Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tää on kyllä käsittämätön tapaus, aluksi tultiin ihan hyvin juttuun vaikka olin itse hieman skeptinen kun en saanut sitä oikeaa oman alueen tätiä jostain syystä... Mutta nyt olen 'karvat pystyssä' koko ajan...
En tiedä johtuuko tämä asenne hänen lestadiolaisuudestaan vai mistä, mutta alkaa tosissaan tympiä.
(Eikä mitään pahaa sanottavaa lestadiolaisista, ainoastaan tämä neukkutätin "rasismi" rassaa)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kumma juttu että 31-vuotiaille huomautellaan muka iästä, varmasti alkaa käydä hermoille.

Kiitos mielipiteistänne tttiuhti ja "kyfi". Harmi vaan että tällä paikakunnalla on tasan yksi ja ainoa neuvolalääkäri :(
Jäi epämiellyttävä olo että itse pitäisi osata olla omana lääkärinä, kun lääkäri kyselee asiakkaalta että pitäisikö hänen jäädä sairaslomalle. Sitten kun on sen luontoinen ihminen kuten minäkin, etten varmana osaa vastata että joo tarvin saikkua, niin kaipaisi lääkäriä sanomaan milloin se on aiheellista ja milloin ei. Ei tarttis omassa päässä vatvoa,
tuntea syyllisyyttä siitä kun käy töissä eikä lepää, eikä siitä että ei käy töissä vaan "laiskottelee kotona".
Kauhea tilitys :)

Hei! Tuntuu, että todella moni saa painoarvion, joka (ilmeisesti) tehdään ultralla. Täällä maha kasvaa ihan yläkäyrällä ja nyt aamun mittauksessa pomppas sen ylikin. Ei silti mitään puhetta että polille pääsisin. Ei kuulemma ole edes niin tarkka, että siitä olisi kunnolla hyöytyä eikä pitäisi huolehtia kun vauva kerran kasvaa. Olisin nyt silti ollut halukas käymään, että saisi edes arvion siitä minkä kokoinen vauveli pitää kohta pusertaa ulos..

Mistä syistä teitä on siis painoarvioon lähetetty?

^ Viikolla 38+0 pääsen painoarvio-ultraan raskausdiabeteksen takia.

Muuten täällä päin ei noita painoarvioita tehdäkään.
(Paitsi viikon 20 rakenneultrassa mutta tämä on kai kaikilla sama homma asui missä asui).

Täällä eilen neuvola, sf-mitta 30, painoa tullut tähän asti n. 10kg, verenpaineet hieman nousseet, mutta vielä ok. Hemppaa ei suostuneet mittaamaan, vaikka pyysin :eek: Väsyttää aivan tolkuttomasti, mutta ei.. eipä se auta kun nukkua sitten. :rolleyes: Synnytystapa-arvioon saa tilata aikaa ensi viikon alussa, seuraava neuvola 3 viikon päästä :) Nyt rv 32+6.

Mulla teki käsikopelolla painoarvion (2kg). Nyt rv 32+5. Rv 34 uusi neuvola jolloin varataan aika äitiyspolille. Mulla on rv 36 ultra raskausdiabeteksen/sektion takia.

Mulla vähän päälle viikon päästä neuvola jossa tarkastetaan sf-mitta uudelleen ja jos edelleen on kasvanut niin sitten kokoarvio ultraan. Tosin terkka puhui että neuvola lääkäri ultraa neuvolassa ja sit jos tarve niin ilmeisesti äpolille. Niiku on huomattu ni eri alueilla erilaiset käytännöt, veikkaan että siihen vaikuttaa useat asiat että laitetaanko ylimääräiseen ultraan. Toivon vaan että kyse on enemmänki lapsiveden määrästä kuin lapsen koosta. Sillä on ruennut ihan hirveästi pelottamaan lapsen koko... jo ajatus 4kg pelottaa saati sitten yli sen. Ihan puskan takaa tuli tämä pelko :/

Muokattu viimeksi:
No niin tyyppi tapas sitten tämän "väliaika" terkkarin ja mukavahan tuokin oli, ensi kerralla sitten uusi terkkari. Tyyppi vaan taisi hiukan vierastaa, kun sykkeitä piilotteli. Mut kaikki hyvin. Sf-mitta oli 29 eli keskellä viivaa ollaan edelleen., painoa tullut se 500g viikko ja sen kyllä vatsasta huomaa :grin. Hemppa mitattiin pyynnöstä ja edelleen rajoilla mennään, mut ehkä sen rautaputelin voisi käydä ostamassa. Niin ja söpösti ollaan pää alhaalla ja peppu oikealla, no sen mä kyllä olen huomannut:p

Seuraavana onkin sitten lääkäri lokakuun alussa ja siitä parin viikon päästä terkkari, jos kaikki menee edelleen näin hyvin. :)

Mä kävin eilen, rv 31+0 nla:n terkalla, mukana myös opiskelija. Paino oli kuin olikin noussut 450g/vko ja sf mitta oli nyt 28. Onko se paljon vai vähän? Viikoilla 27+0 sf oli 23,5 ja terkkatäti meinas, että se on vähän alakanttiin... mistäs ihmeestä minä voisin noita vertailla? Hemoglobiinit mitattiin mun pyynnöstä, kun viimeks oli 119, nyt oli 112. Kävin sitten ostamassa rautatabletteja. Meille ei ole sanottu mitään painoarvioita ultrien jälkeen, eikä edes miten päin vauva on. Itse en osaa arvata vauvan suuntia yhtään!

Siinä yhdessä pohdimme, että eiköhän työt ole tältä erää taputeltu minun osalta. Saikulla oon ollu pari viikkoa, mutta merkittävää hyötyä siitä ei ole ollut, siis siinä mielessä, että olisin "toipunut" työkuntoiseksi. Saikun syyhän oli tiuhat supistelut, liitoskivut ja muut kivut. Suppareita on toki ollut vähemmän, mutta aina jos edes kotitöitä tekee, esim. imuroi, supistelee sitten loppuillan. Mahakivut eivät ole loppuneet mihinkään, päinvastoin. Liitoskivut muistuttelee myös itsestään päivittäin. Lääkäriaikaa en saanut varata vielä, vaan sekin pitää jättää viimetippaan, eli viimeiseen saikkupäivään, joka on maanantaina. Silloin voin soittaa itselleni päivystysajan.

Minkäs ikäinen se Wimin terkkatäti on, kun tuollaisia suustaan päästelee? :grin sori, sua ei varmaan naurata yhtään, mutta musta tuo on jotenkin koomista! :p Aika moni ensisynnyttäjäkin on suunnilleen tuon ikäinen, siis miten muka vanha. Minulle ja miehelleni on monesti sanottu, että kun me ollaan taas sitten niiiiiiin nuoria (minä 25, mies 28) vanhempia. Ihan kuin me oltais joku teini-pariskunta! :grin No jaa, kai se ikäkin on katsojan silmissä.

Kokakola, kylläpäs on lääkäri ollut huoleton... :eek: minulle määrättiin tosiaan saikkua, vaikka kaikki paikat oli kiinnikin, koska on kuulemma parempi levätä kuin riskeerata, jos supistelee paljon ja on muuta kipua... Menet vaan uudestaan vaikka vaatimaan sitä saikkua, jos yhtään siltä tuntuu! :)

Liina 87, mulle tehdään painoarvio viikolla 36 kun mulle tulee suunniteltu sektio ja siinä samalla päätetään syntymäpäivä :)

