Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä varasin ajan sokerirasitukseen ens viikolla. Vähän jännittää toi syömättömyys, mä kun herään joka aamu ihan sudennälkään. No, ehkä se yks päivä menee. :hungover:

Ja tooooosi kiva, kun en hirveästi tykkää makeasta ja syön makeita juttuja vaan, kun tulee ihan hirveä himo tai on jotkut juhlat (eli vaan muutaman kerran vuodessa). Mut nyt pari viime viikkoa on ollut hirveä himo sokeriin, tänäänkin söin suklaata... Oikeen sopivaan aikaan siis. Mut jos sitä tsemppais taas, onneksi muu ruokavalio on kohtalaisen terveellinen. Ylipainoa on se 15 kg, isällä oli 2. tyypin diabetes ja nyt siskolla radi, niin näiden takia mä siis testaan kahdesti. Tai no, yhdesti testaan, jos se nyt tässä testissä jo napsahtaa. No, sen näkee sitten viikon päästä.
 
Sokerirasitustestiä odotellessa, mut meidän terkka sanoi kyllä että se on vasta siellä keskivaiheilla. Ärsyttävää, iän puolesta joudun sinne vaikkei lähipiirissä diabetestä olekaan. Kammoan vain tuota verikokeen ottoa, kun eivät koskaan saa sitä otettua kerralla vaan tökkivät pahimmillaan 3-5krt/käsi. Arvatkaa vaan onko mustelmat myös sen mukaiset :mad:
Ja asiasta toiseen, eilen oli neuvolassa puhe pelkopolille menosta ja tänään sieltä jo kätilö soittikin :) Ensin on aika kätilön kanssa keskusteluun ja sitten lääkärille. Tuo kätilön kanssa keskustelu on rakenneultran jälkeen, aika pitää varata ultrassa, mutta siellä on nyt merkintä niin aika ei sitten veny liian myöhäksi. Tai itse haluan sen just siihen mahdollisimman pian rakenneultran jälkeen, että saisin varmuuden sektiosta ja voisin sitten levollisin mielin odotella tulevaa synnytystä ☺
 
pikku mammutti, tuo on niin tuttua!
Kokeneet verikokeen ottajat ovat sanoneet, että suonet on pinnassa ja sieltä saa helposti. Sitten jos on vähänkään liian epävarma, tai jopa liian itsevarma kokeen ottaja, niin he usein vetävät neulan suonesta läpi ja se sattuu oikeasti!

Niin monet kerrat olen verikokeissa ja sitä ennen verenluovutuksissa käynyt, että tiedän jo itsekin parhaat suonet kyynärtaipeista. Se paras mahdollinen suoni on jo niin arpeutunut, ettei sieltä tahdo enää mitään löytää, mutta siitä 2,5cm on toinen todella hyvä suoni!
Down-veriseulassa ajattelin kertoa mistä saa helpoiten verta, niin hoitsu veti herneet nenään ja etsi tieten tahtoen useamman minuutn suonia molemmista käsistä eri kohtaa. No lopulta 'alistui' ja otti juuri siitä mitä hänelle osoitinkin.
Ärsyttää, kun yritin vain nopeuttaa ruuhka-aikaan heidän töitä ja sitten joku ei uskokaan...
 
Tiedän tunteen.. Mäkin uskaltaudun aina ohjeistaa, et miten musta saa helpoiten verta putkeen saakka.. Niin monta kertaa on tökitty molemmat kyynärtaipeet mustelmille ja sit päädytty ottaa kämmenen päältä! Onneksi en ole piikkikammoinen, pääsenpähän sanoo et mitäs mä sanoin! :D
 
Mulla suonet on syvällä ja pakenevat neulaa :mad: Oikeasta kädestä saa varmemmin, mutta kun tuossa sokerirasituksessa joudutaan ottaa koe kolme kertaa niin viimenen kerta on yhtä tuskaa :(
 
Minulla on pikku mammutti ihan samanlaiset suonet. Onneksi en kammoa neuloja. Verenluovutuksessa useamman kerran on puhkottu suonet. Siellä oli yksi hoitaja, joka ilmoitti, että minulla ei ole hankalat verisuonet, ne ovat vain haasteelliset. :joyful: Useamman kerran olin suostumuksellisesti harjoittelukappaleena uusille hoitajille. Eiväthän he voi ikinä oppia, jos eivät saa harjoitella. :)
 
Tänään oli neuvola. Sydänääniä kuunneltiin, voi sitä helpotusta taas kun sai todistetta että kyllä siellä joku majailee :) Melko pirteä kaveri tuntui olevan :)

Muuten ihan perus käynti. Aika sokerirasitukseen saatu.. hieman hirvittää miten sen paaston kestää ilman pahoinvointia... jaiks... :D
 
Mä taas oikein yllätyin ku kävin seulaa varten verikokeissa, että kuinka nopeaa ja kivutonta se näytteen ottaminen olikaan. Niin vaan putket täytty ja muutama sekunti meni koko hommassa. Kertapistollaki selvittiin. Eli näin sekin vaihtelee!
 
Mullakin on usein vaikeaa tuo veren saaminen. :( Lisäksi olen jokseenkin piikki ja verikammoinen. Mutta kyllä se varmasti hyvin menee! :)

Oho, nopeaa toimintaa ton pelkopolin suhteen. Oon kuullut vaan tarinoita siitä miten ei meinaa päästä ja sitten meinaakin olla jo liian myöhä mennä. Tosi kiva kuulla että jollakin sujui! :happy:

Meillä on joulukuun alussa neuvola ja siellä aion jo patistaa antamaan lähetteitä... No, niin, en oikein tiedä minne. o_O Mulla tosiaan on takana kaksi sektiota enkä missään nimessä suostu kolmanteen (ellei tule hätäleikkaukselle tarve, tietenkin). En meinaa saada nukutuksikaan kun panikoin siitä että joudun leikkaukseen kuitenkin ja muuta, mutta en tiedä olisiko pelkopoli mulle oikea paikka. Joku ainakin sanoi joskus että ei ne "minunlaisille" mitään tee. :sad001 Vaikea olla tiukka asiasta, kun jokainen raskauteen liittyvä terveysihminen sanoo melkein ekana "jaa, sulle tehdään suunniteltu sektio sitten. :)" ja sen sanominen saa jotenkin mut jäätymään.

Neuvolantädille olen sanonut etten halua leikkaukseen, mutta hänkin puhuu siihen malliin että kyllä mä vielä mieltäni ehdin muuttaa. :sad001 Todella ärsyttävää. Vaikka jostain ihmeen syystä muuttaisinkin mieltäni, miksi siihen pitäisi luottaa niin paljon? Mä ainakin teen ihan mitä tahansa että onnistuisi tällä kertaa ja itsehän mä ne mahdolliset riskit otan. Mutta ehkä jotain kautta löytyy jotain tukea asiaan. :smiley-angelic003

Tulipas nyt vuodatus. :rolleyes: Ja tosiaan en ole tälleen muuten mitenkään sektioita vastaan, en vaan itelleni halua sitä enää.
 
Koska yleensä suomessa kahden sektion jälkeen leikataan loputkin mahdolliset lapset. :sad001 Ja joo, onhan siinä toki riskejä yrittää alakautta, mutta niin on leikkauksessakin riskejä. Mun mielestä jokaisen pitäisi saada päättää kummat riskit ottaa. Kuulostipa yllättävän pahalta sanoa asia noin... :grin
 
Sitruunahappo, haluatko kertoa miksi kaksi aikaisempaa lasta on leikattu? Minulla oli viime synnytykseen mennessä "leikkausuhka" päällä. Epäilivät lantion olevan niin ahdas, et ei sovi syntymään. Alakautta kuitenkin ensin yritettiin ja sieltähän se lopulta putkahti. :D Eikä varmaan siis ollukaa ahdas lantio, ku 4100 grammanen poitsu sieltä sopi tulemaan. ;)
 
Mulla kävi ekan kanssa niin, että kolme päivää yritettiin alakautta, mutta tulehdusarvojen ollessa todella korkeat (kun kotiuduin ne olivat 97...) päädyttiin sitten leikkuriin. No, vauvan tarjonta oli todella pielessä. Ekan ymmärrän, siihen oli hyvä syy.

Toisen kanssa oltiin vuorokausi sairaalassa, ei edennyt lääkärien mielestä tarpeeksi nopeasti (nopeammin kuin edellinen) ja veivät leikkuriin. Kyllä, olen jokseenkin katkera. :(

Missään ei kuulemma ole mitään vikaa, mutta avautuminen oli hidasta. Vähän stressaakin että saako seuraavalla kerralla olla rauhassa odottelemassa että jotain tapahtuu. Molemmilla tosiaan alkoi vesien menolla, supistusten seuratessa vasta paljon myöhemmin. Kotiinkaan ei oikein uskaltaisi jäädä jos jotain tapahtuisi. :eek: Mutta ehkä neuvolassa nyt viimein sanottaisiin jotain. :smiley-angelic003 *toiveikas*
 
Toivotaan nopeaa avautumista tällä kertaa! :D Ja sitä kyllä toivoo kaikille. ;) Se oli mun mielestä ainakin yhtä tuskaa. ;)
 
itse olin 5cm auki kun sairaalaan menin esikoista puskemaan ulos:laughing021 kävin myös synnytystapa arviossa kun olen niin pieni kokoinen mutta siellä olivat sitä mieltä että kokeillaan eka alakautta kun muksukaan ei mahdottoman isolta vaikuttanut vaikka hiukan ahtaalta alakerta vaikuttikin
 
Mulla meni ekana vedet. 24h vesistä alin auennut kahdesta sentistä neljään enkä kipeä ollut mitenkään päin sen 24h aikana. Sitte rytisikin oikein todenteolla ja 2h40min ja tyttö pihalla. Sitte jo tunsikin synnytyskipuja ;) mut hyvät puudutteet sain ja kipua vain noin 1h!
 
Mulla on tänään toka neuvola. Muistin eilen illalla, että piti olla ne himputin kyselyt sinne mukaan. Annoin sitten miehelle laput täytettäväksi illalla ja omani täytyi tänään aamulla. Ihan turhia kysymyksiä! Toivottavasti käynti muuten on ihan hyvä. Mies ja esikoinen tulee mukaan ja kaikki otetaan samalla ne influenssarokotukset. Saadaan myös sydämen jumputusta kuunnella. :Heartred
 
Kuinka monella paikkakunnalla on jo julkisella puolella 3d-/4d-ultrat? PHKS:ssä ei ole ja mua ottaa se niin päähän. :D Varmaan joutuu keväällä turvautumaan yksityiseen ultraan, että saa "oikean vauvan kuvia" esikoiselle.
 
Takaisin
Top