Neuvola

Samsam, excuse me whaaaat?! No jo on hölmösti noitten tietojen kanssa käynyt. Onneks sai korjattua. Meillä ainakin on terveydenhoitajan puhelintunti 12-13 ja en nyt oo viel käynyt neukussa joten en osaa sanoo miten se oikeesti menee, mut kyllä meille on kovin opetettu että me katotaan ja mitataan ym. :D jännää! (kätilöhän hyyyyvin harvoin äitiysneukussa töissä, yleensä vaan terkat ku ovat yleensä yhdistettyinä nuo lasten ja äitiysneuvolat...)
 
Kuinka tärkeää se on neuvolalle onko mies mukana ensikäynnillä? Meillä osuu keskelle päivää käynti, eikä mies ollut järin innostunut pyytämään vapaata sen takia kun on kiire aika töissä. Enkä mä nyt tiedä haluankokaan mä että se on siellä tuijottamassa kun mua punnitaan tai jotain sellaista... Terkka puhelimessa sanoi että haluavat nähdä koko perheen ainakin kerran, mutta jotenkin mua ahdistaa ajatus miehestä tuijottamassa mun painokäyriä ja verikokeita. :D En edes tiedä miksi, mutta jotenkin koen neuvolan äitien paikaksi ja mies voi sitten lapsen kanssa mennä joskus ilman mua. Ne lappusetkin oli miehelle jo sellainen asia että onko näitäkin muka pakko meidän molempien täyttää, eikö riitä että äiti täyttää... Ja siis ihan yhteisesti haluttu lapsi kyllä on kyseessä, mutta jotenkin tuo neuvolasysteemi ahdistaa.
 
MadH: Joo, täällä on nykyään poistuneet noi terkkarien omat puhelintunnit. Niiden tilalla on neuvolan puhelinpalvelu, jossa siis päivystävät neuvolan terveydenhoitajat kukin vuorollaan. Hyvä puoli siinä on tietysti se, että soittaa voi pitkin päivää. Sähköisen asiakaspalvelun kautta voi sitten jättää kysymyksiä tai vaikka soittopyynnön omalle TH:lle, jos on jotain vähemmän kiireellistä.

Mitä tohon verenpaineen mittaamiseen ja punnitsemiseen tulee, niin kyllä meilläkin terkkarikäynneillä TH hoitaa nuo hommat. Ainoastaan lääkärikäyntien yhteydessä pitää suoriutua niistä itse. Kyllähän se vähän yllätti ja hassulta tuntui noin ensikuulemalta, mutta eiköhän se ihan hyvin suju kuitenkin.

Elya: En usko, että on mikään katastrofi, jos mies ei pääse mukaan. On varmasti ihan yleistä, ettei isä syystä tai toisesta ole paikalla. Kukin tehköön, kuten itselle parhaiten sopii. Neuvola on kuitenkin olemassa perheitä varten eikä toisinpäin.
 
Meillä mies ei tule mukaan, koska meidän molempien mielestä se eka käynti on semmonen liibalaaba-käynti. :grin Ekaan ultraankaan ei tule kun ei ole tytölle ketään muuta hoitajaa, rakenneultraan sitten. Tuskin muillakaan neuvolakäynneillä käy, kun niissäkin aina vaan ihan perusjorinat on. Meille sopii hyvin näin, kumpikaan ei koe kummankaan jäävän mistään paitsi. Tytön neuvolakäynneillä on ollut usein mukana jos työvuorojen puolesta on päässyt ja nyt kesäkuussa kävi tytön kanssa ihan kaksin silläaikaa kun minä laatoitin kotona. :grin
 
Mun mies ei tuu ekalle neuvola käynnille ku sil tais olla joki työkeikka nii otan vaa tytön mukaan. Mä tykkään kyl meiän neuvolatädistä, vaikka se on vähä semmonen höppänä. Sillon ku odotin esikkoo nii kävin varmaa neljäl tai viidel eri tätösel ku oli kesälomat just päällä.
 
Meillä mies oli esikon ekalla käynnillä mukana, oli molemmille kaikki niin uutta ja ihmeellistä ja hällä olikin sillon paljon kysyttävää, mut ei se mitenkään pakollista ole..
Tällä kertaa mies tulee neuvolaan vasta joskus rv 27 tienoilla kun on se isompi lääkärintarkastus.

MadH91, no mä itseasias kuulun kans paattiin mut halusin maariaan kun se on puolet lähempänä, kävin esikonkin siellä ja niillä on ultra siellä, tosin aataminaikainen mut kuitenkin, ilman sitä ei olis esikon perätilakaan selvinnyt ennen synnytystä!:) Mut oon tavannu paatin terkan monta kertaa ja hän on todella mukava!:)
 
Femi, arvaa rupesinko nyt miettii vaatia maariaan... :D ultra! :D

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app
 
Täällä eka neuvola takana - jäi tosi positiivinen mieli, vaikka mitään kovin uutta tietoa ei tällaiselle ensikertalaisellekaan tullut (hirveesti kyllä esitteitä, ettei lukeminen lopu vähään aikaan kesken(= ). Sydänäänetkin kuunneltiin ja kuultiin :Heartred. Lähipäivinä pitäis käydä labrassa, ja ultra-ajat pitäis tulla kotiin parin viikon sisällä.
 
