Neuvola

onko täällä moni käynyt sielä sokerirasituksessa ?
Onko siihen olemassa viikko suosituksia ?
Itse olen käynyt molemmissa edellisissä raskauksissa mutta en muista millä viikoilla. Ja nyt mulle ei oo puhuttu koko asiasta mitään. Nyt viikkoja se 20+1... Ei sillä että mä sinne haluaisin :D kunhan nyt ihmettelen. Mutta en aio edes kysyä neuvolassa koska sinne en vapaa ehtoisesti kyllä halua. :D

Mä kysyin viimeksi neuvolassa että tuleeko mulle sokerirasitustestiä, että koska se olisi. Olin kuvitellut että kaikille tehdään se. Neuvolatätini vastasi, että mulle tuskin tulee sitä, kun ei ole kohonneita riskejä miltään kantilta.

Mulla oli viime viikolla, nyt rv 15+2, koska suvussa paljon 2.tyypin diabetestä. Mulle mun mielestä sanottiin, et nykyään se tehdään kaikille? Mutta siis toisille myöhemmin... En tiiä sit :o

okkkkei... no kun senkin takia ihmettelen miksei mulle oo edes puhuttu mitään kun tosiaan molemmilla edellisillä kerroilla mulle se tehty ja samanverran painan ja samat jutut on suvussa mitä muutama vuosikin sitten... :D

Mulla se on tulossa joskus, saan tietää siitä ajankohdasta tarkemmin vasta seuraavalla kerralla neuvolassa, joka on 28.5. Mulla on sen verran painoa ylimääräistä, että sen takia joudun, mutta kuulemma ainakaan, jos lääkäriä on uskominen, niin ei pitäis olla siinä mitään ihmeellistä.. Kuulemma mun veri oli niin mustaa jo pelkästään hemoglobiinia mitatessa, että tiiä sitten..

Meillä neuvolassa sanoivat ekalla käynnillä, että sokerirasitus tehdään rv 26-28, en kyllä minäkään ole innosta hihkuen sinne menossa.. :/

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Minullekkin sanottu kyllä että sokerirasitus tehdään vain yli 25 vuotiaille, jos on sukurasitteita ym tai painon vuoksi. En ole ainakaan henkisesti varautunut menemään sinne :D

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Ei mullekaan puhuttu mitään sokerirasituksesta ekassa neuvolassa, mutta kun kysyin viime kerralla, niin seuraavassa neuvolassa saan ajan ja seuraava neuvola heinäkuun alussa. Olen normaalipainoinen mutta tehdään koska ikää on tarpeeksi. En muista viikkoja, mutta taisi olla että tehdään viikoilla 26-28.

Mun käsittääkseni sokerirasitustestiin rasitteeksi riittää monessa kunnassa jo se, jos on on yli 25-vuotias. Sen lisäksi tai jos on nuoremmillakin ylipainoa tai sukurasitteita tai aikaisempaa heittelyä sokereissa, niin rasitukseen pitäisi mennä.

Mä kävin jo alkuraskaudessa rasituksessa, kun halusi itsekin varmuutta asiaan, ja mulla tosiaan veljellä 1-tyypin diabetes, ikää yli 25v. ja ylipainoakin löytyy vähäsen. Mutta rasituksessa ei ollut mitään kohonnutta riskiä. Vielä kuulemma sitten myöhemmin raskaudessa saa mennä uudestaan, koska silloin raskauden suhteen on suurin riski sokeriarvojen heitellä. Mun mielestä koko sokerirasitus oli ihan kohtuullinen, pahinta mun mielestä on niiden verinäytteiden ottaminen. Muuten viihdyin hyvin lukemassa kirjaa labrassa työajan puitteissa. :grin

Saako siinä sokerirasituksessakin käydä työajalla? Luulin, että vaan ultrat ja äitiysneuvolat saa olla työajalla..

Mulle neuvolassa neuvottiin, että rv 24-26 pitäisi mennä sinne sokerirasitukseen. Ikää mulla siis sen 28-v ja muutamia ylikilojakin valitettavasti löytyy. :( Ei kuitenkaan diabetesta suvussa, jolloin olisi ilmeisesti tullut passitus sokerirasitukseen paljon aiemmin jo.

^Voi olla, että siinä on työpaikkakohtaisia eroja. Meillä kaikki verikokeet ja tutkimukset saa tehdä työajalla, tai ainakaan ei tullut mitään sanomista, kun merkkasin olleeni neuvolan määräämissä labrakokeissa.

Hei tiiäkköte saako noihin listeriaan ja mikä se toinen nyt olikaan, niin testaukseen lähetteen nlasta? Kun haluaisin kaiken varalta nyt Kreikan reissulta palattuani ne kattoa, ettei ole mitään. Muuten huolehtisin ja miettisin...

jassukka, ulkomaanreissun jälkeiseen varmistukseen on jollain paikkakunnilla saanut ja joillain ei. Minä en saanut lähetettä, vaikka oli flunssaoireita. Kävin sitten yksityisellä kun halusin mielenrauhan:D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulle sanottiin että sokerirasitus tehdään aina jos painoindeksi on yli normaalin rajan ja jos on ollut aiemmin poikkeamaa..mulla on ollut raskausdiabetes joka tosin oli "helppohoitoinen" eli ruokavaliolla pysyi kurissa, siksi kävin viikolla 12, kun se oli normaali, joudun mennä vielä uudelleen olisiko ollu viikolla 26-28? Ja kannattaahan siihen mennä että tiedetään saako vauva liikaa sokeria äidin verestä, voi sitte syntymän jälkeen aiheuttaa myös lapselle oireita..

Mulla on sokerirasitus ensi maanantaina. Toivottavasti ei ole mitään.
Ylihuomenna on ensimmäinen neuvolan lääkärikäynti. Onko jollain tietoa mitä siellä tehdään? Onko siinä joku gynetutkimus vai mitä?

Lääkärikäynnillä kyseli tänään mahdollisesta synnytyspelosta, kuunteli sydänääniä (oli muuten turhauttava kokemus) ja teki sisätutkimuksen. Eipä ollu sen kummepi.

Takaisin