vielä sitä omaa tätiä tapaamaan. Meidän alueella on kaks nimettyä terkkaa enkä vielä edes tiedä, kumpi niistä mulle tulee. Ei silti, ei mulla oo minkäänlaista suhdetta kumpaankaan niistä, joten ei sillä väliä.

Me muutettiin tänne nykyiselle asuinpaikalle vasta, kun tytär oli 2-vuotias, jolloin neuvolakäynnit olivat jo harventuneet siihen kertaan vuodessa. Lisäksi, kun neiti on syntynyt keskellä kesää, niin melkein joka vuosi tuli tavattua eri terkkari.

Lappuja on täytetty urakalla. Ne ei näköjään oo muuttuneet miksikään kymmenessä vuodessa. Miehellä on vielä omansa täyttämättä. Onpahan silläkin jotain tekemistä tälle iltaa, kun tytär lähti kaverille yökylään. Musta tuskin on seuraa, kun sammun tähän sohvalle varmaan vartin päästä...

Huomenna pitäis sitten selvitä seulontaverikokeiden ja nt-ultran ajankohdat. Ilmeisesti verikokeet tulee olemaan ens kuun puolessa välissä ja ultra sit kuun lopulla.

Tänään sain viimein soitettua neuvolaan ja varattua ajan...näin kauan piti kerätä rohkeutta :) Ajan sain n. rv 9 eli 15.7. Varhaisultra lapsettomuushoitoihin liittyen on edellisenä päivänä, joten aika passelisti meni. Nyt tosin mietin raaskisinko käydä yksityisellä jo ens viikolla, kun olis 7 vko kasassa. Malttamatonko? ;)

Meillä oli tiistaina neuvola ja paskat fiilikset. Yritin puhua keskenmenon pelosta (kun sellainen tosiaan takana), mutta terkkarin neuvo oli vaan olla stressaamatta. Ihan niin kuin ei olis ollu hänellä aikaa tai kiinnostusta puhua aiheesta. Tilanne oli todella outo... Onneksi ei oo sama terkkari ens kerralla!

Mua alkoi niin paljon harmittamaan ja km mieleen pyörimään, että seuraava yönä jäi unet vähiin ja heräsin jo viiden jälkeen aivan paniikissa peläten keskenmenoa! Töihinkin ois pitäny lähteä. Soitin neuvolaan ja selostin tilanteen, mutta en saanut muuta apua kuin että "voit tehdä uuden raskaustestin". Siis mitä helkkarii!? Kyllähän mä tiedän olevani raskaana, mutta pelkään aivan sikana! Soitin sitten terveysasemalle ja pääsin siellä sit maailman ihanimman terveydenhoitajan juttusille, jolla oli kaikki ymmärrys ja sympatiat mun puolella. Sekin ihmetteli ääneen neuvolan toimintaa, ettei mitään konkreettista apua voitu muka tarjota.

Oon nyt loppuviikon saikulla ja aika paljonkin jo rauhoittunut. Nämä lähipäivät kun vaan just niitä aikoja kun viimeksi meni kesken, niin varmasti siksi tekee näin tiukkaa ja pää meinaa hajota.

Tää oli nyt tällainen avautuminen, kiitos ja anteeksi...

Muokattu viimeksi:
Voi itku mikä terkka sulle osunut :( Hyvä kun pääsit vähän sympaattisemman ihmisen jutuille! Onko tämä ensimmäinen tapaus sit sun terkka koko raskauden?

Voi ei Eriika! Ymmärrän niin sua kun itselläkin pelko koko ajan mukana vaikka yrittääkin rentoutua. Toivottavasti ola terkka olis paljon mukavampi ja ymmärtäväisempi.

Knyttet: Varaa vaan aika ultraan :) Mäkin meinasin tehdä niin kun tosiaan sinne ekaan ultraan on hirveän pitkä aika ja saa ainakin varmuuden et kaikki on kunnossa.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Femi: ei onneksi ole sama jatkossa... mikä lie ihme puoskari! Tavallaan ymmärrän, että yritti vaan saada mut rauhoittumaan, mutta ei onnistunut - oikeastaan pahensi vaan tilannetta. Olisi nyt antanut vaan vähän avautua, mutta kun ei...

Muutenkin ärsyttää jotenkin ihmisten asenne, kun ne vaan toistelee, että "ei yks keskenmeno mitään tarkoita ja voitte saada lapsia ja läpäläpälää". Ei se oo varmaa, saakeli vie. Kyllä mun mielestä on luonnollista, että vähän pelottaa. Ois outoa, jos ei tulis sitä pelkoa nyt. Etenkin kun siitä keskeytyksestäkään ei ole kuin vajaa neljä kuukautta!

Noi perus fraasit on kyllä niin kuluneita, eniten vituttaa; te ootte vielä nuoria, teillä on aikaa! Ei se paljon ikää katso jos lapsihaaveita on, yhtä kipeetä se tekee oli 23v tai 33v...

Mulla oli tänään eka neuvola, täti on onneks eri kun ekalla kerralla, sillon oli sellanen vastavalmistunut jolla ei ollu mulle mitään annettavaa, kaikkiin kysymyksiin etsi vastaukset papereista jne. Nyt paljon pätevämmän tuntunen neukku:) Ultraan vielä viikko, en kestä!!!!!!!

Jotain konkreettista tukea olisin myös kaivannut mutta en ehkä tarpeeksi ponnekkaasti osannut vaatia. Onneksi Eriika sait lopulta kunnollista tukea!

knyttet: onneksi paukkuja löytyi sen verran, että jaksoi vielä terveysasemalle soitella... Kyllä se kuunteleva korva pitää näköjään vaatimalla vaatia.

Eniten ihmetyttää tässä koko sopassa se, että oisko vaan pitäny esittää että kaikki on hyvin vaikka ei ole. Kyllä mä mieluummin tongin ne vaikeat tunteet sisältä ulos kuin jätän ne sinne muhimaan. En usko, että se on pienellekään hyväksi, että äiti yksinään murehtii ja esittää hyvinvoivaa... Kaiken huipuksi mun olo alkaa jo kallistumaan positiivisemmalle puolelle, kai tää aggressio pistää veren kiertämään hyvällä tavalla :grin

Kyllähän sitä on helpompi asiakas kun ei valita ;-) apua pitäis kyllä nimenomaan tarjota niille jotka ei sitä jostain syystä jaksa tai pysty vaatia!

Musta tuntuu että ahdistuskohtaukset tulee ja menee. Neuvolasta oltaus helposti tarjota sellaista apua, ettei ahdistus, stressi ja epävarmuus iskis niin kovaa ja usein! Onneks on kuitenkin kavereita joiden kanssa voi jutella, mutta ei se ihan sama asia ole!

Eriika, nyt kyllä oli törpöistä törpöin terkka siellä... :/ onneks pääsit vähän paremmalle jutteleen ja sait saikkua :) keskenmenon pelko on ensinnäkin ihan luonnollinen, ja sit erityisesti niillä kellä on sellainen jo takana. Se pitäis osata terkan ku terkan kohdata oikein.

Femi, hyvä et oli pätevän tuntunen :) jos tajuat, maari vai paatti? ;) meillä paatti.

Omanapa, neukku maanantaina, mua jännää lähinnä nt-ultran ajankohta et mihin sen saa ja joutuuko menemään sille kaameelle ukolle vaiko eikö :D jos joutuu ni meikähän ei mee... ;)

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app

Mulla, tai oikeastaan meillä, oli myös tänään eka neuvola. Mies tuli mukaan, kuten ainakin täällä päin toivotaan.

Jäi tosi hyvä mieli. Terkkari oli todella mukava ja erittäin pätevän oloinen. Kuunteli huolet ja vastaili ajatuksella mm. mun ruoka- ja ruokarytmipulmailut ynnä muut. Juteltiin 1,5 tuntia; aika pitkään mun mielestä. Ei ainakaan tullut sellainen olo, ettei terkkarilla ois ollut aikaa meille ja meidän ajatuksille.

MUTTA: Käytiin läpi niitä meidän täyttämiä lippuja ja lappuja sekä samalla edellisen raskauden aikaisia tietoja. Neuvolan vanhojen tietojen mukaan sekä mä, että mies oltais sairastettu joskus herpes genitalis, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Lisäksi siellä luki jossain lisätiedoissa, että mulla ois muka vasemmassa jalassa 6 varvasta! Ei kyllä oo... Ihan ihme juttu... o_O Terkkakin ihmetteli, että mustäköhän nää tiedot on oikein tulleet. Onneksi saatiin nyt tiedot korjattua.

No, nyt on sitten tiedossa, milloin pitää mennä labraan (parin viikon päästä) ja milloin suunnilleen on ultra (heinäkuun puolen välin jälkeen). Kutsu ultraan tulee sitten kotiin. Lisäksi sovittiin elokuulle sekä TH- että lääkäriajat.

Jännä oli huomata, miten paljon on muuttunut siitä, kun odotin esikoista. Aika paljon enemmän itsepalvelua on nykyään. Ennen vain pissattiin purkkiin ja lompsittiin TH:n luokse tutkittavaksi. Nyt pitää itse katsoa pissasta valkuaiset ja sokerit ja lääkärikäyntien yhteydessä pitää ensin itse punnita itsensä ja mitata verenpaine. Ennen käytiin ensin terkkarin luona hoitamassa nää asiat ja sit vasta mentiin lääkäriä tapaamaan. Ei tää uusi systeemi mua mitenkään haittaa. Jännää vaan, että niin paljon on muuttunut. Niin, ja oman terkkarin puhelintuntejakaan ei oo enää olemassa...

Niin, ja Eriika, olipa sulla tosiaan kurja tuuri. :( Onneksi jaksoit vaatia parempaa. Voin vain kuvitella paljonko pelottaa, jos on keskenmenon jo joutunut kokemaan, kun itsekin olen välillä huolesta solmussa, vaikka omakohtaista kokemusta asiasta ei olekaan.

Takaisin