Meilläkin tehdään säännönmukaisesti kaikille kotikäynti, ellei sitä ehdottomasti itse kiellä. Noin viikoilla 22, jolloin on täytety etukäteen parisuhteen voimavarakysely ja käydään se läpi. Lisäksi silloin katsotaan yhdessä KELAn hakemukset läpi ja saa raskaustodistuksen. Asumme Hämeessä.
Mun mielestä kotikäynti on kiva juttu, terveydenhoitajasta tulee henkilökohtaisempi ja hän näkee miten me asutaan. En ajattele, että hän tulee meille tekemään tupatarkastusta. Ei mulla ole mitään salattavaa, vaikka meillä onkin riekkuva koiralauma vastassa ja kaikki ei varmasti ole meidän talossa ikinä tip top (vähintäänkin jotain on aina "siivottu" kaappiin). :) Mä teen itsekin työssäni kotikäyntejä, ja ne on osa tavanomaista kartoitusta elämäntilanteesta kokonaisuutena. Lisäksi usein ihmiset on rennompia ja luonnollisempia kotonaan. Samalla seuloutuvat ne, jotka ihan oikeasti tarvitsevat tukea kotiin, ja sehän on vaan hyvä asia jos saa oikeanlaista tukea ajoissa. Jos koti on vaikka ihan täysi kaaos, siellä ei ole lainkaan peruskalusteita tai siellä kolmen viikon roskapussit on sisällä, niin silloin varmaan on ihan paikallaankin saada vähän siivousapua ja tukea arjenhallintaan. Mutta ei sitä kämppää kotikäynnillä analysoida sillä silmällä, että koitetaan etsiä jotain epäkohtia. Kyllä ne oikeasti huolestuttavat kodit näkee ihan liiemmin syynäämättäkin ja yleensä sen tuen tarpeen aistii kyllä jo muustakin kuin siitä kodista.