Neuvola

Joo ei tehty kokoarvioita, eikä kurkittu ultralla, vaikka se laite siinä oli. Kopeloitiin vaan. :rolleyes:

Huomenna olisi neuvola, uusi paikka ja uusi neuvolan"täti".. Meidän kaupungissa meni kaikki terveyspalvelut uusiksi kun rakensivat uuden terveyskeskuksen ja pienemmät terveysasemat täältä syrjäkyliltä suljettiin kokonaan ennen juhannusta. Jotenkin turhauttavaa selittää kaikki asiat taas uudelle ihmiselle.. Maanantain sokerirasituksen tulokset jännittää, sekin Pitäis selvitä huomenna!

Oletteko muuten mitenkäyneet neuvolalääkärillä? Mulla tasan 26 tänään enkä ole lääkäriä vielä nähnytkään.. Näin ensikertalaisena ois ollut kiva kun tietäis koska sinne pääsee kun selkäongelmien takia alatiesynnytys on kai mahdoton ja missään kukaan ei kuitenkaan ole siihen ottanut kantaa tän raskauden aikana.. Alkaa jo pikkuhiljaa mietityttämään kaikki asiat kun jotenkin kaikki niin sekavaa ja epäselvää. Toivottavasti huomenna neuvolassa on aikaa vastailla mun miljoonaan kysymykseen..

Hiliputti : jos saan udella mikä sulla on sielä selässä? Mulla on välilevynpullistuma ja alempien selkänikamien rappeuma, eikä kukaan ole minunkaan vaivaa puuttunut mitenkään.. :/ kerran oon neuvolalääkärillä käynyt ja se oli toisella raskauskuukaudella.. sen jälkeen kukaa ei oo puhunu koko lääkäristä enää mitään.. :/

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

Meidän kunnassa eka lääkärikäynti neuvolassa oli joskus rv 10 tienoilla, ja toinen lääkäriaika ainakin mulle haitaroitiin rv 26-29 haarukkaan. Me saatiin kyllä jo heti ekalla neuvolakäynnillä silloin sellainen neuvolan esite, missä oli raskausviikkojen mukaan jo listattu koko raskauden ajan neuvolakäynnit, milloin terkka, milloin lääkäri, kotikäynti jne. Se oli ihan kiva, kun näki heti jotain osviittaa siitä, millä tiheydellä niitä käyntejä on tulollaan.

Tollanen esite olis tosi hyvä saada jokaisen, mää oon ainaki kans ihan pihalla... :)

mullakin lantio murtunut 11kohdasta muutama vuos sitten, joten ei vielä mitään tietoa/arvioita synnytystavasta... Oon kyllä neuvolassa siitä sanonut ja kuulemma mut kuvataan röntgenillä loppuraskaudesta, kun se on turvallista. Sitten tehdään synnytystapa-arvio...

mulla on vaikea lannerangan rappeuma, useita pullistumia, hermovaurioita ja ahtutuneita hermokanavia.. Mun ranka "elää" ja liikkuu ja välilevyt luiskahtelee paikoiltaan säännöllisen epäsäännöllisesti.. Eläkkeellä olen selän vuoksi ollut vuodesta 2009.. Ortopedi pelotteli että raskaudessa on halvaantumisriski ja olinkin päättänyt etten lapsia tee, mutta ei näitä voi näköjään etukäteen suunnitella :) Hyvin on kaikki tähän mennessä menyt, itseasiassa selkä on ollut parempi ku ennen raskautta, loppuraskus ja synnytys pelottaa ja mietityttää, täytyy toivoa että tää uusi neuvola ottaa mun pelot tosissaan eikä vähättele niitä niinku edellinen.

o_OTäällä on mun mielestä tosi huonosti informoitu mitä tapahtuu missäkin vaiheessa, tollainen lista olis ollut kyllä tosi kiva kun mä ainakin olen kaikesta ihan pihalla.

Muokattu viimeksi:
Kuulostaa hurjalta Hiliputti, tsemppiä loppuraskauteen! Ja teille muille kans, joilla jotakin ongelmia terveydessä ja epävarmuutta synnytyksen suhteen.

Mulla on seuraavaks terkka-aika viikolla 28. ja siihen mennes en oo kertaakaan lääkärillä ollut. Tosin nyt toinen raskaus, mut silti outoa... Onkohan vasta sitte iha lopuks ko synnytystapaa aletaan arvioimaan..

hassua, meillä kuuluu 2 nla lääkäriä raskauteen on sitten 1 tai 5. Mulla oli rv10, seuraava rv 34

Tänään kävin neuvolassa ja täällä kuuluu normaalin raskauden seurantaan kuulemma 1 lääkäri, rv 26-30. Synnytystapa-arviota ei tehdä jos normaaliraskaus ja ei mitään erikoista. Sain lähetteen synnytystapa-arvioon selän vuoksi, hyvä niin, yksi tressattava asia vähemmän :wink

Mulla oli silloin ensisynnyttäjänä kaksi neuvolalääkärikäyntiä. Mutta ei mulla tosiaan sillon mitään synnytystapa-arviota ollut. Nyt on synnytystapa-arvio, koska esikoinen syntyi sektiolla. Niin ja tosiaan muutoin yksi nla lääkärikäynti vain täälläkin. ;)

Minulla on viikkoja 25+3 enkä ole neuvolalääkärillä käynyt kuin 10min. ylimääräisellä ajalla hakemassa s-lomatodistuksen.. Enkä minä ole neuvolassakaan terkkarilla käynyt kuin 3 kertaa o_O

Tänään oli neuvola ja kaikki ookoo kaikilla, jopa hb oli edelleen yli120. Ja sf.... Kunnioitettavat 34cm :grin
Ja viikot siis 25+6.