Heips, tänään taas yksi neuvola takana. Tuntuu että ravaan joka viikko milloin äitiyspolilla, diabeteshoitajalla ja nyt kahden viikon välein neuvolassa johtuen rdstä. No olin 2 viikkoa sairaslomalla minkä neuvolan lääkäri kirjoitti ja sanoi että sairaslomaa jatketaan kun menen äitiyspolille lääkärille, sairaslomaa oli koska väsyin töissä ja selkä kipeytyi. Äitiyspolilla ultrattiin vauvvaa ja kaikki hällä hyvin, sitten kysyn sairaslomaa lääkäri ihan ihmeissään ja sanoo että sitten pöksyt pois tarkisti kohdunkaulan tilanteen siellä kaikki hyvin ja sanoi ettei näillä viikoilla 29 ei ole syytä sairaslomaan ettei raskaus ole mikään sairaus ja ei kuunnellut yhtään kun yritin selittää että teen kolmivuorotyötä mikä on fyysisesti ja henkisesti raskasta ja selkä kipeytyy. Noh palasin töihin sitten iski kaamea flunssa, kävin työterveyslääkärillä sairaslomaa 1 päivä. Takaisin töihin olen nyt ollut kolme vuoroa ja olo todella tukala töiden jälkeen kyljet/selkä särkee, vatsa kovettuu koko ajan ja väsyttäää. Kirosin sitten asiaa neuvolassa, ensi viikolla neuvolan lääkäri jos kirjoittaisi sairaslomaa. Olen niin kyllästynyt ravaamaan lääkäriltä toiselle ja todella toivon että saisin nämä viimeiset viikot ennen äitiyslomaa (alkaa 13.10) sairaslomaa :smiley-angry017 tulipas pitkä ja sekava kirjoitus.

Voi ei, onpa kurja juttu :/ ei, eihän raskaus sairaus ole, emmeköhän me kaikki sen tiedä! Sitä ei tarvitsisi aina lääkäreiden toitottaa. Harmittaa sun puolesta, olet varmasti väsynyt ja olo kivulias. Itsekin maanantaina lähden "saikkua hakemaan", nyt jännittää miten käy. Ilmeisesti tarkoitus on vetää äidistä kaikki mehut ennen äippälomaa.

Mä olin palaamassa töihin heinäkuun lopussa vaiko elokuun alussa ja sit jouduin sairaalaan tiputukseen ja viikko sairaslomaa. Sit olin päivän töissä ja seuraavana päivänä neuvola ja lääkäri joka kirjoitti melkein 3 viikkoa sairaslomaa kipeän selän, jalkojen hermosärkyjen ja mahakipujen vuoksi. Sit ennen ku saikku loppu jouduin uudelleen neuvolalääkärille tarkastukseen ja kirjoitti äippäloman alkuun asti saikkua. Ei sillä, en kyllä olisikaan työkuntoinen. En pysty edes kaupassa käymään tai kotona siivoamaan. Ruokaakin kun teen ni joudun istumaan baarijakkaralla kun jalkojen hermoihin käy samantien.. :/

On kyllä lääkäreissä paljon eroja, ei voi muuta todeta.. Mun mielestä jo pelkästään jos äiti sanoo olevansa väsynyt, johonkin sattuu ja työ on fyysisesti raskasta, pitäisi olla syy sairaslomaan. Harva meistä huvikseen jää saikulle. Itsellä ainakin tällä hetkellä (työpäivän jälkeen) kolottaa joka paikkaa enkä pystyisi tai jaksaisi tehdä mitään. Jos menisin lääkärille vaatimaan sairaslomaa ja siellä joku sanoisi ettei onnistu, alkaisin varmaan itkemään :eek: Itsellä enään 9työpäivää jäljellä ja yritän nyt ola loppuun asti.. Toki jos olo käy mahdottomaksi, sitten on vain pakko nostaa kädet ilmaan ja luovuttaa.

Justiina89 mä en tiedä, mutta luulen että noin öpaut mun ikänen on tää "tätsy" eli vanhuuden höperö hankin jo siis :grin En ota liian vakavasti kun ite pidän itteeni vielä ihan nuorena :p Ärsyttävää vaan tollanen kumma huomauttelu joka ikinen kerta...o_O

Maasselii: Olen ollut nyt jo monta viikkoa saikulla, mutta yksityisen lääkrin kautta!
Kohdun kaula on 2.5 viikolla 25 jolloin yksityinen lääkäri laittoi mut äippälomaan asti saikulle..
mun edes kysymättä sitä? Se oli aivan ihan uutinen!! Mä tein 2 vuorotyötä välinehoitokeskuksessa ja rankkaa
oli fyysisesti.

Mutta enne tuota yksityisellä käyntiä, en saanut kunnalliselta puolelta kanssa mitään saikkua, vaikka jokapaikkaan
sattui ja kolotti ja silloinkin kohdun kaula oli jo lyhentynyt.

Äippäpolilla tosiaan ultrasivat tilanteen ja vauvalla kaikki ok niin ei mitään syytä saikulle niiden mielestä
vaikka työssäni oli paljon raskaita nosteluita..!
Sanoivat vain että normaali työn teko ei ole mikään este.. ja normaalit nostelut eivät ole pahasta...samassa kuitenkin olisi pitänyt välttää raskaita nosteluita:eek:

Eli jos vaan on varaa ollenkaan yksityiseen lääkäriin, niin kannatan käymään siellä.!
Mulla ei kovasti kyl varoja ole, mutta olen nyt aatellut että enmmin yksityiselle kun tuonne mistä ei mitään apua saa.

Mä kävin viime torstaina (r31+3) kokoarviossa erittäin paljon yli käyrien huitelevan sf-mitan vuoksi. Ja kyllähän siellä iso vauva myös on, tämänhetkinen painoarvio oli 2,5kg. Menen 3 viikon päästä uudelleen arvioon ja siellä sitten mietitään että käynnistetäänkö jatkossa vai suunnitellaanko sektiota.

Mun esikoinen oli 4190g, joka syntyi ihan normaalisti alakautta ilman isompia ongelmia (eppari tehtiin) ja nyt ultrannut kätilö sanoi että jos tämäkin on siinä 4-4,5kg paikkeilla niin annetaan syntyä alakautta ja vaikka sitten käynnistämällä, mutta yliaikaiseksi ei ole järkeä päästää. Mutta jos lähentelee 5kg niin harkitaan vakavasti sitä sektiota.

Kohdunsuu oli mullakin pehmeä ja sormelle auki, mutta kanava oli kiinni ja kaulaa oli n.3cm. On kuulemma hyvin tyypillinen tilanne uudelleensynnyttäjille että kohdun suu tosiaan pehmenee ajoissa.

Mä teen edelleen fysioterapeutin hommia leikkausvuodeosastolla ja työnkuva on kyllä välillä melko raskasta, kun kampeaa potilaita ylös sängystä. Mutta koska kaikki on vauvalla hyvin eikä mullakaan sen huonommin, niin aion olla vielä jäljellä olevat 2 viikkoa töissä, jos ei tilanne muutu.

Ei ollut siitä puhetta, muuta kuin että yliajalle ei päästetä. Mutta kätilö kyllä mainisti että viikosta 37 alkaen voidaan tarvittaessa käynnistää turvallisesti, koska silloin vauva on jo valmis.

Tänään käyty neuvolassa: verenpaineet 93/68, paino noussut 1500g/kk (328g/vko), sf-mitta 29,5 eli aivan keskikäyrällä. Vauvan sykkeet 130-135.

Puhuin myös tuosta vihlovasta kivusta alavatsalla ja tultiin siihen tulokseen et katselen kuinka jaksan ja pystyn oleen töissä ja haen tarvittaessa työterveydestä sairaslomaa. Vauva oli kuulemma melko alhaalla, eli taitaa raivata itselleen tilaa ja se aiheuttaa kipuja. Kahden viikon päästä uudestaan neuvola ja tarvittaessa katsotaan tarviiko käydä lääkärillä tarkistuttamassa alakerran tilanne.

Takaisin