Neuvola

Sydanaanet kunnossa! Kohtu kasvaa hyvin, tosin talla hetkella enemman ylospain kuin ulospain. Tama selittanee sen, miksi hengastyn niin helposti. Painoa ei ole tullut juuri ollenkaan, vaikka syon kylla kolmen tunnin valein - tama oli kuulemma hyva asia. Verenpaine oli jopa matalahko. Turvotusta on, varsinkin kasissa, mutta ei se menoa haittaa. Ilmoittauduin synnytysvalmennukseen ja sain oppaan rintaruokinnasta.

Voin loistavasti! Tyokaveritkin kommentoivat, etta kuulemma ihan hehkun onnesta.:) Mita nyt vasynyt, mutta hyva fiilis. :) Ihana saada uutisia!

Mä mietin että millaisen sisätutkimus tehään siel seuraavalla lääkärineuvolalla. Kun mun edellisestä papakokeesta on aikaa, niin se oli muutenkin tän vuoden homma ennen kun tiesin raskaudesta. Pitääkö mun mennä erikseen gynelle?
:oops:

Onko joku tässä tai aiemmissa raskauksissa käynyt syystä tai toisesta neuvolapsykologilla? Mulla on ollut perheessä vaikka mitä ikävää lapsuudesta viime vuosiin saakka. Masennuin lukioiässä ja oon käynyt läpi kolmen vuoden terapian, mistä oli ihan suunnaton apu. Nyt on mieli ollut pitkään tasainen ja pystyn käsittelemään ongelmia mielestäni hyvin. Mutta tässä raskauden edetessä on aktivoitunut vähän eri kantilta noita aiempia huolia mm. niistä isoimpana läheisen alkoholismi :( Plus kymmenen muuta "sivuvaikutusta" esim toimintatapaa, joita alkoholistien lapset valitettavasti kantaa mukanaan. Esimerkkinä tästä: jos kyseinen henkilö ei vastaa viesteihin/puheluihin niin menen heti paniikkiin enkä pysty rentoutumaan ennen kuin tiedän että kaikki on hyvin. Muutenkin ajaudun helposti olemaan jatkuvasti varuillani ja pelkäämään pahinta. Tällainen käyttäytyminen on juuri sieltä lapsuudesta opittua ja näköjään se aina uudessa elämäntilanteessa aktivoituu. Mun pitää selvästi tehdä töitä itseni kanssa, koska en missään nimessä halua, että tällainen siirtyy enää tulevassa omassa perheessäni eteenpäin!

Mutta mietin siis sitä, että pääsisiköhän neuvolapsykologille puhumaan tällaisesta vai etsinkö jonkun muun avun?

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Syysäiti, näin psykiatrian puolella työtä tekevänä kannustaisin herkästi vain menemään juttelemaan jonkun kanssa. En tiedä neuvolapsykologeista juurikaan, mutta olisiko paikkakunnallasi esimerkiksi matalalla kynnyksellä mahdollista käydä kartoittamassa tilannetta perusterveydenhuollon psyk. sairaanhoitajan vastaanotolla? Jos huolta ei ole, se jää kartoitukseen, ja tarvittaessa lähettävät sieltä eteenpäin oikeampaan osoitteeseen. Ajattelen kuitenkin, että on lapsen kannalta tärkeää, että pääsisit itse jollakin tavalla juttelemaan mieltäsi painavista asioista. Joskus jo muutamakin käynti helpottaa. :) Mielummin nyt, kun sinulla on vielä aikaa keskittyä itseesi enemmän. Sitten kun vauva syntyy, on sitä muutakin kuormitusta paljon enemmän, ja silloin pitäisi jaksaa olla läsnä sille pikkuiselle.

Mä oon käynyt synnytyksen jälkeistä masennusta hoidattamassa ihan terveyskeskuksen psyk.hoitajalla. Loistava, ILMAINEN, palvelu, josta oli kyllä apua. Neuvolassa ei asia koskaan edes tullut puheeksi, kun viivästytin menemistä niin kauan, niin en tiedä olisiko sitten neuvolankin kautta pässyt juttelemaan..?

Mulla on ollut se käsitys, että neuvola enemmänkin ohjaa psykiatrisiin palveluihin, mutta voihan se olla neuvola- ja kuntakohtaistakin, mitä palveluja ja työntekijöitä siellä on tarjolla?

ps.iloveyou: jännä, mulla ei ollut mitään noista. :) Meillä katottiin aataminaikaisella ultralla ja juteltiin mun jaksamisesta. Sit oli perus paino ja verenpaine.

Mulle ainakin suositeltiin neuvolapsykologia, jos vähänkin tuntuu siltä. Sinne on matala kynnys mennä ja he kyllä ohjaavat eteen päin jos on tarve.

Tääh? Onpas erilaiset käytännöt joka puolella :D
Ja hei joo, mullekkin mainittu neuvolapsykologista. Kannattaa kääntyy niiden puoleen jos siltä tuntuu. Mut en sit tiedä jos tässäki eri käytännöt, jos kaikkialla ei ole neuvolapsykoo.

Itse kävin alkuraskauden sokerirasituksessa viikolla 16 ja seuraava kerta olisi heinäkuussa. Ei ollut kyllä tosiaan miellyttävin kokemus, kauhulla odotan seuraavaa :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Mulla oli eilen neuvola, nyt mennään jo 22+1. :Heartred Sain raskaustodistuksen, että saapi täytellä noita hakemuslappuja kelaan. Päh.. Pikkuisen syke oli 130-150 välillä, vissiin ensiks oli torkkumassa ja heräsi sitten, kun alettiin kuunteleen ääniä. :) Neuvolatäti oikein hätkähti, kun heti alkoi kuulumaan sydämen äänet, mihin laittoi sen dopplerin. :Heartred Sf-mittakin otetiin, 22cm. :) Kaikki oli siis kunnossa. :)

Tekeekö teillä neuvolan väki (th + perheohjaaja) kotikäyntiä? Kun meille ne olis tulossa elokuun alussa ja se kuulemma korvaa sitten yhden neuvolakäynnin myöskin.. Että mitä ne kattoo kotona? :eek: En hoksannu kysyä neuvolassa..

Sokerirasitukseen meno olis 11.6. ja vastauksen saisin tähän tietoon 13.6. Ja jos siellä on sitten yksikin arvo vinksallaan, niin sitten joutuu kotona seurailemaan.. Mutta nyt mennään näillä eväin sinne asti ja murehditaan sitä sitten, jos on murehdittavaa..

Frida: Miten ne jo elokuussa kotikäynnille tulee? Meillä esikoisen kohdalla oli myös kotikäynti, mutta vasta sitten kun vauva syntyi, eli tulivat kotiin punnitsemaan ja mittamaan vauvan muistaakseni 1. viikko syntymän jälkeen.. Tuolloin kotikuntamme oli Helsinki. Aika erikoista jos jo elokuussa meinasivat kotikäynnille tulla..

Meillä ainakin kävi perhetyöntekijä viikko sitten kotikäynnillä ja nyt menossa 22+0

Mun mielestä noi kotikäynnit on sellaista kyttäystä, että minkälaiseen perheeseen/kotiin vauva on syntymässä...pitääkö seurata tarkemmin ja onko merkkejä että pitäisi ottaa lastensuojeluun yhteyttä, ainakin silloin jos ne tehdään ennen vauvan syntymää.

Meilläpäin tehdään kotikäynnit jokaiseen perheeseen johon syntyy ensimmäinen lapsi. Tämä kuulemma siksi että näin on matalampi kynnys pyytää perhetyöntekijöiltä apua esim. vauvan hoidossa jos omat voimavarat ovat vähissä. Toinen käynti on ennen vauvan syntymää ja toinen vauvan ollessa noin kuukauden ikäinen :) käytäntö on omasta mielestäni ihan kiva, koska kaikilla ei välttämättä ole ketään muuta keltä saada apua vauvan kanssa.

Mä en kyllä haluaisi että ketään tulee tänne mieheni pikku yksiöön, jossa asun ite kun irtisanoin kimppakämpän maaliskuussa ja muutin tähän. Koetetaan etsiä kaksiota koko ajan meille. Mutta tähän yksiöön en tule vauvan kanssa, jos kämppää ei löydy..ihan mahdoton ajatus.. Niin mitä se kotikäyntityyppi täällä tekisikään, kun ei meillä ole näyttää
että tässä hoidettaisiin vauvaa ja tässä se nukkuisi jne? Vai mitä se katsoo..

En oo kuullut meilläpäin noin aikaisista kotikäynneistä. Itsekään en pidä ajatuksesta....En vaan haluis tuntemattomia pyörimään tänne. Tää on sit vaan mun mielipide ;)

meillä täällä on kans semmoinen käytäntö että perhetyöntekijä käy niillä joille syntyy ensimmäinen lapsi.. kyttäystä se minunki mielestä on, asunto tullaan tsekkaamaan että onko sopiva lapselle ja millaisessa ympäristössä lapsi tulee elämään.. Ei siinä, tulkoot vain jos eivät ala kaappeja tonkimaan :D jos meinaa tulla käymään näin aikaisilla viikoilla niin täällä ei ole mitään katsottavaa ja vielä vähemmän syksyllä kun muutetaan uuteen asuntoon :D on kait tästä kyttäyksestä myöskin hyötyä joillekkin,tuskin tuollaista käyntiä olisi jos se olisi ihan turhaa kaikille :D

Frida, Ellanen ja tipitii: Missä päin Suomea asustatte? Mielenkiintoista kuulla missä näin toimitaan (tämän kotikäynnin suhteen). Ei meille ole moisesta mainittu ainakaan yhtään mitään. Eri kunnilla on tietysti erilaiset resurssit / suositukset jne.

Minusta oli ihan mukava, kun neuvolan th tuli sillon kotiin punnitsemaan ja mittaamaan esikoista, kun hän oli vasta kotiutunut. En osaa sanoa mitä mieltä olen tuosta perhetyöntekijän mahdollisesta visiitistä. Toisaalta onhan se tärkeä varmasti kartoittaa perheen tilanne heidän kannaltaan. Kyllä ne riskiperheet varmaan paremmin selviävät sillä kotivisiitillä kuin neuvolakäynneillä. Se, että miksei kaikissa kunnissa sitten toimita samalla lailla on mielestäni epäkohta.

Minä
Pohjois-Pohjanmaalla, Oulun lähettyvillä. Tää tapa on ollu käytössä täällä jo jonkun vuoden kuulemma. Neuvolasta tullaan meilläkin käymään kotiutumisen jälkeen ja tämä on minulle ok :)

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin