Neuvola

Me asutaan Keski-Suomessa, Jyväskylän eteläpuolella. :) Mä en ollu aiemmin kuullutkaan, että tehdään kotikäyntejä ennen lapsen syntymää, syntymän jälkeen kyllä se ensimmäinen käynti olis kotona. No, senpä näkee sitten mitä ne kytsii. :D Eipä se mua juurikaan haittaa, kun ei täällä oo muuta vaarallista, kun portaat ja niihin on portti olemassa (tällä hetkellä ei ole paikallaan).

Itse asun itä-suomessa. Meillä ainakaan ei kytätty mitään. Juteltiin vain, ei edes käynyt muualla kuin olohuoneessa. Että meilläpäin ei ainakaan ole mikään "kyttäysjuttu", jolloin katsottaisiin millainen koti on ja onko se lapselle turvallinen, vaan jutellaan vain siitä millaista se on, kun perheeseen tulee vauva ja miten parisuhde jaksaa jne. :)

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Meilläkin tehdään säännönmukaisesti kaikille kotikäynti, ellei sitä ehdottomasti itse kiellä. Noin viikoilla 22, jolloin on täytety etukäteen parisuhteen voimavarakysely ja käydään se läpi. Lisäksi silloin katsotaan yhdessä KELAn hakemukset läpi ja saa raskaustodistuksen. Asumme Hämeessä.

Mun mielestä kotikäynti on kiva juttu, terveydenhoitajasta tulee henkilökohtaisempi ja hän näkee miten me asutaan. En ajattele, että hän tulee meille tekemään tupatarkastusta. Ei mulla ole mitään salattavaa, vaikka meillä onkin riekkuva koiralauma vastassa ja kaikki ei varmasti ole meidän talossa ikinä tip top (vähintäänkin jotain on aina "siivottu" kaappiin). :) Mä teen itsekin työssäni kotikäyntejä, ja ne on osa tavanomaista kartoitusta elämäntilanteesta kokonaisuutena. Lisäksi usein ihmiset on rennompia ja luonnollisempia kotonaan. Samalla seuloutuvat ne, jotka ihan oikeasti tarvitsevat tukea kotiin, ja sehän on vaan hyvä asia jos saa oikeanlaista tukea ajoissa. Jos koti on vaikka ihan täysi kaaos, siellä ei ole lainkaan peruskalusteita tai siellä kolmen viikon roskapussit on sisällä, niin silloin varmaan on ihan paikallaankin saada vähän siivousapua ja tukea arjenhallintaan. Mutta ei sitä kämppää kotikäynnillä analysoida sillä silmällä, että koitetaan etsiä jotain epäkohtia. Kyllä ne oikeasti huolestuttavat kodit näkee ihan liiemmin syynäämättäkin ja yleensä sen tuen tarpeen aistii kyllä jo muustakin kuin siitä kodista.

Neuvolassa viime viikolla kaikki ok. sf mitta otettiin ekaa kertaa ja oli 21 cm .

Mä en ole edes aikaisemmin kuullutkaan, että neukku täti tulis kotiin odotus aikana... Olis mukavaa !
Täälä päin on vain niin, että terkka tulee 1-3 kertaa kotiin kun vauva on syntynyt. silloin katsotaan sekä äidin, että vauvan vointi.

Kävin tänään neuvolassa ja nyt menossa 25+5, sf-mitta oli 26 eli aivan yläkäyrällä. Onko kellään kokemusta, kertooko sf-mitta lapsen koosta todellisuudessa mitään?

Elllanen, en tiiä, mut vois kuvitella, et ei kerro kaikkee :) Kun voihan siel olla paljon lapsivettäki :)

Niin, meilläkin se neuvolan kotikäynti on nyt takana, ja vastasi mun mielestä ihan sitä mitä odotinkin. Eli mukavasti meni. Terveydenhoitaja ei ollut niinkään kiinnostunut meidän kodin eri kolkista, oltii koko ajan olkkarissa ja käytiin läpi KELAn lomakkeet. Etukäteen olimme täyttäneet parisuhdekyselyn, ja sen pohjalta terkka antoi tilaisuuden nostaa jotain aiheita esiin. Mutta me ei mitään erityistä siitä juteltu. Kaikkiaan oikein miellyttävä ja luonnollinen tapaaminen oli meillä. :)

Ellanen, mä menin esikoisen raskaudessa aina sf-mitassa yläkäyrillä ja 3600 g 49 cm poika oli kun syntyi (rv 41+0) eli ei mikään iso ihan normaalin kokoinen oli syntyessään. Sf-mitta riippuu niin paljon ruumiin rakenteestakin ja esim lapsiveden määrästä :)

Mulla oli tänään neuvola 21+5 ja sano että otetaan vasta enskerralla sf-mitta. Seuraava aika onkin sit vast 28 viikolla :)

täällä oli eilen neuvola rv 22+4,sf-mitta otettiin ja oli 20,kuulema yläkäyrillä.. Meillä kävi kans neuvolasta porukkaa kotikäynnillä ennen lapsen syntymää viime raskaudessa ja tekivät siinä samalla neuvola tarkastukset,ihan kiva juttu oli eikä yhtään tunnostanu mitenkään tunkeilevalta tai kyttäykseltä omasta mielestä..ite tykkäsin :)

me asustellaan siis kainuussa,ja omasta mielestä täällä tosi ystävällistä ja huolehtivaista henkilökuntaa neuvolassa,ne oikeasti välittää :)

Noo toivotaan, ettei tuo sf-mitta kerro kaikkea pikkuisen koosta :D onko kellään tietoa vaikuttaako vatsan kokoon ja näin ollen tuohon mittaan jos istukka on etuseinässä. Itselläni on nimittäin istukka lääkärin mukaan etuseinässä, joten voiko se selittää reilua sf-mittaa?

Ellanen: Mulla esikoisen kanssa saman kuuloinen homma kuin S1N1:llä. Eli sf-mitta koko raskauden ajan yläkäyrillä ja yliaikaiskontrollissa arvio "reilu nelikiloisesta" vauvasta. Esikoinen syntyi sitten rv 42+0 mitoilla 3750g ja 52cm, eli syntymäpainon ja pituuden mukaan keskikäyrällä. Ei ne sf-mitat ihan koko totuutta siis kerro.

Mulla oli rv. 22+0 Sf 28cm :grin
Kuten jo sanottu, moni asia vaikuttaa.. Sekin, että missä asennossa vauva siellä sattuu köllimään!

Esikoisen aikaan terkkari kävi kotona synnytyksen jälkeen, punnitsi vauvan ja kuulosteli minun voinnin. Oltiin oltu kotona pari päivää siinä vaiheessa. En muista hörpättiinkö kahvitkin, mutta siis lähinnä tuli katsomaan että vauva kasvaa eikä vastasyntynyttä tarvinnut heti kärrätä tk:seen :)

Tämän raskauden aikana eivät ole ainakaan puhuneet, että kotikäyntiä tekisivät.. Mulla nyt niitä neuvolakäyntejä on muutenkin niin harvoin o_O

Tosta en kyl oo koskaan kuullu et raskausaikana tulisivat kotiin :o Mut tosiaan synnytyksen jälkeen sit täällä päin ainaki kotikäynti terkalta.

Mun pitäis hankkia sellainen Hebamme kätilö joka tulee sitten synnytyksen jälkeen kotiin käymään joitain kertoja ja tsekkaa että kaikki menee hyvin. Jos maksaisi niin se kätilö olisi mukana tuttuna henkilönä myös synnytyksessä. Mutta Frauenartz sanoi että jos sellaista ei ole varannut etukäteen niin kuulemma sairaalasta järjestävät kyllä jonkun hoitajan käymään kotona synnytyksen jälkeen. Minusta alkaa tuntua että se olisi ehkä järkevin juttu koska ihan hyvin pärjään ilman mitään saksalaista kätilötätiä kun käyn kuitenkin naistenlääkärin tsekattavana vähän välilä. Tietty siihen kuuluu varmasti se että sen kautta saisi tietää synnytysvalmennuksista. Ehkä auttaisi minua myös sopeutumaan paremmin tämän maan systeemeihin. On varmasti kyllä hyvä että on joku asiantuntija joka näkee että kaikki menee hyvin synnytyksen jälkeen ja osaa opastaa ensikertalaista. Tietty niille tämä kätilö on tärkeä jotka haluavat synnyttää kotona. Kuulin että kaksi ruotsalaista tuttuani ovat synnyttäneet Berliinissä kotonaan. En kyllä uskaltaisi synnyttää kotona. Minusta on turvallista kun tietää että sairaalassa on kaikki ammattitaito ja tekniikka saatavilla jos tulee ongelmia synnytyksessä.

Huomenna olis rv 25+3 ja eka neuvolalääkäri.. mites ne, jotka on tuolla jo ehtineet käydä: tehtiinkö teillä jo kokoarviota? Mulla oli esikoisen kanssa noita lääkärikäyntejä niin monta, että en enää muista mitä tällä ns. "oikealla" käynnillä tapahtui.. kaverilla Helsingissä oli ultrattu ja arvioitu syntymäpainoa...

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Snuu mulla oli eka neuvolalääkäri joskus 16+ viikolla, jos oikein muistan. Nyt ei ole tietoa, koska seuraava on. Silloin ultrasi ja tutki samalla myös kohdunkaulan/-suun tilanteen käsikopelolla. Mutta varmasti näillä viikoilla saattavat antaa jo kokoarviota yms.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Torstaina oli neuvola rv 22. Kaikki oli normaalia paitsi oma hemoglobiini oli tipahtanut edellisestä 110 arvosta
92:een, eli Floradixia aloin ottamaan. Muuton seurauksena seuraava neuvola on minulle uudessa terveyskeskuksessa, toivottavasti henkilökunta on mukavaa.

Takaisin