Mullakin oli tänään eka neuvola, sijaisella tosin. Sydänääniä ei saatu kuuluville, th ei olisi niitä edes kuunnellutkaan mutta lupasin olla säikähtämättä jos mitään ei kuulu. Hb oli peräti 147 ja minä kun jo mietin että johtuukohan tää väsymys alhaisesta hempparista. :grin
 
Tänään on eka neuvola klo 13.30. Innolla odotan, kun mies ja th saa keräillä mua lattialta, kun aivan varmana pyörryn verikokeen otossa :D Itsellä on vasta niin pienet viikot ettei varmaan kuunnella sydänääniä vielä tänään. Ehkä sit ens kerralla. Hb oli onneks noussu, kun oli kaks viikkoa sitten 118g/l ni eilen oli jo 139g/l (työsuhde-etuja :wink ).
 
Siis kuunnellaanko sydänääniä nykyään ekalla neuvola kerralla? Ei mulla kyllä aikasemmin oo kuunneltu. Kuunnellaanko ne tosta mahan päältä myös?
 
Miss T: Riippuu varmaan viikoista (ja neuvolasta). Mulla kuunneltiin, kun oli 9+4, ja mahan päältä joo (vähän vaan joutu housuja laskea).
 
Mulla ainakin esikoisesta kuunneltiin joskus rv 15 ekan kerran ja taitaa olla sama nyt. Toki siinä on ultra ennen. Josta tulikin mieleen, oliko niin ettei lapsia saa nt-ultraan ottaa mukaan? En tykkäisi mennä yksin mutta hoitajaakaan ei ole. Olisihan se varmaan miehenkin kiva nähdä mitä siellä on. Kai se on yksin mentävä.​
 
Ensimmäinen neuvola eilen käyty. Viikkoja oli vasta 6+2, mutta näin aikaisin pääsin neuvolatädin juttusille neuvolan lomien ja minun aikaisempien keskenmenojen takia. Neuvolatäti laski lasketun ajan minun 27 kierron mukaan niin laskettu aika olisi sitten 21.2. eikä 22.2, kuten itse ole laskenut ihan sillä periaatteella, että neuvolat yleensä käyttää kiertopäivinä 28. No päivä sinne sun tänne. Neuvolakortin tiedot täytettiin, paino punnittiin, HB tarkistettiin, verenpaineet katsottiin ja sitten kaiken tuon edellä mainitun jälkeen neuvolatäti teki lähetteen keskussairaalaan, josta pitäisi tulla piahkoin tieto np- ja rakenneultrista. Neuvolatäti kirjoitti vielä lähetteeseen, että toiveena olisi että lääkäriin pääsee mahdollisimman nopeasti mieltä rauhoittamaan. :) Keskenmenojen takia ylimääräisenä tosiaan saan ajan lääkärille keskussairaalaan, jossa toivon mukaan tehdään se ylimääräinen varhaisultrakin. Nyt sitten odotellaan milloin ajat tulevat postiluukkuun. Jos ensi viikon lopulla ei rupea aikaa vielä kuulumaan, niin saattaa olla että menen itse käymään varhaisultrassa tilanteen tarkistamassa. Silloin ajan saisi ehkä yksityiselle 8+ viikolle, jolloin luulisi jo jotain näkyvän jos on näkyäkseen. :)
 
Äsken neuvolatäti soitteli, että lääkäri (nopeasti on lähete mennyt perille) oli sanonut että ei tehdä ylimääräistä ultraa vaan saan tulla normaalisti np-ultraan ja rakenneultraan. Oli kuitenkin määrännyt syömään Primaspania 100 mg kerran päivässä otettavaksi. Pitää sitten kait raahautua sinne yksityiselle ultraan mieltä keventämään. Höh! :angry3
 
Chipmunk86, no voi höh, harmi ettet saanu sitä varhaisultraa. Mua ainakin helpotti tosi paljon toi varhaisultra, kun kans keskenmeno takana. Vaikka ei tässä turvallisilla vesillä olla vieläkään, mutta jotenkin olo nyt rennompi. Jaksamista sulle odotukseen!
 
Vielä tähän neuvola aijeeseen... tosiaan mulla oli aika vasta 24.7. Mutta tänään ultrassa ihmettelivät että miten se on niin myöhään ja käskivät soitells uudelleen että ehditään ajoissa ultrat ja verikokeet. No sain nyt 16.7.uuden ajan mutta nyt ei sit mies pääse mukaan. Ehkä kuitenkin parempi et aikasemmin kun sikiökin vastas jo viikkoja 8+0. Ja neuvolasta luvattiin laittaa vielä uus lähete ultraan ku sitä aikaa ei oo kuulunu. No nyt en sit tiiä millä viikolla meen ku ite oon laskenu et nyt olis 7+3, sairaanhoitaja sano 7+2 ja lääkäri merkkas 7+5, vaikka sikiö tosiaan isompi. En tiiä kattoko mun miehen pituutta, et voi olla sikiökin jo iso kun mieskin on :D
 
Määkin sain sitten vihdoin neuvola ajan varattua. Soittelin tossa viime viikolla meidän varsinaiseen lähineuvolaan ja sieltä kerrottiin että eka vapaa aika olis ollut elokuun lopussa, Se terkkarikin oli sitä mieltä että on vähän liian myöhään. Käski sit soitella toisiin neuvoloihin josko niistä aikaa löytyisi.Eilen sitten tärppäsi ja sain ajan (en kylläkään niistä neuvoloista mihin oli käsketty soittaa) tuolta keskikaupungilta semmoisesta puoli yksityisestä neuvolasta joka kuitenkin on ilmainen odottaville mammoille. Se on tosi hyvä paikka sieltä löytyy kaikki palvelut samankaton alta. Ja aika on jo 16/7, just sopivasti ennen kesälomaa.
 
Takaisin
Top