Mulla oli eilen nla, hb oli laskenut viime kerran 146:sta 109:ään. Rautakuurille siis... Muuten oli kaikki ok, syke oli melko matala vauvalla, mutta varmaan nukku... Sf-mitta oli 25, kuulemma ihan hyvä, vaikka käyrän yläpuolella menikin... Viikot oli eilen 24+1, seuraava nla kolmen viikon päästä, kun viikkoja 27+1. :)

Mulle jonkin sortin synnytystapa-arvio tehdää mitä todennäköisimmin ko sokereita seurailen. Tai ei se esikon kohdal ollu mitää varsinaista synnytystavan arviointia, katottiin vaan ultralla kuinka iso se suurinpiirtein on. Mut joku semmonen tulee varmast nytki olemaan. Luulis et joku lääkäri olis jossai vaihees, et edes kohdunkaulan tilanne katottais..

Huomenna on neuvola. Rauta-arvot ei ole varmaan noussut. Mietin kun mun oikeata jalkaterää on turvottanut ja tuntuu epämiellyttävältä, paljain jaloin kävely koskee jalkapöytään, kun taas kengät jalassa ei. Mikä siinäkin on.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Tänään aamulla neuvolassa oltu. Ihme touhua, kun vaan kerran kuussa näitä neuvoloita meikäläisellä. :/ Hb oli 124 g/l, vähän laskenut mutta ok vielä. Verenpaineetkin 120/70 luokkaa. Sf 28 cm, eli tasaista linjaa menee keskikäyrän yläpuolella. :)

Tämä terkka (ei ollut omani, kun hän lomalla) sanoi että:, "haethan sitten herkästi sitä sairaslomaa jos supistaa." Tottahan minä haen. Vielä olen töissä pystynyt olemaan, niin miksen olisi. Kotona kerkeän taas kyllä olemaan. ;) En minä oman/vauvan terveyden kustannuksella siellä töissä ole. Jos alkaa tuntua pahalta, niin jään saikulle, niinhän se menee - se on minulle ihan selvä asia. Tuntuu, että olen fyysisesti aika paljon paremmassa kunnossa kuin esikoisen aikaan, siksi uskon jaksavani töissä paremmin kuin viime raskaudessa.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Anemia mulla, oli jo 79 hb. Nyt rautaa paljon.. ja verikokeet pitää ottaa. Sain uuden neuvola-ajan parin viikon päähän seurantaa varten. Vauvalla kaikki hyvin, poikittain loikoili mahassa ja syke 135.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Rv. 29+1
Kävin eilen neuvolassa ja neuvolalääkärillä. Mulla hb on vielä 127 mikä on kuulemma todella hyvä :) Sf-mitta oli 29 eli yläkäyrillä mennään tasaiseen tahtiin kuulemma. Lääkäri ei antanut syytä huoleen että lapsi olis isokokoinen vaikka viimeksi terkkari siittä vähän varoitteli. Supistukset eivät oo tehnyt vahinkoa alakertaan kun se tarkistettiin! :) Saa jatkaa elämää entiseen malliin. Pojun sykkeet 150 molemmin puolin ja viisto tarjonnassa ollaan vielä :D

Mulla oli tänään neuvola. Meilläkin on käyntejä tosi harvoin, tää taisi olla vasta viides, ja seuraava kerta on vasta 5 viikon päästä o_O Kaikki oli muuten oikein hyvin, mutta sokeria oli vähän ilmestynyt pissaan :confused: Aiemmin ei ole ollut, ja sokerirasituksessa oli kaikki arvot oikein hyvät, joten terkan mielestä ei ollut syytä huoleen. Mut kyllähän se tietysti vähän jäi mieltä vaivaamaan... Mutta vauveli kasvaa sopivaa tahtia, paino ja sf-mitta nousee keskikäyrillä, sykkeet oli hyvät ja tyyppi köllötteli pää alaspäin ja potki kovasti kun sykettä kuunneltiin :grin

Seuraavalla kerralla onkin sitten neuvolalääkäri, mutta ilmeisesti ei mitään kovin ihmeellistä luvassa sielläkään. Siitä onkin sitten enää reilu kuukausi laskettuun aikaan :eek:

Juuri kotiuduin neuvolasta ja kaikki oli ihan hyvin. Paino ei ollut noussut edellisestä, mutta siitä terkka ei sanonut mitään, kysyi vaan että olenhan syönyt. Paineet hyvät ja pissa puhdas, hb olikin sitten mennyt ja tippunut 108 -> 97. Ja minä kun menin sinne innostuneena viime viikon raudan aloituksesta.. Pah! Toisaalta oon ottanut sitä vain joka toinen päivä, joten voisiko se kauheasti vielä näkyäkään tai jos se onkin ollut vielä hieman matalammalla..?

Terkka tutki käsikopelolla ja oli sitä mieltä, että poitsu olisi nyt pää alaspäin tuolla. :) Kunpa nyt sitten pysyisikin vaan niin. Seuraavaksi täälläkin neuvolalääkäri lähes kk:den päästä ja sitten kuulemma ultrataan ja tehdään jonkin näköstä paino- ja synnytystapa-arviota. Streptokokkinäytteet otetaan kuulemma silloin samalla ja oonkin kuullut, että ne nykyään loppuraskaudessa otetaan.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin