Neuvola, ultrat ym.

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Onneli84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä niin monia jotka menee samoilla viikoilla niin onko teillä ollut mitään kipuja alavatsalla, nivusissa tms. Mulla aiemmin väliin aina vihloi tuolta nivusista mutta nyt hetkeen ei oo ollut mitään ihmeellistä. Tänään sitten alkoi aika voimakas kipu alavatsalla, kohdun kohdalla. tuntuu kun lähtee kävelemään. Ei koko aikaa mutta välillä. Onkohan se nyt kohdUn kasvukipuja sitten ettei mitään vakavaa?

Mulla ei mitään jatkuvia kipuja, mutta toispuoleisia kovia vihlaisuja, ihan kuin vatsalihakset menis jotenkin kramppiin. Näitä tulee erityisesti, jos esim yhtäkkiä aivastaa, nousee jotenkin väärässä asennossa tai kääntyy nopeasti. On enemmän oikealla puolella ja olen tulkinnut kohdun kannattimen kivuiksi ts. ihan normaalia. Ehkä yhtenä päivänä oli vähän sellaista kuukautiskipumaista jomotusta, mutta noin muuten nämä ovat enemmän vihlaisuja, että tekisi mieli venytellä vatsaa, että se "kramppi" laukeaisi. Ja viikkoja siis 12+6/13+0, mutta näitä on ollut nyt jo jonkin aikaa.
 
Nt-ultra oli reilu viikko sitten, mutten ole tänne ehtinyt kirjoittelemaan. Kaikki oli hyvin, turvotusta 0,8mm ja riskiarvot matalat. Sydämen syke 160, kovaa jumpsutti. Laskettuaika muuttui 9 päivällä ja on nyt sitten siis vasta 21.5. Osasin sitä kyllä vähän odottaakkin, koska varhaisultrassa koko ei vastannut menkoista laskettua viikkoa. Epäsäännölliset menkat ja pitkä kierto yhdistettynä myöhäisempään kiinnittymiseen. Mutta oli ihana kuulla, että kaikki on hyvin. :happy093.

Nyt porskutellaan rv 13+3, mutta mitään ihmeempiä en ole kyllä vielä vatsassa huomannut. Ei mitään repäisyjä tai kohdunkasvukipuja, tuntuu niin oudolta lukea muiden tuntemuksista kun itsellä ei ole mitään vielä. Kaippa niitä ehtii tulla.. luulisi ettei tuo vatsa ja kohtu kasva ilman mitään tuntemuksia. o_O
 
Joo turvotus on normaalia kunhan se on alle 3mm. Meillä oli kanssa noin millin verran turvotusta. Katsoin esikoisen neuvolakortista ja hänellä oli ollut vähän enemmän (n. 1,4mm).
 
Lukeeko erikseen kun tulee kutsu rakenneultraan että teille on varattu aika sinne?Mulle tuli Kyssistä ajanvarausilmoitus naisten poliklinikalle,muuta ei lukenut.
 
Hui, huomenna aamusta sokerirasituskoe. Siihen joudun nyt koska taustalla ylipainoa (vaikka ennen raskautta tiputin 15 kg niin silti painoa liikaa ) ja pco. Toivotaan että arvot ois kuitenki hyvät.
 
Lukeeko erikseen kun tulee kutsu rakenneultraan että teille on varattu aika sinne?Mulle tuli Kyssistä ajanvarausilmoitus naisten poliklinikalle,muuta ei lukenut.

Hgissä NKLlta lähetetyssä nt-ultrapaperissa luki samalla myös rakenneultra-aika.

Varmaan kuntakohtaista vaihtelua tässäkin (kuten aika monessa asiassa tuntuu olevan).
 
Otin infuenssarokotteen tänään, toivottavasti ei aiheuta mitään komplikaatioita. Kaikki pelottaa...
 
Tänään oli se perheneuvola missä keskusteltiin perheen tavoista ja tavoitteista, mut ei siellä sen ihmeempää. Ollaan kuulemma normaali perhe joka elää tavallista arkea eli suomeksi sanottuna vissiin aika tylsiä :D
Juteltiin myös synnytyspelosta ja siitä että haluan ehdottomasti sen sektion niin th tekee lähetteen nyt sitten pelkopolille ja sieltä ajallaan lähettävät aikaa. Painoa oli tullu 700g lisää viiden viikon aikana, ei siis onneksi paljoa :) Sykkeet kuului pienen etsinnän jälkeen, ensin kun oli antanut useamman potkunäytteen ❤ parasta oli kun th kysyi Eetulta että kuunnellaanko onko se pikkuveli siellä niin Eetu vaan tokasi, että "on se ":D Nyt jäädään odottelemaan neuvolalääkäriä, joka on sitten parin viikon päästä 1.12.
 
Meillä oli maanantaina toinen neuvola käynti ja takana varhaisultra ja nt-ultra. Niskaturvotusta oli piiiikkusen, 3.2mm joten kävin siinä tokassa verikoejutussa kun yllätysraskauden takia se eka nyt vähä meni ohi :p
Tähän mennessä kaikki muuten hyvin ja viime neuvolakäynnillä suht nopeesti pikkuse sykekin löyty, siellä se jyskytti. Pientä verenvuotoa oli muutama viikko sitten, mutta se hävis ja soitin neuvolaan niin pääsin sitten käymään kuuntelemassa sykkeen (tämä siis ennen tämän viikkoista neuvolaa). Nyt menossa 16+2 ja rakenneultra ens kuussa 16pv ja seuraava neuvola tammikuussa :joyful: Painoa tullut jonkin verran en sitten tiedä onko liikaa vai ei kun ei siitä sitten puhuttu mitään, mutta nyt täytyy pikkusen jopa liikkuakin välillä :wink
 
Aivan huvittaa kuinka paljon neuvolan sisälläki toimitaan eritavoin... ekassa neuvolassa mulla ei ollu oma terkkari niin hän sanoi sokerirasituksesta että todennäkösesti ei tarvi käydä ollenkaan. Ei minun mummiani laskenut lähisukuun, vain minun vanhemmat.. No nyt tämä oma terkkari tokalla käynnillä oli sitämieltä että pitäis käydä jopa kahesti sukurasitteen vuoksi.. no totesi kuitenki, että yksikin riittää mutta kyllä OIKEASTI kahesti kehotetaan.. no eipä tämä samainen oma terkka esikoisesta sanallakaan maininnut kahta käyntiä samoilla pohjatiedoilla.. itseasiassa ei ollut mulle lähetettä edes ajoissa tehnyt ja hänen sijainen sattumalta otti asian kanssani puheeksi ja hoiti asian kuntoon. Muuten olis jääny siis käymättä kokonaan esikoisesta..
 
No on kyllä P-JET erikoista. o_O Minä kävin esikoisesta vain siinä yhdessä siellä loppupuolella olevassa sokerirasituksesta. Ei meillä edes ajateltu, että olisi sukurasitetta vaikka kerroin papallani olevan 2.tyypin biabetes. Iän ja ylipainon vuoksi minut siihen laitettiin. Eikä nytkään laiteta kun vaan siihen myöhempään testiin vaikka esikoinen oli iso ja ylipainoa on edelleen ja ikääkin tullut lisää. Ei minua siis ollenkaan haittaa, että käyn siinä vain kerran, mutta kyllä taas huomataan, että käytännöt vaihtelee...
 
Tänään tuli postissa verinäytteen tulokset, eikä ole mitään riskejä! :cool05 Ens viikolla sit seuraava neuvola, jossa ilmeisesti käydään noita perhejuttuja läpi. Eipä meilläkään niissä mitään kummallista kai ole, ollaan kans ihan tylsiä :smiley-bounce022 Ja täällä mä saan ihan itse varata ajan rakenneultraan, niinku varasin nt-ultraanki. Nt-ultrassa sanoivat et varaile aika noin rv 21 ja kannattaa soitella joskus joulukuun alussa sitä aikaa sitten. Mut mun mielestä on kyl ihan hyvä et ite varaan ajat ku saan sit sovittaa ne paremmin työvuorojen ulkopuolelle. Vaikka meidän TES:n mukaan kaikki raskauteen liittyvät lääkäri/yms. käynnit saa käydä ihan työajallakin, mut sillon mies ei pääsis mukaan. Ollaan siis samassa paikassa töissä ja samassa vuorossa, niin ei hän kuitenkaa työajalla sais lähtee..
 
Täällä sitten pomppas paastoarvo ja tunnin arvo oli siinä rajalla just eli raskausdiabetes on diagnoosi. Soitin heti siis neuvolaan ja anto diagnoosin. Maanantaina haen mittaus laitteet ja alan seurailemaan. Käski kuitenkin nyt ottaa viikonlopun rennosti ja nauttia, meillä siis häät nyt vklp ☺ vähä kurja olo on mutta eipä sille mitään mahda. Tiesin että iso riski on se saada tuon pcon takia. Nyt vaan vähä tarkemmin kattoo mitä suuhun laittaa.
 
Mäkin kävin sokerirasituksessa. Oli rasittavaa. :dead: Mulla on aina ollut paastoarvot vähän koholla niin eiköhän niin ole taas... Rasittavaa kyllä mennä tuollaisiin, kun tiedän tuloksen jo valmiiksi ja voisin mitata verensokeriarvoja kotona itseksenikin. (Mulla on sellainen laite mittausta varten.) No, kai se on hyvä välillä tarkastaa onko tilanne muuttunut... Ärsyttävää silti. :shifty: Samat arvot olleet jo lapsesta asti. (Koko ikä ylipainoa, siksi mittailtu.) No, tuloksia odotellessa...
 
Takaisin
Top