Neuvola

Meillä molemmilla oli audit-kyselyssä 8 pistettä alkoholin käytöstä, kysyttiin vain että olenhan itse lopettanut ja onko mies vähentänyt käyttöä tai lopettanut myös kokonaan, ei muuta sen enempää :)

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

Kyllä mä kyselyn ymmärrän, mytta tollanen hirvee moneen kertaan samat kysymykset tentti ei ollu yhtään kiva. Meinas jo lopussa mennä hermot ja olin vähällä raivostua, mutta mies pakotti mut olemaan rauhallinen kun vähän yritin korottaa ääntä... :D

Toinen neuvola parin viikon päästä, toivottavasti tuolla tätillä on parempi asenne ja uskoo meitä. :)

Mulla oli tuossa 1,5 viikkoa sitten se 2. neuvola ja siellä ei meinannut oma th vaavin sykkeitä dopplerilla löytää. Sitten siihen tuli toinen hoitaja, joka löysi kyllä sykkeet, mutta ne olivat vain 120 luokkaa. Halusin sitten piakkoin uusinta kuuntelulle. Tänään sitten pääsin neuvolaan kuuntelemaan sykkeitä ja sieltähän ne löytyivätkin heti ja olivat 150-160 luokkaa. ♡ Taisi olla unilla tämä juniori silloin ekalla kuuntelu kerralla. ;) Onpas ihanan huojentunut olo nyt. :) Pyörinyt tuo asia nimittäin enemmän ja vähemmän mielessä tämän parin viikon ajan..

Mulla on ihan kaamea kriisi, kun meille tulikin eteen yllätysmuutto ja muutetaan viereiselle paikkakunnalle. Sen lisäksi, että joudun muuttamaan pois kaupungista, jossa olen syntymästäni asti asunut, joudun vaihtamaan neuvolaa! Mulla on vaan niin paras neuvolatäti, josta minä ja tyttö tykätään ihan megana, että en kyllä yhtään haluis vaihtaa... Voihan kettu! :sad001:angry4

Hieno juttu Emmy' että sydän sykki taas tiuhaa tahtia :) kyllähän sitä pienet väsyy välillä :) meillä on ensi maanantaina toinen neuvola.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Meillä on ensi maanantaina kans neuvola-aika ja vissiin laaja terveystarkastus samaan aikaan siellä sitten?
Näin käsitin, kun tuli lappu aikoinaan siitä laajasta terveystarkastuksesta ja se on ihan samalle päivälle ja samalle ajalle kuin alussa annettu seuraava neuvola-aika.. eihän pitäisi sitten olla kahdessa paikassa samaan aikaan.. toivottavasti ei :D

Mitä siellä laajassa terveystarkastuksessa oikein tehdään?

Unohtui viime kerralla sanoa, mutta haluaisin sen toksoplasmoositestin.
En usko mulla olevan sitä kuitenkaan ja kissat on sisäkissoja ja pesen aina käteni.
Eikö tätä kysytä automaattisesti kaikilta?
Kissan kautta on pienempi todennäköisyys saada se kuin jollain muulla tavalla. Tuskin kukaan aikuinen kissankakkaa suuhunsa pistelee.. :p
Onko tää testi välttämätön? Jos kuitenkin toksoplasmoosi on vaarallinen vauvalle.
*tyhmiä kysymyksiä* :p

Minä en ainakaan saanut lähetettä, vaikka flunssaoireet ajoittui juuri toksoplasmoosiin/listeriaan sopivasti ulkomaanreissun jälkeen. Oon kuullut että joillain paikkakunnilla on saanut lähetteen vasta-ainetestiin, jos on reissannut tai ollut muuten vaan huolissaan. Käsittääkseni jossain päin Eurooppaa listeria- ja toksoplasmoosivasta-aineet seulotaan kaikilta odottavilta.

Oon siinä mielessä onnellisessa asemassa, että sain äitini, joka on lääkäri, kautta lähetteen labraan. Tästä huvista jouduin sitten kyllä maksamaan itse:D tuloksia ei ole vielä tullut.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ensi viikolla olis taas neuvola-aika ja sitten myös käynti äippäpolilla ekaa kertaa ultrassa, kiva päästä taas kattelemaan pikkuisia. Tuntuu että viime kerrasta on jo aikaa :) vaikka ei siitä kyllä ole kuin kuukausi mut kuitenkin ;)

Maiden _of_sleep kyselit toksoplasmoosi testistä. Käyn yksityisessä neuvolassa ja minulta testattiin se heti alkuunsa. Kissojen kanssa en ole tekemisissä mutta kävin Etelä-Euroopassa lomalla rv 13 ja siellä on kuulemma iso riski saada tartunta. Jos kissa esim hyppää pöydälle missä valmistetaan ruokaa, voi se sitten tarttua kyseisen ruuan välityksellä.

Minulla testitulos oli negatiivinen.Toisaalta on kuulemma parempi jos sen on saanut jo ennen raskautta kuin raskauden aikana. Nyt sitten vaan testaillaan säännöllisin väliajoin ja jos tulos on muuttunut, niin sairaalassa annetaan jotain lääkettä (vasta-ainetta?).

Mä pyysin ekalla neuvolakerralla toksoplasmoosilähetteen ja kävin labrassa, tulos oli negatiivinen. Vähän sillä idealla sen halusin, että toivoin että se mulla olis, niin ei ois tarvinut nyt kikkailla ton hiekkalaatikon siivouksen kanssa. Sehän on aivan mielettömän vaarallinen sikiölle, jos äiti sen raskausaikana saa. Saattaa olla että pyydän uudet labrat vielä jossain vaiheessa, koska jos niissä se näkyisi, ainakin tiedettäisiin että oen saanut sen nimenomaan tämän raskauden aikana.. Tai sitten koitan vaan luottaa siihen, että noilla otuksilla ei sitä ole (vaikka ovatkin ulkokissojen puolivillejä jälkeläisiä)...

Mitkäköhän ovat ne syyt, joilla tuon lähetteen saa pelkästään pyytämällä? Vai onko tuo kiinni pelkästään terkkarista ja paikkakunnasta?

Mulla kävi myös niin että söin vahingossa ilmakuivattua kinkkua (en jostain syystä osannut ajatella että se on oikeastaan raakaa lihaa) ja pyysin neuvolasta lähetettä tuon mokan ja sen ulkomaanreissun jälkeen (ajoittuivat suht samaan aikaan) ja vastaus oli että turhaan ei määrätä, kun oireita ei ole. Ymmärrän kyllä, että riski on tosi pieni, mutta mitä ne oireet sitten pitäisi olla jos ei toistuva flunssa:o

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

meille on tullu noi kissat ensimmäisen raskauden jälkeen ja ovat ulkokissojen jälkeläisiä ja olen niiden ulosteen (hiekkalaatikko) kanssa tekemisissä päivittäin. Tai olisin normaalitilanteessa, mutta nyt tietenkään en. Siksi pyysin verikoetta. On varmaan myös jonkin verran terkkarista kiinni.

Ja käsittääkseni jos kantaa toksoplasmaa, niin ei silloin ole mitään jatkuvia flunssia, vaan oireita on kun sairastuu siihen ja sairastumisen jälkeenhän se ei enää poistu elimistöstä, mutta on vaaraton myös sikiölle (jos siis tartunta tapahtunut ennen raskautta).

Kävin neuvolassa. Kaikki arvot on ok, ei ole mitään riskejä mihinkään,
minulle näytettiin miten jatkossa itse otetaan verenpaine, pissatikkutesti ja paino vaa'alla ennen lääkärille menoa.

Vauvan sykkeitä kuunneltiin dopplerilla, 150 oli syke ja miestänikin ilmeestä päätellen sykähdytti kuulla
ne äänet mahastani :)

Hyvä olo, kun kaikki on hyvin. Taas vaihteeksi hetken aikaa rauha mielessä :D .. kohta sitä taas miettii, että mitäköhän tuonne mahaan kuuluu.

Huomenna minulla edessä ihan ensimmäinen neuvola käynti (siis tämän raskauden myötä). Suomeen saavuin 30.4 ja huomenna tosiaan neuvolatätin pakeille joka antaa sitten lähetteen labraan (raskaustestiähän e ole tehty,nyt tehdään) sekä lähetteen ultraan (keskussairaalaan kun ei ole vehkeitä meidän paikallisterkka-asemalla)

Josko nyt saisi sen varmistuksen että siellä majailee alien eikä joku syöpäkasvain niinkuin kaverilla oli... (sen elimistö kyllä väitti että on raskaana ja testikin positiivinen mutta ultrassa löytyi iso laajalle alueelle levinnyt kasvain ja kohtu jouduttiin poistamaan)

Miten niin olen mielialalla että pessimisti ei pety??
Jos nyt saan varmistuksen että siellä on sydän joka sykkii niin voinen jotain jopa ostaa muksulle...

Hienoa Tanti, että sait viimein varmistusta raskauteen. :)

Meillä oli toka neuvolan terkkarikäynti tänään. Rv 16+4. Meidän vipeltäjä taisi olla unosilla, kun sykkeitä kuunneltiin ja ärsyyntyi kun tultiin herättelemään (isäänsä tullut...:wink). Sykkeet pompsahti 130 tasolta 160:een ja yritti vaihtaa heti asentoa pois mikin ulottuvilta. :grin

Mulla on muuten tuo neuvolan täti ihan mielettömän ihana. Ok,on hiukan iäkkäämpi mutta ehkä siksi ei "höntyile". Sanoi vain mitä asioita ei suositella koska saattaa tehdä jotain...Kuulemma on 30 vuotisen uransa aikana oppinut että kyllä se äidin elimistö kertoo (jopa ensikertalaisen) mikä on hyväksi ja mikä ei. Jos jostain ruuasta tulee paha olo,älä syö sitä toiste ainakaan ihan heti jne. oli ohjeet :grin
Sanoi vain että kun näin pitkälle olen totaali luomusti päässyt niin kannattaa kuunnella vastaisuudessakin elimistön kuiskintaa (jos tekee mieli suolaa/suolakurkku voileipää niin senkun syö)

Ja sanoi myöskin että hänen alalla olo aikana on muuttunu koko raskaana olo ja synnytys niin lääketieteelliseksi että on unohdettu sen olevan ihan luonnolinen asia ja tapahtuma. Hän nostaa hattua kaikille naisille jotka tekevät asian luomusti ja niin kuin luonto on tarkoittanut. Toki hänen mielestään synnyttäminen sairaalassa on hyvä asia JOS asiat meneekin pieleen mutta hän ei esim.ymmärrä miksi pitää esim.supistukset peittää kipulääkkeillä kun se on luonnon tapa kertoa äidille mitä tapahtuu ja millon voi toimia koko voima-arsenaalilla.
No olen ehkä hullu mutta itse pidän tuollaisesta ajattelusta.Gambiassa itse oli avustamassa synnytystä ja tunti syntymän jälkeen lapsen äiti oli taas jo jalkeilla ja suunnitteli päivällistä :grin Toinen nainen synnytti riisipellon laidalla riisin istutuksen lomassa...Ei tietoakaan epiduraalista tai kipulääkityksestä.:eek:

Tuosta Tantin kommentista innoittuneena kävin lueskelemassa juttuja epiduraalin käytöstä synnytyksessä ja kyllä se taitaa jäädä ottamatta...

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Tanti ja kurmeliini, hauska sattuma, etta ennen kuin luin viestinne, olin ajatellut epiduraalia ja siita lukemaani tietoa. :) Olin ennen raskaaksi tulemista ajatellut, etta haluan kylla kaikki mahdolliset laakkeet ja turrutukset, JOS koskaan joudun synnyttamaan. Naureskelin, etta ylipaataan jotain on mennyt evoluutiossa vikaan ja etta onhan se nyt luonnotonta tunkea lapsi pienesta reiasta ulos. Mieluummin joko munisin munan ja lammittelisin sita, tai synnyttaisin minivauvan niin kuin kengurut ja kantaisin sita etutaskussa. :wink Vitsit sikseen, oikeasti taytyy sanoa, etta minua kylla hermostuttaa synnytys, kuinka parjaan tai miten se menee. Siita huolimatta epiduraali kuulostaa aika hurjalta toimenpiteelta enka ole kylla varma haluaisinko sita.

Toivon, etta opin ajattelemaan samantyylisesti kuin Tanti ja ihailen kylla noita mainitsemiasi naisia. Mutta niin kuin monessa muussakin asiassa: We'll cross that bridge when we come to it. Eli turha tassa vaiheessa huolehtia - tassa on viela monta muuta asiaa edessa, ennen kuin synnytys on edes ajankohtainen.

Paras vinkki mitä ennen ensimmäistä synnytystäni sain ja minkä teille tässä jaan on: "Älä käsikirjoita / suunnittele synnytystäsi valmiiksi." Itselläni aikakin mieli muuttui tuon kivunlievityksen käytön suhteen. Kannatan kivunlievitystä synnytyksessä siis nykyisin. :D Toki jokainen saa tehdä synnytyksessään mitä haluaa. Sanonpahan vaan, että mieli saattaa muuttua. ;)

Takaisin